Al-Jawab
Al-Munir Soalan 100: wartawan bebas Amerika Syarikat
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam atas kamu, dan rahmat Allah dan keberkatanNya
Salam atas kamu, dan rahmat Allah dan keberkatanNya
Berikut
ini adalah satu jumlah soalan-soalan yang kami harap dari saudara yang mulia
menjawabnya secepat mungkin, kerana penerbitan artikel mengenai seruan (dakwah)
saudara yang mulia dan ansar Al-Mahdi (as), Ia akan ditunjukkan kepada beberapa
akhbar Amerika Syarikat yang terkenal mereka, seperti New York Times dan
Washington Post, dan Newsweek yang ingin menerbitkan artikel mengenai tuan. [191]
Penghantar
Ziad Qasim Al-Zubaidi - wartawan bebas
New
York - Amerika Syarikat
Soalan
1: Kami ingin tuan yang mulia memperkenalkan diri secara ringkas kepada
masyarakat Barat.
Jawapan:
Nama saya Ahmad. Saya pernah tinggal di kota Basrah di selatan Iraq. Saya
menamatkan pengajian akademik saya dan menerima ijazah Sarjana Muda dalam
bidang Kejuruteraan Awam, dan kemudian berpindah ke bandar Al-Najaf Al-Asyraf
dan tinggal di sana untuk tujuan belajar ilmu agama. Selepas terbiasa dengan
Halaqah (kumpulan pelajar pengajian) agama dan kurikulum (manhaj) pendidikan
agama Hauzah Al-Najaf (Pusat pengajian agama), saya dapati bahawa tahap
pengajian adalah rendah (saya tidak mengatakannya sesuai dengan saya atau
pendapat saya). Juga, saya dapati bahawa terdapat kepincangan yang besar dalam
kurikulum kerana mereka belajar bahasa Arab, Mantik, Falsafah, Usul Fiqh, Ilmu
Kalam (Akidah), dan Fiqh (Hukum-hukum Syari’ah), tetapi mereka tidak pernah
belajar pengajian Al-Quran atau Sunnah yang mulia (Hadits Al-Rasul Muhammad (S)
dan riwayat Imam-imam (as)). Tambahan pula, mereka tidak belajar Akhlaq
Ilahiyah yang wajib didedahkan kepada mukmin.
Dan
dengan itu, saya mengambil keputusan untuk menyendiri di rumah saya dan belajar
semua ilmu sendiri tanpa meminta bantuan sesiapa. Saya hanya tetap berhubung
dengan sebahagian daripada mereka.
Adapun
sebab mengapa saya menyertai Al-Hauzah di Al-Najaf, ia adalah kerana saya
melihat rukya Imam Al-Mahdi (as) dan beliau menyuruh saya untuk menyertai
Al-Hauzah di Al-Najaf. Dan di dalam rukya, dia memberitahu saya tentang apa yang
akan berlaku kepada saya, dan segala-gala yang beliau beritahu saya dalam rukya
itu benar-benar berlaku.
Soalan
2: Apakah matlamat utama seruan (dakwah) tuan?
Jawapan:
Matlamat seruan (dakwah) saya adalah matlamat seruan (dakwah) para nabi (as), `nabi
Nuh, Ibrahim, Musa, Isa dan Muhammad, iaitu untuk menyebarkan Tauhid Al-Haqiqi
yang diredhai Allah, dan memenuhi bumi dengan kedamaian dan keadilan setelah ia
dipenuhi dengan penindasan dan ketidakadilan.
Soalan
3: Bilakah seruan dakwah tuan bermula? Dan apakah hal keadaan pada masa itu?
Jawapan:
Seruan dakwah itu bermula pada akhir tahun 1999 dalam Al-Hauzah di Al-Najaf. Ia
bermula untuk menyebarkan kepada umum kira-kira sepuluh bulan sebelum kejatuhan
Saddam Hussein yang kejam itu. Dan Taghut Saddam Hussein telah cuba untuk
menangkap dan membunuh saya, tetapi Allah melepaskan saya dengan rahmat dan
nikmat-Nya melindungi saya.[192]
Soalan
4: Tuan menyatakan bahawa tuan belajar di Al-Hauzah Al-Najaf, jadi mereka
adalah ulamak yang mengajar tuan? Dan adakah tuan menamatkan pengajian tuan?
Jawapan:
Saya berada di Al-Hauzah Ilmu dan di antara ulamaknya, ia sama seperti
Saidatana Maryam (as) berada di Haikal (rumah ibadat), di kalangan ulamak
Yahudi.
Soalan
5: Apakah langkah-langkah yang tuan ambil untuk pembaharuan Al-Hauzah Ilmiyah
dan adakah tuan berjaya?
Jawapan:
Percubaan saya pada pembaharuan Al-Hauzah Ilmiyah itu berada pada permulaan
dakwah ini dan sebelum ia didedahkan kepada umum. Dan ia berpusat di sekitar
tiga perkara:
1-
Pengislahan Ilmu, di mana saya menggunakan dua kaedah:
Kaedah pertama menulis sebuah buku yang berjudul Jalan
kepada Allah (Al-Thariq Ila Allah), dan ia telah memberi kesan yang sangat
baik. Syeikh Muhammad Al-Ya’qubi telah sangat terpengaruh olehnya dan berminat
padanya, dan dia mahu menerbitkannya semula, seperti yang telah diberitahu
kepada saya oleh beberapa orang syeikh dan ketua-ketua yang mengikutinya pada
masa hidupnya.
Kaedah kedua bercakap dan berbincang dengan para pelajar dan
ulamak mengenai kepincangan ilmiyah yang sedia ada. Ia adalah supaya dengannya
akan membantu mempercayai saya, dan sebahagian daripada mereka yang terkesan
dengan kata-kata saya dan mengatakan bahawa saya betul..
2-
Pengislahan Amali:
Dan
ia berkaitan dengan suruhan melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran. Saya
akan bawakan kamu dengan contoh ini: Apabila taghut penzalim Saddam mencemar
Al-Quran sewaktu dia menulis Al-Quran dengan darahnya yang najis, dan orang
Islam semua tahu darah adalah najis dan bahawa ia adalah haram untuk mencemar
Al-Quran, pada masa itu saya menuntut supaya ulamak mengambil tindakan, atau
sekurang-kurangnya mengeluarkan kenyataan, tetapi mereka menggunakan Taqiyyah
sebagai alasan dan mereka lebih sayang diri mereka daripada Al-Quran. Dan
sepatutnya mereka benar-benar percaya bahawa tidak ada kekuatan melainkan
dengan Allah (La Quwata Illa bi Allah), mereka sepatutnya mengambil pendirian
dan mempunyai kepastian bahawa Allah akan membela mereka. Dan saya secara
peribadi telah mengambil pendirian. Saya mengutuk tindakan jahat yang dilakukan
tadhut penzalim Saddam ini. Dan berkali-kali semasa ucapan saya di dalam
perhimpunan, saya mengatakan bahawa Saddam telah menuliskan kematian dengan
tangannya sendiri apabila dia menulis Al-Quran dengan darahnya yang najis.
Mereka bukannya menyokong saya tetapi mereka mula mrnjauhi saya. Dan salah
seorang daripada mereka telah mengusir saya dengan cara yang sopan, kerana dia
takut bahawa jika Saddam menangkap saya untuk disembelih, beliau juga akan
disembelih kerana dia mendengar ucapan saya mengenai taghut penzalim Saddam.
Walau
apa pun, saya tidak menemui sebarang jawapan daripada mereka dalam bidang ini
(Pengislahan Amali).
3
Pengislahan Kewangan:
Dan
ia adalah mengenai pemberian (infaq) wang sedekah pada fakir miskin. Ini adalah
peringkat akhir sebelum dakwah menjadi sebagai pembelaan awam. Dan saya dapati
ramai pelajar dari Al-Hauzah yang membantu saya. Sangat sedikit daripada mereka
yang telah membantu saya dari golongan miskin; kebanyakan mereka telah berbuat
demikian kerana mereka sendiri telah mengalami diskriminasi kewangan yang
diamalkan dalam Al-Hauzah.
Dalam
bidang ini, beberapa keputusan telah dicapai selepas saya atau sebahagian
daripada ansar saya telah melalui pahitnya rundingan dengan ulamak agama
(Al-Marji3iyah) di Al-Najaf. Di antara ulamak agama ini adalah Al-Syed
Al-Sistani, Al-Syed Muhammad Said Al-Hakim dan Al-Syeikh Muhammad Ishaq
Al-Fayadh.
Para
ulama yang memberi maklum balas dengan lisan dan perkataan ialah Al-Syeikh
Al-Ya’qubi. Dia tidak membantah, sebaliknya beliau mengakui kesilapan dan
berkata bahawa kita perlu pengislahan kewangan apabila salah seorang daripada
orang yang beriman kepada saya, mengingatkannya tentang dasar kewangan yang
digunakan oleh Amir Al-Mukminin beriman Imam Ali (as).
Walau
bagaimanapun, keputusan segera dalam semua sokongan ini tidak mudah dan tidak
ramai orang mahu meneruskan langkah-langkah ke hadapan. [193]
Soalan
6: Bagaimanakah hubungan tuan dengan beberapa ulamak terkenal di Al-Najaf dan
bandar-bandar lain? Dan bagaimana pula sekarang?
Jawapan:
Ia tidaklah terlalu buruk. Buat masa ini, sebahagian besar daripada mereka
menuntut sama ada untuk menangkap atau membunuh saya. Dan sebahagian daripada
mereka telah secara terbuka telah menetapkan untuk menumpahkan darah saya,
seperti Al-Hairi di Iran. [194]
Soalan
7: Adakah terdapat apa-apa percubaan dari rejim Saddam? Sila menyebut secara
ringkas.
Jawapan:
Ya, dan beberapa orang-orang yang berhubung dengan saya ditahan walaupun mereka
tidak beriman kepada saya. Bahkan, selepas seruan (dakwah) telah diumumkan
mereka menahan beberapa orang lagi pelajar dari Al-Hauzah walaupun mereka tidak
ada kena mengena dengan saya. Mereka hanya akan menyoal siasat mereka dalam
percubaan untuk sampai kepada saya dan menangkap saya, dan Al-Hamdu Lillah
Saddam dan tenteranya dihina, dan mereka kembali dengan kecewa.
Soalan
8: Apakah pandangan tuan tentang perang yang menyebab kejatuhan rejim Saddam?
Juga, apakah pendapat tuan tentang pendudukan Amerika dan perjalanan politik
semasa?
Jawapan:
Dalam satu hadits Qudsi Allah SWT, berfirman, "Penzalim dengan pedang. Aku
akan membalas dengannya dan Aku membalas kepadanya " [195] Jadi
Saddam adalah taghut penzalim dan dia menerima hukuman dari Allah dengan
pedang. Bagi pelantikan (pemilihan) manusia, saya tidak beriman dengannya.
Sebaliknya saya beriman kepada Allah SWT yang melantik para nabi dan aushiak
(as), walaupun manusia membencinya. [196]
Soalan
9: Adakah tuan mengambil bahagian dalam pilihan raya dan kerajaan dalam apa jua
cara? Apakah hubungan tuan dengan kerajaan?
Jawapan:
Kami tidak mengambil bahagian dalam mana-mana pilihan raya atau kerajaan dalam
apa jua cara. Dan dari masa ke semasa, kerajaan datang dan memusnahkan salah satu
daripada tempat-tempat ibadah khusus bagi ansar dan telah menangkap sebahagian
daripada mereka. Akhirnya mereka menutup pejabat yang dimiliki Ansar Al-Imam
Al-Mahdi di Al-Najaf dan mereka turut menahan berpuluh-puluh orang ansar di
Al-Najaf sebelum peristiwa Al-Zarkah. Dan salah seorang yang ditangkap adalah
Al-Syed Hassan Al-Hamami yang merupakan salah seorang ulamak terkenal di
Al-Najaf dan dia adalah anak kepada ulamak Muhammad Ali Al-Hamami yang telah
meninggal dunia,.
Soalan
10: Apakah hubungan tuan dengan parti-parti politik dan pergerakan yang wujud
di Iraq? Dewan Tertinggi? Parti Al-Dawah? Pergerakan Al-Sadr? Al-Fadilah? Dan
lain-lain?
Jawapan:
Mereka dijemput seperti semua orang lain untuk beriman kepada seruan (dakwah)
ini.
Soalan
11: Adakah tuan mempunyai penyokong di negara-negara lain?
Jawapan:
Ya, di Iran, Pakistan, Kuwait, Qatar, Bahrain, Arab Bersatu, Mesir, Maghribi,
Najd dan Al-Hijaz (Semenanjung Arab), Lebanon, China, Australia, Kanada,
England, Sweden, Amerika Syarikat, dan lain-lain .
Soalan
12: Saya mendengar bahawa tuan mempunyai pengikut dari Sunni, Kristian dan
agama-agama lain. Sila nyatakan bagaimana ini berlaku dan jika ada terdapat
sebarang contoh.
Jawapan:
Kebanyakan orang-orang yang beriman berbuat demikian sama ada kerana mereka
bertemu dengan para ansar di negara-negara luar dan mereka menjelaskan seruan
(dakwah) ini kepada mereka, atau kerana mereka melawat laman web. Ramai
daripada mereka melihat rukya (penglihatan) semasa tidur dan mereka percaya
atau sebahagian daripada mereka mempunyai bukti dari yang ghaib. Contoh berikut
ini adalah surat daripada seorang lelaki Kristian dari Mesir yang beriman
kepada seruan ini dan menghantar surat kepada saudara-saudara ansar melalui
Internet.
Nama:
Emanuel Raphael
Negara:
Mesir
Kandungan
surat tersebut adalah seperti berikut:
Kepada
perwakilan penyelamat, saya mempunyai surat untuk tuan ditulis 322 tahun dahulu
daripada Biskop Sarkhees Mekha Baptist yang disimpan dan dicop (pateri) walaupun
saya tidak tahu bagaimana untuk menyelesaikan misterinya tetapi nama kebesaran
tuan adalah jelas di atasnya. Sila hantarkan kepada saya alamat yang sesuai.
Dari
saya,
Emanuel
Umur:
71
Soalan
13: Apa pendapat tuan tentang mereka yang menggelar diri mereka "penentang"
dan lain-lain? Bagaimana pula dengan keganasan mazhab dan pengusiran??
Jawapan:
Adakah dipanggil waras dan menghormati akalnya orang yang membunuh manusia di
jalan raya, di sekolah-sekolah, universiti-universiti dan menggunakan kekerasan
pusat membeli-belah?
Soalan
14: Mengapa beberapa parti politik menuduh pergerakan tuan menjadi sebab di sebalik
peristiwa-peristiwa yang berlaku di Al-Zarkah? Dan apa yang akan mendorong
mereka berbuat demikian?
Jawapan:
Apabila mereka merobohkan tempat-tempat ibadah ansar di Al-Najaf dan Karbala,
dan apabila mereka menutup pejabat yang dipunyai oleh ansar di Al-Najaf, mereka
menghalang media dari membuat penggambaran atau penyiaran mengenai apa yang
telah berlaku. Oleh itu, dengan memfitnah [tribulasi] peristiwa Al-Zarkah yang
berlaku, dan menunjukkan beberapa siaran media yang telah berlaku iaitu untuk
merobohkan dan menutup pejabat dan menangkap ansar, mereka cuba untuk menutup
jenayah mereka dengan mengadakan ansar yang bertanggungjawab ke atas peristiwa
Al-Zarkah, jadi mereka boleh mengatakan bahawa ansar berhak apa yang kami
lakukan kepada mereka [parti politik]
sebelum ini. Tetapi syukur kepada Allah, kebenaran telah jelas atas
jenayah mereka. Walau bagaimanapun kerajaan, sehingga ke hari ini, telah
menangkap beberapa orang ansar. Dan hingga ke hari ini mereka tidak membenarkan
pejabat Ansar di Al-Najaf dan Karbala dibuka semula.[197]
Soalan
15: Beberapa tuduhan Majlis Tertinggi, Pertubuhan Badar dan juga rejim Iran
cuba untuk menghalang beberapa pergerakan Syiah yang bertentangan. Apa pendapat
tuan?
Jawapan:
Menurut majlis ini dan sebahagian mereka, saya akan memberitahu anda satu
kejadian supaya ucapan itu didokumenkan. Pada bulan Zhul-Hijjah yang lalu iaitu
kira-kira dua bulan lalu, satu persidangan telah diadakan di Al-Najaf dan
beberapa wakil-wakil ulama Syiah menuntut di persidangan ini bahawa seruan
(dakwah) ini perlu ditentang. Permintaan ini telah disiarkan [a] pada saluran
satelit dan beberapa hari selepas permintaan itu dibuat, pihak berkuasa zalim
di Al-Najaf telah menyerang ansar, mereka ditangkap dan pejabat mereka ditutup.
Soalan
16: Sesetengah orang mendakwa bahawa pendokong Al-Mahdawiyah melakukan
perbuatan sesat dan menyeleweng. Bagaimana jawapan tuan untuk perkara ini?
Jawapan:
Jika pendokong Al-Mahdawiyah yang anda maksudkan adalah ansar Imam Al-Mahdi
(as), maka saya secara peribadi tidak melihat apa-apa yang datang dari mereka
selain kebaikan. Ramai daripada mereka adalah hamba-hamba yang beribadah
menghidupkan malam, berpuasa pada siang hari, tidak derhaka kepada Allah dan
mereka tidak melakukan perbuatan yang keji. Mereka menyuruh yang baik dan
melarang yang mungkar, mereka beriman kepada Allah, nabi-nabi dan
Rasul-rasulNya (as) semuanya (dan Al-Quran, Injil dan Taurat)). Mereka beriman
kepada para malaikat, yang ghaib dan Kiamat kecil dan besar. Maka jika di mata
manusia, ini adalah kesesatan dan penyelewengan, oleh itu bagaimana pula
hidayah dan jalan lurus yang sepatutnya? Padahal, kebanyakan mereka dari
pengikut ulamak, ada di antara mereka dari pasukan
tentera Badar,
Parti Al-Dawah dan Pergerakan Al-Sadr. Dari antara mereka ada juga ulamak yang
terkenal, Kemudian jelas kepada mereka kebenaran untuk mengikutinya. Maka
adakah hanya kerana mereka sahaja yang masuk pada kebenaran dengan dalil yang
diredhai Allah, yang memberi hak kepada mereka untuk memfitnah, memalsukan,
menipu dan berbohong? Dan saya berikan contoh kepada kamu pembohongan dan
penipuan ini yang saya sendiri mengalaminya: Beberapa bulan yang lalu pada
saluran satelit Al-Kautsar Iran, mereka menjadi tuan rumah dan Al-Syeikh Ali
Al-Korani di acara satelit bertajuk "Al-Mahdi Yang Dijanjikan".
Hampir seluruh episod ini didedikasikan untuk bercakap tentang saya dan
mencacatkan imej seruan (dakwah). Termasuk dalamnya apa yang dikatakan
Al-Syeikh Ali Al-Korani adalah, "Ahmad Al-Hassan berkata, beliau berkahwin
dengan adik kepada Imam Al-Mahdi." Dan dia tahu dengan pasti bahawa saya
tidak pernah berkata perkara seperti ini dan dia tahu bahawa dia berbohong.
Tetapi dia tidak mempunyai rasa malu ketika datang untuk berbohong dan menipu
tidak kira berapa tua usianya dan dengan serban yang diletakkan di atas
kepalanya.[198]
Soalan
17: Terdapat banyak pergerakan yang mendakwa sebagai Al-Mahdawiyah, seperti
Al-Hasani, Al-Marsumi, Jundu Al-Sama’ (tentera langit) dan lain-lain. Adakah
mereka semua mempunyai persamaan?
Jawapan:
Mereka semua seperti orang lain, adalah dipelawa untuk beriman dengan seruan
(dakwah) ini. Dan banyak di antara Ahli Mahmud Al-Sarkhi Al-Hassani beriman
dengan seruan (dakwah) ini selepas dijelaskan kebenaran kepada mereka.
Bagi
kewujudan gerakan-gerakan ini bersama-sama dengan kewujudan dari kebenaran,
maka ia adalah seperti kehadiran Samiri dan Bal3am bin Ba3ura bersama-sama
dengan Rasul Allah Musa (as) dan ia adalah seperti kehadiran Musailimah
Al-Kazhzhab, Al-Aswad dan Sujah bersama-sama dengan Rasulullah, Muhammad (S).
Mereka semua membawa jalan-jalan syaitan untuk menyesatkan manusia dari
kebenaran yang diwakili oleh Aushiak dan Rasul-rasul (as).
Soalan
18: Apakah pendapat tuan tuan dengan Al-Syed Al-Sistani?
Jawapan:
Beliau dijemput untuk beriman dengan seruan (dakwah) ini, sama seperti orang
lain. Dan banyak dari pengikutnya beriman dengan seruan (dakwah) ini selepas
diterangkan kepada mereka kebenaran.
Soalan
19: Apakah cerita di sebalik tuan memilih Bintang Daud sebagai simbol seruan
(dakwah) tuan?
Jawapan:
Ia adalah pilihan Allah dan bukan pilihan saya sendiri. Bintang berbucu enam
adalah Bintang Daud (as), dan dia adalah seorang nabi yang diutus dari Allah
dan kami adalah pewaris para nabi.[199]
Soalan
20: Adakah mana-mana pengikut tuan membawa senjata walaupun untuk
mempertahankan diri?
Jawapan:
Sehingga kini, tidak, walaupun kuasa-kuasa kerajaan Iraq menyerbu ke dalam dan memusnahkan
tempat-tempat ibadah mereka di Najaf dan Karbala, dan mereka menutup pejabat di
Najaf dan menahan ansar dan masih menangkap beberapa orang dari mereka.
Soalan
21: Bagaimana tuan membiayai aktiviti tuan, cetakan dan lain-lain?
Jawapan:
Dari sumbangan ansar dan bilangan mereka bukan kecil di Iraq dan di luar Iraq
dan Al-Hamdu Lillah.
Soalan
22: Di mana ansar tuan menumpukan perhatian?
Jawapan:
Di Iraq, beberapa negara Teluk dan Iran.
Soalan
23: Apakah langkah-langkah masa hadapan? Adakah tuan takut penangkapan atau
pembunuhan oleh kerajaan Iraq atau oleh pihak lain?
Jawapan:
Dari saluran satelit Al-Iraqiyah (saluran media yang dibiayai oleh kerajaan
Iraq, yang menyampaikan pendapat kerajaan dan mempertahankannya) dan dalam
sebuah rancangan berita (dan beberapa hari selepas peristiwa Al-Zarkah, selepas
ia telah menjelaskan bahawa saya tidak mempunyai apa-apa hubungan dengannya)
mereka dihubungi seseorang melalui telefon dan orang itu membuat pengakuan
untuk membunuh saya secara pasti. Pengacara rancangan atau saluran kerajaan
tidak membantahnya. Dan itu membuktikan bahawa mereka berpuas hati dengan
perkara itu dan saya rasa bahawa ia adalah satu kenyataan yang jelas tentang
niat mereka.
Soalan
24: Di manakah tuan yang mulia sekarang?
Jawapan:
Di Iraq.
Soalan
25: Adakah apa-apa yang tuan ingin cakapkan?
Jawapan:
Saya ingin bercakap dengan orang-orang Kristian di Amerika dan di Barat:
Wahai
orang-orang yang menunggu Isa (as), pernahkah anda membaca dalam Injil kalam
Isa (as):
(5) Tetapi
sekarang Aku pergi kepada Dia yang telah mengutus Aku, dan tiada seorangpun di
antara kamu yang bertanya kepada-Ku: Ke mana Engkau pergi?
(6) Tetapi
karena Aku mengatakan hal itu kepadamu, sebab itu hatimu berdukacita.
(7) Namun
benar yang Kukatakan ini kepadamu: Adalah lebih berguna bagi kamu, jika Aku
pergi. Sebab jikalau Aku tidak pergi, Penghibur itu tidak akan datang
kepadamu, tetapi jikalau Aku pergi, Aku akan mengutus Dia kepadamu.
(8) Dan
kalau Ia datang, Ia akan menginsafkan dunia akan dosa, kebenaran dan
penghakiman;
(9) akan
dosa, karena mereka tetap tidak percaya kepada-Ku;
(10) akan
kebenaran, karena Aku pergi kepada Bapa dan kamu tidak melihat Aku lagi;
(11) akan
penghakiman, karena penguasa dunia ini telah dihukum.
(12) Masih
banyak hal yang harus Kukatakan kepadamu, tetapi sekarang kamu belum dapat
menanggungnya.
(13) Tetapi
apabila Ia datang, yaitu Roh Kebenaran, Ia akan memimpin kamu ke dalam seluruh
kebenaran; sebab Ia tidak akan berkata-kata dari diri-Nya sendiri, tetapi
segala sesuatu yang didengar-Nya itulah yang akan dikatakan-Nya dan Ia akan
memberitakan kepadamu hal-hal yang akan datang.-Gospel (injil) Yohanes 16: 5-13.
Jadi
inilah kalam Isa (as) yang memberitahu kedatangan saya dalam Injil, yang anda
tahu dan mengakuinya, bahawa saya akan diutus. Sesungguhnya aku adalah utusan penghibur
bagi Rasul-rasul Allah dan nabi-nabi-Nya. Jika anda mencari kebenaran, maka
sesungguhnya kebenaran telah datang
✡✡✡✡✡
___________________
[191] - soalan-soalan ini dan jawapannya telah
diterbitkan dalam akhbar-akhbar asing yang disebut dalam soalan (New York Times
dan The Washington Post, dan Newsweek). (Pengulas).
[192] - Ahli Al-Bait telah menunjukkan masanya
dengan tepat, yang membuka zaman kemunculan Imam Mahdi (as), tetapi mereka
menyifatkan bahawa mana-mana daripada mereka dari keturunan mereka, dan dalam
sebahagian riwayat dari keturunan Imam Mahdi (as) secara khususnya.
Dari Abu Basir, dari Imam Al-Shadiq (as),
beliau berkata: (Wahai Abu Muhammad, tidak melihat umat Muhammad (S) kelapangan
(faraj) selamanya selagi anak-anak Bani fulan memerintah, kemudian kerajaan
mereka pupus. Jika kerajaan mereka pupus Allah membenarkan umat Muhammad (S)
dengan seorang lelaki dari kami Ahli Al-Bait akan menunjukkan (mempercepatkan)
pertemuan dan beramal dengan hidayah, dan dalam menghukum tidak mengambil
rasuah. Demi Allah, aku tahu namanya dan nama bapanya. Kemudian datang Qishrah
yang lama ditunggu-tunggu, yang mempunyai dua tahi lalat, komander yang adil,
pemelihara yang penuh amanah, yang memenuhi dengan keadilan dan kesaksamaan
sebagaimana (sebelumnya) dipenuhi kezaliman dan penindasan) 3ashar Al-Dzuhur
oleh Al-Kuraniy: halaman 208.
Dan keadaan Bani fulan adalah Kerajaan Bani
Umayyah diwakili oleh Kerajaan Saddam (laknahu Allah) dan benar-benar pada
akhir ketiadaannya diutus Imam Mahdi (as), Al-Syed Ahmad Al-Hassan sebagai
utusan untuk semua umat manusia, dan tidak akan tersebar seruan (dakwah) dan
membolehkan ia disebarkan hanya selepas kepupusan pemerintahan Saddam (laknahu
Allah), maka Ingatlah riwayat selepas kemunculan Imam Mahdi (as), di dunia dan
Allah lebih mengetahui. (Pengulas).
[193] - dan saya - dan saya berlindung kepada
Allah dari keakuan (Al-Ana) - Saya ada semasa tempoh ini, tempoh pengislahan
menentang pentelewengan kewangan di Al-Hauzah di Najaf diketuai oleh Al-Syed
Ahmad Al-Hassan, dan mengiringi sebahagian perincian maklumat. (Pengulas).
[194] - semua yang menafikan Al-Syed Ahmad
Al-Hassan, mendustakan tanpa dalil atau bukti, tetapi dengan perasaan hati dan
kebencian sendiri, mereka tidak pernah mendengar lelaki itu dan tidak bertemu
dengan beliau dan tidak membincangkan bukti secara ilmiah, walau bagaimanapun
pendustaan mereka pada pandangan pertama, adakah Allah memberikan pengetahuan
kepada mereka mengenai perkara yang ghaib?! ! Allah telah mengutuk mereka yang
seperti ini dalam Al-Quran, Yang Maha Kuasa berfirman:
﴿ بَلْ ذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ
وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَٰلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن
قَبْلِهِمْ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ﴾
(Bahkan yang sebenarnya, mereka mendustakan apa
yang mereka belum mengetahuinya dengan sempurna padahal belum datang kepada
mereka penjelasannya. Demikianlah orang-orang yang sebelum mereka telah
mendustakan. Maka perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang zalim itu.)
[Yunus 10:39]
﴿سُنَّةَ اللَّـهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِن
قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّـهِ تَبْدِيلًا﴾
Kerana ia adalah:
(Sebagai sunnah Allah yang berlaku atas orang-orang yang telah terdahulu
sebelum(mu), dan kamu sekali-kali tiada akan mendapati peubahan pada sunnah
Allah.) [Al-Ahzab 33:62]
Yang Maha Kuasa berfirman:
﴿...
أَفَكُلَّمَا جَاءكُمْ رَسُولٌ بِمَا لاَ تَهْوَى أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ
فَفَرِيقاً كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقاً تَقْتُلُونَ﴾
(…Apakah setiap datang kepadamu seorang rasul membawa sesuatu
(pelajaran) yang tidak sesuai dengan keinginanmu lalu kamu menyombong; maka
beberapa orang (diantara mereka) kamu dustakan dan beberapa orang (yang lain)
kamu bunuh?) [Al-Baqarah 2:87]
Mereka tidak melihat kebenaran melainkan hanya
dalam diri mereka sendiri, bahkan setiap seorang daripada mereka melihat dirinya
adalah satu-satunya yang benar di muka bumi ini, yang keselesaannya bersama dengan
orang-orang yang di sekelilingnya iaitu orang-orang yang tidak dapat membezakan
antara unta jantan dan unta betina, dan telah beriman dengan perancangan Allah
dan hukumanNya, dan ini adalah ulamak Bani Israel, yang memerangi Nabi Musa,
Isa dan Muhammad (shalawatu Allah 3alaihim Jami3an). Al-Syed Ahmad Al-Hassan
telah datang kepada mereka dengan dalil Al-Quran dan Sunnah Nabi-nabi dan
Rasul-rasul, yang telah disebutkan oleh Rasulullah (S) dan para Imam (as)
dengan nama dan sifat dan negaranya, Allah menjadi saksi di Kerajaan
Langit-langit dengan kebenarannya, walaupun tidak dibenarkan kepadanya malah
didustakan, bahkan tidak mendengarkan asalamnya. Tetapi sikap ini tidak
menghairankan dan dijangka daripadanya seperti yang disifatkan oleh Rasulullah
(S) Sejahat-jahat fuqahak (ulamak) di bawah naungan langit. Dari Amir
Al-Mukminin (as), Rasulullah (S) bersabda:
(سيأتي على الناس زمان لا
يبقى من القرآن إلا رسمه ومن الإسلام إلا اسمه، يسمعون به وهم أبعد الناس منه،
مساجدهم عامرة وهي خراب من الهدى، فقهاء ذلك الزمان شر فقهاء تحت ظل السماء منهم
خرجت الفتنة وإليهم تعود)
(Akan datang kepada manusia suatu Zaman yang
tidak tinggal daripada Al-Quran hanyalah tulisannya dan Islam hanyalah namanya,
mereka mendengarnya, tetapi menjauh darinya, masjid-masjid dipenuhi tetapi rosak
tanpa hidayah, Sejahat-jahat fuqahak (ulamak) di bawah naungan langit, dari
mereka keluarnya hasutan (fitnah) dan kepada mereka dikembalikan (fitnah) itu)
Al-Kafi: Jilid 8: halaman 308.
Orang-orang yang telah digabungkan
riwayat-riwayat pada mereka akan menjadi tujuan bagi pedang anak Fatimah (as),
Kita kepunyaan Allah dan kepada-Nya kita kembali dan akan mengajar orang-orang
yang menzalimi Aali Mohammed itu kelak akan mengetahui ke tempat mana mereka
akan kembali dan kesudahan (yang baik) itu adalah bagi orang-orang yang
bertakwa. (Pengulas).
[195] - Dalam Kitab 3iqab Al-A3mal oleh
Al-Shaduq dari dari ayahnya, dari Abdullah bin Jaafar, dari Harun bin Muslim,
dari Mas3adah bin Ziyad, dari Al-Shadiq, daripada bapanya (as) katanya: (Allah
SWT menurunkan kitab kepada nabi dari nabi-nabi: Dan di dalamnya disebut: Akan
ada makhluk yang diciptakan yang menjilat dunia dengan pakaisn agama menggilap
hati kambing seperti menggilap hati serigala, amalan mereka yang paling pahit
adalah kesabaran, dan lidah mereka lebih manis daripada madu, Dan amalan-amalan
mereka batinnya lebih busuk daripada bangkai, Apakah orang-orang akan
diperdayakan atau ditipu? Maka aku bersumpah dengan kemuliaanku akan diutus
kepada mereka fitnah yang menghimpit dan mengikatnya sehingga sampai di hujung
bumi menderita sakit yang menghairankan, di mana disesatkan pendapat demi
pendapat dari hikmah kebijaksanaan, pakaian mereka secara syiah dan mereka
merasa sebahagian dari mereka takut pada sebahagian yang lain, pembalasan
kepada musuh dengan musuh kemudian mereka diazab tanpa dipedulikan) Al-Jauhar
Al-Sunniyah – oleh Al-Hurr Al-3amalit:. halaman 327.
[196] - dan ini adalah sifat imam-imam yang
benar dan adalah bahawa mereka tidak ikut kemahuan diri sendiri dan kemahuan
manusia, tetapi mengajak pada perintah Allah dan mereka tidak mengajak kepada
perkara yang lain, walaupun penduduk bumi dari manusia dan jin mengalahkan
mereka, mereka tidak melihat melainkan pada Allah SWT, sementara imam-imam yang
sesat dari ulamak yang tidak beramal yang sedang berusaha untuk memuaskan hati
manusia dan mengikuti hawa nafsu mereka dan yang melanggar Al-Quran dan Sunnah,
dan ini adalah perbezaan antara yang haq dengan yang batil, seperti dalam
riwayat dari Imam Al-Shadiq (as).
Dari Abi Abdillah (as) katanya: Aku baca
tulisan bapaku: (imam-imam dalam kitab Allah ada dua jenis imam: Imam Al-Huda
(petunjuk), dan imam-imam dhalal (sesat), ada pun Imam-imam Al-Huda yang
mendahulukan perintah Allah sebelum perintah mereka, dan penghakiman Allah
sebelum penghakiman mereka, ada pun Imam-imam sesat mereka mendahulukan
perintah mereka sebelum perintah Allah dan penghakiman mereka sebelum
penghakiman Allah mengikuti hawa nafsu mereka dan menyalahi Al-Kitab) Bihal Al-Anwar:
Jilid 42 halaman 156..
Maka bertanyalah kepada orang-orang yang
melalui atau mewajibkan pilihan raya atas manusia, Adakah Allah atau Rasul-Nya
memerintahkan mereka untuk berbuat demikian?!! Mereka adalah imam-imam yang
mengajak ke neraka; kerana mereka tidak menyuruh sesuatu dengan perintah Allah
dan tidak berhukum dengan hukum Allah Taala dalam kitab-Nya yang mulia.
Walaupun mereka berkata bahawa Allah memerintahkan mereka untuk berbuat
demikian, Maka kepada mereka ada jawapan dari Allah, Yang Maha Kuasa berfirman:
(وَإِذَا فَعَلُواْ
فَاحِشَةً قَالُواْ وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءنَا وَاللّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ
إِنَّ اللّهَ لاَ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء أَتَقُولُونَ عَلَى اللّهِ مَا لاَ
تَعْلَمُونَ)
(Dan apabila mereka melakukan perbuatan keji,
mereka berkata: "Kami mendapati nenek moyang kami mengerjakan yang
demikian itu, dan Allah menyuruh kami mengerjakannya". Katakanlah:
"Sesungguhnya Allah tidak menyuruh (mengerjakan) perbuatan yang
keji". Mengapa kamu mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu
ketahui?) [Al-A3raf 7:28].
Maka dibawakan tafsiran Ahl Al-Bait tentang
ayat ini dari riwayat berikut:
Dari Muhammad bin Mashnur, berkata: Aku
bertanya kepadanya - Maksud ku, Aba Abdillah (as) – mengenai firman Allah AWJ:
(Dan apabila mereka melakukan perbuatan keji, mereka berkata: "Kami
mendapati nenek moyang kami mengerjakan yang demikian itu, dan Allah menyuruh
kami mengerjakannya". Katakanlah: "Sesungguhnya Allah tidak menyuruh
(mengerjakan) perbuatan yang keji". Mengapa kamu mengada-adakan terhadap
Allah apa yang tidak kamu ketahui?) katanya: Beliau berkata: ? (Adakah
kamu lihat sesiapa mendakwa Allah perintahkan berzina dan minum arak atau
sesuatu yang diharamkan ini, aku berkata: Tidak, beliau berkata: Apakah
tuntutan keji ini yang Allah perintahkan kepada mereka? Aku berkata: Allah dan
waliNya lebih mengetahui, beliau berkata bahawa ini pada Auliak Imam-imam yang
tidak adil mendakwa Allah memerintahkan mereka untuk menyempurnakan kepada kaum
yang Allah tidak mengarahkan mereka untuk menyempurnakan dengan mereka, Maka
Allah tidak menerima mereka dan memberitahu mereka bahawa mereka telah berbohong
kepadaNya dan memanggilnya perkara kekejian itu dari mereka) Al-Ghaibah oleh
Muhammad bin Ibrahim Al-Nu3mani: halaman 131, Al-Kafi: Jilid 1 halaman 373.
Bagaimana mereka mendakwa bahawa Tuhan
memerintahkan kepada manusia berpilihan Raya untuk mentadbir negara dan
beribadah pada hal ia adalah suatu kekejian di bumi, Allah tidak memerintahkan
untuk melakukan perkara keji dan mungkar, dan satu-satunya yang berjuang terhadapnya
dan tidak berpegang dengannya adalah Al-Syed Ahmad Al-Hassan washiy dan utusan
Imam Mahdi (as) dan Yamani yang dijanjikan, dan Allah merahmati perwakilan yang
menyeru kepada pimpinan. (Pengulas).
[197] - Ini adalah kebebasan yang mereka
serukan dan demokrasi kesyaitanan yang mereka ucapkan, yang membawa mereka
kepada merobohkan rumah-rumah Allah dan serangan ke atas orang-orang yang tidak
bersenjata, membawa mereka kepada demokrasi yang menafikan akal manusia dan
kepada aqidah mereka, membawa mereka demokrasi mereka untuk mengamalkan prinsip
taghut penzalim tidak kamu lihat atau dasarnya yang tidak wujud pada asalnya,
Ya, ini adalah jenaka (sandiwara) akhir zaman dan yang menyesatkannya adalah
ulamak suuk yang mewajarkan perbuatan taghut penzalim dan mereka menerangkannya
sebagai syariat yang sahih, Adakah waras menyelamatkan diri dari kekeliruan ini
yang meperdagangkan pendirian dalam parit Al-Sufyani terhadap Imam Mahdi (as).
(Pengulas).
[198] - Ya Al-Syeikh Ali Al-Kurani tidak malu
berbohong, dia berkata-kata dengan semua, apa yang dia dengar, bukan dari
pertimbangan dan kepastian, Nabi Muhammad (S) bersabda kepada Abi Zhar: (.....
Wahai Aba Zhar, Allah AWJ apabila setiap seorang menggunakan lidah untuk
berkata-kata hendaklah ia bertakwa kepada perintah Tuhan dan tahu apa yang
hendak dikatakan. Wahai Aba Zhar, Tinggalkan rasa ingin berkata-kata, cukuplah
untuk bercakap mengikut keperluan mu. Wahai Aba Zhar, Cukuplah untuk satu
pembohongan dari segala sesuatu yang mereka dengar. Wahai Aba Zhar, Tidak ada
yang lebih berhak dari lama dipenjara daripada lidah...) Bihar Al-Anwar:. Jilid
47 halaman 85.
Bolehkah dibiarkan senjata Muawiyah dalam
memerangi Ali ibn Abi Talib (as) senjata berbohong, memfitnah dan memalsukan,
sehinggakan penduduk Syam (Syria) yang dipercayai tidak berselawat atas Ali
(semoga dijauhkan), ia mengatakan bahawa Al-Syed Ahmad Al-Hassan berkahwin dengan adik kepada
Imam dan ini adalah kata-kata ahli silap mata, dan
yang lain berkata bahawa dia memiliki dan memanfaatkan jin dan yang lain
berkata bahawa dia agen Israel !!! Tidakkah ia termasuk satu kaedah yang murah,
tidakkah anda berhenti dari ketawa pada orang biasa mengenai maksud tersebut
yang tidak sesuai dengan realiti, Bukankah kamu patut kembali berfikir dan mengikut
kewarasan kamu dan mengikut Ahl Al-Bait (as) dan akhlak mereka dan betapa halus
perjalanan mereka dan bahawa kamu benar-benar tidak bersalah dan tidak bersalah
dari pembohongan kamu, fitnah kamu, penghinaan kamu suatu pendustaan yang tidak
kamu ketahui, kamu mengatakan bahawa kamu ulamak tetapi jalan kamu adalah jalan
orang-orang yang bodoh, jika kamu ulamak sebagai mana yang kamu dakwa, Al-Syed
Ahmad Al-Hassan inilah yang telah mencabar kamu secara ilmiyah. Adakah sesiapa
menjawab. Adakah sesiapa menjawab. Adakah sesiapa menjawab (Pengulas).
[199] - Bintang berbucu enam muncul dalam
banyak dari pelindung dan dipamerkan oleh Ahl Al-Bait (as), digunakan untuk
melindungi dan menolong ke atas musuh-musuh, dan ia adalah Bintang nabi Allah
Daud (as) dan perisainya, dan ia adalah salah satu warisan para nabi yang suci,
yang diwarisi Nabi Muhammad (S) dan itrah selepas baginda yang disucikan dan
kini ia adalah bintang Imam Mahdi (as) dan Yamaninya Al-Syed Ahmad Al-Hassan, Tetapi
orang-orang Yahudi hari ini mereka adalah pencuri bintang suci ini, dan setiap
taghut penzalim cenderung untuk meniru tempat-tempat suci sebagai milik mereka
sendiri, adakah segala sesuatu yang dituntut miliknya berarti dikhususkan
untuknya, Maka Saddam telah mengambil dari Kalimah (Allahu Akbar) sebagai
slogan dan memasukkannya ke dalam pengetahuannya, maka adakah mungkin ia
dikhaskan kepadanya, dan memadamkan selawat (sanjungan) kita? !!!
Bagaimanakah boleh ditipu daripada berlepas
diri dari bintang Nabi Daud (as) dan dikaitkan dengan orang-orang Yahudi hari
ini (Israel), adakah nabi Allah Daud, Daud mereka atau Daud kita? Adakah
kesucian untuk mereka atau kesucian untuk kita? Maka harta kamu bagaimanakan
kamu menilainya. (Pengulas).
[200] - Injil John (Yohanes) - Bab XVI.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan