Selasa, 16 Jun 2015

14) Al-Raj3ah Khalifah-Khalifah Allah dan Syi3ah (pengikut-pengikut) mereka

14) Al-Raj3ah Khalifah-Khalifah Allah dan Syi3ah (pengikut-pengikut) mereka



Ini adalah sebahagian daripada riwayat-riwayat yang berkaitan dengan Raj3ah Aali Muhammad (as):

Dari Jabir bin Yazid dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Ali (as) akan kembali (Raj3ah-Kurrah) ke bumi dengan anaknya Al-Hussain (as) dia menerima panji-panjinya sehingga dia membalas bela terhadap Umaiyah dan Muawiyah dan dari Aali Muawiyah dan sesiapa yang syahid berperang dengannya, kemudian Allah bangkitkan kepada mereka ansarnya pada hari itu 30,000 orang dari penduduk Al-Kufah dan 70,000 dari penduduk lain dan ia akan bertemu dengan mereka di Shiffin sama seperti pertama kali dahulu sehingga membunuh mereka semua dan tidak seorang pun yang diberitakan tinggal dari kalangan mereka, kemudian Allah AWJ akan mengazab mereka dengan azabNya yang paling buruk bersama-sama dengan Firaun dan Aali Firaun. Dan kemudian akan kembali (Raj3ah-Kurrah) pula bersama-sama Rasuullah (S) lalu menjadi Khalifah di bumi dan para Imam (as) akan menjadi pegawai-pegawai baginda sehingga Allah disembah secara terbuka, ibadah kepada Allah menjadi umum di bumi, sebagaimana Dia disembah secara rahsia di bumi (sebelumnya). Lalu dia berkata: Iaitu Demi Allah ia adalah dua kali ganda ini, maka beliau menunjuk dengan tangannya untuk menggandakannya, Allah akan memberikan Nabi-Nya (S) kuasa kerajaan atas semua penduduk bumi sejak bumi diciptakan sehingga hari ia binasa apabila Dia menunaikan janjiNya di dalam Kitabnya seperti firmanNya:
﴿لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾
(Untuk dimenangkan-Nya atas segala agama, walaupun orang-orang musyrikin tidak menyukai.) [Al-Taubah 9:33] [Al-Shaf 61:9]  [72].

Dari Jabir dari Abi Ja'far (as) dia berkata: (Al-Hussain bin Ali (as) berkata kepada para sahabatnya sebelum beliau terbunuh: Rasuullah (S) berkata kepadaku: Wahai anakku, kamu akan bergerak ke Iraq dan ia adalah negeri pertemuan Nabi-nabi dan Aushiaknya dan ia adalah bumi yang memanggil umur-umur, dan engkau akan syahid di sana bersama sekumpulan sahabatmu yang tidak tunduk kepada kesakitan besi seperti firmanNya:
﴿قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ﴾
((Kami katakan: "Hai api menjadi dinginlah, dan menjadi selamatlah bagi Ibrahim")) [73].,

Perang akan menjadi sejuk dan damai padamu dan kepada mereka, maka bergembiralah, kerana demi Allah jika mereka membunuh kita, kita akan kembali kepada Nabi kita (S) kemudian aku akan tinggal selama yang Allah kehendaki, dan akulah yang pertama yang akan timbul dari bumi, maka aku akan keluar bertepatan dengan keluarnya Amir Al-Mukminin (as) dan kebangkitan Qaim kami (as) dan kehidupan Rasulullah (S), kemudian akan turun segerombolan dari langit dari Allah AWJ yang tidak pernah turun ke bumi begitu juga Jibril, Mikail, Israfil, dan tentera malaikat dan akan turun Muhammad dan Ali, aku dan abangku dan semua yang telah dikurniakan oleh Allah yang menanggung semua beban-beban Tuhan menunggang kuda daripada cahaya yang tiada siapa pernah menunggangnya sebelumnya, Kemudian Muhammad (S) akan mengibarkan panji-panji dan akan menyerahkan kepada Qaim kami (as) dengan pedangnya. Dan kemudian kami akan tinggal selepas itu selama yang Allah kehendaki, kemudian Allah akan keluarkan dari Masjid Al-Kufah sumur minyak dan juga sumur susu dan sebuah sumur air, kemudian Amir Al-Mukminin (as) akan menyerahkan kepada ku pedang Rasulullah (S) dan aku akan bangkit ke timur dan ke barat dan tidak akan lalu musuh Allah melainkan aku akan binasakan dan tumpahkan darahnya dan tidak akan diseru berhala melainkan aku akan membakarnya ...) [74].

Mengenai riwayat ini dan riwayat-riwayat yang sepertinya, Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) ditanya:

Bagaimanakah kembalinya para Imam (as)? Dan adakah mereka kembali dalam satu zaman?

Dan adakah mereka kembali dalam urutan yang sama seperti mereka (qw) datang di dunia ini mengikut bapa kemudian anak-anaknya, misalnya: Adalah diriwayatkan bahawa yang pertama kembali adalah Imam Al-Hussain (as), adakah dia akan kembali dengan sifat anak kepada Imam Ali (as) atau datuknya Rasulullah (S), atau bagaimana ??

Dan soalan sedemikian adalah mengenai penciptaan (makhluk) yang kembali, adakah ia mengikut kesesuaian bapa dan anak, keturunan dan isteri-isteri, persahabatan dan yang sepertinya ??

Lalu dia menjawab: [Al-Raj3ah adalah alam lain yang berbeza daripada alam Jasmani ini, oleh itu hal keadaannya adalah berbeza dari alam ini, kerana hal keadaan bapa, anak dan hubungan kemasyarakatan adalah daripada kebiasaan alam (dunia) ini.

Semoga Allah memberikan anda kejayaan, Al-Raj3ah adalah satu lagi ujian bagi orang-orang yang benar-benar beriman dan orang-orang yang benar-benar kufur, tidak akan ada apa-apa makna pada Al-Raj3ah jika tidak ada ujian ujian, bahkan tidak ada kebijaksanaan (hikmah) di sebaliknya jika ia tidak ada ujian, dan saya telah menjelaskan sebelum ini sebab dan akibat ia ada ujian yang lain, dan oleh itu Alam Al-Raj3ah adalah alam yang lain, kerana Allah akan melupakan orang-orang yang masuk ke dalamnya dari keadaan mereka yang lalu; supaya setiap orang memasuki ujian secara adil dan diberi peluang yang sama untuk beruntung atau rugi.

Dan jika perkara itu adalah seperti itu, maka apakah nama yang kamu tanyakan semoga Allah memberikan lamu kejayaan? Mereka pada asalnya akan lupa keadaan mereka yang lalu dan mereka telah diuji sebelum ini, sama seperti Allah melupakan manusia di Alam Jasmani dari keadaan mereka yang lalu dalam Alam Al-Zhar dan ujian mereka sebelum ini di Alam Al-Zhar:

﴿أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ  *نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ * عَلَىٰ أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَكُمْ وَنُنشِئَكُمْ فِي مَا لَا تَعْلَمُونَ﴾

((Kamukah yang menciptakannya, atau Kamikah yang menciptakannya? * Kami telah menentukan kematian di antara kamu dan Kami sekali-sekali tidak akan dapat dikalahkan, * untuk menggantikan kamu dengan orang-orang yang seperti kamu dan menciptakan kamu kelak dalam keadaan yang tidak kamu ketahui.)) [Al-Waqi3ah 56: 60-62]

Perhatikan firman-Nya SWT:


﴿وَنُنشِئَكُمْ فِي مَا لَا تَعْلَمُونَ * وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَىٰ فَلَوْلَا تَذَكَّرُونَ﴾

((dan menciptakan kamu kelak dalam keadaan yang tidak kamu ketahui.* Dan Sesungguhnya kamu telah mengetahui penciptaan yang pertama, maka mengapakah kamu tidak mengambil pelajaran (untuk penciptaan yang kedua?)) ( Al- Waqi3ah 56:61-62).


Perhatikan firman-Nya SWT: [dan menciptakan kamu kelak dalam keadaan yang tidak kamu ketahui,] dan ini berlaku di Al-Raj3ah dimana apabila memasuki alam ini akan melupakan keadaan lalu dan masuk ke dalam dunia baru yang tidak diketahui, dan apabila misalnya kamu mahu kepada keadaan ini di masa hadapan ia terdapat peristiwa yang telah berlalu dan ia adalah Alam Al-Zhar, dan kamu semua di dalamnya dan kamu mengetahuinya dan Allah telah menguji kamu di dalamnya, tetapi kamu kini benar-benar lupa sepenuhnya mengenainya dan tidak boleh mengingatinya mengapa?! (? [Dan Sesungguhnya kamu telah mengetahui penciptaan yang pertama, maka mengapakah kamu tidak mengambil pelajaran (untuk penciptaan yang kedua]

Jawapannya: Kerana Allah melupakan kamu dari mengingatinya apabila Dia menghijab kamu dengan jisim-jisim (benda), dan perkara ini sama kepada semua orang; kerana Allah adalah Maha Adil, dan kalau ini tidak berlaku untuk semua orang walaupun untuk para khalifah Allah di muka bumiNya, maka di manakah keutamaan kepada para khalifah Allah apabila mereka menang dengan ujian, adakah kerana Allah tidak membuat mereka lupa?! Ya, adalah mungkin untuk manusia mengetahui keadaan masa lalu selepas dia lulus ujian dan menjadi ikhlas dan arif, tetapi dia tidak mungkin mengetahui keadaan masa lalu tanpa amal dan tanpa lulus ujian; kerana makna apabila mengetahuinya pada mulanya adalah membatalkan ujian itu dan ini tentulah tidak adil; kerana diberi kelebihan lebih dahulu tanpa apa-apa amalan, dan ia menyalahi kebijaksanaan; kerana dia masuk ke dalam ujian jadi bagaimana pula ujian telah dibatalkan ?!

Ketahuilah Allah akan menjaga kamu dalam mengenal kebenaran dan sentiasa memperteguhkannya, bahawa, untuk setiap alam ada ujian dan ia adalah satu kemestian bahawa setiap orang sama akan memasukinya mengikut kemampuan mereka menghadapi ujian; supaya keadilan Allah SWT boleh terlaksana, contohnya semua manusia dicipta untuk mengenal Allah, dan mereka semua dilupakan dari keadaan mereka yang lalu yang mereka telah capai dan mereka tidak tahu keadaan mereka bahawa mereka akan sampai ke alam ini, dan begitulah bagi sesiapa yang memenangi perlumbaan seperti Muhammad dan Aali Muhammad (as) diberikan kelebihan, dan yang dirugikan seperti Yazid dan Muawiyah dan orang-orang seperti mereka patut dihukum (diazab), dan jika ini tidak dilakukan maka keutamaan itu tidak mungkin akan diberikan kepada Muhammad (S), dan Yazid (la) tidak akan berhak mendapat hukuman; kerana ujian - ringkasnya - adalah tidak adil].

Dan disoal juga: Adakah Imam dari Aali Muhammad (as) kembali sekali sahaja dalam Alam Al-Raj3ah itu, atau dia mungkin kembali lebih daripada sekali kerana apa yang berlaku di dunia ini kepada sebahagian Aali Muhammad (as)?

Beliau menjawab: [Urusan itu adalah bagi Allah SWT].

Kemudian Faidh bin Abi Syaibah, berkata: (Aku mendengar Aba Abdillah (as) berkata dan membaca ayat ini:
 ﴿وَإِذْ أَخَذَ اللَّـهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ﴾
((Dan (ingatlah), ketika Allah mengambil perjanjian (Mitsaq) dari para nabi.))
[Aali Imran 3:81],
Maka dia berkata: Supaya mereka beriman kepada Rasulullah (S) dan supaya mereka menolong kepada Amir Al-Mukminin (as) Beliau berkata: Ya, demi Allah dari sisi Adam (as) didatangkan dan Allah tidak akan mengutus seorang nabi atau seorang Rasul melainkan mereka semua kembali kepada dunia sehingga mereka semua berjuang di hadapan Ali bin Abi Talib Amir Al-Mukminin (as). [75].

Dan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) telah ditanya tentang perkara ini: Adakah Nabi-nabi kembali dalam giliran yang sama seperti di dunia ini? Dan apakah makna mereka akan berjuang di hadapan Ali (as)? Adakah mereka semua bersama-sama dalam satu peringkat sebagai contoh?

Lalu dia menjawab: [Perjuangan di hadapan Ali (as) adalah perjuangan terhadap kebenaran yang dibawa oleh Ali, dan di hadapan anak-anak ma'sum Ali (as) yang mewakilinya dan mewakili manhajnya, dan oleh itu tidak pedulilah kedatangan Nabi-nabi pada masa yang berlainan dalam Al-Raj3ah, dan tidak ada bantahan bahawa sesetengah daripada mereka mungkin datang pada masa salah seorang Al-Hujaj dari Aali Muhammad (as)].

Beliau juga ditanya: Adakah penyokong (ansar) Khalifah-khalifah Allah akan kembali untuk memberi pertolongan kepadanya dari mereka yang sama menolongnya dalam dunia ini kepada Khalifah-khalifah Allah itu atau mereka yang menolongnya kepada khalifah lain dalam Al-Raj3ah?

Beliau berkata: [Ia adalah ujian yang lain, perlaksanaan dan penyusunan pulangan mereka di dalamnya di tangan Allah SWT, adalah mungkin seseorang itu kembali dengan Hujjah yang sama, dan mungkin juga dia kembali dengan Hujjah yang lain].





                                 ✡✡✡✡✡


____________________
[72] - Mukhtasar Basa'ir Al-Darajat: halaman 29
[73] - Al-Anbiya 21:69
[74] - Mukhtasar Basa'ir Al-Darajat: halaman 37.
[75] - Mukhtasar Basa'ir Al-Darajat: halaman 26.







                      

Tiada ulasan: