SEJARAH RINGKAS KEHIDUPAN
DUA BELAS IMAM-IMAM
Imam Pertama
Amir Al-Mu'minin Ali (as) - adalah anak
kepada Abu Talib, seorang Syeikh dari Bani Hashim. Abu Talib adalah bapa dan
penjaga bagi nabi dan orang yang telah membawa Nabi ke rumahnya dan mengangkatnya
seperti anaknya sendiri. Selepas Nabi dipilih untuk risalah kenabian baginda,
Abu Talib terus menyokong baginda dan memastikan kejahatan tidak datang dari
orang-orang kafir di antara orang-orang Arab khususnya kaum Quraisy.
Menurut riwayat yang mashur Ali
dilahirkan sepuluh tahun sebelum permulaan risalah kenabian baginda (S). Ketika
berusia enam tahun, akibat bencana kebuluran di sekitar Mekah, beliau telah
diminta oleh Nabi untuk meninggalkan rumah bapanya dan datang ke rumah
sepupunya, Rasulullah (S). Di sana, beliau telah secara langsung di bawah
penjagaan dan didikan nabi (S).
Beberapa tahun kemudian, apabila Nabi
telah dikurniakan dengan nubuawah Ilahiyah dan buat pertama kali menerima wahyu
Ilahi di Gua Hira', sebaik saja dia meninggalkan gua dan kembali ke bandar dan
rumah baginda sendiri baginda bertemu Ali dalam perjalanan pulang. Baginda
memberitahu Ali apa yang berlaku dan Ali menerima iman yang baru itu. Sekali
lagi dalam perhimpunan apabila nabi telah membawanya bersama-sama bertemu kaum
keluarga baginda dan mengajak mereka untuk menerima agama baginda, baginda
berkata orang pertama yang menerima seruan (dakwah) baginda akan menjadi
saudara baginda, pelaksana wasiat baginda dan pengganti baginda.
Satu-satunya orang yang bangkit dari
tempatnya dan menerima iman adalah Ali dan Nabi menerima pengakuan iman itu.
Oleh itu Ali adalah orang yang pertama dalam Islam yang beriman dan adalah yang
pertama di kalangan pengikut-pengikut Nabi yang tidak pernah menyembah selain
daripada Tuhan Yang Maha Esa.
Ali selalu bersama-sama Nabi sehingga
Nabi berhijrah dari Makkah ke Madinah. Pada malam penghijrahan ke Madinah,
ketika orang-orang kafir telah mengepung rumah Nabi dan bertekad untuk
menyerang rumah itu pada lewat malam dan ingin membunuh baginda ketika berada
di tempat tidur, Ali tidur di tempat tidur Nabi ketika Nabi meninggalkan rumah
dan berangkat ke Madinah. Selepas pemergian Rasulullah, mengikut keinginan
baginda Ali memberi kembali barang-barang dan membayar apa yang diamanahkan
kaum baginda kepada Nabi. Kemudian dia pergi ke Madinah bersama ibunya, anak
perempuan Nabi, dan dua wanita lain. Di Madinah juga Ali sentiasa bersama-sama
Nabi secara peribadi dan di khalayak ramai. Rasulullah telah jodohkan Fatimah,
anak perempuan kesayangan baginda dari Khadijah dengan Ali sebagai isterinya
dan apabila nabi mewujudkan ikatan persaudaraan di antara para sahabat, baginda
memilih Ali sebagai saudara baginda.
Ali menyertai semua peperangan yang
disertai Nabi, kecuali dalam peperangan Tabuk apabila beliau diperintahkan
tinggal di Madinah menggantikan tempat Nabi. Dia tidak pernah lari dalam
mana-mana peperangan dan belum pernah pula memalingkan mukanya dari mana-mana
musuh. Dia tidak pernah menderhaka kepada Rasulullah, sehingga Rasulullah
berkata, "Ali tidak pernah dipisahkan daripada kebenaran atau kebenaran
itu tidak terpisah dari Ali."
Pada hari kewafatan Rasulullah, Ali
berumur tiga puluh tiga tahun. Walaupun dialah yang paling utama dalam agama
dan yang paling cemerlang di kalangan para sahabat Rasulullah, beliau telah
diketepikan dari memegang khalifah atas dakwaan kononnya dia terlalu muda dan
bahawa dia mempunyai banyak musuh di kalangan penduduk kerana banyak darah
orang-orang musyrik yan beliau telah tumpahkan dalam peperangan berjuang
bersama Nabi (S). Oleh itu Ali telah hampir terputus dengan perhubungan awam.
Dia berundur ke rumahnya di mana beliau mula melatih individu yang berwibawa
dalam ilmu Ilahi dan beliau melaluinya selama dua puluh lima tahun semasa
pemerintahan tiga khalifah pertama yang menggantikan Nabi (S). Apabila khalifah
ketiga terbunuh, orang ramai memberikan kesetiaan (bai’ah) mereka kepada beliau
dan beliau telah dipilih sebagai khalifah.
Semasa pemerintahan beliau hampir empat
tahun sembilan bulan, Ali mengikuti sunnah Nabi dan membentuk kekhalifahannya
secara rohani dan melakukan pembaharuan (islah) dan memulakan pelbagai jenis
pembaikan. Sememangnya, pembaharuan (islah) ini adalah bertentangan dengan
kepentingan pihak-pihak tertentu yang mencari kepentingan mereka sendiri. Akibatnya,
sekumpulan para sahabat (terutama di kalangan mereka adalah Talhah dan Zubair,
yang juga mendapat sokongan daripada Aisyah, dan terutamanya Mu'awiyah) membuat
alasan kematian khalifah ketiga untuk menaikkan pemuka-pemuka mereka dalam
pembangkangan dan mula untuk bangkit dan memberontak terhadap Ali.
Dalam usaha untuk memadamkan
perselisihan awam dan hasutan (fitnah), Ali berperang berhampiran dengan Basrah,
yang dikenali sebagai "Peperangan Jamal," terhadap Talhah dan Zubair
di mana Aisyah, "Umm Al-Mukminin," juga terlibat. Beliau berjuang
dalam perang yang lain terhadap Mu'awiyah di sempadan Iraq dan Syria yang
berlangsung selama satu tahun setengah dan terkenal sebagai "Peperangan
Siffin." Beliau juga menentang Khawarij di Nahrawan, dalam pertempuran
yang dikenali sebagai "Peperangan Nahrawan." Oleh itu, kebanyakan
masa-masa kekhalifahan Ali telah dihabiskan dalam mengatasi pembangkang
dalaman. Akhirnya, pada pagi 19 Ramadan pada tahun 40 Hijrah, semasa solat di
masjid Kufah, beliau telah dicederakan oleh salah seorang Khawarij dan mati
sebagai syahid pada malam ke-21 berikutnya.
Menurut kesaksian pihak kawan dan
lawan, Ali tidak mempunyai sebarang kelemahan dari sudut pandangan kesempurnaan
manusia. Dan dalam kebaikan Islam beliau contoh sempurna didikan dan asuhan
baginda Nabi (S). Banyak perbincangan diadakan mengenai keperibadiannya dan
banyak buku-buku yang ditulis mengenai perkara ini oleh Syiah, Sunni dan
penganut agama lain, dan begitu juga diketahui di luar dari mana-mana badan agama-agama
yang berbeza, yang tidak sama dan sukar dicari dalam mana-mana personaliti lain
dalam sejarah. Dalam bidang (kajian) sains dan pengetahuan Ali adalah tokoh
paling berilmu dari para sahabat Nabi, dan umat Islam secara umum. Dalam bidang
perbahasan ilmiah, beliau adalah orang pertama dalam Islam yang membuka pintu
pemikiran mantik (logik), pembuktian dan perbahasan "Ilmu ketuhanan"
atau metafizik (Ma'rifah ilahiyah). Beliau bercakap mengenai kefahaman Al-Quran
dan mencipta nahu Bahasa Arab untuk mengekalkan bentuk Al-Quran yang berbicara.
Beliau adalah penutur bahasa Arab yang paling fasih lidahnya.
Keberanian Ali menjadi perumpamaan.
Dalam semua peperangan di mana beliau mengambil bahagian semasa hayat Nabi, dan
juga selepasnya, dia tidak pernah memaparkan ketakutan atau kebimbangan.
Walaupun dalam banyak peperangan seperti Uhud, Hunain, Khaibar dan Khandaq para
pembantu Rasulullah dan tentera Islam menggigil ketakutan atau bertebaran
melarikan diri, dia tidak pernah berundur dari menentang musuh. Tidak ada
pahlawan atau askar yang bertembung dengan Ali dalam pertempuran yang akan
hidup. Namun, dengan penuh beradab dia sekali-kali tidak akan membunuh musuh
yang lemah dan tidak mengejar orang-orang yang melarikan diri. Dia tidak akan
melibatkan diri dalam serangan mengejut atau dalam menyekat aliran air ke atas
musuh. Ia telah mencatat sejarah secara muktamad bahawa dalam Perang Khaibar
dalam serangan terhadap kubu, beliau telah mencapai selak (daun) pintu dan
dengan gerakan tiba-tiba mencabut pintunya dan menghumbannya jauh. Juga pada
hari apabila Mekah ditawan (Fathu Makkah) Nabi telah memerintahkan supaya
berhala dipecahkan. Berhala, "Hubal" adalah patung yang terbesar di
Makkah, patung batu besar diletakkan di atas Ka'bah. Dengan arahan Nabi, Ali
meletakkan kakinya di atas bahu Nabi (yang mulia), naik ke atas Kaabah,
merenggut "Hubal" dari tempatnya dan melemparkannya ke bawah.
Ali adalah juga yang paling bertakwa
dan warak dalam agama dan beribadah kepada Allah. Sebagai jawapan kepada
beberapa orang yang mengadu kemarahan Ali kepada mereka, Nabi berkata,
"Jangan menyalahkan Ali kerana dia berada dalam keadaan keghairahan Ilahi
dan kebingungan." Abu Darda', seorang sahabat, satu hari telah melihat
tubuh Ali di salah sebuah ladang kurma Madinah yang terbaring di atas tanah
dihempap sebatang kayu. Dia pergi ke rumah Ali memaklumkan isterinya yang
mulia, anak perempuan Nabi, dan untuk menyatakan ucapan takziah. Anak perempuan
Nabi berkata, "Sepupu bapaku (Ali) tidak mati. Sebaliknya, dalam rasa
takut kepada Allah dia telah pengsan. Keadaan ini sering mengatasinya."
Terdapat banyak cerita-cerita kebaikan
Ali kerana kerendahan, belas kasihan kepada golongan yang memerlukan dan
miskin, dan kemurahan hati dan kebaikannya terhadap mereka dalam kesusahan dan
kemiskinan. Ali menghabiskan segala yang diperolehinya untuk membantu golongan
miskin dan yang memerlukan, dan dirinya hidup dalam cara yang paling ketat dan
paling mudah (sederhana). Ali suka pada pertanian dan menghabiskan banyak
masanya menggali perigi, menanam pokok dan mengusahakan ladang. Tetapi semua
ladang yang beliau usahakan atau telaga yang beliau bina dia mewakafkannya
kepada golongan miskin. Harta wakafnya, yang dikenali sebagai "Sedekah Ali,"
mempunyai pendapatan yang perlu diberi perhatian mencecah dua puluh empat ribu
dinar emas pada akhir hayatnya.
Imam Kedua
Imam Al-Hasan Al-Mujtaba’ (as) - adalah
Imam kedua. Dia dan saudaranya Imam Al-Husein adalah dua orang anak lelaki Amir
Al-Mu'minin Ali dan Saidatina Fatimah, anak perempuan Nabi. Banyak kali Nabi
berkata, "Al-Hasan dan Al-Husein adalah anak-anakku." Kerana
kata-kata yang sama inilah Ali akan berkata kepada anak-anaknya yang lain,
"Kamu adalah anak-anakku dan Al-Hasan dan Al-Husein adalah anak-anak
Nabi."
Imam Al-Hasan dilahirkan pada tahun 3
Hijrah di Madinah dan hidup bersama Nabi lebih kurang tujuh tahun, membesar
pada masa itu di bawah jagaan orang-orang yang mengasihinya. Selepas kewafatan
Nabi yang tidak lebih daripada tiga, atau menurut sebahagian riwayat, enam
bulan sebelum kematian Saidatina Fatimah, Al-Hasan telah diletakkan terus di
bawah jagaan bapanya yang mulia. Selepas kematian bapanya, melalui lantikan
Ilahi dan sesuai dengan wasiat bapanya, Imam Al-Hasan menjadi Imam; beliau juga
menduduki fungsi khalifah selama kira-kira enam bulan, di mana beliau mentadbir
hal ehwal umat Islam. Pada masa itu Mu'awiayh, yang merupakan musuh ketat Ali
dan keluarganya dan telah berjuang selama bertahun-tahun dengan cita-cita untuk
menguasai khalifah, yang pertamanya atas alasan untuk membalas bela kematian
khalifah ketiga tetapi akhirnya dengan tuntutan terbuka untuk jawatan khalifah,
tenteranya berarak ke Iraq, menuntut kerusi khalifah Imam Al-Hasan. Perang
telah berlaku di mana Mu'awiyah secara beransur-ansur menumbangkan jeneral atau
panglima tentera Imam Al-Hasan dengan jumlah wang yang besar dan janji-janji
yang mempedaya sehingga tentera memberontak terhadap Imam Al-Hasan. Akhirnya,
Imam terpaksa berdamai dan menyerahkan kedudukan khalifah kepada Mu'awiyah,
dengan syarat akan mengembalikan semula kepada Imam Al-Hasan selepas kematian
Mu'awiyah dan Ahl Al-Bait dan penyokong-penyokong Imam akan dilindungi dari
semua segi.
Dengan cara ini Mu'awiyah telah merebut
khilafah Islam dan memasuki Iraq. Dalam suatu ucapan di khalayak umum beliau
secara rasmi membatalkan dan menolak semua syarat-syarat keamanan dan dalam berbagai
kemungkinan meletakkan tekanan yang berat ke atas Ahl Al-Bait Nabi dan Syi’ah
mereka. Di sepanjang sepuluh tahun Imamah beliau, Imam Al-Hasan hidup dalam
keadaan yang sangat susah dan di bawah penganiayaan, tidak selamat walaupun di
dalam rumah beliau sendiri. Pada tahun 50 Hijrah beliau telah diracun dan mati
syahid oleh salah seorang keluarganya sendiri, seperti yang telah disebut oleh
ahli sejarah, hasil dorongan Mu'awiyah.
Dalam kesempurnaan kemanusiaan Imam
Al-Hasan mengingatkan bapanya dan contoh sempurna datuknya yang mulia. Malah,
selama Nabi masih hidup, dia dan adiknya sentiasa bersama Nabi yang walaupun
kadang-kadang akan membawa mereka di atas bahu baginda. Kedua-dua sumber Sunni
dan Syiah telah meriwayatkan hadits nabi ini mengenai Al-Hasan dan Al-Husein:
"Kedua-dua anak-anakku ini adalah Imam-imam sama ada mereka berdiri atau
duduk" (kiasan kepada sama ada mereka menduduki fungsi luaran khalifah
atau tidak). Juga terdapat banyak riwayat nabi dan Ali mengenai hakikat bahawa
Imam Al-Hasan akan mendapat fungsi Imamah selepas bapanya yang mulia.
Imam Ketiga
Imam Al-Husein (Al-Sayyid Al-Syuhada’
"Ketua Para Syuhada’"), anak kedua Ali dan Fatimah, dilahirkan pada
tahun 4 Hijrah dan selepas kesyahidan abangnya, Imam Al-Hasan Mujtaba, menjadi
Imam melalui lantikan Ilahi dan Wasiat saudaranya. Imam Al-Husein adalah Imam
bagi tempoh sepuluh tahun, sepanjang tempoh itu kecuali enam bulan terakhir bersama
dengan tindakan Khalifah Mu'awiyah. Imam Al-Husein hidup di bawah keadaan yang
sangat sukar ditindas dan dizalimi. Ini adalah disebabkan oleh hakikat bahawa,
pertama sekali, undang-undang dan peraturan-peraturan agama telah banyak hilang
kuasa dan kepercayaannya, dan fatwa kerajaan Umayyah telah mendapat kuasa dan sepenuhnya
dilaksanakan. Kedua, Mu'awiyah dan para pembantunya telah menggunakan setiap
kemungkinan untuk mengenepikan dan menjauhkan dari jalan Ahl Al-Bait Nabi dan
Syiah mereka, dan sehingga menghapuskan nama Ali dan keluarganya. Dan apatah
lagi, Mu'awiyah mahu mengukuhkan asas pemerintahan anaknya, Yazid, yang kerana
kekurangan prinsip dan agama telah ditentang oleh sekumpulan besar orang Islam.
Oleh itu, untuk memadamkan semua penentangan, Mu'awiyah telah mengambil
langkah-langkah yang lebih baru dan lebih teruk. Dengan kekerasan dan keperluan
Imam Al-Husein terpaksa menahan hari-hari ini dan untuk membiarkan setiap jenis
kerungsingan fikiran dan penderitaan rohani yang ditimpakan dari Mu'awiyah dan
pembantu beliau - sehinggalah di pertengahan tahun 60 Hijrah Mu'awiyah
meninggal dunia dan anaknya Yazid mengambil tempatnya.
Berjanji setia (bai'ah) merupakan
amalan Arab lama yang telah dijalankan dalam perkara-perkara penting seperti
urusan kerajaan dan pemerintahan. Orang-orang yang memerintah, terutamanya yang
terkenal di kalangan mereka, akan menghulurkan tangan mereka dalam memberi
kesetiaan, perjanjian dan taat setia kepada raja atau mereka yang berkuasa dan
dengan cara ini akan menunjukkan sokongan mereka terhadap tindakannya.
Percanggahan pendapat selepas bai’ah dianggap sebagai kehinaan dan tidak
bermaruah bagi sesuatu kaum, seperti melanggar perjanjian selepas
menandatanganinya secara rasmi, ia dianggap sebagai jenayah yang pasti.
Mengikut contoh nabi, orang ramai percaya janji setia (bai’ah) itu, apabila
diberikan secara sukarela dan bukan dipaksa, membawa pengiktarafan dan
keteguhan.
Mu'awiyah telah meminta pemuka-pemuka
terkenal di kalangan penduduk untuk memberi bai'ah kepada Yazid, tetapi tidak
dikenakan permintaan ini kepada Imam Al-Husein. Dia memberitahu secara khusus
kepada Yazid dalam wasiat terakhirnya bahawa jika Al-Husein enggan membai’ahnya
dia harus mengatasinya dalam diam dan memandang penting perkara itu, kerana dia
betul-betul memahami akibat buruk yang akan berlaku jika masalah itu tidak
diberikan penekanan. Tetapi kerana keangkuhan dan kenekatan, Yazid mengabaikan
nasihat bapanya dan selepas kematian bapanya dia memerintahkan gabenor Madinah
sama ada untuk memaksa bai’ah dari Imam Al-Husein atau menghantar kepalanya ke
Damsyik.
Selepas gabenor Madinah memaklumkan
kepada Imam Al-Husein permintaan ini, dan Imam, dalam memikirkan persoalan ini,
meminta ditangguhkan dan semalam-malaman mula dengan keluarganya menuju Mekah.
Dia mencari perlindungan di tempat perlindungan Allah yang dalam Islam adalah
tempat rasmi perlindungan dan keselamatan. Peristiwa ini berlaku pada akhir
bulan Rajab dan awal Syaaban 60 H Selama hampir empat bulan Imam Al-Husein
tinggal di Mekah dalam perlindungan. Berita ini tersebar ke seluruh dunia
Islam. Di satu pihak ramai orang yang bosan dengan ketelanjuran-ketelanjuran di
bawah pemerintahan Mu'awiyah dan semakin tidak berpuas hati apabila Yazid
menjadi khalifah, telah menghubungi Imam Al-Husein dan menyatakan simpati mereka
terhadapnya. Di pihak lain pula banjir surat mula mengalir, terutama dari Iraq
dan khususnya kota Kufah, menjemput Imam untuk pergi ke Iraq dan menjadi
pemimpin penduduk di sana dengan tujuan untuk memulakan kebangkitan untuk
mengatasi ketidakadilan dan kejahatan. Sememangnya keadaan seperti itu agak
bahaya untuk Yazid.
Penangguhan Imam Al-Husein di Mekah
berterusan sehingga musim haji bagi umat Islam dari seluruh dunia yang mencurah
datang dalam kumpulan-kumpulan ke Mekah untuk melaksanakan ibadah haji. Imam
Al-Husein mendapati bahawa beberapa pengikut Yazid telah memasuki Mekah sebagai
jemaah haji dengan misi untuk membunuh Imam semasa upacara-upacara haji dengan
senjata yang mereka bawa di bawah pakaian khas haji mereka (ihram).
Imam memendekkan ibadah haji dan
memutuskan untuk berangkat. Di tengah-tengah orang ramai beliau berdiri dan
dalam ucapan yang singkat mengumumkan bahawa beliau akan berangkat ke Iraq.
Dalam ucapan ringkas ini, dia juga mengisytiharkan bahawa beliau akan mati
syahid dan meminta umat Islam untuk membantu beliau dalam mencapai matlamat
yang beliau lihat dan menawarkan jiwa mereka berjihad di jalan Allah. Pada
keesokan harinya ia keluar bersama keluarganya dan sekumpulan para sahabatnya
ke Iraq.
Imam Al-Husein bertekad untuk tidak
memberikan bai'ah kepada Yazid dan dia cukup tahu bahawa dia akan dibunuh. Dia
sedar bahawa kematiannya tidak dapat dielakkan dalam menghadapi kekuatan
tentera Umaiyah yang menggerunkan, disokong dengan rasuah dalam bidang-bidang
tertentu, kemerosotan rohani, dan kekurangan akan di kalangan penduduk,
terutamanya di Iraq. Sebahagian orang cemerlang Mekah berdiri di jalan Imam
Al-Husein dan memberi amaran kepadanya betapa bahaya langkah yang diambilnya
itu. Tetapi dia menjawab bahawa dia enggan memberikan bai’ah dan pengiktirafan
kepada kerajaan taghut dan penzalim. Tambahan pula, dia tahu bahawa di mana
sahaja dia berpaling atau pergi dia akan dibunuh. Dia akan meninggalkan Mekah
untuk memelihara dan menghormati rumah Allah dan tidak membenarkan hal ini tercemar
dengan darahnya tertumpah di sana.
Ketika dalam perjalanan ke Kufah dan
perjalanan masih beberapa hari lagi jauh dari bandar, beliau menerima berita
bahawa wakil Yazid di Kufah telah menghukum mati wakil Imam di bandar itu dan
juga salah seorang penyokong yang ditentukan Imam iaitu seorang lelaki yang
terkenal di Kufah. Kaki mereka telah diikat dan mereka telah diheret di
jalan-jalan. Bandar dan sekitarnya telah diletakkan di bawah pengawasan ketat
dan sebilangan besar tentera-tentera musuh telah menantinya. Tidak ada jalan
yang terbuka kepadanya melainkan untuk bergerak ke hadapan dan menghadapi
kematian. Di sinilah Imam menyatakan penentuan muktamadnya untuk terus bergerak
ke hadapan dan akan mati syahid; dan kerana itu dia meneruskan perjalanannya.
Kira-kira tujuh puluh kilometer dari
Kufah, di padang pasir yang bernama Karbala, Imam dan rombongannya telah
dikelilingi oleh tentera Yazid. Selama lapan hari mereka tinggal di tempat ini
di mana bulatan pengepungan mengecil dan jumlah tentera musuh meningkat.
Akhirnya Imam, dengan isi rumahnya dan sebilangan kecil sahabat beliau telah
dikelilingi oleh tiga puluh ribu askar tentera. Pada hari ini Imam yang
kedudukannya berkubu telah membuat penentuan pilihan terakhir pada para
sahabatnya. Pada malam hari dia memanggil sahabat-sahabatnya dan dalam ucapan
yang singkat menyatakan bahawa tiada apa di hadapan selain kematian dan syahid.
Tambahnya, oleh kerana musuh hanya mahukan dirinya dia akan membebaskan mereka
daripada semua kewajipan supaya setiap orang yang ingin boleh menyelamatkan
diri dalam kegelapan malam dan menyelamatkan nyawanya. Lalu ia memerintahkan
lampu diubah dan sebagian besar para sahabatnya, yang telah bergabung dengannya
untuk menentukan untung nasib mereka sendiri, bersurai. Hanya segelintir
orang-orang yang mencintai kebenaran - kira-kira empat puluh pembantu rapatnya
- dan beberapa Banu Hashim yang tinggal.
Sekali lagi Imam mengumpulkan
orang-orang yang tinggal dan menguji mereka. Ia berbicara kepada sahabat dan
saudara-mara beliau Bani Hasyim. Sesiapa sahaja boleh mengambil manfaat
daripada kegelapan malam dan melepaskan diri dari bahaya. Tetapi kali ini para
sahabat setia Imam menjawab setiap seorang dalam cara tersendiri bahawa mereka
tidak akan menyimpang walaupun seketika dari jalan yang benar yang mana Imam
adalah pemimpin dan tidak akan meninggalkannya seorang diri. Mereka berkata
mereka akan mempertahankan ahli keluarga beliau sehingga ke titisan darah
terakhir mereka dan selagi mereka boleh membawa pedang.
Pada malam bulan cabaran yang terakhir
untuk memilih antara "bai’ah atau perang" yang telah dibuat oleh
musuh untuk Imam itu, Imam meminta tangguh untuk beribadah semalaman dan
bertekad untuk bertempur pada hari berikutnya.
Pada hari kesepuluh Muharram tahun 61
H/680 M Imam berbaris di hadapan musuh dengan barisan kecil pengikut beliau,
kurang daripada sembilan puluh orang yang terdiri daripada empat puluh sahabat,
tiga puluh anggota tentera musuh yang menyertai beliau pada waktu malam dan
siang sebelum perang, dan keluarganya Bani Hasyim dari anak-anaknya,
saudara-saudaranya, anak-anak saudaranya, anak saudara perempuannya dan sepupu
beliau. Hari itu mereka bertempur dari pagi hingga ke nafas terakhir, Imam,
pemuda-pemuda Bani Hasyim dan para sahabat beliau semuanya telah syahid. Antara
yang terbunuh ialah dua orang anak Imam Al-Hasan, yang baru berusia tiga belas
dan sebelas tahun; dan seorang kanak-kanak berusia lima tahun dan seorang bayi
Imam Al-Husein yang masih menyusu.
Tentera musuh, setelah perang berakhir,
merampas jasad suci Imam dan membakar khemah beliau. Mereka memancung mayat
para syuhada, menelanjangkan mereka dan melemparkan mereka ke tanah tanpa
dikebumikan. Kemudian mereka pindahkan anggota keluarga yang mulia, yang
kesemuanya adalah wanita dan kanak-kanak perempuan yang tidak berdaya,
bersama-sama dengan kepala-kepala syuhada’, ke Kufah. Di antara para tawanan
terdapat tiga ahli-keluarga lelaki: seorang anak Imam Hussein berumur dua puluh
dua tahun yang sangat sakit dan tidak boleh bergerak, iaitu Ali bin Al-Husein,
Imam keempat; anaknya yang berusia empat tahun, Muhammad bin Ali, yang menjadi
Imam yang kelima; dan yang terakhir Hasan Mutsanna, anak kepada Imam kedua yang
juga anak menantu Imam Hussein dan yang telah tercedera ketika perang,
diletakkan antara orang yang mati. Mereka dapati dia hampir mati dan melalui
belas ihsan dari salah seorang jeneral kepalanya tidak dipotong. Sebaliknya,
mereka membawanya bersama para tahanan ke Kufah dan dari sana sebelum dibawa
kepada Yazid di Damsyik.
Peristiwa Karbala, penangkapan wanita
dan kanak-kanak daripada Ahl Al-Bait Nabi, mereka dibawa sebagai tawanan dari
bandar ke bandar dan ucapan-ucapan (riwayat) ini yang dibuat oleh anak kepada
Imam Ali, Zainab, dan Imam yang keempat yang merupakan antara tahanan-tahanan tersebut,
memalukan Bani Umaiyah. Layanan buruk terhadap Ahl Al-Bait Nabi membatalkan
propaganda yang telah dilaksanakan Muawiyah selama bertahun-tahun. Perkara itu
mencapai tahap sehingga Yazid berlepas diri dan mengutuk tindakan suruhannya di
khalayak ramai. Peristiwa Karbala adalah punca utama penggulingan pemerintahan
Bani Umayyah walaupun kesannya telah tertangguh (lewat). Ia juga mengukuhkan
akar Syi’ah Ahl Al-Bait Nabi. Antara natijah dan akibat langsung (segera) ialah
pemberontakan demi pemberontakan berlaku dengan peperangan berdarah yang
berterusan selama dua belas tahun. Antara mereka yang memainkan peranan penting
dalam pembunuhan Imam Al-Husein tidak seorangpun yang dapat melepaskan diri
dari pembalasan dan hukuman.
Sesiapa yang mengkaji lebih dekat
sejarah kehidupan Imam Hussein dan Yazid dan keadaan yang wujud pada masa itu,
dan menganalisa bab ini dalam sejarah Islam, tidak akan ragu-ragu bahawa dalam
keadaan itu tidak ada pilihan di hadapan Imam Hussein melainkan dibunuh.
Berbai’ah kepada Yazid akan bermakna menunjukkan secara terbuka Islam terhina,
sesuatu yang tidak mungkin bagi seorang Imam, sementara Yazid bukan sahaja
tidak menunjukkan rasa hormat kepada Islam dan ajarannya tetapi juga
mempersembahkan kebiadabpan kepada awam dengan menginjak kakinya pada asas-asas
dan hukumnya. Orang-orang sebelumnya, walaupun mereka menentang perintah agama,
sentiasa berbuat demikian dalam bentuk samaran agama, dan sekurang-kurangnya
secara rasmi menghormati agama. Mereka berbangga untuk menjadi sahabat-sahabat
nabi dan tokoh-tokoh agama lain yang dipercayai ramai. Dari sini dapat
disimpulkan bahawa dakwaan beberapa pentafsir atau pengulas terhadap
peristiwa-peristiwa ini adalah palsu apabila mereka berkata bahawa kedua-dua
beradik, Al-Hasan dan Al-Husein, mempunyai dua cita rasa yang berbeza apabila
yang seorang memilih jalan damai dan seorang lagi dengan jalan perang, iaitu
yang seorang berdamai dengan Mu’awiyah walaupun dia mempunyai empat puluh ribu
orang tentera manakala yang yang seorang lagi pergi berperang melawan Yazid
dengan tentera empat puluh orang sahaja. Kerana kita melihat bahawa Imam
Hussein yang sama ini yang enggan membai'ah Yazid walaupun untuk satu hari,
telah hidup selama sepuluh tahun di bawah pemerintahan Mu’awiyah, dengan cara
yang sama dengan abangnya yang juga telah hidup selama sepuluh tahun di bawah
Mu’awiyah, tanpa menentangnya.
Harus dikatakan, pada hakikatnya jika Imam Al-Hasan atau Imam Al-Husein memerangi
Mu’awiyah, mereka akan terbunuh tanpa ada manfaat sedikitpun untuk Islam.
Kematian mereka tidak akan mempunyai kesan terhadap dasar yang memperlihatkan
kebenaran Mu’awiyah, seorang ahli politik berwibawa yang menekankan bahawa
beliau adalah seorang sahabat nabi, "penulis wahyu," dan "bapa
saudara yang beriman" dan yang menggunakan semua muslihat yang mungkin
mengekalkan nama agama untuk pemerintahannya. Selain itu, dengan keupayaannya
untuk menyediakan pentas untuk mencapai keinginannya, dia boleh membuat
orang-orang mereka terbunuh oleh orang-orang mereka sendiri dan kemudian
mengambil alih keadaan berkabung dan berusaha untuk membalas dendam membela
darah mereka, seperti yang dia usahakan untuk memberi gambaran bahawa dia
meenuntut bela atas pembunuhan khalifah ketiga..
Imam Keempat
Imam Sajjad (Ali bin Al-Husein begelar
Zain Al-'Abidin dan Al-Sajjad) adalah anak kepada Imam yang ketiga dan
isterinya, ratu di kalangan wanita, anak perempuan Yazdegerd raja Iran.. Dia
adalah satu-satunya anak kepada Imam Husein yang hidup, selain tiga
saudara-saudaranya yang lain Ali Akbar berumur dua puluh lima tahun, Ja’far
lima tahun dan Ali Asghar (atau ‘Abdallah) yang merupakan seorang bayi yang
masih menyusu telah mati syahid dalam peristiwa Karbala. Imam Al-Sajjad juga
telah menemani ayahnya dalam perjalanan yang ditamatkan dalam peristiwa
berdarah di Karbala, tetapi kerana sakit yang teruk dan tidak berupaya membawa
senjata atau mengambil bahagian dalam pertempuran beliau telah dihalang
daripada mengambil bahagian dalam perang jihad dan menjadi syahid. Oleh itu
beliau telah dihantar bersama golongan wanita ke Damsyik. Selepas menghabiskan
tempoh di penjara beliau telah dihantar dengan penuh penghormatan ke Madinah
kerana Yazid mahu mengamankan pandangan umum. Tetapi untuk kali kedua, dengan
perintah ‘Abd Al-Malik khalifah Bani Umaiyah, beliau telah dirantai dan
dihantar dari Madinah ke Damsyik dan sekali lagi kembali ke Madinah.
Imam keempat, apabila kembali ke
Madinah, beristirahat daripada menjalani kehidupan awam sepenuhnya, menutup
pintu rumahnya kepada orang asing dan menghabiskan masa dengan beribadah.
Beliau hanya berhubung dengan sahabat rapat di kalangan Syi’ah seperti Abu
Hamzah Tsumali, Abu Khalid Kabuli dan seumpamanya. Sahabat rapat telah
menyebarkan Ilmu agama di kalangan Syi’ah yang mereka pelajari dari Imam.
Dengan cara ini Syi’ah tersebar jauh dan kesannya ditunjukkan pada Imam kelima
dari Imamah. Di antara hasil karya Imam keempat adalah sebuah kitab yang
dipanggil Sahifah Sajjadiyah. Ia terdiri daripada lima puluh tujuh doa yang
berkaitan dengan Ilmu-ilmu Ketuhanan yang paling unggul dan dikenali sebagai
"Mazmur Ahl Al-Bait Nabi."
Imam keempat meninggal dunia (menurut
sebahagian riwayat Syi’ah diracun oleh Walid bin 'Abd Al-Malik melalui hasutan
oleh Al-Hisham Khalifah Bani Umaiyah) dalam tahun 95 H/712 M selepas tiga puluh
lima tahun Imamahnya.
Imam Kelima
Imam Muhammad bin Ali Al-Baqir
(perkataan Baqir yang bermakna dia yang luka dan dibedah, gelaran yang
diberikan kepadanya oleh Nabi) adalah anak kepada Imam keempat dan dilahirkan pada
tahun 57 H/675 M. Beliau turut hadir dalam peristiwa Karbala ketika berusia
empat tahun. Selepas bapanya, melalui perintah (lantikan) Ilahi dan ketetapan
mereka yang menjalankannya sebelum beliau, beliau pula menjadi Imam. Pada tahun
114 H/732 M dia meninggal dunia, menurut sebahagian riwayat Syi’ah dia diracun
oleh Ibrahim bin Walid bin 'Abdallah, anak saudara Al-Hisham, khalifah Bani
Umaiyah.
Semasa Imamah Imam kelima, akibat
ketidakadilan Kerajaan Bani Umaiyah, pemberontakan dan perang meletus di
beberapa penjuru dunia Islam setiap hari. Selain itu, terdapat pertikaian dalam
keluarga Bani Umaiyah itu sendiri yang menjadikan khalifah sibuk dan memberi
kesempatan sehingga membiarkan Ahl Al-Bait Nabi bersendirian ke tahap tertentu.
Dari sisi lain pula, tragedi Karbala dan penindasan yang dialami oleh Ahl
Al-Bait Nabi, yang mana perwujudan Imam keempat adalah yang paling perlu diberi
perhatian, kerana telah menarik ramai orang Islam kepada Imam-imam.
Faktor-faktor ini bergabung untuk membolehkan penduduk terutama orang-orang
Syi’ah pergi dalam jumlah yang besar pergi ke Madinah dan datang mendapatkan
Imam kelima. Kemungkinan untuk menyebarkan kebenaran mengenai Islam dan
mendapatkan ilmu dari Ahl Al-Bait Nabi, yang tidak pernah wujud untuk para Imam
sebelumnya, telah terbentang kepada Imam kelima ini. Bukti kepada hakikat ini
adalah riwayat-riwayat yang tidak terkira diriwayatkan dari Imam kelima dan
sebilangan besar ilmuan terkenal dan ulama Syi’ah yang dilatih olehnya dalam
bidang ilmu Islam yang berbeza. Nama-nama ini disenaraikan dalam buku biografi
(riwayat hidup) orang-orang terkenal dalam Islam.
Imam Keenam
Imam Ja’far bin Muhammad Al-Shadiq,
anak kepada Imam kelima, dilahirkan pada 83 H/702 M. Beliau meninggal dunia
pada tahun 148 H / 765 M mengikut riwayat Syi’ah, diracun dan syahid melalui
tipu muslihat Khalifah Al-Mansur Kerajaan Bani Abbasiyah. Selepas kematian
bapanya dia menjadi Imam dengan lantikan Ilahi dan wasiat mereka yang datang
sebelum beliau.
Semasa Imamah, Imam keenam dengan
kemungkinan yang lebih besar dan iklim yang lebih baik wujud baginya keadaan untuk
menyebarkan ajaran agama. Ini muncul sebagai akibat dari pemberontakan di
negeri-negeri Islam, terutamanya kebangkitan Muswaddah untuk menggulingkan
kekhalifahan Bani Umayyah, dan perang berdarah yang akhirnya membawa kepada
kejatuhan dan kepupusan kekhalifahan Bani Umayyah. Peluang-peluang yang lebih
besar untuk ajaran Syi’ah juga hasil daripada persekitaran yang menggalakkan
Imam kelima telah tersedia di sepanjang dua puluh tahun Imamah melalui
penyebaran ajaran Islam dan ilmu dari Ahl Al-Bait Nabi.
Imam yang mengambil peluang daripada
kesempatan itu untuk menyebarkan ilmu-ilmu agama sehingga akhir Imamahnya, adalah
sezaman dengan penghujung Kerajaan Bani Umaiyah dan permulaan pemerintahan Khalifah-khalifah
Bani Abbasiyah. Ia menjuruskan kepada ramai ulamak dalam pelbagai bidang
pemikiran dan menyampaikan ilmu-ilmu, seperti Zararah, Muhammad ibn Muslim, Mu’min Al-Taqi,
Hisham ibn Hakam, Aban ibn Taghlib, Hisyam ibn Salim, Huraiz, Hisham Kalbi
Nassabah, dan Jabir ibn Haiyan, (ahli) Al-Kimia itu. Bahkan beberapa ulamak
Sunni terkenal seperti Sufyan Al-Tsauri, Abu Hanifah, pengasas Fiqh Mazhab
Hanafi, Qadi Sukuni, Qadi Abu Al-Bakhtari, dan lain-lain, mempunyai
penghormatan menjadi murid-muridnya. Dikatakan bahawa kelas dan sesi arahannya
menghasilkan empat ribu ulamak hadith dan ilmu-ilmu yang lain. Bilangan riwayat
yang dipelihara dari Imam Kelima dan Keenam adalah lebih daripada semua hadith
yang telah direkodkan (diriwayatkan) daripada Nabi dan gabungan sepuluh
Imam-imam lain.
Tetapi pada akhir hidupnya Imam telah
tertakluk kepada sekatan yang teruk dikenakan kepadanya oleh Khalifah Abbasiyah,
Al-Mansur, yang memerintahkan penyiksaan dan pembunuhan tanpa belas kasihan
terhadap ramai keturunan Nabi yang merupakan Syi’ah dimana tindakannya bahkan
melampaui kekejaman dan kezaliman Bani Umaiyah. Atas arahannya mereka ditangkap
dalam kumpulan-kumpulan, sebahagiannya dihumban ke dalam penjara yang dalam dan
gelap dan diseksa sehingga mereka mati, manakala yang lain telah dipenggal atau
ditanam hidup-hidup atau diletakkan di lorong-lorong atau di antara
dinding-dinding bangunan atau dinding-dinding yang dibina atas mereka.
Al-Hisham, khalifah Umaiyah, telah
mengarahkan Imam keenam supaya ditangkap dan dibawa ke Damsyik. Kemudian, Imam ditangkap
pula oleh Al-Saffah, Khalifah Abbasiyah, dan dibawa ke Iraq. Akhirnya,
Al-Mansur telah menangkap beliau sekali lagi dan dibawa ke Samarrah di mana
beliau telah meletakkan Imam di bawah pengawasannya, denga cara yang sangat
kasar dan tidak sopan kepadanya, dan beberapa kali berfikir untuk membunuhnya.
Akhirnya Imam dibenarkan kembali ke Madinah di mana beliau menghabiskan
hidupnya dalam persembunyian, hingga ia diracun dan syahid melalui tipu
muslihat Al-Mansur.
Apabila mendengar berita Imam telah
syahid, Al-Mansur menulis surat kepada gabenor Madinah mengarahkan beliau pergi
ke rumah Imam dengan dalih menyatakan ucapan takziah kepada keluarga Imam,
untuk bertanyakan Wasiat dan amanah Imam dan membacanya. Sesiapa yang telah
dipilih oleh Imam sebagai pewaris (washiy) dan penggantinya hendaklah dipancung
semerta. Sudah tentulah tujuan Al-Mansur adalah untuk mengakhiri ke seluruh
persoalan Imamah dan harapan atau cita-cita Syi’ah. Apabila gabenor Madinah,
menjalankan perintah tersebut, dia membaca wasiat terakhir dan amanah, dia
melihat bahawa Imam telah memilih empat orang bukannya seorang untuk
menjalankan wasiat dan amanah terakhirnya. Iaitu khalifah sendiri, gabenor
Madinah, ‘Abdallah Aftah, anak Imam yang tua, dan Musa anaknya yang lebih muda.
Dengan cara ini rancangan Al-Mansur gagal.
Imam Ketujuh
Imam Musa bin Ja’far Al-Kadzim, anak
kepada Imam yang keenam, dilahirkan di 128/744 dan diracun dan mati syahid di
dalam penjara pada 183/799. Beliau menjadi Imam selepas kematian bapanya,
melalui lantikan Ilahi dan ketetapan bapa-bapa beliau. Imam ketujuh adalah
sezaman dengan khalifah-khalifah Abbasiyah, Al-Mansur, Al-Hadi, Al-Mahdi dan
Al-Harun. Beliau tinggal dalam zaman yang sangat sukar, bersembunyi, sehingga
akhirnya Al-Harun pergi haji dan di Madinah Imam telah ditangkap ketika sedang
solat di Masjid Nabi (S). Beliau telah dirantai dan dipenjarakan, kemudian
dibawa dari Madinah ke Basrah dan dari Basrah ke Baghdad di mana selama
bertahun-tahun beliau telah dipindahkan dari satu penjara ke penjara yang lain.
Akhirnya dia mati di Baghdad dalam penjara Sindi ibn Shahak dengan diracun dan
dikebumikan di tanah perkuburan Quraisy yang kini terletak di bandar Kadzimain.
Imam Kelapan
Imam Al-Redha (Ali bin Musa) adalah
anak kepada anak kepada Imam ketujuh dan mengikut riwayat yang masyhur
dilahirkan pada 148/765 dan meninggal dunia pada 203/817. Imam kelapan telah
memegang Imamah, selepas kematian bapanya, melalui lantikan Ilahi dan wasiat
bapa-bapa beliau. Tempoh Imamah beliau bertepatan dengan Khalifah Al-Harun dan
kemudian anak-anaknya Al-Amin dan Al-Ma’mun. Selepas kematian bapanya,
Al-Ma’mun jatuh ke dalam pertikaian dengan adiknya Al-Amin, yang membawa kepada
peperangan berdarah dan akhirnya pembunuhan Al-Amin, selepas itu Al-Ma’mun
menjadi khalifah. Sehingga hari itu dasar khalifah Abbasiyyah ke arah Syi’ah
telah menjadi semakin keras dan kejam. Sekali-sekala salah seorang penyokong
Ali (‘Aalawi) akan memberontak, menyebabkan peperangan dan pemberontakan
berdarah suatu zaman yang sangat susah yang diakibatkan oleh khalifah.
Imam-imam Syi’ah tidak akan bekerjasama
dengan mereka yang melakukan pemberontakan ini dan tidak akan campur tangan
dengan hal ehwal mereka. Syi’ah pada hari itu, yang terdiri daripada penduduk
yang besar, terus menganggap para Imam sebagai pemimpin agama mereka adalah
wajib untuk ditaati dan beriman kepada mereka sebagai khalifah sebenar Nabi
(S). Mereka menganggap khalifah jauh dari kuasa suci Imam mereka, kerana
khalifah sudah sampai ke tahap yang kelihatan lebih seperti mahkamah raja-raja
Parsi dan Maharaja Rom dan sedang dikuasai oleh sekumpulan orang-orang yang
lebih berminat dalam jalan duniawi daripada melaksanakan ajaran agama yang
lurus. Keadaan seperti itu berterusan dan sangat berbahaya kepada struktur
khilafah dan merupakan satu ancaman yang serius kepadanya.
Al-Ma’mun telah memikiran untuk mencari
penyelesaian baru bagi masalah ini, dimana dasar terdahulu Abbasiyah yang
berusia tujuh puluh tahun beliau tidak dapat menyelesaikan. Untuk mencapai
tujuan ini beliau memilih Imam kelapan sebagai penggantinya, dengan harapan
cara ini dapat mengatasi dua masalah:. pertama sekali untuk mencegah keturunan
nabi dari memberontak terhadap kerajaan kerana mereka akan terlibat dalam
kerajaan sendiri, dan kedua, untuk menyebabkan orang hilang kepercayaan rohani
mereka dan kepercayaan dalaman kepada para Imam. Ini akan dicapai setelah para
Imam menjadi leka dalam hal-hal duniawi dan politik kekhalifahan itu sendiri,
yang telah sentiasa menjadi anggapan oleh Syi’ah sebagai jahat dan kotor.
Dengan cara ini pendirian agama mereka akan runtuh dan mereka tidak lagi akan
menunjukkan apa-apa bahaya kepada khalifah. Selepas mencapai tujuan ini, amat
jelas sekali, penyingkiran Imam akan menjadi kenyataan dan tiada kesukaran lagi
kepada Kerajaan Abbasiyah.
Dalam usaha untuk melaksanakan
keputusan ini, Al-Ma’mun telah meminta Imam untuk datang menemui Marw dari
Madinah. Apabila beliau tiba di sana, Al-Ma’mun menawarkannya pertama khilafah
dan kemudian penggantian kepada khalifah. Imam memohon maaf dan menolak
cadangan itu, tetapi dia akhirnya disebabkan untuk menerima kekhilafahan itu,
dengan syarat bahawa beliau tidak akan campur tangan dalam hal ehwal kerajaan
atau dalam pelantikan atau pemecatan wakil-wakil kerajaan.
Peristiwa ini berlaku pada tahun 200/814.
Tetapi tidak lama kemudian Al-Ma’mun menyedari bahawa dia telah melakukan
kesilapan, kerana terdapat penyebaran pesat fahaman Syi’ah, perkembangan
lanjutan bagi keadaan penduduk terhadap Imam dan sambutan yang mengagumkan
diberikan kepada Imam oleh penduduk dan juga tentera dan wakil-wakil kerajaan.
Al-Ma’mun berusaha untuk mencari penawar kepada masalah yang berat ini dan
penyelesainya Imam diracun dan mati syahid. Selepas kematiannya Imam
dikebumikan di bandar of Tus di Iran, yang kini dikenali sebagai Mashhad.
Al-Ma’mun memaparkan minat yang besar
dalam kerja-kerja (kajian) ilmu-ilmu pemikiran diterjemahkan ke dalam bahasa
Arab. Beliau menganjurkan perhimpunan di mana ulamak berbagai agama dan mazhab
yang berbeza berkumpul dan menjalankan perbahasan berdasar kajian ilmu
pengetahuan dan ilmiah. Imam kelapan juga mengambil bahagian dalam perhimpunan
ini dan menyertai dalam perbincangan dengan ulamak agama lain. Kebanyakan
perdebatan ini telah dirakamkan dalam kumpulan hadits-hadits Syi’ah.
Imam Kesembilan
Imam Muhammad (bin Ali) Al-Taqi
(kadang-kadang dipanggil Al-Jawad dan Ibn Al-Redha) adalah anak kepada Imam
kelapan. Beliau dilahirkan pada tahun 195/809 di Madinah dan menurut riwayat
Syi’ah telah syahid pada 220/835, diracun oleh isterinya, anak Al-Ma’mun,
kerana hasutan daripada khalifah Abbasiyyah Al-Mu’tasim. Beliau disemadikan di
sebelah datuknya, Imam ketujuh (Al-Kadzim), di Kadzimain. Beliau menjadi Imam
selepas kematian bapanya melalui lantikan Ilahi dan atas wasiat bapa-bapa
beliau. Pada masa kematian bapanya beliau berada di Madinah. Al-Ma’mun
memanggilnya ke Baghdad yang ketika itu adalah pusat pemerintahan khalifah dan
secara zahirnya menunjukkan kepadanya layanan yang baik. Dia juga memberi
kepada Imam anak perempuannya sebagai isteri dan membuat dia tinggal di
Baghdad. Pada hakikatnya dia mahu dengan cara ini pengawasan dari dekat
terhadap Imam dari kedua-dua luar dan dalam rumah tangga Imam sendiri. Imam
menghabiskan masa di Baghdad dan kemudian dengan persetujuan Al-Ma’mun pergi ke
Madinah di mana beliau kekal di sana sehingga Al-Ma’mun mati. Apabila
Al-Mu’tasim menjadi khalifah dia memanggil Imam kembali ke Baghdad dan seperti
yang kita tahu, melalui isteri Imam dia telah diracun dan terbunuh.
Imam Kesepuluh
Imam Ali ibn Muhammad Al-Naqi
(kadang-kadang dipanggil Al-Hadi), adalah anak kepada Imam kesembilan. Beliau
dilahirkan pada tahun 212/827 di Madinah dan menurut riwayat Syi’ah telah
syahid diracun oleh Al-Mu’tazz Khalifah Abbasiyah, dalam tahun 254/868.
Semasa hayatnya Imam kesepuluh hidup
sezaman dengan tujuh daripada khalifah Bani Abbasiyyah: Al-Ma’mun, Al-Mu’tasim,
Al-Wathiq, Al-Mutawakkil, Al-Muntasir, Al-Musta’in dan Al-Mu’tazz. Ia adalah
semasa pemerintahan Al-Mu’tasim pada tahun 220/835 bahawa bapanya yang mulia
mati diracun di Baghdad. Ketika itu Ali bin Muhammad Al-Naqi ada di Madinah.
Dia menjadi Imam melalui lantikan Ilahi dan wasiat para Imam sebelumnya. Dia
tinggal di Madinah yang mengajar ilmu-ilmu agama sehingga masa Mutawakkil.
Dalam 243/857, akibat tuduhan palsu tertentu yang telah dibuat, Mutawakkil
memerintahkan seorang pegawai kerajaan untuk menjemput Imam dari Madinah ke
Samarrah yang ketika itu adalah pusat pemerintahan kerajaan. Beliau sendiri
menulis sepucuk surat kepada Imam yang penuh dengan kebaikan dan ihsan meminta
beliau untuk datang ke ibu negara di mana mereka boleh bertemu. Apabila tiba di
Samarrah Imam juga menunjukkan layanan dan penghormatan luaran tertentu. Namun,
pada masa yang sama Al-Mutawakkil cuba dengan segala cara yang mungkin untuk
mencari masalah dan tidak menghormati beliau. Banyak kali dia memanggil Imam
untuk menghadirkan diri dengan tujuan membunuh atau menghina beliau dan
rumahnya telahdigeledah.
Dalam permusuhannya dengan Ahl Al-Bait
Nabi Al-Mutawakkil tidak sama dengan khalifah-khalifah Abbasiyah yang lain. Dia
sangat menentang Imam Ali Al-Naqi, dengan mengutuknya secara terbuka. Dia juga
mengarahkan badut untuk mempersendakan Imam Ali dalam majlis jamuan. Dalam
tahun 237/850 beliau mengarahkan makam Imam Hussein di Karbala dan banyak rumah-rumah
di sekitarnya dirobohkan. Air telah ditutup pada makam Imam. Ia memerintahkan
tanah kuburan dibajak dan ditanam supaya tinggalan dan kesan kuburan akan
dilupakan. Semasa hayat Mutawakkil keadaan hidup keturunan Imam Ali di Hijaz
telah mencapai suatu keadaan yang sangat menyedihkan kaum wanita mereka tidak
mempunyai tudung kepala yang boleh digunakan untuk melindungi diri mereka
sendiri. Ramai daripada mereka hanya mempunyai satu tudung lama yang mereka
pakai pada waktu solat setiap hari. Tekanan yang sama telah digunakan kepada
keturunan Imam Ali yang tinggal di Mesir. Imam kesepuluh menerima dengan sabar
segala penderaan dan penderitaan daripada Al-Mutawakkil khalifah Abbasiyyah
sehingga khalifah itu meninggal dunia dan diikuti oleh Al-Muntasir, Al-Musta’in
dan akhirnya Al-Mu’tazz, yang membuat tipu muslihat meracuni Imam sehingga
syahid.
Imam Kesebelas
Imam Hasan bin Ali Al-‘Askari, anak
kepada Imam yang kesepuluh, dilahirkan pada tahun 232/845 dan menurut
sebahagian riwayat Syi’ah ia telah diracun dan dibunuh dalam tahun 260/872
melalui hasutan oleh Khalifah Abbasiyah, Al-Mu’tamid. Imam kesebelas mendapat
Imamah, selepas kematian bapanya yang mulia, melalui lantikan Ilahi dan melalui
wasiat para Imam sebelumnya. Dalam tempoh tujuh tahun Imamah beliau, disebabkan
oleh sekatan tak terperi diletakkan kepadanya oleh khalifah, dia hidup dalam
persembunyian dan penyamaran (taqiyah). Beliau tidak mempunyai sebarang
hubungan sosial walaupun dengan masyarakat biasa di kalangan penduduk Syi’ah.
Hanya Syi’ah yang rapat dapat melihatnya. Bahkan, beliau menghabiskan
sebahagian besar waktunya di dalam penjara.
Terdapat penindasan yang melampau pada
masa itu kerana penduduk Syi’ah telah mencapai tahap yang besar dari segi
bilangan dan kuasa. Semua orang tahu bahawa Syi’ah beriman dengan Imamah, dan
identiti Imam-imam Syi’ah juga dikenali. Oleh itu, khalifah menjadikan Imam di
bawah pengawasan yang lebih ketat berbanding sebelumnya. Ia telah mencuba
melalui berbagai kemungkinan dan melalui berbagai begai perancangan sulit untuk
menghapuskan dan memusnahkan Imam-imam. Selain itu, khalifah telah mengetahui
bahawa kepercayaan utama di kalangan Syi’ah bahawa Imam kesebelas, menurut
riwayat dinamakan olehnya dan juga bapa-bapa beliau, akan mempunyai seorang
anak yang merupakan Mahdi yang dijanjikan. Kedatangan Mahdi telah diramalkan
dalam hadits-hadits Nabi yang disahkan oleh di kedua-dua sumber Sunnah dan
Syi’ah. Atas sebab ini Imam kesebelas, lebih daripada Imam-imam yang lain, dan
telah diletakkan di bawah pengawasan rapi oleh pihak khalifah. Khalifah pada
masa itu memutuskan dengan pasti untuk meletakkan satu pengakhiran kepada
Imamah dalam ajaran Syi’ah melalui berbagi yang mungkin untuk menutup pintu
Imamah selamanya.
Oleh itu, sebaik sahaja berita mengenai
sakitnya Imam kesebelas sampai ke telinga Al-Mu’tamid, dia menghantar seorang
doktor dan beberapa orang wakil dan ahli-ahli ilmu yang dipercayai ke rumah
Imam untuk bersama beliau dan memerhatikan keadaan beliau dan dalam keadaan
rumahnya pada setiap masa. Selepas kematian Imam, mereka telah menggeledah danmemeriksa
rumah dan juha semua hamba-hamba perempuan diperiksa oleh bidan. Selama
dua tahun ejen rahsia khalifah mencari pengganti (washiy) Imam sehingga mereka
kehilangan segala harapan. Imam kesebelas dimakamkan di rumahnya di Samarrah
sebelah bapanya yang mulia.
Di sini perlu diingat bahawa semasa
hayat mereka para Imam melatih ramai beratus-ratus ulamak atau agama dan
hadits-hadits, dan ulamak inilah yang telah memindahkan kepada kita maklumat
mengenai para Imam. Agar tidak memanjangkan perkara itu, senarai nama dan
kerja-kerja mereka dan riwayat hidup mereka tidak dimasukkan di sini.
Imam Kedua Belas
Al-Mahdi yang dijanjikan, yang biasanya
disebut oleh gelarannya Imam Al-Ashr (Imam Masa) dan Shohib Al-Zaman (Pemilik
Zaman), adalah anak kepada Imam kesebelas. Namanya adalah sama seperti nama
nabi. Beliau dilahirkan di Samarrah dalam 256/868 dan sehingga 260/872 ketika
ayahnya telah syahid, hidup di bawah penjagaan dan didikan bapanya. Dia
tersembunyi dari pandangan umum dan hanya beberapa sahabat rapat di kalangan
Syi’ah dapat bertemu dengannya.
Selepas kesyahidan ayahnya dia menjadi
Imam dan dengan lantikan Ilahi telah ghaib (Ghaybah). Oleh itu dia hanya muncul
kepada timbalan beliau (naib-safir) dan itupun hanya dalam keadaan tertentu.
Imam memilih seorang Timbalan khas
untuk suatu masa, Uthman ibn Sa’id Al-‘Umari, salah seorang sahabat ayah dan
datuknya yang merupakan orang kepercayaan beliau dan sahabat yang dipercayai.
Melalui timbalannya Imam akan menjawab permintaan dan soalan daripada
Syi’ahnya. Selepas Uthman ibn Sa’id, anaknya Muhammad bin Uthman Al-‘Umari
telah dilantik sebagai Timbalan Imam. Selepas kematian Muhammad ibn Uthman, Abu
Al-Qasim Husayi bin Ruh Naubakhti adalah timbalan khas, dan selepas kematiannya
Ali bin Muhammad Al-Simmari dipilih untuk tugas ini.
Beberapa hari sebelum kematian Ali bin
Muhammad Al-Simmari dalam tahun 329/939 arahan telah dikeluarkan oleh Imam yang
menyatakan bahawa dalam masa enam hari Ali bin Muhammad Al-Simmari akan mati.
Seterusnya timbalan khas Imam akan tamat dan ghaib besar (Ghaybah Al-Kubra)
akan bermula dan akan berterusan sehingga hari Tuhan memberi kebenaran kepada
Imam menyatakan dirinya.
Keghaiban Imam kedua belas adalah,
dengan itu, dibahagikan kepada dua bahagian: pertama, Ghaib Kecil (Ghaybah
Al-Sughra) yang bermula pada tahun 260/872 dan berakhir pada tahun 329/939,
selama lebih kurang tujuh puluh tahun; kedua, yang ghaib besar (Ghaybah
Al-Kubra) yang bermula pada tahun
329/939 dan akan berterusan mengikut kehendaki Allah.
Dalam satu hadits yang kesahihannya
dipersetujui oleh semua orang, nabi telah bersabda,
"Jika kehidupan di dunia hanya tinggal satu hari,
Allah akan memanjangkan hari itu sehingga Dia mengutus di dalamnya seorang
lelaki dari kaumku dan Ahli Al-Baitku. namanya sama dengan namaku. Dia akan
memenuhi bumi dengan kemakmuran dan keadilan sebagaimana (sebelumnya) ia telah
dipenuhi dengan penindasan dan kezaliman. "
Oleh: SAYED MUHAMMAD Husain Tabataba’ei
Diterjemahkan oleh ke Bahasa Inggeris:
Sayyid HUSSEIN NASR
2 ulasan:
Bro, sertakan juga riwayat kesahihannya dong diambil dari kitab apa, dari rawi siapa, dari sanad siapa... soale sekarang banyak riwayat palsu... agar pembaca jadi yakin bisa menemukan kebenarannya...
Blog ini untuk Ansar Imam Mahdi di Nusantara dan ia adalah sejarah ringkas. Untuk pembuktian Imam Ahmad adalah Mahdi yang dijanjikan sila ke laman
http://shohibalzaman.blogspot.my/p/misteri.html
Catat Ulasan