Jumaat, 12 Jun 2015

11) Bagi Al-Raj3ah Adalah Hari Yang Diketahui Seperti Alam (Dunia) Ini

11) Bagi Al-Raj3ah Adalah Hari Yang Diketahui Seperti Alam (Dunia) Ini



Sesiapa yang membaca pengisytiharan beberapa kejadian penting dalam riwayat-riwayat akan mendapati bahawa satu masa ia menjurus kepada Alam (Dunia) Jasmani ini, dan masa yang lain di Alam Al-Raj3ah, sama seperti hukuman pembunuhan Iblis (la) yang telah menyesatkan umat manusia.

Ia menyatakan bahawa pembunuhannya pada hari yang diketahui (Al-Yaum Al-Maklum) oleh Al-Qaim (as) di Masjid Kufah:

Dari Wahab bin Jami3 Maula Ishaq bin 3ammar, beliau berkata: Aku bertanya kepada Aba Abdillah (as) mengenai kata-kata iblis (dalam Al-Quran):

﴿قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ  *قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ * إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ

((Berkata (iblis): "Ya Tuhanku, (kalau begitu) maka beri tangguhlah kepadaku sampai hari dibangkitkan, * Allah berfirman: "(Kalau begitu) maka sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang diberi tangguh, * sampai hari (suatu) waktu yang telah ditentukan,)) (Al-Hijr 15: 36-38),

Wahab berkata kepadanya: Semoga aku menjadi tebusan tuan, hari apakah itu? Beliau berkata: (Wahai Wahab adakah kamu fikir ia adalah hari Allah bangkitkan manusia? Bahawa Allah memberinya tangguh sehingga hari bangkitnya Qaim kami, apabila Allah bangkitkan Qaim kami, dia akan berada di Masjid Kufah, dan Iblis akan datang tunduk di hadapannya sambil berlutut. dan berkata: Celakalah aku hari ini, dan dia akan ditekan ubun-ubunnya dan dipenggal lehernya, dan itulah waktu hari yang diketahui (Yaum Al-Waqt Al-Maklum)) [51}.


Dan diriwayatkan pula bahawa pembunuhnya adalah Rasulullah (S) juga pada hari yang diketahui (Al-Yaum Al-Maklum):
                 
Dar Abdul Karim bin 3amru Al-Khatsa3mi, beliau berkata:

Aku mendengar Abu Abdillah (as) berkata: Bahawa Iblis telah berkata:
﴿َأَنظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ
(tangguhlah kepadaku sampai hari dibangkitkan), dan Allah enggan menerimana, FirmanNya:
﴿قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ 
(Allah berfirman: "(Kalau begitu) maka sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang diberi tangguh, * sampai hari (suatu) waktu yang telah ditentukan)

Maka, jika hari masa yang ditetapkan datang, Iblis (la) akan mengumpulkan semua pengikutnya, sejak dari Allah menciptakan Adam sehingga ke hari masa yang ditetapkan, dan ia adalah pusingan terakhir, bagi pusingan Amirul Mukminin (as)).

Jadi aku berkata: Padanya ada pusingan? Beliau (as) berkata: Ya, sesungguhnya ia adalah pusingan demi pusingan, dan tidak ada seorang Imam pun dalam satu-satu abad melainkan ada pusingannya, yang bersamanya orang-orang soleh dan yang 3ashiy (yang melanggar hukum) pada zamannya, sehingga Allah membersihkan orang yang beriman dari yang kafir. Jadi, jika tiba hari masa yang termaklum Amirul Mukminin (as) akan kembali pada sahabat-sahabatnya dan akan datang Iblis bersama para sahabatnya (la), dan batas tempat mereka akan berada di bumi di tanah Furat dan akan dikatakan kepadanya Roh yang berdekatan dengan Kufah kamu, maka akan berlaku perperangan besar yang belum pernah berlaku sejak Allah Azza wa Jalla mencipta alam. Maka seolah-olah aku melihat para sahabat Ali Amirul Mukminin (as) dan mereka (Iblis (la)) akan kembali berundur ke belakang 100 kaki, dan seolah-olah aku melihat mereka dan beberapa kaki mereka berada dalam (Sungai) Furat, Ketika itu akan turun (Al-Jabbar) Yang Maha Perkasa Azza wa Jalla:

﴿فِي ظُلَلٍ مِنَ الْغَمامِ وَالْمَلائِكَةُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ﴾

{ dalam naungan awan dan malaikat, dan diputuskanlah perkaranya.}

Rasulullah (sawas) di tangannya ada lembing daripada cahaya. Jika Iblis melihatnya, tumit-tumitnya akan berundur ke belakang, jadi sahabatnya akan berkata kepadanya : Di mana kamu ingin lari padahal kamu menang? Lalu dia berkata: sesungguhnya aku dapat melihat apa yang kamu sekalian tidak melihatnya; sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan sekelian alam. Maka Nabi (S) akan mengikutinya kemudian menikam dia dengan satu tikaman di antara bahunya, dan ia akan musnah dan akan musnah semua pengikutnya. Dan pada masa itu Allah Azza wa Jalla akan disembah dan tidak akan ada sekutu bagiNya sesuatu pun. dan Amirul Mukminin (as) akan memerintah selama 44,000 tahun, sehingga lelaki dari pengikut Ali (as) akan melahirkan 1000 lelaki dari sulbinya, dan pada masa itu kedua-dua taman akan ada di Masjid Kufah dan di sekelilingnya, dengan kehendak Allah) [52]

Dan ia adalah perumpamaan yang diterangkan oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) dalam kitabnya yang mulia dan jawapan beliau di dalamnya:

Dalam menjelaskan ayat awan (Al-Ghamam) dalam riwayat, dia mengatakan:

[Allah berfirman:

﴿هَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا أَن يَأْتِيَهُمُ اللَّـهُ فِي ظُلَلٍ مِّنَ الْغَمَامِ وَالْمَلَائِكَةُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَإِلَى اللَّـهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ﴾

((Tiada yang mereka nanti-nantikan melainkan datangnya Allah dan malaikat dalam naungan awan, dan diputuskanlah perkaranya. Dan hanya kepada Allah dikembalikan segala urusan.)) [Al -Baqarah 2 210],

dan yang datang dalam naungan awan adalah Muhammad [Allah dalam penciptaan] di Al-Raj3ah dan di tangannya ada lembing cahaya dan baginda akan membunuh Iblis (la), Maha Suci lagi Maha Tinggi Allah daripada dikatakan datang dan pergi dan atau bergerak dan ia adalah dari sifat makhluk ...] [53], kemudian beliau menyebutkan riwayat dari Al-Khatsa3mi selanjutnya.

Kemudian Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) telah ditanya: Dalam banyak ayat-ayat Al-Quran Al-Karim yang kita lihat Imam-imam Al-Hadi (as) menafsirkan ayat di alam (dunia) ini dan alam Al-Raj3ah, apakah hikmah perkara ini ??

Beliau berkata: [Waktu hari yang diketahui adalah hari bangkit Al-Qaim dan pada hari Iblis akan dibunuh sebagaimana yang telah disebutkan bahawa Al-Qaim akan membunuhnya di Masjid Kufah, tetapi oleh kerana Al-Raj3ah adalah mengulangi ujian sebahagian penciptaan dari mereka yang benar-benar beriman dan mereka yang benar-benar kufur, Mereka dikembalikan semula bersama umat-umat yang sisesatkan Iblis (la); kerana sesiapa yang benar-benar kufur dan kerana seseorang individu adalah sebahagian daripada ujian Ilahi, oleh itu Al-Raj3ah juga adalah satu lagi hari yang diketahui yang lain, atau dikatakan pengulangan bagi hari yang diketahui yang hakiki - asalnya - di dalam kehidupan secara Jasmani.


Nama Al-Raj3ah itu menunjukan (maknanya), semoga Allah memberikan anda kejayaan, ia adalah kembali (Raj3ah) iaitu pengulangan, orang yang telah mati akan kembali, ujian akhir akan berulang, hari-hari yang telah berlalu akan berulang ....... .., dan jika Iblis telah diberikan hingga ke waktu hari yang diketahui (Yaum Waqt Maklum) semasa kebangkitan Al-Qaim seperti dalam riwayat-riwayat dan perkara itu berakhir pada hari ini, dan Al-Qaim membunuh Iblis pada hari ini kemudian Al-Raj3ah berlaku dan Iblis kembali sebagai orang-orang yang benar-benar kufur, tidakkah kamu lihat selepas ia dikembalikan kepada hari dibangkit (Yub3atsun) seperti yang dia minta?! Atau waktu hari yang diketahui (Yaum Al-Waqt Al-Maklum) akan berulang baginya di Alam Al-Raj3ah mengikut apa yang sesuai dengan Alam Al-Raj3ah dan yang akan membunuh dia di Al-Raj3ah adalah Rasulullah (S) seperti disebutkan dalam riwayat-riwayat ?! ].

Dan beliau juga berkata:

Pembunuhan Pertama: Pada kemunculan Al-Qaim (as), dan Kiamat Kecil (Al-Qiamat Al-Sughra) di dunia ini, di mana Al-Qaim membunuhnya di masjid Kufah, pada masa kemunculan Al-Haq, dan dia dihumbankan ke Neraka Jahim.

Pembunuhan kedua di Al-Rajah (yang pertama), yang bermula selepas tamat tempoh raja Mahdi kedua belas di mana akan kembali Hussein bin Ali (as), dan akan kembali Ali bin Abi Talib (as) dan semua yang benar-benar beriman dan yang benar-benar kufur akan diasingkan dan Iblis (la) juga akan kembali bersama dengan orang-orang yang benar-benar kufur dan Rasulullah (S), akan membunuhnya seperti dalam riwayat yang kedua. [54]




                                 ✡✡✡✡✡


___________________________
[51] - Bihar Al-Anwar: Jilid10 halaman 41
[52] - Mukhtashar Basa'ir Al-Darajat: halaman 27
[53] - Kitab Tauhid: halaman 41, salah satu buku yang diterbitkan daripada Ansar Imam Al-Mahdi (as)
[54] - Al-Mutashabihat: Jilid 4 soalan (177)







Tiada ulasan: