4) Dalam Al-Raj3ah Ilmu Yang Lebih Tinggi Akan Dicapai
(Tujuan Penciptaan):
Tidak syak lagi bahawa tujuan penciptaan jin dan manusia
adalah makrifah, dan persoalannya adalah: di mana akan dicapai makrifat dalam bentuk
yang lebih tinggi dan lebih lengkap? Dan jika Al-Raj3ah mempunyai peranan dalam
menjawab soalan ini, maka di mana akan berlakunya Al-Raj3ah?
Allah berfirman:
﴿وَهُوَ اللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا
هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِي الْأُولَىٰ وَالْآخِرَةِ وَلَهُ الْحُكْمُ
وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ﴾
((Dan Dialah Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia,
bagi-Nya-lah segala puji di dunia dan di akhirat, dan bagi-Nya-lah segala
penentuan dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.)) [Al-Qasas 28:70]. Syed
Ahmad Al-Hassan ditanya mengenai ayat ini, maka ia menjawab dan beliau menjelaskan
jawapan daripada soalan-soalan di atas, beliau berkata:
[Maknanya pujian yang hakiki kepada Allah SWT, adalah
untuk memuji (Tsanaa’) ke atas-Nya dengan cara yang lebih sempurna dan lengkap
menurut martabat makrifat yang lebih tinggi:
﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ﴾
((Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk
mereka mengabdi kepada-Ku.)) (Al-Zhariyaat 51:56), iaitu untuk mengenaliNya,
dan makrifat yang lebih tinggi ini mewakili tujuan penciptaan dicapai dalam
yang pertama, dan ia adalah Langit Pertama (Langit Al-Raj3ah), dan sebelumnya (Langit
Al-Zhar), dan permulaannya iaitu (permulaan pertama) adalah pada kemunculan
Imam Al-Mahdi (as), di mana peringkat (marhalah) pertama bermula dan pengenalan
yang akan membuka jalan bagi Alam Al-Raj3ah.
﴿وَلَهُ الْحُكْمُ﴾
yang bermaksud dan bagi-Nya-lah pemerintahan iaitu Hakimiyah
Allah dengan pemerintahan (Hukum) Imam Al-Mahdi (as), dan Mahdi-mahdi (as)
kemudian Al-Raj3ah, dan Hukum (peraturan) adalah untuk para nabi dan
Rasul-rasul dan para Imam dan Aushiak.
﴿وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ﴾
: dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan, kepada
Allah SWT di Al-Raj3ah, iaitu untuk memberi ganjaran kepada orang yang soleh
dengan pengislahan mereka, dan orang-orang yang jahat dengan kejahatan mereka
sebagai balasan di Al-Raj3ah (dengan yang benar-benar beriman dan yang
benar-benar kufur) [41] seperti yang diriwayatkan dari mereka (as),
Maka diukur bagi setiap yang
zalim keseluruhannya, dan diukur bagi setiap yang soleh keseluruhannya, dan
Allah akan membalas bela bagi para Nabi, Rasul dan Imam dari orang-orang yang
jahat yang benar-benar kufur.
﴿وَلَنُذِيقَنَّهُم مِّنَ الْعَذَابِ
الْأَدْنَىٰ دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ﴾
((Dan Sesungguhnya Kami
merasakan kepada mereka sebahagian azab yang dekat sebelum azab yang lebih
besar (di akhirat), mudah-mudahan mereka kembali.)) (Al-Sajadah 32:21),
dan Dan Kami rasakan kepada mereka sebahagian azab
yang dekat (di Al-Raj3ah). Bagi akhirat maka puji-pujianlah di dalamnya yang
lebih lengkap, lebih sempurna dan lebih besar; kerana ia adalah pendedahan
sepenuhnya mengenai kebenaran dan kesesuaian masing-masing
﴿لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا
عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ﴾
((Sesungguhnya kamu berada
dalam keadaan lalai dari (hal) ini, maka Kami singkapkan daripadamu tutup (yang
menutupi) matamu, maka penglihatanmu pada hari itu amat tajam.)) [Qaf 50:22].
﴿وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ
تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي
هَدَانَا لِهَـٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّـهُ لَقَدْ
جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ وَنُودُوا أَن تِلْكُمُ الْجَنَّةُ
أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ﴾
((Dan Kami cabut segala
macam dendam yang berada di dalam dada mereka; mengalir di bawah mereka
sungai-sungai dan mereka berkata: "Segala puji bagi Allah yang telah
menunjuki kami kepada (syurga) ini. Dan kami sekali-kali tidak akan mendapat
petunjuk kalau Allah tidak memberi kami petunjuk. Sesungguhnya telah datang
rasul-rasul Tuhan kami, membawa kebenaran". Dan diserukan kepada mereka:
"ltulah syurga yang diwariskan kepadamu, disebabkan apa yang dahulu kamu
kerjakan")) (Al-Araf 07:43),
Iaitu mengangkat Al-Ana –Keakuan dari dada mereka, dan
masing-masing dengan sewajarnya diberikan (dikaut) dari rahmat Allah menurut
bekasnya, dan dia akan diberi mengikut ukuran dia melakukan amalan solehnya] [42].
✡✡✡✡✡
_____________________
[41] - Mukhtasar Basa'ir Al-Darajat: ms 24
Tiada ulasan:
Catat Ulasan