Jumaat, 12 Jun 2015

12) Al-Raj3ah Adalah Dua Pulangan:

12) Al-Raj3ah Adalah Dua Pulangan:



Yang pertama adalah Raj3ah (kembali) dengan perumpamaan dan yang setara, dan ia adalah pada kebangkitan Al-Qaim (as). Dan yang kedua berlaku dengan diri (jiwa) dan badan (jasad) yang sesuai, dan ia adalah sesuatu yang kita bincangkan secara ringkas seperti alam dan hari yang lain daripada hari-hari besar Allah, dan telah dijelaskan bahawa ia berlaku di Langit Pertama.

Kejahilan para ulamak dalam hakikat yang penting ini telah menyebabkan mereka tidak faham apa itu Al-Raj3ah dan munculnya kata-kata mereka yang jauh dari kebenaran sepenuhnya yang sebahagian daripadanya telah dibentangkan.

Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) berkata dalam menjelaskan dua Al-Raj3ah:

[Al-Raj3ah.. adalah dua pulangan: Raj3ah dalam kebangkitan Al-Qaim dengan yang seumpamanya, dan Raj3ah dalam Alam Al-Raj3ah "yang pertama"[55]. dengan diri-diri (jiwa-jiwa) dan badan-badan (jasad)  yang sesuai dengan alam itu selepas Allah menjadikan mereka lupa keadaan mereka dalam ujian pertama dan kedua mereka] [56].

Dan beliau juga berkata dalam menjelaskannya:

[..Adapun mengenai kisah Ashhab Al-Kahf (penghuni gua) yang akan bangkit semasa Al-Qaim (as), mereka adalah sebahagian daripada orang-orang yang ikhlas dari para sahabat Rasulullah (S), dan para sahabat Amir Al-Mukminin Ali (as) seperti Malik Al-Asytar, ia tidak bermakna diri-diri mereka sendiri, tetapi apa yang dimaksudkan dari riwayat-riwayat ini adalah orang-orang seperti mereka dari para sahabat Al-Qaim (as), dalam erti kata lain, terdapat orang-orang lelaki dari para sahabat Qaim (as) yang seperti Malik Al-Asytar dalam keberanian, keunggulan, kepimpinan dan kesungguhan pada Zhat Allah dan ketaatan pada Allah dan akhlak yang mulia dan banyak sifat-sifat lain yang Malik Al-Asytar miliki, dan untuk itu para Imam menerangkan sifat-sifat Malik Al-Ashtar.

Dan untuk itu kita tidak jauh dari kefasihan, penyampaian dan kepimpinan Ahlulbayt (as), sebagamana diterangkan penyair Al-Hussaini, turunnya Ali Al-Akbar ke medan perang beliau berkata: Muhammad (S) telah turun ke medan perang; kerana sangat serasi akhlak Ali Al-Akbar dengan adab Rasulullah Muhammad (S), walaupun para sahabat Imam-imam orang-orang yang betul-betul dalam kebenaran akan pulang dan kembali dalam Alam Al-Raj3ah selepas 12 Mahdi-mahdi, dan dalam zaman yang lain dan Qaim yang lain dengan hak daripada Aali Muhammad (as) bahawa Al-Hussain bin Ali (as) akan keluar, dan ini adalah Mahdi lain atau Qaim yang lain tiada siapa yang akan datang selepasnya dan dia tidak akan mempunyai anak-anak] [57].

Dan bahagian ini menjelaskan Al-Raj3ah dengan perumpamaannya juga dinyatakan di dalam kitab ini (Al-Muhkamat 3ala Ahqiyah Al-Washyi Ahmad Al-Hassan), salah sebuah kitab yang diterbitkan oleh Ansar Imam Al-Mahdi (as):

 [... Adapun Al-Raj3ah dengan perumpamaan, ia berlaku pada hari-hari Al-Qaim (as) dan seruan (dakwah) Ilahiyahnya yang besar, dan ini adalah sebahagian riwayat yang mengesahkannya:

Dari Abi Marwan berkata: (Saya bertanya kepada Aba Abdillah (as) mengenai firman Allah Azza Wajall:
﴿إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ﴾
{Sesungguhnya yang mewajibkan atasmu Al Quran, benar-benar akan mengembalikan kamu ke tempat kembali. }.

Beliau berkata: jadi dia (as) berkata kepadaku:

Tidak demi Allah dunia tidak akan berakhir dan tidak akan pergi sehingga Rasulullah (S) dan Ali (as) bertemu di Al-Tsawiyah, jadi mereka akan bertemu dan mereka akan membina sebuah masjid di Al-Tsawiyyah yang mempunyai 12,000 pintu,

bererti ia terletak di Al-Kufah) [58]

Ia adalah sebuah masjid yang dibina oleh Qaim (as) dalam zamannya, Apabila orang-orang mengatakan kepadanya:

(masjid .. tidak cukup luas untuk kami, maka dia akan berkata: Aku kembali kepada kamu, maka ia akan keluar kepada kepada pihak ketiga (Al-Ghari) dan akan membina sebuah masjid yang mempunyai 1000 pintu yang sesuai dengan penduduknya)

yang disebutkan dalam riwayat Imam Al-Baqir (as) [59]. Dan kemudian kita lihat apa yang dimaksudkan dengan "Rasulullah dan Ali" dalam riwayat sebelumnya ialah: yang setara dengan kedua mereka, supaya kedatangan mereka dianggap kedatangan Nabi dan Ali (as).

Dan Al-Raj3ah dengan perumpamaan dalam zaman Qaim kita juga melihat dalam kata-kata Imam Al-Shadiq (as):

(Al-Qa'im akan keluar dari belakang Kufah bersama dua puluh tujuh orang lelaki, lima belas orang dari kaum Nabi Musa yang telah mendapat hidayah kebenaran dengan menilainya, dan tujuh orang dari penghuni gua (Ashhab Al-Kahf), Yusyak bin Nun, Salman, Abu Dajana Al-Ansari, Miqdad, dan Malik Al-Asytar Jadi mereka akan menjadi penyokong (ansar) dan pegawai penguasa) [60].

Dalam erti kata lain, dia akan mempunyai ansarnya yang sama dan sesuai dengan mereka yang disebutkan, bukanlah diri mereka sendiri yang datang. Dan untuk menjadi lebih tertentu dua hari-hari ini (hari Al-Qaim dan hari Al-Raj3ah), anda boleh menyemak riwayat di atas [61] yang menjelaskan bahawa Rasulullah (S) adalah orang yang membunuh Iblis (la) dengan lembing cahaya pada hari yang diketahui, dan jika anda tidak tahu bahawa ada riwayat-riwayat lain mengatakan bahawa yang membunuh adalah Al-Qaim (as) di Masjid Al-Kufah, anda akan tahu kemudian bahawa Rasulullah (S) yang membunuh Iblis pada hari yang diketahui di Alam Al-Raj3ah, dan bahawa Al-Qaim (as) adalah yang akan membunuh iblis di dunia ini di Masjid Al-Kufah ketika bangkitnya dengan kebenaran, dan ia adalah hari Al-Raj3ah dengan perumpamaan, seperti yang kami jelaskan]. Berakhir.

Jadi, sekarang kita tahu kewujudan dua orang dalam zaman kezuhuran yang suci, salah seorang daripada mereka sepadan dengan Rasulullah (S) dan yang satu lagi sepadan dengan Amir Al-Mukminin (as), maka adakah manusia akan mendapat Khalifah Allah selain daripada Imam Al-Mahdi Muhammad bin Al-Hassan dan anak dan washiynya Mahdi Pertama (Ahmad) Awal Al-Mukminin (yang pertama beriman) dengannya dan Al-Muqarrabin (yang dekat dengannya yang disebut oleh Muhammad Rasulullah di dalam wasiat baginda.




                                 ✡✡✡✡✡


_________________________
[55] – Pada FirmanNya SWT:
﴿وَهُوَ اللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِي الْأُولَىٰ وَالْآخِرَةِ وَلَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ﴾
((Dan Dialah Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia, bagi-Nya-lah segala puji di dunia dan di akhirat, dan bagi-Nya-lah segala penentuan dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.)) Al-Qashash 28:70, penjelasan Sayed Ahmad Al-Hassan (as) telah disampaikan bahawa "yang pertama" tempat kembali.
[56] – Kitab Bersama Abdus Soleh, salah sebuah kitab yang diterbitkan oleh Ansar Imam Al-Mahdi (as)
[58] - Bihar Al-Anwar: Jilid 53 halaman 113-114.
[59] - Bihar Al-Anwar: Jilid 2 halaman 331.
[60] - Al-Irshad oleh Al-Mufid: Jilid 2 halaman 386.
[61] - iaitu riwayat Abdul Karim Al-Khatsa3mi sebelum ini.







                      

Tiada ulasan: