26 06 2015
KHUTBAH
PERTAMA
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ * الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ
بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ
الْمُشْرِكُون ،
وصلى
الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
أشهد ان لا إله إلا الله و
حده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان عليا و الأئمة من ولده
حجج الله ، و أشهد أن المهدي و المهديين من ولده حجج الله، يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا
وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ،
Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah
kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu
mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam
Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Adakah Imam Ahmad Al Hassan (as) Ghaib Atau
Bersembunyi?
Mahdi Pertama bersembunyi (as) adalah sunnah
Allah yang tidak akan berubah.
Imam Ahmad Al Hassan a.s bukan ghaib. Beliau
sekarang bersembunyi daripada musuh-musuhnya setelah sekian lama berada di
tengah-tengah mereka dan terdapat beberapa kali percubaan membunuhnya.
Bersembunyi itu bukanlah ghaib kerana beliau a.s wujud di muka bumi Allah dan
berjumpa dengan para ansar-ansarnya. Tetapi Imam Ahmad a.s tidak memunculkan
diri di hadapan musuh-musuhnya dan juga orang-orang yang tidak beriman
dengannya disebabkan mereka menuntut darahnya sambil menyatakannya secara
terang-terangan. Bahkan dalam salah satu percubaan membunuhnya yang disertai
oleh jet-jet Amerika Syarikat, mereka cuba membunuhnya sehingga ribuan manusia
terbunuh di Iraq. Berita ini dilaporkan dalam saluran-saluran tv satelit yang
popular termasuk Al Jazeera dan Al Arabiyya.
Ini adalah jawapan Imam Ahmad Al Hassan a.s
ketika ditanya untuk melihatnya:
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ * الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha
Pengasih.
Segala pujian bagi Allah, Penjaga sekalian alam.
Segala pujian bagi Allah, Penjaga sekalian alam.
اللهم
صلى على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Allah telah berselawat ke atas Muhammad dan Keluarga Muhammad, para imam dan para Mahdiyyin dengan kesejahteraan dan keterpeliharaan.
Allah telah berselawat ke atas Muhammad dan Keluarga Muhammad, para imam dan para Mahdiyyin dengan kesejahteraan dan keterpeliharaan.
Berkenaan dengan permintaan melihat Ahmad Al
Hassan, saya bermohon kepada Allah agar mempersediakan kita tempat yang selamat
dan cukup bilangan mukmin yang beriman dengan kebenaran, yang kebal dan dapat
menghalang dari musuh-musuh Allah dan iblis serta tenteranya yang menguasai
bumi ini. Bagi membolehkan mukminin dan mukminat mendirikan solat, berjumpa
dengan mereka, menjelaskan kebenaran kepada umat manusia dan mendedahkan
kebatilan orang-orang yang menyeleweng dari agama Allah, terutamanya yang
terdiri daripada ulama-ulama sesat.
Sebagaimana Allah mempersediakan Yathrib
(Madinah) dan golongan ansar buat Muhammad Rasulullah (S). Bertahun-tahun
lamanya sebelum Muhammad (S) berhijrah ke Yathrib (Madinah), baginda berada
dalam keadaan yang tidak aman dan ketakutan sehingga terpaksa bersembunyi
daripada kafir Quraish di perkampungan dan gua. Berhijrah ke Thaif yang
penduduknya juga mahu membunuhnya, lalu baginda melarikan diri daripada mereka.
Sebahagian muslimin pula berhijrah ke Habsyah, lalu Najasyi yang Allah berikan
kelebihan ke atasnya telah mengizinkan keamanan buat mereka. Inilah yang
berlaku sehinggalah Allah mengkehendaki rasulNya dan Islam beroleh kekuasaan
dan kemenangan, apabila kaum Aus dan Khazraj membantu Rasulullah (S) dan
membuka kota mereka buat baginda. Lantas baginda mendiaminya dalam keadaan aman
dan tenang sambil menyeru umat manusia kepada agama yang benar. Dari situ
terzahirlah hujahnya buat semua umat manusia, menangnya kebenaran dan lenyapnya
kebatilan.
Inilah sunnah Allah, dunia adalah negeri ujian
dan peperiksaan yang diganjari mengikut kadar kesukaran. Manusia yang paling
utama kesukaran dan kepayahannya, serta tertinggi ganjarannya adalah Khalifah
Allah di muka bumiNya:
﴿أَمْ
حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ
خَلَوْا مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا
حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّـهِ أَلَا
إِنَّ نَصْرَ اللَّـهِ قَرِيبٌ﴾
"Apakah kamu
mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum datang kepadamu (cubaan)
sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh
malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan)
sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya:
"Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya
pertolongan Allah itu amat dekat. (Al Baqarah 2:214)
Perhatikan sehingga rasul itu berkata “bilakah
datangnya pertolongan Allah?” yakni sehingga urusan pertolongan itu sampai ke
ambang putus asa dan sehingga rasul itu hampir-hampir kehilangan sabar, lalu
memohon pertolongan kerana hampir-hampir tidak mampu menahan sabar dalam
keadaan terpinggir dan diburu:
﴿حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ
وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاءُ وَلَا
يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ﴾
Sehingga apabila para
rasul tidak mempunyai harapan lagi dan telah meyakini bahawa mereka telah
didustakan, datanglah kepada para rasul itu pertolongan Kami, lalu diselamatkan
orang-orang yang Kami kehendaki. Dan tidak dapat ditolak siksa Kami dari pada
orang-orang yang berdosa. (Yusuf; 110)
Umumnya, penyampaian risalah-risalah itu
dimulai dengan seruan dakwah. Ketikamana seseorang rasul itu sendiri mampu
muncul terang-terangan menyampaikan dakwahnya di hadapan umat manusia dan
menyerukan mereka kepada kebenaran selama beberapa tempoh waktu. Apabila
seruannya mendapat sambutan dan semakin ramai ansarnya, orang-orang agama yang
mula takut kehilangan kedudukan mereka yang batil akan membuat tipu daya dan
mengeluarkan fatwa kepada penyembah-penyembah mereka selain Allah supaya
membunuh rasul itu. Pengikut-pengikut kesesatan tidak berfikir bahawa
fatwa-fatwa ini keluar disebabkan kelemahan marajik sesat dan kebatilan mereka
yang tidak mampu berhadapan dengan kebenaran, lantas memaksakan rasul-rasul itu
bersembunyi sehingga Allah memperkasakan mereka. Ia adalah sirah bahawa
rasul-rasul diburu dan bersembunyi selama tempoh tertentu sehinggalah Allah
memberi pembukaan kepada mereka, iaitu apabila bertambahnya bilangan orang yang
beriman dan kelengkapan yang mencukupi untuk melindungi serta mempetahankan
diri dari kejahatan tentera iblis yang terdiri daripada orang-orang agama yang
bersifat keiblisan dan penyembah-penyembah mereka selain Allah.
Sekarang dapat kita lihat bagaimana
seruan-seruan dakwah yang dilalui oleh para rasul? Muhammad (S) dan Musa (as)
sebagai contohnya? Bukankah di sana wujudnya dakwah secara sembunyi-sembunyi,
yang disusuli dengan dakwah terang-terangan dan selepas itu ketakutan serta
menghilangkan diri daripada penindas-penindas serta pembantu-pembantu mereka
sebagai menjaga peribadi yang diutuskan kerana dia adalah pembawa risalah.
Seterusnya penghijrahan ke padang pasir sepertimana yang berlaku ke atas Musa
(as) atau ke negeri yang aman di mana penduduknya membantu peribadi yang
diutuskan sepertimana yang berlaku kepada Muhammad (S)?
Umat Islam seluruhnya mengetahui bahawa
Rasulullah (S) bersembunyi dari pandangan musyrikin yang menghalang dakwahnya
secara terang-terangan. Baginda bersembunyi dan berhijrah ke Thaif tetapi tidak
diterima oleh penduduknya, lalu baginda kembali semula ke Mekah dan tidak dapat
memasukinya sehinggalah beberapa orang penduduk Mekah memajaknya supaya baginda
tidak dibunuh oleh mereka yang menghendapnya.
Bacalah sirah Nabi (S) dan lihatlah bagaimana
baginda disembunyikan di perkampungan Bani Abi Talib untuk menghilangkan
peribadi Nabi (S) dari pandangan musyrikin dan bagi melindunginya. Kisah hijrah
baginda juga diketahui umum, bagaimana baginda menyembunyikan diri di dalam
gua. Sebagaimana peristiwa Nabi (S) bersembunyi adalah jelas lagi terang,
begitulah juga buat Ahmad Al Hassan yang melalui sunnah datuknya Rasulullah (S).
Bahkan ianya sunnah yang sentiasa berulang sejak dari Ibrahim, Musa, Isa dan
Muhammad (S). Ianya juga mesti berlaku kepada Mahdi Pertama (as), sunnah Allah
yang tiada perubahan padanya. Sekiranya kalian dapat menerima Musa, Isa dan
Muhammad (S) bersembunyi daripada pandangan para penindas, maka wajib ke atas
kalian untuk menerima bahawa Ahmad Al Hassan juga bersembunyi.
Sebagaimana yang telah kami (para ansar) jelaskan
bahawa mereka telah beberapa kali cuba membunuh Ahmad Al Hassan sebagaimana
yang telah dilaporkan dalam saluran-saluran tv satelit.
Kejadian Al Zarkah: Berlaku di kota suci Najaf
semasa tentera Amerika yang bergandingan dengan tentera Iraq pada waktu itu
menyangka Ahmad Al Hassan (as) termasuk dalam kelompok penziarah-penziarah yang
berjalan kaki ke makam Imam Hussein (as). Lalu mereka melakukan operasi
pembunuhan ribuan manusia kerana menyangka mereka (penziarah-penziarah) adalah
Ahmad Al Hassan (as) dan ansar-ansarnya. Apabila mereka menyedari bahawa mereka
tidak membunuh Ahmad Al Hassan (as) dan ansar-ansarnya, maka mereka mencipta
alasan bahawa yang mereka bunuh adalah terdiri dari kelompok Jundus Sama’. Pada
ketika itu mereka membunuh hattakan para wanita, kanak-kanak dan orang-orang
tua.
Kejadian kedua: Beberapa hari selepas kejadian
ini, satu briged tentera Iraq telah menjalankan operasi yang disokong dengan
jet pengebom Amerika telah menyerang rumah kediaman Imam Ahmad Al Hassan (as)
secara mengejut di waktu subuh pada Muharram 1428 hijrah, yang pada malam
sebelumnya Imam Ahmad Al Hassan (as) telah pun mengosongkan rumahnya
bersama-sama dengan ahli keluarganya. Jiran-jiran tetangga Imam Ahmad Al Hassan
(as) telah ditangkap sedangkan ada di antara mereka yang langsung tidak
mengenali orang yang tinggal berjiran dengan mereka adalah Ahmad Al Hassan (as)
dan mengenakan penyiksaan yang teruk terhadap mereka.
Serangan ketiga: Ianya adalah peristiwa yang
berlaku pada bulan Muharram tahun 1429, yang mana mereka telah membunuh
sebilangan ansar di samping menangkap ratusan ansarnya dan ramai dari kalangan
mereka yang dijatuhi hukuman bunuh serta penjara seumur hidup. Seseorang yang
dituntut darahnya secara aktif dan kejam, bagaimanakah kalian meninginkannya
muncul secara terang-terangan atau berbuat sesuatu yang memungkinkan tempatnya
diketahui?
Benar bahawa beliau telah muncul selama
beberapa tahun sebagaimana Rasulullah (S) dan beliau sekarang menyembunyikan
diri dari pandangan penzalim-penzalim, namun beliau bukanlah menghilangkan diri
atau bersembunyi dari ansar-ansarnya. Bahkan beliau berjumpa dengan
ansar-ansarnya, berhadapan dengan mereka dan menerbitkan buku-buku. Antara
bukunya yang terkini adalah buku “Pengikut ketigabelas” dan beliau juga
mengisukan jawapan-jawapan bagi soalan-soalan akidah dan fekah yang
diperturunkan ke dalam web rasmi ansar. Apabila nanti terdapat negeri yang
mengalu-alukannya, beliau akan berhijrah ke negeri tersebut dan sekali lagi
akan memunculkan dirinya secara terang-terangan, sebagaimana yang dilakukan
oleh Rasulullah (S) apabila baginda berhijrah ke kota Madinah dan muncul
terang-terangan kerana wujud ansar-ansar dan pembantu-pembantunya.
اَللّهُمَّ كُنْ
لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ و
ولدهی احمد الحسن في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً
وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً
وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
Ya Allah jadikanlah
bagi Waliy Mu Al-Hujjah bin Al-Hassan selawat Mu ke atasnya dan ke
atas bapa-bapanya dan anak-anaknya Ahmad Hassan pada saat ini dan pada setiap
saat dan sebagai Waliy, penjaga, ketua, penolong, penunjuk dan pembantu sehingga
Engkau tempatkan dia di bumi Mu secara sukarela dan kenikmatan yang
berpanjangan di dalamnya.
اللّهُمّ أَهْلَ
الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ
الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ،: وَلِمُحَمّدٍ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ
تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ
مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ
وَ اغْفِرْ
لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ*
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ
* وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ).
اعوذ بالله من
الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ
الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي
لَيْلَةِ الْقَدْرِ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ
الْقَدْرِ * لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ
أَلْفِ شَهْرٍ * تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ
فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم بِكُلِّ أَمْرٍ * سَلَامٌ
هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ﴾
KHUTBAH
KEDUA
بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ
الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ
صَاحِبَةً وَّلاَ وَلَدًا* وَّ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ
رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ
الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا * اُوْصِيْكُمْ
عِبَادَ اللهِ بِتَقْوَي اللهِ *
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً
كثيراً.
Wahai hamba Allah, saya menasihati saudara
semua supaya bertakwa kepada Allah serta saya berpesan kepada saudara semua
untuk taat kepada -Nya. Saya menyeru saudara semua (dan diri saya) supaya
melakukan perbuatan-perbuatan baik sebelum hari yang tidak dapat dielakkan
datang, sebelum kematian meragut kita; tidak mungkin untuk kita melarikan diri
dari kematian itu.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
KEWAJIPAN MENTAATI ORANG YANG DILANTIK OLEH
KHALIFAH LANTIKAN ALLAH DI MUKA BUMINYA.
﴿آمَنَ
الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ
آمَنَ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ
أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ
رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ﴾
Rasul telah beriman
kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang
yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya,
kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya. (Mereka mengatakan): "Kami tidak
membeda-bedakan antara seseorangpun dari rasul-rasul-Nya", dan mereka
mengatakan: "Kami dengar dan kami taat". (Mereka berdoa):
"Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tempat kembali".[Al-Baqarah
2:285]
Di sini saya bawakan nas yg diriwayatkan dari Syed Ahmad (as) tentang pengurusan, hak-hak serta kewajipan dlm berorganisasi:
Telah berkata Syed Ahmad (as):
Semoga Allah memberi taufik ke atas kalian wahai Ansarullah
Diwajibkan mentaati individu yang dilantik oleh khalifah Allah di muka bumi selagimana arahannya masih dalam batas mentaati Allah.
Tidak dibenarkan memberontak ke atas arahannya selagimana tidak menyuruh maksiat kepada Allah.
Wajib ke atas orang mukmin mentaati, menerima arahannya dan membantu individu yang dilantik, walaupun seorang mukmin merasakan jalan kerjanya dan pendapatnya lebih baik dari individu yg dilantik. Tidak dibenarkan seorang pun memisahkan diri daripada individu yg dilantik oleh khalifah Allah di bumiNya.
Mana-mana individu dan kumpulan yg merasakan peribadi yg dilantik tidak sesuai, maka mereka tidak berhak memberontak terhadapnya. Tetapi mereka boleh mengadukan kepada khalifah Allah yg melantik individu tersebut, di samping menuntut dia dipecat dan digantikan dengan individu lain.
Segala pujian hanya bagi Allah..
اِنَّ اللهَ وَ
مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا
صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي
مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ
الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ
مُحَمَّدٍ* وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ الْجَفَا *وَ
الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي
الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ
جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ *وَ
عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ
عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ
الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ
بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي
اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ *مَكَّنَ
اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا
حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا
مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا
لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ
والمسلمين اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ
مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ
انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة
وفي تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ
مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ،
وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ
والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير
العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.
اعوذ بالله من
الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ
الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ أَعُوذُ
بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِكِ
النَّاسِ ﴿٢﴾ إِلَـٰهِ
النَّاسِ ﴿٣﴾مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ
الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِي
يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ﴿٥﴾ مِنَ
الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ﴿٦﴾
Tiada ulasan:
Catat Ulasan