Jumaat, 5 Jun 2015

Jenis-Jenis Puasa

Jenis-Jenis Puasa


Ada 4 jenis puasa iaitu: Wajib, Mustahab, Makruh dan haram
Puasa Wajib ada 6 jenis:
1. Puasa Ramadan
2. Puasa Kafarah
3. Puasa ganti untuk korban dalam Haji Al Tamattu'
4. Puasa Nazar
5. Puasa Ittikaf
6. Puasa Ganti

87. Apa itu puasa sebagai ganti korban dalam Haji Tamattu'
J: Ia adalah sebagai ganti kepada seseorang yang tidak mampu memberi korban sembelihan dalam Haji Tamattu', maka baginya wajib puasa 10 hari.

88. Apa itu puasa Ittikaf?
J: Puasa Ittikaf adalah selama 3 hari. Maka jika sudah 2 hari berittikaf, maka puasa pada hari ketiga adalah wajib. Namun jika seseorang itu meninggalkan puasa sebelum berlalu dua hari, maka puasa tidak wajib. Maka jika sudah dua hari berittikaf, puasa pada hari ketiga adalah wajib.



Puasa Ramadan

Ada tiga elemen penting bagi tajuk ini. Iaitu permulaannya, syarat dan ahkam.

Tanda Ramadan
89. Apakah hukum melihat anak bulan bagi orang mukmin?
J: Hukumnya adalah wajib bagi setiap mukmin. Jika ia telah dilaksanakan oleh mukmin yang mana kesaksiannya dipercayai, maka ia bukan lagi kewajiban bagi setiap mukmin.

90. Bilakah waktunya untuk melihat anak bulan Ramadan?
J: Waktu melihat bermula dari waktu zawal 29 Shaaban sehingga tengah malam, walaupun selalunya ia sudah kelihatan saat selepas terbenam matahari.

91. Apakah sifat-sifat seseorang yang mencerap anak bulan?
J: Beliau haruslah matang, rasional dan jujur.
92. Bagaimana kita mengetahui Ramadan sudah bermula?
J: Ramadan diketahui apabila anak bulan kelihatan.

93. Bagaimana sekiranya hanya ada seorang sahaja yang melihat anak bulan?
J: Puasa wajib ke atas orang yang melihat anak bulan walaupun jika hanya dirinya sahaja yang melihatnya.

94. Bagaimana sekiranya hanya ada seorang sahaja yang melihat anak bulan Syawal?
J: Beliau berhenti berpuasa Ramadan, walaupun hanya beliau seorang sahaja yang melihat anak bulan tersebut.

95. Bolehkah kelengkapan moden digunakan untuk mencerap anak bulan? Atau hanya boleh menggunakan mata kasar?
J: Kelengkapan moden boleh digunakan untuk menentukan lokasi, arah dan ketinggian anak bulan, bagaimanapun ini tidak dipastikan melainkan anak bulan dilihat dengan mata kasar.

96. Adakah wajib mempunyai kesaksian pencerapan dari dua orang? Atau dibenarkan hanya seorang melaporkan kesaksian dua orang?
J: Wajib kesaksian dua orang. Kesaksian satu orang melaporkan untuk dua orang tidak dikira.

97. Apakah hukumnya bagi seseorang yang mendengar akan bermulanya Ramadan namun atas sebab tertentu(dalam penjara contohnya) tidak dapat memastikan kebenaran berita tersebut?
J: Beliau dibenarkan beramal berdasarkan berita tersebut melainkan jika diketahui oleh beliau hakikat sebaliknya di masa akan datang.

98. Jika anak bulan dilihat di negara tertentu, apakah had geografi untuk penerimaan pencerapan tersebut?
J: Pencerapan itu sah bagi setiap kawasan dalam perbezaan zon masa tidak lebih enam jam.

99. Bagaimana jika negara tersebut lambat atau cepat melebihi 6 jam?
J: Setiap negara mengikuti pencerapan masing-masing, atau pencerapan negara yang berada dalam lingkungan zon masa enam jam. Jika Imam ada, maka pengumuman beliau melibatkan seluruh dunia.

100: Andainya kawasan cerapan mendung dan anak bulan tidak dapat dilihat, adakah kita melengkapkan 30 hari bulan tersebut?
J: Telah disebut sebelumnya bahawa ada cara lain, antaranya adalah berdasarkan kepada cerapan kawasan dalam lingkungan masa yang disebutkan.

101: Bolehkan cerapan anak bulan diberi kesaksian oleh wanita?
J: Boleh. Tetapi kesaksian cerapan tidak boleh disaksikan oleh seorang lelaki. Kesaksian dua orang wanita dianggap sebagai satu.

102: Bolehkah penentuan bulan dilakukan melalui kalendar atau melalui media.
J: Penentuan bulan adalah melalui kesaksian pencerapan anak bulan. Bukan melalui cara lain.

103: Bolehkah kesaksian ini diberikan oleh bukan mukmin?
J: Pencerapan bukan semata-mata oleh orang mukmin.

104: Apakah niat untuk berpuasa pada 30 Shaaban, dan bagaimana sekiranya didapati hari tersebut adalah Ramadan?
J: Sangat mustahab untuk berpuasa pada 30 Shaaban, dan jika didapati hari tersebut adalah Ramadan, maka ia akan dikira sebagai puasa Ramadan.

105: Bagaimana jika beliau tidak berpuasa pada 30 Shaaban, dan kemudiannya diketahui bahawa anak bulan dilihat pada 29 Shaaban?
J: Beliau wajib menggantikan puasa tersebut kerana satu bulan tidak boleh menjadi 28 hari.

106: Bagaimana jika anak bulan tidak dapat dipastikan?
J: Bagi setiap bulan yang tidak dapat dipastikan, ia akan dikira sebagai 30 hari.

107: Apakah jangka waktu permulaan dan pengakhiran puasa?
J: Puasa bermula dengan fajar sadiq dan sehingga terbenam matahari. Waktu terbenam matahari adalah dari tersentuhnya bahagian bawah matahari di ufuk sehinggalah tersentuhnya bahagian atas matahari di ufuk.

108: Adakah lebih baik untuk menunggu hilangnya cahaya merah di langit timur?
J: Ya, adalah lebih baik untuk menuggu hilangnya cahaya merah di timur bagi memastikan lingkaran matahari hilang sepenuhnya.

109: Jika seseorang ingin menangguhkan berbuka puasa sehingga selepas terbenam matahari, adakah ia dibenarkan?
J: Adalah mustahab untuk melambatkan berbuka sehingga selepas selesai solat Maghrib, kerana doa terbaik adalah doa seorang yang berpuasa menunaikan solat Maghrib sehingga beliau berbuka. Sudah tentu keadaan ini terkecuali bagi orang yang laparnya adalah ekstrim, atau jika ada orang sedang menunggunya.

110: Bilakah malam al Qadar?
J: 23 Ramadan. Dari terbenam matahari sehingga fajar.



Keadaan yang mewajibkan puasa Ramadan

Ada 7 keadaan yang mewajibkan berpuasa:

Satu: Akil Baligh. Tandanya seperti yang telah disebutkan sebelum ini

Dua: Waras. Kanak-kanak lelaki atau mereka yang bermasalah mental tidak diwajibkan berpuasa. Jika kewarasan diperolehi sebelum fajar, maka beliau wajib berpuasa.Sama juga keadaanya bagi seseorang yang pengsan. Jika kewarasan datang sebelum fajar, maka wajib puasa.

Tiga: Sihat. Jika seorang yang sakit sembuh sebelum zawal dan masih tidak melakukan perkara yang membatalkan puasa, maka wajib berpuasa. Jika sembuh selepas zawal, atau telah melakukan perkara yang membatalkan puasa sebelum sembuh, maka tidak wajib atasnya puasa pada hari itu. Mustahab ke atasnya menjauhkan diri dari makanan. Puasa wajib diganti.

Empat: Bermaustatin atau kerap bermusafir

Seorang yang bermusafir tidak boleh berpuasa, dan jika berpuasa, ia akan terbatal. Wajib diganti.


Jika seseorang itu tidak mengetahui hukum ini (puasa batal jika bermusafir), lalu berpuasa, maka puasanya tidak wajib diganti.

Seseorang yang berniat bermaustatin lebih dari 10 hari, dan sampai ke destinasinya sebelum zawal, maka wajib berpuasa. Jika sampai selepas zawal, mustahab menjauhkan diri dari makanan dan wajib ganti puasa

Hukum ini juga terpakai bagi kategori orang yang kerap bermusafir, seperti pemandu bas dan sebagainya. Hukum mereka adalah seperti orang yang bermaustatin.

Lima: Hilangnya darah haid atau nifas Seorang wanita yang sedang haid atau nifas tidak boleh berpuasa dan wajib menggantikannya.
Keadaan Seseorang Yang Mewajibkan Ganti Puasa

111: Terdapat tiga keadaan yang mewajibkan seseorang itu layak menggantikan puasanya iaitu:

Baligh
Waras
Beragama

112: Adakah seorang kanak-kanak atau seseorang yang tidak waras wajib menggantikan puasanya?
J: Tidak wajib melainkan kanak-kanak itu baligh sebelum zawal. Sama juga halnya untuk seseorang yang tidak waras.

113: Jika seorang kafir menjadi Muslim, haruskan beliau menggantikan puasanya?
J: Wajib menggantikan puasa untuk hari yang mana beliau menyaksikan fajarnya sebagai seorang Muslim. (Cth: Jika seseorang bershadah sebelum subuh hari Khamis, maka beliau wajib berpuasa pada hari itu. Kegagalan berbuat demikian menyebabkan penggantian puasa adalah wajib)

114: Bagaimana jika seseorang itu menjadi Muslim selepas zawal?
J: Mustahab baginya menjauhi makanan pada hari itu, dan wajib berpuasa pada keesokannya.

115: Siapakah yang wajib menggantikan puasa Ramadan?
J: Seperti berikut:

Seseorang yang murtad.
Seorang wanita yang sedang haid atau nifas
Seseorang yang telah meninggalkan puasa wajib, dan tidak mempunyai pilihan lain melainkan menggantikan puasanya, yakni contohnya beliau tidak mampu membebaskan hamba atau memberi makan kepada fakir miskin

116: Adakah puasa ganti wajib berbentuk terus menerus?
J: Adalah disukai untuk ia dilaksanakan terus menerus. Bagaimana pun, pada hari yang berselang juga adalah dibenarkan.

117: Adakah wajib qada bagi seseorang yang terlepas puasa Ramadan atau beberapa hari darinya disebabkan oleh masalah kesihatan?
J: Jika seseorang itu mati akibat dari kesakitan ini, maka tidak wajib menggantikannya, yakni orang lain menggantikannya, namun hukumnya adalah mustahab. Jika seseorang itu masih hidup, dan berterusan sakit sehingga Ramadan seterusnya, maka bayaran fidyah adalah wajib. Jika beliau sihat, maka wajib menggantikannya. Tiada kafarah ke atasnya.

118: Bagaimana jika seseorang itu atas kecuaiannya, tidak menggantikan puasanya sehingga Ramadan seterusnya?
J: Wajib menggantikan puasanya serta membayar fidyah

119: Jika seseorang mati tanpa menggantikan puasanya, seperti puasa Ramadan, bagaimana cara menggantikan puasa tersebut oleh orang lain?
J: Waris sulung akan menggantikannya, samada puasa Ramadan atau apa sahaja puasa wajib tanpa mengira sebab tertinggalnya puasa tersebut.

120: Patutkan anak sulung menggantikan setiap puasa yang ditinggalkan oleh ibu bapanya atau hanya menggantikan puasa yang boleh/mampu mereka lakukan tetapi ditinggalkan.
J: Waris hanya perlu menggantikan puasa yang mampu dilakukan oleh ibubapa, tetapi diabaikan oleh mereka. Sebagai contoh, disebabkan masalah kesihatan, si mati meninggalkan puasa Ramadan di minggu terakhirnya, lalu meninggal di awal Shawal. Dalam hal ini, waris tidak perlu menggantikan puasa mereka, kerana mereka belum mempunyai masa yang cukup untuk menggantikan puasa mereka, dan bukanlah pula disebabkan oleh pengabaian. Namun pengecualian adalah dalam kes peninggalan puasa disebabkan oleh bermusafir. Dalam hal ini, waris wajib menggantikan puasa mereka, walaupun si mati mati dalam perjalanan dan tidak sempat pulang untuk menggantikan puasa.

121: Jika si mati mempunyai kafarah yang tidak sempat ditunaikan, maka adakah ia menjadi tanggungjawab anak sulung untuk menunaikannya?
J: Ia bukanlah secara khususnya tanggungjawab anak sulung lelaki.

122: Bagaimana jika anak sulung adalah perempuan, adakah menjadi tanggungjawab beliau melaksanakan kewajiban yang terabai?
J: Ia bukanlah satu kewajiban untuk wanita

123: Apakah ciri seorang waris yang wajib melaksanakan tanggungjawab yang terabai?
J: Seorang waris adalah anak yang paling tua, walaupun sesaat(jika anak kembar), tanpa mengira samada si mati mempunyai seorang isteri sahaja atau lebih.

124: Bagaimana jika ada lebih dari seorang waris yang sama umur, dilahirkan dalam masa yang sama?
J: Kesemua mereka wajib melaksanakan tanggungjawab si mati yang terabai. Ia haruslah dibahagikan sama rata antara mereka, atau boleh sahaja jika salah seorang dari mereka menawarkan untuk melakukan lebih jika dipersetujui oleh waris yang lain.

125: Jika ada seorang atau lebih yang menawarkan diri untuk membantu melaksanakan tanggunggan si mati, maka adakah waris masih wajib melakukannya? Bagaimana pula jika ada
adik beradik/saudara lain yang menawarkan untuk melakukannya, dan katakanlah dia seorang wanita?
J: Si waris tidak lagi bertanggungjawab melakukan apa-apa tanggungan si mati jika ada yang menawarkan diri melakukan tanggungjawab mereka. Saudara perempuan dibenarkan mengambil alih melakukan ibadah yang terabai.

126: Bagaimana pula dengan saudara-saudara yang lain? Adakah ada apa-apa yang boleh mereka lakukan untuk menggantikan puasa atau solat yang diabaikan oleh si mati?
J: Semua anak-anak digalakkan untuk mengganti apa yang ditinggalkan oleh ibu bapa mereka, dan ia adalah satu sifat kebaikan terhadap ibu bapa. Meninggalkannya adalah satu bentuk tidak mengenang budi yang tidak dibenarkan.

127: Jika si cucu mengetahui bahawa datuk mereka mempunyai tanggungjawab yang diabaikan, dan mereka tidak mempunyai waris untuk menggantikan amalan tersebut atau membayar perkara yang perlu dibayar, adakah boleh si cucu melaksanakannya?
J: Adalah digalakkan si cucu melaksanakannya bagi pihak mereka.

128: Bagaimana jika si mati tidak mempunyai waris, atau satu-satunya waris mereka adalah perempuan?
J: Dalam kes ini, tidak ada kewajiban untuk penggantian dibuat bagi pihak mereka. Dan 3/4 kg makanan, dibayar dari wang si mati, harus disedekahkan untuk setiap hari yang ditinggalkan.

129: Bagaimana jika si mati mempunyai dua bulan puasa berturut yang harus dilaksanakannya?
J: Si waris harus berpuasa 1 bulan dan kemudiannya bersedekah dari wang si mati untuk bulan berikutnya.

130: Jika seseorang sedang menggantikan puasa Ramadannya, adakah dibenarkan untuk berbuka tanpa sebeb?
J: Tiada masalah jika berbuka sebelum zawal. Namun haram jika berbuka selepas zawal. Kafarahnya adalah memberi makan 10 orang miskin, 3/4kg makanan bagi setiap orang, atau jika tidak mampu, beliau harus berpuasa 3 hari berturut-turut.

131: Apakah hukum bagi seseorang yang terlupa melaksanakan ghusl janabah untuk beberapa hari atau satu bulan Ramadan?
J: Puasanya sah, namun beliau harus menggantikan puasanya.

132: Apakah yang perlu dilakukan oleh seorang yang berpuasa pada 30 Ramadan, namun diketahui kemudian bahawa ia adalah 1 Syawal?
J: Jika diketahui sebelum zawal, maka batalkan puasa dan laksanakan solat Eid. Jika diketahui selepas zawal, masih wajib membatalkan puasanya, namun tidak perlu solat kerana sudah melepasi waktunya.




✡✡✡✡✡


✡<<sebelumnya ✡✡✡ Tamat Al-Hamdu Lillah >>✡

Tiada ulasan: