12 06 2015
KHUTBAH PERTAMA
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ * الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ
بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ
الْمُشْرِكُون ،
وصلى
الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
أشهد
ان لا إله إلا الله و حده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان
عليا و الأئمة من ولده حجج الله ، و أشهد أن المهدي و المهديين من ولده حجج
الله، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم
مُّسْلِمُونَ،
Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada
Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati
melainkan dalam keadaan beragama Islam.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Imam
Ahmad Al Hassan (as) Membicarakan
Bagaimana
Mendekatkan Diri Kepada Allah Dengan Ibadah-Ibadah Sehingga Menjadi Tangan,
Telinga Dan Matanya?
Amalan
nawafil (sunat) di dalam hadis Qudsi bukanlah solat-solat mustahab (yang
disunatkan) sahaja, tetapi ianya meliputi keseluruhan apa yang difardhukan
Allah SWT dan ia menunjukkan kepada solat, puasa, zakat, haji dan lain-lain
(ibadah fardhu). Maka kesemua solat zuhur, asar, maghrib, isyak dan subuh
menurut hadis Qudsi ini adalah nawafil atau tambahan atau sampingan kepada
amalan lain yang lebih asasi, lebih penting dan dituntut sebenarnya, kerana
amalan-amalan lainnya menjadi tidak bermanfaat tanpa amalan asasi itu. Amalan
ini adalah Wilayah (menerima hak atau kekuasaan) Wali Allah dan khalifahNya a.s
di muka bumiNya ini.
Jika
sekiranya datang seorang penganut Kristian yang melakukan segala Ibadah Islam
tanpa Wilayah Muhammad, maka ianya tidak memberi sebarang manfaat.
Dan
sekiranya datang seorang muslim dengan melakukan segala ibadah Islam tanpa
Wilayah Ali, maka ianya tidak juga memberi apa-apa manfaat.
Dan
sekiranya datang seorang Syiah dengan segala ibadah Islam dan wilayah Ali serta
para Imam (a.s) tanpa berwilayahkan Imam Mahdi (a.s), maka ianya tidak
bermanfaat jua.
Melainkan
dia memanfaatkannya (wilayah khalifah Allah) di dalam kehidupan di dunia ini,
serta menjadikannya sebagai wasilah perantaraan bagi mengenal Hakikat dan
mengenal wali Allah. Bahkan orang yang mendekatkan diri kepada Allah dengan
amalan-amalan nawafil (sunat) walaupun dia berwilayahkan wali Allah, maka dia
tetap tidak memperolehi dan tidak dapat meninggikan darjatnya melainkan dengan
kadar wilayah yang dikandung dalam dadanya (Imannya).
Adapun
kefardhuan itu adalah wilayah kepada wali Allah. Wilayah itu adalah solat yang
wajib, haji yang wajib, zakat yang wajib dan puasa yang wajib. Solat adalah
menghadapkan wajah ke kiblat dengan penuh kerendahan dan pengharapan (doa),
sebaik-baik kiblat yang dihadapkan wajahnya oleh manusia adalah wali Allah pada
zamannya dan Hujjah Allah ke atas hamba-hambaNya. Sebaik-baik kerendahan diri
dan memanjatkan pengharapan (doa) kepada Allah adalah dengan mencintai wali
Allah dan HujjahNya ke atas hamba-hambaNya, sepertimana di dalam hadis:
)حُبُّ
عَلِيٍ حَسَنَةٌ لاَ تَضُرُّ مَعَهَا سَيْئَةً(
Bermaksud: Kecintaan Ali adalah kebaikan yang
kejahatan sesekali tidak memudharatkannya. [Yanabi' Al Mawaddah, jild 1, ms 375
dan 'Awali Al Liali, jid 4, ms 86]
Haji itu
adalah perjalanan ke tempat tertentu dan sebaik-baik perjalanan itu adalah
perjalanan kepada Allah dengan maksud tujuan wali Allah dan Hujjah Allah ke
atas hamba-hambaNya, kerana dia adalah kiblat yang dengannya Allah dikenali.
Dengan mereka Allah dikenali.
عن يزيد العجلي, قال: سمعت أبا جعفر يقول: بنا عبد الله,
وبنا عرف الله, وبنا وحد الله تبارك وتعالى,ومحمد حجاب الله تبارك وتعالى
Bermaksud: Daripada Yazid Al 'Ijli, telah
berkata: Aku telah mendengar Aba Abdillah berkata: Dengan kami Allah disembah,
dengan kami Allah dikenali, dengan kami ditauhidkan Allah Tabaraka wa Taala,
dan Muhammad adalah Hijab Allah Tabaraka wa Taala. [Al Kafi, jilid 1, ms 145]
قال رسول الله : ابن آدم إفعل الخير ودع الشر فإذا أنت
جواد قاصد
Telah
bersabda Rasulullah: Berbuat baiklah anak Adam dan tinggalkanlah kejahatan,
sedang kamu seorang yang dermawan lagi dekat. [Nahjul Balaghah, ms 95, khutbah
176]
Perbuatan
baik adalah Wilayah Wali Allah dan meninggalkan kejahatan adalah mengingkari
taghut. Ditetapkan bahawa wilayah Wali Allah adalah mengikut martabat-martabat.
Maka barangsiapa yang mengutamakan keseragaman dalam setiap gerak serta diam,
dan bukan orang yang mengikutinya dengan lisan tetapi tidak mengikutinya dengan
perbuatannya. Setiap kali dia lebih kuat mendampingi Wali Allah, maka setiap
kali itulah keterdekatan dirinya kepada Allah menjadi lebih kuat. Beginilah
halnya sehinggalah hamba yang sentiasa mendampingi Wali Allah ini menjadi imej
atau gambaran lain kepada Wali Allah atau HujjahNya ke atas hamba-hambaNya.
Beginilah seseorang hamba itu menjadi mata dan tangan Allah, sepertimana Wali
Allah itu adalah mata dan tangan Allah.
حدثنا عبد الله بن محمد عن محمد بن إسماعيل النيشابوري عن
أحمد بن الحسن الكوفي عن إسماعيل بن نصر وعلي بن عبد الله الهاشمي عن عبد المزاحم
بن كثير عن أبي عبد الله عليه السلام قال كان أمير المؤمنين عليه السلام يقول انا
علم الله وانا قلب الله الواعي ولسان الله الناطق وعين الله الناظر وانا جنب الله
وانا يد الله
Daripada Abi Abdillah, telah berkata: Amirul
Mukminin berkata: Aku adalah ilmu Allah, dan aku adalah hati Allah yang sedar,
dan lisan Allah yang berkata-kata, dan mata Allah yang melihat, aku adalah rusuk
Allah dan aku adalah tangan Allah. [Bashair Al Darajat, ms 84. At Tauhid li As
Sadooq, ms 164, bab 22, hadis 1. Al Ikhtisas oleh Al Mufid, ms 248]
اللّهُمّ
أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ
الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ،: وَلِمُحَمّدٍ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً
كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما
صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ
وَ اغْفِرْ
لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ*
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ
* وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ).
اعوذ
بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِذَا
جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَيْتَ
النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾
KHUTBAH KEDUA
بِسْمِ
اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ
اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ
وَلَدًا* وَّ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ
اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ
ذُرِّيَّتَهُ الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا * اُوْصِيْكُمْ
عِبَادَ اللهِ بِتَقْوَي اللهِ *
وصلى
الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Wahai
hamba Allah, saya menasihati saudara semua supaya bertakwa kepada Allah serta
saya berpesan kepada saudara semua untuk taat kepada -Nya. Saya menyeru saudara
semua (dan diri saya) supaya melakukan perbuatan-perbuatan baik sebelum
hari yang tidak dapat dielakkan datang, sebelum kematian meragut kita;
tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari kematian itu.
Wahai
ansar Allah,
Wahai
ansar Imam Mahdi
Wahai
ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Seorang
Ansar, Al-Syeikh Alaa Alsalem memohon maaf kepada Imam (as) pada suatu hari
mengenai saudara mara yang memusuhi dakwah ini ..
Jadi Imam
(as) menjawab: Mengapa kamu meminta maaf apabila kamu bukan dari kalangannya
dan dia pula bukan dari kalangan kamu? Tidakkah kamu membaca firman Allah:
﴿فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ
بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ﴾
''Apabila
sangkakala ditiup maka tidaklah ada lagi pertalian nasab di antara mereka pada
hari itu, dan tidak ada pula mereka saling bertanya.'' - [Surah
Al-Mu'minuun 23:101]
Oleh itu,
jika Allah menjanjikan kepada kamu bahawa di hari kiamat mengapa kamu menunggu
hari itu?? Yang difardhu adalah orang-orang yang rapat dengan kamu adalah
orang-orang yang dekat dengan Allah SWT dan walaupun dia bukan dari
saudara-mara kamu. Dan yang menjauhi kamu adalah orang yang jauh dari Allah SWT
walaupun dia dari saudara-mara kamu.
اِنَّ
اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ
اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ
عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ
الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ
مُحَمَّدٍ* وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ
الْجَفَا *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ
عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ *وَ مُحَمَّدِ
بْنِ عَلِيٍّ *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَّ مُوْسَي
بْنِ جَعْفَرِ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي *وَ مُحَمَّدِ بْنِ
عَلِيٍّ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَ الْحَسَنِ بْنِ
عَلِيٍّ *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ
الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ
رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ
الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ
الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي
الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ
رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا
فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ
أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
اللّهُمَّ
أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ
انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ
وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ
الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ
مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ،
وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ
والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير
العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.
اعوذ
بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ
أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِكِ
النَّاسِ ﴿٢﴾ إِلَـٰهِ
النَّاسِ ﴿٣﴾مِن
شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِي
يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ﴿٥﴾ مِنَ
الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ﴿٦﴾
Tiada ulasan:
Catat Ulasan