Jumaat, 5 Jun 2015

Hal-hal Lain Berkaitan Puasa, Yang Membatalkannya, Penggantian Dan Kafarah

Hal-hal Lain Berkaitan Puasa, Yang Membatalkannya, Penggantian Dan Kafarah


39. Jika seseorang itu berkumur dengan ubat atas sebab-sebab yang memerlukan (seperti jangkitan mulut), kemudian tertelan ubat tersebut, apakah hukumnya?
J: Puasa tidak batal jika wujud sebab yang munasabah. Jika tidak, maka puasa wajib diganti.

40. Apakah hukum bagi seseorang yang tertelan sisa makanan yang ada di gigi?
J: Haram menelan sisa tersebut. Jika disengajakan, maka puasanya batal, perlu diganti dan dibayar kafarah. Puasa sah jika ia tidak disengajakan.

41. Disebutkan sebelum ini, puasa akan terbatal apabila sesuatu sampai ke perut melalui kerongkong. Bagaimana jika tidak melalui kerongkong?
J: Sesuatu yang sampai ke perut membatalkan puasa kecuali suntikan pada otot dan urat. Suppositori cecair melalui dubur membatalkan puasa.
42: Adakah memasukkan ubat melalui Urethra membatalkan puasa?
J: Tidak membatalkan puasa.

43: Adakah dibenarkan mencabut gigi ketika berpuasa, dalam keadaan mengetahui pasti akan tertelan darah jika berbuat demikian?
J: Menelan darah dengan sengaja adalah haram dan membatalkan puasa jika dilakukan dengan sengaja. Rawatan gigi adalah tidak dibenarkan ketika berpuasa jika seseorang itu yakin pasti akan tertelan darah jika melakukan sedemikian.

44: Adakah membatalkan puasa jika menggunakan Inhaler Asma ketika berpuasa?
J: Ia tidak membatalkan puasa.

45: Adakah sebuah penyakit kronik membolehkan seseorang itu membatalkan puasanya? Bagaimana jika ia berlarutan untuk satu tahun?
J: Seseorang yang sakit dibenarkan untuk berbuka puasa jika beliau tidak mampu meneruskan tanpa rawatan semasa sedang berpuasa atau tidak dapat dirawat dengan suntikan otot atau saluran urat, dan memerlukan ubat melalui mulut. Jika penyakitnya berterusan sehingga Ramadhan, beliau tidak perlu menggantikan puasanya, dan beliau memberikan ¾ kg makanan untuk setiap hari yang ditinggalkan

46: Apakah jenis makanan untuk dibayar 3/4kg itu?
J: Sebarang makanan ruji seperti gandum, barli, tepung, beras, kurma, buah dan lainlain. Adalah dibenarkan untuknya dimasak, seperti nasi, roti, atau makanan tin.

47: Seseorang itu perlu menggantikan puasa dan solatnya ketika sihat, kemudian jatuh sakit. Apakah hukum untuk penggantian atau kafarah?
J: Seseorang yang sakit dan perlu menggantikan puasa dan solat ketika sihat, namun jatuh sakit, namun menjangkakan kesihatannya akan bertambah baik perlu menunggu sehingga sembuh agar dapat menggantikan puasa yang ditinggalkan dan untuk membayar kafarah. Jika kafarah beliau adalah memberi makan orang miskin, maka beliau boleh memulakannya sebelum beliau sembuh. Jika beliau mengidap penyakit kronik, dan tidak mampu berpuasa, maka beliau perlu membayar dengan memberi ¾ kg makanan untuk setiap hari yang ditinggalkan.

48: Apakah hukumnya menelan pil yang tidak memerlukan air
J: Menelan pil membatalkan puasa

49: Adakah puasa terbatal akibat menelan kahak atau air liur?
J: Puasa tidak batal selagi ia tidak keluar dari mulut walaupun dilakukan secara sengaja. Namun jika keluar dari mulut, dan masuk kembali seterusnya tertelan, maka puasanya batal.

50: Jika fajar muncul dan seseorang itu masih mempunyai makanan dalam mulutnya, apakah yang perlu beliau lakukan? Dan apakah hukum menelannya?
J: Wajib mengeluarkannya dari mulut. JIka tertelan maka wajib menggantikan puasa dan membayar kafarah.

51: Apakah hukumnya bagi seseorang yang membatalkan puasa kerana hanya beliau seorang yang melihat anak bulan Ramadan?
J: Wajib menggantikan dan membayar kafarah.

52: Jika seseorang itu ingin berpuasa, sehingga waktu bilakah seseorang itu dibenarkan berjimak dengan isterinya? Apakah hukumnya jika beliau mengetahui hanya tinggal sedikit sahaja waktu sehingga fajar, dan masih bersama isterinya?
J: Beliau dibenarkan berjimak dengan isterinya, namun perlu cukup ruang masa untuk melaksanakan ghusl sebelum fajar. Jika tidak, maka puasanya batal dan perlu membayar kafarah.

53: Jika seseorang itu berjimak dengan keyakinan bahawa cukup waktu untuk ghusl sebelum fajar, namun seterusnya didapati tidak cukup masa, apakah hukum dalam keadaan ini?
J: Jika beliau berhatihati sebelumnya, melakukan pertimbangan dan penyemakan terhadap masa serta waktu yang diperlukan untuk melaksanakan Ghusl, maka puasanya sah. Jika tiada perhatian yang diambil, maka puasanya batal, dan wajib dibayar kafarah.

54: Adakah kafarah digandakan jika seseorang itu melakukan sesuatu yang diwajibkan membayar kafarah sebanyak dua kali dalam hari yang sama?
J: Tidak digandakan. Kafarah hanya wajib jika sesuatu itu dilakukan pada hari yang berbeza. Contoh, seseorang itu makan dua kali pada hari yang sama, maka kafarahnya hanya atas satu hari.

55: Jika seseorang itu melakukan sesuatu yang mewajibkan kafarah, namun kemudiannya berada dalam keadaan yang tidak diwajibkan ke atas mereka berpuasa, kerana bermusafir atau haid, adakah kafarah masih wajib?
J: Masih wajib

56: Apakah hukuman bagi seseorang yang degil tidak mahu berpuasa secara berterusan?
J: Beliau harus disebat. Jika masih berlaku, perlu disebat kali kedua, jika masih berlaku, beliau akan dibunuh.

57: Apakah hukum ke atas seorang isteri yang dipaksa melakukan hubungan seks dalam bulan Ramadan?
J: Si suami harus membayar kafarah, namun tiada apa-apa ke atas isteri.
58: Jika seorang isteri itu bersetuju untuk melakukan hubungan seks, maka apa hukumnya?
J: Puasa kedua mereka batal, dan membayar kafarah, serta disebat 25 kali setiap seorang.

59: Jika seseorang itu diwajibkan berpuasa dua bulan berturut-turut, namun beliau tidak mampu, akah hukumnya?
J: Beliau harus berpuasa selama 18 hari(tidak perlu berturut-turut), jika masih tidak mampu, maka beliau harus memohon keampunan kepada Allah  SWT, dan itu adalah kafarah ke atas beliau.

60: Jika seseorang itu membayar kafarah dengan cara bertaubat, namun selepas itu didapati beliau mampu melakukannya kafarah dengan tiga cara tersebut, adakah wajib beliau melaksanakannya?
J: Seseorang yang sudah melakukan kafarah, walaupun dengan cara taubat, tidak lagi wajib melakukan kafarah dalam bentuk yang lain.

61: Adakah dibenarkan untuk seseorang itu secara sukarela melaksanakan kafarah bagi pihak orang lain?
J: Tidak dibenarkan, melainkan diberikan makanan atau wang, dan orang yang diwajibkan membayar kafarah itu melaksanakannya sendiri.

62: Adakah dibenarkan membayar kafarah untuk seseorang yang sudah meninggal dunia?
J: Dibenarkan.


✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: