Jumaat, 5 Jun 2015

Qadha’ Puasa Denda Dan Kaffarah

Qadha’ Puasa Denda Dan Kaffarah


26: Dalam keadaan mana wajib qada puasa, dan dalam keadaan mana wajib dibayar kaffarah?

J: Adalah wajib membayar kaffarah dan qada puasa dalam keadaan berikut:
1. Makan dan minum
2. Hubungan Seksual
3. Sengaja berada dalam keadaan junub sehingga terbit fajar
4. Tidur sehingga terbit fajar dalam keadaan junub tanpa sebarang niat untuk melaksanakan Ghusl
5. Keluar air mani secara sengaja (Masturbasi)
6. Habuk masuk sehingga kerongkong
7. Merokok
8. Berdusta atas Allah, Rasul dan Para Imam serta Mahdi
9. Menyelam di dalam air sepenuh badan termasuk kepala

27: Adakah kafarah wajib di bayar jika seseorang itu tidak sengaja melakukan perkaraperkara ini?
J: Kafarah hanya wajib jika seseorang itu melakukan tindakan di atas secara sengaja

28: Jenis puasa apa yang wajib dibayar kafarah?
J: Puasa berikut adalah yang wajib dibayar kafarah:
1. Puasa Ramadhan, terdapat tiga cara membayar kafarah, iaitu, membebaskan seorang hamba, berpuasa dua bulan berturut-turut, atau memberi makan kepada 60 orang miskin
2. Puasa qadha Ramadhan: Wajib bayar kafarah jika dibatalkan selepas zawal. Kafarahnya adalah memberi makan 10 orang miskin, atau jika tidak mampu, beliau harus berpuasa selama 3 hari berturut-turut. Jika seseorang itu membatalkan puasa sebelum zawal, tiada kafarah ke atasnya
3. Puasa Nazar: Jika seseorang itu, bernazar atau bersumpah untuk berpuasa pada sekian hari, lalu dengan sengaja tidak menunaikannya, kafarahnya adalah sama seperti kafarah meninggalkan puasa Ramadhan
4. Puasa Ittikaf, yang merupakan tiga hari berturutturut. Jika seseorang itu berpuasa dua hari, maka wajib ke atasnya berpuasa untuk hari ketiga. Jika beliau membatalkan puasa pada hari ketiga, beliau wajib membayar kafarah.

29: Bagaimana jika seseorang itu diancam nyawa jika tidak berbuka puasa
J: Beliau wajib qada namun tidak wajib kafarah.

30: Adakah sama kafarah bagi orang yang batal puasa di bulan Ramadhan dengan sesuatu yang haram, seperti berzina atau makan babi, dengan kafarah bagi seseorang yang batal puasa dengan sesuatu yang halal, seperti jimak dengan isteri?
J: Wajib melaksanakan ketigatiga jenis kafarah jika membatalkan puasa dengan sesuatu yang haram. Jika puasa terbatal dengan sesuatu yang halal, maka boleh memilih salah satu dari tiga.
31: Salah satu dari kafarah adalah membebaskan hamba abdi. Bagaimana jika kita tidak dapat menemui hamba untuk dibebaskan?
J: Beliau membayar harga setara kepada Imam
32: Berapakah harga membebaskan Imam di zaman ini?
J: Penentuan harganya, pengurangan atau pengecualian bayaran adalah ditentukan oleh Imam a.s
33: Pilihan lain untuk kafarah adalah dengan memberi makan kepada fakir miskin. Adakah ada perkara khusus yang diperlukan, atau memadai ianya dalam bentuk makanan bermasak, jenis roti yang lain, pastri, buahbuahan, hasil tenusu, sayuran atau perkara lain yang serupa?
J: Ia haruslah dari makanan ruji seperti gandum, barli, tepung, beras, kurma, buahbuahan dan lainlain. Juga dibenarkan untuk item ini dimasak, atau dibungkus, ditinkan, seperti makanan dalam tin, pastri atau nasi yang dimasak.
35: Apakah dibenarkan untuk memberi makan seorang orang miskin lebih dari sekali untuk satu kafarah?
J: Tidak, namun jika seseorang itu perlu membayar beberapa kafarah lebih dari sekali, maka dibenarkan mengikut bilangan kafarah itu.
36: Adakah membatalkan puasa dengan suppositori memerlukan kepada qada dan kafarah?
S: Suppositori pepejal adalah dibenarkan, bagaimanapun suppositori cecair adalah diharamkan. Wajib qada puasa namun kafarah tidak diperlukan.
37: Apakah hukum bagi seorang yang berpuasa melakukan sesuatu yang menjadikan beliau dalam keadaan junub, dan kemudian beliau tidur dengan niat melaksanakan ghusl, bangun sebentar, kemudian tidur untuk kali kedua, dan kemudian beliau tidur untuk kali ketiga sehinggalah terbit fajar walaupun beliau berniat melaksanakan ghusl?
J. Wajib untuk beliau mengqada’ puasa tetapi kafarah tidak diperlukan.

38: Apakah keadaan yang memerlukan penggantian puasa, yang mana puasa yang ditinggalkan itu adalah puasa wajib?

J: Penggantian puasa adalah wajib dalam keadaan berikut:
1. Apabila seseorang terbatal puasanya kerana beliau tidak memeriksa kemunculan matahari(waktu solat fajar) walaupun beliau mempunyai kemampuan untuk memeriksa.
2. Apabila puasa terbatal kerana beliau bergantung kepada seseorang untuk memberitahu tentang waktu muncul fajar masih belum sampai, walaupun sebenarnya sudahpun muncul, dan mempunyai kemampuan untuk menyiasat sendiri.
3. Apabila seseorang tidak mengendahkan kenyataan seseorang yang memberitahu fajar sudah muncul, dengan menyangka orang tersebut adalah pendusta.
4. Apabila seseorang itu berbuka puasa bersandarkan kepada orang lain, bahawa malam sudah bermula, namun kemudiannya terbukti sebaliknya.
5. Apabila seseorang itu berbuka puasa kerana kegelapan yang memberi tanggapan bahawa malam sudah bermula(mungkin kerana cuaca mendung dan nampak seolah-olah malam), namun hakikatnya tidak.
S. Apakah hukum bagi seseorang yang berbuka puasa dan mempunyai sebab untuk mempercayai bahawa malam sudah bermula, namun dibuktikan kemudiannya tidak?
J. Puasanya tidak batal juga tidak berbuka.
6. Apabila seseorang itu muntah dengan sengaja. Muntah secara tidak sengaja tidak membatalkan puasa
7. Apabila seseorang menggunakan suppository cecair.
8. Jika air masuk ke kerongkong ketika berkumur atas niat untuk menyejukkan, walaupun secara tidak sengaja, penggantian adalah wajib dan kafarah juga wajib.
9. Jika seseorang itu berada dalam keadaan junub, tertidur sehingga muncul fajar, dengan niat untuk melaksanakan Ghusl, kemudian terjaga dan tidur semula untuk kali kedua dengan niat melaksanakan Ghusl sebelum fajar, namun fajar muncul sebelum beliau sempat melaksanakan Ghusl, hukumnya beliau wajib menggantikan puasa.
10. Apabila terjadi ejakulasi akibat melihat sesuatu yang haram dengan penuh emosi. Namun jika ejakulasi terjadi kerana melihat sesuatu yang halal, maka puasanya sah dan tidak perlu menggantikan puasa.



✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: