13) Binatang Bumi (Dabbah Al-Ardh) Di Al-Raj3ah Dan Di Dunia Ini
﴿وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ
أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ
كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ﴾
Allah
berfirman: ((Dan apabila perkataan telah jatuh atas mereka, Kami keluarkan
sejenis binatang bumi yang akan mengatakan kepada mereka, bahawa sesungguhnya
manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami.)) [Al -Naml 27:82] [62]
Dan Al-Syed Ahmad Al-Hassan
(as) ditanya mengenai makna ayat ini, maka ia menjawab:
[berkata
lseorang lelaki kepada Abi Abdillah (as): Aku mendengar bahawa orang ramai
membaca ayat ini sebagai: (تَكلمهم) iaitu (تجرحهم), maka ia (as) berkata: (Semoga Allah berkata-kata
kepada mereka dalam neraka jahannam tidak diturunkan melainkan untuk bercakap
kepada mereka dengan kata-kata) [63]
Dan
Al-Redha
(as) pada firman Allah: (أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ
الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ), beliau
(as) berkata: (ia adalah) Ali (as) [64]
Dabbah
di dalam ayat ini adalah manusia, dan terdapat riwayat-riwayat yang menunjukkan
bahawa ia adalah Ali bin Abi Talib (as), dan ini adalah dalam Al-Raj3ah, Ali
(as) adalah Binatang Bumi (Dabbah Al-Ardh) yang bercakap kepada manusia di
Al-Raj3ah, dan akan membezakan orang mukmin dari orang kafir dalam ayat-ayat
Allah SWT. Dan sebelum Al-Raj3ah kebangkitan Al-Qaim (as), juga terdapat (binatang
yang bercakap kepada manusia) [65] dan menerangkan kepada mereka kelemahan iman mereka
kepada kebenaran ayat-ayat Allah di langit-langit Malakut, dan ia adalah mimpi
yang benar dan kasyaf ketika jaga, dan untuk menerangkan kepada mereka bahawa
manusia di sepanjang perjalanan kemanusiaan di muka bumi ini kebanyakan mereka
tidak yakin dengan ayat-ayat Malakut Allah dan tidak beriman kepada rukya dan
kasyaf dari langit-langit Malakut, kerana penglihatan mereka terhad kepada bumi
dan kebendaan ini, dan ia adalah penyampai ilmu pengetahuan kepada mereka yang
telah ditinggalkan,
ذ﴿َٰلِكَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّكَ
هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَىٰ﴾
((Itulah
sejauh-jauh pengetahuan mereka. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang paling
mengetahui siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dia pulalah yang paling
mengetahui siapa yang mendapat petunjuk.)) (Al-Najm 53:30)] [66]
Bagi Binatang Bumi (Dabbah Al-Ardh), yang keluar di zaman kezuhuran yang
diberkati terdapat banyak riwayat-riwayat tentang hal itu, ini adalah
sebahagian dari contohnya:
Dari
Imam Al-Shadiq (as) dalam riwayat yang panjang: (.. maka Binatang Bumi akan
muncul antara Rukun (Hajar Aswad) dan Makam (Ibrahim) dan ia akan menulis di
muka orang yang beriman "beriman", dan di muka orang-orang kafir
"kafir", maka Al-Sufyani akan muncul dan akan berarak dengan
tenteranya ke Iraq … dan dia akan memusnahkan Al-Zaura’ dan dia akan tinggalkan
ia terbakar, dan akan memusnahkan Al-Kufah dan Al-Madina..Kemudian dia akan
pergi ke Al-Baida'... dan bumi akan menelan mereka ...) [67]
Dari
Ali bin Ibrahim bin Mihziyar, dari Imam Al-Mahdi (as): (jadi saya berkata:
Wahai Tuan, Bilakah akan berlaku perkara ini? Beliau berkata: Jika perjalanan
ke Ka’bah dihalang daripada kamu, dan matahari dan bulan datang berkumpul, dan
planet-planet dan bintang-bintang berkeliling. Aku bertanya: Bilakah, wahai
anak Rasulullah? Ia berkata kepadaku: Pada tahun sekian, sekian akan keluar Binatang
Bumi (Dabbah Al-Ardh), di antara Shafa
dan Marwah dan dengan itu ada tongkat Musa dan cincin Sulaiman dan ia akan
mendorong manusia ke Mahsyar (pehimpunan...) [68]
Adalah sangat jelas bahawa
binatang Iilahiyah ini adalah seorang lelaki yang muncul sebelum Imam Al-Mahdi
(as), dan sebelum kemunculan Al-Sufyani, dan ia adalah jelas mencontohi Ali
(as) dan yang sepadan dengannya semasa kezuhuran iaitu Washiy dan Utusannya
Imam Al-Mahdi dan Yamaninya (orang kanannya) selawat Allah atasnya dan atas
bapanya dan anak-anaknya yang disucikan.
Dan untuk itu Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as) berkata:
[...Ada
sebahagian riwayat-riwayat menyatakan bahawa Al-Qaim adalah seperti Ali bin Abi
Talib atau Binatang Bumi, dan ia adalah satu kedudukan yang sama antara Al-Qaim
dengan Ali bin Abi Talib] [69]
Mengapa Mahdi pertama boleh
serupa dengan datuknya Amir Al-Mukminin (as), dan sebahagian daripada gelaran
itu diberikan kepadanya seperti yang kita tahu pada gelaran [Binatang Bumi (Dabbah
Al-Ardh)]?
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)
menjelaskan di dalam Kitab (Bersama Abdus Soleh):
[Dari
3abayah Al-Asadi berkata: Aku mendengar Amirul Mukminin (as) berkata dengan
cucuran air mata mengalir: Ianya: mungkin bersandar ke belakang - Aku bersedia
mendengar katanya: (Sesungguhnya, Aku akan membina Mimbar di Mesir,
menghancurkan Damsyik batu demi batu, mengusir orang-orang Yahudi dan Kristian
dari bangsa Arab secara keseluruhan, dan memimpin orang-orang Arab dengan
tomgkatnya... Kemudian aku, bertanya: Wahai Amirul Mukminin, adakah engkau
mengatakan bahawa engkau akan hidup semula setelah mati? Beliau (as) menjawab:
Jauh betul engkau wahai 3abayah! Seorang lelaki dariku akan melakukannya) [70].
Jadi
di sini Amirul Mukminin Imam Ali (as) menyifatkan tindakan dirinya sendiri
walaupun orang yang akan melakukan tindakan ini adalah seorang lelaki dari
keturunan beliau, jadi mengenai apakah ini?
Maka saya bertanya kepadanya
(as) tentang perkara ini, dan saya kata: Dalam banyak riwayat, seorang Imam
akan menyifatkan sesuatu tindakan kepada dirinya walaupun dia bermaksud Imam
yang lain dari keturunannya, sama seperti yang telah disebut di dalam riwayat
"yang berkata-kata kepada Musa." dan riwayat "seorang
lelaki dari ku akan melakukannya." Jadi yang disifatkan ini disebabkan
oleh hakikat bahawa hanyalah dari dia sahaja (yang bermaksud bahawa dia adalah
dari anak-anaknya)? Atau ada perkara lain? Dan tidak mempunyai hubungan dengan
hakikat bahawa cahaya mereka bersatu di Langit Ketujuh?
Jadi dia (as) menjawab:
(Semoga
Allah memberi kamu kejayaan dalam Alam Jasmani ini, ya dia dari dia, kerana dia
adalah dari keturunan beliau. Dan di Langit Ketujuh dia dari beliau; Kerana dia
adalah di bawah beliau dan [dia] sebahagian hakikat beliau).[71].
✡✡✡✡✡
_______________________
[62]
- Al-Naml 27:82
[63]
- Bihar AL-Anwar: Jilid 53 halaman 53
[64]
- Banyak riwayat-riwayat menunjukkan Binatang
Bumi adalah
Ali bin Abi Talib (as) dalam Al-Raj3ah, sila rujuk untuk mengetahui
riwayat-riwayat ini: Bihar al-Anwar: Jilid
53:halaman 53, dan Madinah Al-Ma3ajaz oleh Al-Bahrani: Jilid 3:halaman 9, dan
seterusnya, dan banyak lagi.
[65]
– Al-Ustaz Ahmad Hathab menjelaskan
perkara ini di dalam Kitab (Thali3 Al-Masyriq wa Dabbat Al-Ardh), sila rujuk.
[66]
- Al-Mutasyabihat: Jilid
4 soalan (145)
[67]
- Al-Raj3ah - al-istirabadi: halaman 100.
[68]
- Bisharat Al-Islam: halaman 236.
[69]
– Al-Jawab Al-Munir: Jilid
6 soalan (529).
[70]
- Bihar al-Anwar: Jilid 53
halaman 59-60.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan