Isnin, 8 Jun 2015

SEJARAH RINGKAS KEHIDUPAN DUA BELAS IMAM-IMAM

SEJARAH RINGKAS KEHIDUPAN
DUA BELAS IMAM-IMAM




Imam Pertama


Amir Al-Mu'minin Ali (as) - adalah anak kepada Abu Talib, seorang Syeikh dari Bani Hashim. Abu Talib adalah bapa dan penjaga bagi nabi dan orang yang telah membawa Nabi ke rumahnya dan mengangkatnya seperti anaknya sendiri. Selepas Nabi dipilih untuk risalah kenabian baginda, Abu Talib terus menyokong baginda dan memastikan kejahatan tidak datang dari orang-orang kafir di antara orang-orang Arab khususnya kaum Quraisy.

Menurut riwayat yang mashur Ali dilahirkan sepuluh tahun sebelum permulaan risalah kenabian baginda (S). Ketika berusia enam tahun, akibat bencana kebuluran di sekitar Mekah, beliau telah diminta oleh Nabi untuk meninggalkan rumah bapanya dan datang ke rumah sepupunya, Rasulullah (S). Di sana, beliau telah secara langsung di bawah penjagaan dan didikan nabi (S).

Beberapa tahun kemudian, apabila Nabi telah dikurniakan dengan nubuawah Ilahiyah dan buat pertama kali menerima wahyu Ilahi di Gua Hira', sebaik saja dia meninggalkan gua dan kembali ke bandar dan rumah baginda sendiri baginda bertemu Ali dalam perjalanan pulang. Baginda memberitahu Ali apa yang berlaku dan Ali menerima iman yang baru itu. Sekali lagi dalam perhimpunan apabila nabi telah membawanya bersama-sama bertemu kaum keluarga baginda dan mengajak mereka untuk menerima agama baginda, baginda berkata orang pertama yang menerima seruan (dakwah) baginda akan menjadi saudara baginda, pelaksana wasiat baginda dan pengganti baginda.

Satu-satunya orang yang bangkit dari tempatnya dan menerima iman adalah Ali dan Nabi menerima pengakuan iman itu. Oleh itu Ali adalah orang yang pertama dalam Islam yang beriman dan adalah yang pertama di kalangan pengikut-pengikut Nabi yang tidak pernah menyembah selain daripada Tuhan Yang Maha Esa.

Ali selalu bersama-sama Nabi sehingga Nabi berhijrah dari Makkah ke Madinah. Pada malam penghijrahan ke Madinah, ketika orang-orang kafir telah mengepung rumah Nabi dan bertekad untuk menyerang rumah itu pada lewat malam dan ingin membunuh baginda ketika berada di tempat tidur, Ali tidur di tempat tidur Nabi ketika Nabi meninggalkan rumah dan berangkat ke Madinah. Selepas pemergian Rasulullah, mengikut keinginan baginda Ali memberi kembali barang-barang dan membayar apa yang diamanahkan kaum baginda kepada Nabi. Kemudian dia pergi ke Madinah bersama ibunya, anak perempuan Nabi, dan dua wanita lain. Di Madinah juga Ali sentiasa bersama-sama Nabi secara peribadi dan di khalayak ramai. Rasulullah telah jodohkan Fatimah, anak perempuan kesayangan baginda dari Khadijah dengan Ali sebagai isterinya dan apabila nabi mewujudkan ikatan persaudaraan di antara para sahabat, baginda memilih Ali sebagai saudara baginda.

Ali menyertai semua peperangan yang disertai Nabi, kecuali dalam peperangan Tabuk apabila beliau diperintahkan tinggal di Madinah menggantikan tempat Nabi. Dia tidak pernah lari dalam mana-mana peperangan dan belum pernah pula memalingkan mukanya dari mana-mana musuh. Dia tidak pernah menderhaka kepada Rasulullah, sehingga Rasulullah berkata, "Ali tidak pernah dipisahkan daripada kebenaran atau kebenaran itu tidak terpisah dari Ali."

Pada hari kewafatan Rasulullah, Ali berumur tiga puluh tiga tahun. Walaupun dialah yang paling utama dalam agama dan yang paling cemerlang di kalangan para sahabat Rasulullah, beliau telah diketepikan dari memegang khalifah atas dakwaan kononnya dia terlalu muda dan bahawa dia mempunyai banyak musuh di kalangan penduduk kerana banyak darah orang-orang musyrik yan beliau telah tumpahkan dalam peperangan berjuang bersama Nabi (S). Oleh itu Ali telah hampir terputus dengan perhubungan awam. Dia berundur ke rumahnya di mana beliau mula melatih individu yang berwibawa dalam ilmu Ilahi dan beliau melaluinya selama dua puluh lima tahun semasa pemerintahan tiga khalifah pertama yang menggantikan Nabi (S). Apabila khalifah ketiga terbunuh, orang ramai memberikan kesetiaan (bai’ah) mereka kepada beliau dan beliau telah dipilih sebagai khalifah.

Semasa pemerintahan beliau hampir empat tahun sembilan bulan, Ali mengikuti sunnah Nabi dan membentuk kekhalifahannya secara rohani dan melakukan pembaharuan (islah) dan memulakan pelbagai jenis pembaikan. Sememangnya, pembaharuan (islah) ini adalah bertentangan dengan kepentingan pihak-pihak tertentu yang mencari kepentingan mereka sendiri. Akibatnya, sekumpulan para sahabat (terutama di kalangan mereka adalah Talhah dan Zubair, yang juga mendapat sokongan daripada Aisyah, dan terutamanya Mu'awiyah) membuat alasan kematian khalifah ketiga untuk menaikkan pemuka-pemuka mereka dalam pembangkangan dan mula untuk bangkit dan memberontak terhadap Ali.

Dalam usaha untuk memadamkan perselisihan awam dan hasutan (fitnah), Ali berperang berhampiran dengan Basrah, yang dikenali sebagai "Peperangan Jamal," terhadap Talhah dan Zubair di mana Aisyah, "Umm Al-Mukminin," juga terlibat. Beliau berjuang dalam perang yang lain terhadap Mu'awiyah di sempadan Iraq dan Syria yang berlangsung selama satu tahun setengah dan terkenal sebagai "Peperangan Siffin." Beliau juga menentang Khawarij di Nahrawan, dalam pertempuran yang dikenali sebagai "Peperangan Nahrawan." Oleh itu, kebanyakan masa-masa kekhalifahan Ali telah dihabiskan dalam mengatasi pembangkang dalaman. Akhirnya, pada pagi 19 Ramadan pada tahun 40 Hijrah, semasa solat di masjid Kufah, beliau telah dicederakan oleh salah seorang Khawarij dan mati sebagai syahid pada malam ke-21 berikutnya.

Menurut kesaksian pihak kawan dan lawan, Ali tidak mempunyai sebarang kelemahan dari sudut pandangan kesempurnaan manusia. Dan dalam kebaikan Islam beliau contoh sempurna didikan dan asuhan baginda Nabi (S). Banyak perbincangan diadakan mengenai keperibadiannya dan banyak buku-buku yang ditulis mengenai perkara ini oleh Syiah, Sunni dan penganut agama lain, dan begitu juga diketahui di luar dari mana-mana badan agama-agama yang berbeza, yang tidak sama dan sukar dicari dalam mana-mana personaliti lain dalam sejarah. Dalam bidang (kajian) sains dan pengetahuan Ali adalah tokoh paling berilmu dari para sahabat Nabi, dan umat Islam secara umum. Dalam bidang perbahasan ilmiah, beliau adalah orang pertama dalam Islam yang membuka pintu pemikiran mantik (logik), pembuktian dan perbahasan "Ilmu ketuhanan" atau metafizik (Ma'rifah ilahiyah). Beliau bercakap mengenai kefahaman Al-Quran dan mencipta nahu Bahasa Arab untuk mengekalkan bentuk Al-Quran yang berbicara. Beliau adalah penutur bahasa Arab yang paling fasih lidahnya.

Keberanian Ali menjadi perumpamaan. Dalam semua peperangan di mana beliau mengambil bahagian semasa hayat Nabi, dan juga selepasnya, dia tidak pernah memaparkan ketakutan atau kebimbangan. Walaupun dalam banyak peperangan seperti Uhud, Hunain, Khaibar dan Khandaq para pembantu Rasulullah dan tentera Islam menggigil ketakutan atau bertebaran melarikan diri, dia tidak pernah berundur dari menentang musuh. Tidak ada pahlawan atau askar yang bertembung dengan Ali dalam pertempuran yang akan hidup. Namun, dengan penuh beradab dia sekali-kali tidak akan membunuh musuh yang lemah dan tidak mengejar orang-orang yang melarikan diri. Dia tidak akan melibatkan diri dalam serangan mengejut atau dalam menyekat aliran air ke atas musuh. Ia telah mencatat sejarah secara muktamad bahawa dalam Perang Khaibar dalam serangan terhadap kubu, beliau telah mencapai selak (daun) pintu dan dengan gerakan tiba-tiba mencabut pintunya dan menghumbannya jauh. Juga pada hari apabila Mekah ditawan (Fathu Makkah) Nabi telah memerintahkan supaya berhala dipecahkan. Berhala, "Hubal" adalah patung yang terbesar di Makkah, patung batu besar diletakkan di atas Ka'bah. Dengan arahan Nabi, Ali meletakkan kakinya di atas bahu Nabi (yang mulia), naik ke atas Kaabah, merenggut "Hubal" dari tempatnya dan melemparkannya ke bawah.

Ali adalah juga yang paling bertakwa dan warak dalam agama dan beribadah kepada Allah. Sebagai jawapan kepada beberapa orang yang mengadu kemarahan Ali kepada mereka, Nabi berkata, "Jangan menyalahkan Ali kerana dia berada dalam keadaan keghairahan Ilahi dan kebingungan." Abu Darda', seorang sahabat, satu hari telah melihat tubuh Ali di salah sebuah ladang kurma Madinah yang terbaring di atas tanah dihempap sebatang kayu. Dia pergi ke rumah Ali memaklumkan isterinya yang mulia, anak perempuan Nabi, dan untuk menyatakan ucapan takziah. Anak perempuan Nabi berkata, "Sepupu bapaku (Ali) tidak mati. Sebaliknya, dalam rasa takut kepada Allah dia telah pengsan. Keadaan ini sering mengatasinya."

Terdapat banyak cerita-cerita kebaikan Ali kerana kerendahan, belas kasihan kepada golongan yang memerlukan dan miskin, dan kemurahan hati dan kebaikannya terhadap mereka dalam kesusahan dan kemiskinan. Ali menghabiskan segala yang diperolehinya untuk membantu golongan miskin dan yang memerlukan, dan dirinya hidup dalam cara yang paling ketat dan paling mudah (sederhana). Ali suka pada pertanian dan menghabiskan banyak masanya menggali perigi, menanam pokok dan mengusahakan ladang. Tetapi semua ladang yang beliau usahakan atau telaga yang beliau bina dia mewakafkannya kepada golongan miskin. Harta wakafnya, yang dikenali sebagai "Sedekah Ali," mempunyai pendapatan yang perlu diberi perhatian mencecah dua puluh empat ribu dinar emas pada akhir hayatnya.



Imam Kedua


Imam Al-Hasan Al-Mujtaba’ (as) - adalah Imam kedua. Dia dan saudaranya Imam Al-Husein adalah dua orang anak lelaki Amir Al-Mu'minin Ali dan Saidatina Fatimah, anak perempuan Nabi. Banyak kali Nabi berkata, "Al-Hasan dan Al-Husein adalah anak-anakku." Kerana kata-kata yang sama inilah Ali akan berkata kepada anak-anaknya yang lain, "Kamu adalah anak-anakku dan Al-Hasan dan Al-Husein adalah anak-anak Nabi."

Imam Al-Hasan dilahirkan pada tahun 3 Hijrah di Madinah dan hidup bersama Nabi lebih kurang tujuh tahun, membesar pada masa itu di bawah jagaan orang-orang yang mengasihinya. Selepas kewafatan Nabi yang tidak lebih daripada tiga, atau menurut sebahagian riwayat, enam bulan sebelum kematian Saidatina Fatimah, Al-Hasan telah diletakkan terus di bawah jagaan bapanya yang mulia. Selepas kematian bapanya, melalui lantikan Ilahi dan sesuai dengan wasiat bapanya, Imam Al-Hasan menjadi Imam; beliau juga menduduki fungsi khalifah selama kira-kira enam bulan, di mana beliau mentadbir hal ehwal umat Islam. Pada masa itu Mu'awiayh, yang merupakan musuh ketat Ali dan keluarganya dan telah berjuang selama bertahun-tahun dengan cita-cita untuk menguasai khalifah, yang pertamanya atas alasan untuk membalas bela kematian khalifah ketiga tetapi akhirnya dengan tuntutan terbuka untuk jawatan khalifah, tenteranya berarak ke Iraq, menuntut kerusi khalifah Imam Al-Hasan. Perang telah berlaku di mana Mu'awiyah secara beransur-ansur menumbangkan jeneral atau panglima tentera Imam Al-Hasan dengan jumlah wang yang besar dan janji-janji yang mempedaya sehingga tentera memberontak terhadap Imam Al-Hasan. Akhirnya, Imam terpaksa berdamai dan menyerahkan kedudukan khalifah kepada Mu'awiyah, dengan syarat akan mengembalikan semula kepada Imam Al-Hasan selepas kematian Mu'awiyah dan Ahl Al-Bait dan penyokong-penyokong Imam akan dilindungi dari semua segi.

Dengan cara ini Mu'awiyah telah merebut khilafah Islam dan memasuki Iraq. Dalam suatu ucapan di khalayak umum beliau secara rasmi membatalkan dan menolak semua syarat-syarat keamanan dan dalam berbagai kemungkinan meletakkan tekanan yang berat ke atas Ahl Al-Bait Nabi dan Syi’ah mereka. Di sepanjang sepuluh tahun Imamah beliau, Imam Al-Hasan hidup dalam keadaan yang sangat susah dan di bawah penganiayaan, tidak selamat walaupun di dalam rumah beliau sendiri. Pada tahun 50 Hijrah beliau telah diracun dan mati syahid oleh salah seorang keluarganya sendiri, seperti yang telah disebut oleh ahli sejarah, hasil dorongan Mu'awiyah.

Dalam kesempurnaan kemanusiaan Imam Al-Hasan mengingatkan bapanya dan contoh sempurna datuknya yang mulia. Malah, selama Nabi masih hidup, dia dan adiknya sentiasa bersama Nabi yang walaupun kadang-kadang akan membawa mereka di atas bahu baginda. Kedua-dua sumber Sunni dan Syiah telah meriwayatkan hadits nabi ini mengenai Al-Hasan dan Al-Husein: "Kedua-dua anak-anakku ini adalah Imam-imam sama ada mereka berdiri atau duduk" (kiasan kepada sama ada mereka menduduki fungsi luaran khalifah atau tidak). Juga terdapat banyak riwayat nabi dan Ali mengenai hakikat bahawa Imam Al-Hasan akan mendapat fungsi Imamah selepas bapanya yang mulia.



Imam Ketiga


Imam Al-Husein (Al-Sayyid Al-Syuhada’ "Ketua Para Syuhada’"), anak kedua Ali dan Fatimah, dilahirkan pada tahun 4 Hijrah dan selepas kesyahidan abangnya, Imam Al-Hasan Mujtaba, menjadi Imam melalui lantikan Ilahi dan Wasiat saudaranya. Imam Al-Husein adalah Imam bagi tempoh sepuluh tahun, sepanjang tempoh itu kecuali enam bulan terakhir bersama dengan tindakan Khalifah Mu'awiyah. Imam Al-Husein hidup di bawah keadaan yang sangat sukar ditindas dan dizalimi. Ini adalah disebabkan oleh hakikat bahawa, pertama sekali, undang-undang dan peraturan-peraturan agama telah banyak hilang kuasa dan kepercayaannya, dan fatwa kerajaan Umayyah telah mendapat kuasa dan sepenuhnya dilaksanakan. Kedua, Mu'awiyah dan para pembantunya telah menggunakan setiap kemungkinan untuk mengenepikan dan menjauhkan dari jalan Ahl Al-Bait Nabi dan Syiah mereka, dan sehingga menghapuskan nama Ali dan keluarganya. Dan apatah lagi, Mu'awiyah mahu mengukuhkan asas pemerintahan anaknya, Yazid, yang kerana kekurangan prinsip dan agama telah ditentang oleh sekumpulan besar orang Islam. Oleh itu, untuk memadamkan semua penentangan, Mu'awiyah telah mengambil langkah-langkah yang lebih baru dan lebih teruk. Dengan kekerasan dan keperluan Imam Al-Husein terpaksa menahan hari-hari ini dan untuk membiarkan setiap jenis kerungsingan fikiran dan penderitaan rohani yang ditimpakan dari Mu'awiyah dan pembantu beliau - sehinggalah di pertengahan tahun 60 Hijrah Mu'awiyah meninggal dunia dan anaknya Yazid mengambil tempatnya.

Berjanji setia (bai'ah) merupakan amalan Arab lama yang telah dijalankan dalam perkara-perkara penting seperti urusan kerajaan dan pemerintahan. Orang-orang yang memerintah, terutamanya yang terkenal di kalangan mereka, akan menghulurkan tangan mereka dalam memberi kesetiaan, perjanjian dan taat setia kepada raja atau mereka yang berkuasa dan dengan cara ini akan menunjukkan sokongan mereka terhadap tindakannya. Percanggahan pendapat selepas bai’ah dianggap sebagai kehinaan dan tidak bermaruah bagi sesuatu kaum, seperti melanggar perjanjian selepas menandatanganinya secara rasmi, ia dianggap sebagai jenayah yang pasti. Mengikut contoh nabi, orang ramai percaya janji setia (bai’ah) itu, apabila diberikan secara sukarela dan bukan dipaksa, membawa pengiktarafan dan keteguhan.

Mu'awiyah telah meminta pemuka-pemuka terkenal di kalangan penduduk untuk memberi bai'ah kepada Yazid, tetapi tidak dikenakan permintaan ini kepada Imam Al-Husein. Dia memberitahu secara khusus kepada Yazid dalam wasiat terakhirnya bahawa jika Al-Husein enggan membai’ahnya dia harus mengatasinya dalam diam dan memandang penting perkara itu, kerana dia betul-betul memahami akibat buruk yang akan berlaku jika masalah itu tidak diberikan penekanan. Tetapi kerana keangkuhan dan kenekatan, Yazid mengabaikan nasihat bapanya dan selepas kematian bapanya dia memerintahkan gabenor Madinah sama ada untuk memaksa bai’ah dari Imam Al-Husein atau menghantar kepalanya ke Damsyik.

Selepas gabenor Madinah memaklumkan kepada Imam Al-Husein permintaan ini, dan Imam, dalam memikirkan persoalan ini, meminta ditangguhkan dan semalam-malaman mula dengan keluarganya menuju Mekah. Dia mencari perlindungan di tempat perlindungan Allah yang dalam Islam adalah tempat rasmi perlindungan dan keselamatan. Peristiwa ini berlaku pada akhir bulan Rajab dan awal Syaaban 60 H Selama hampir empat bulan Imam Al-Husein tinggal di Mekah dalam perlindungan. Berita ini tersebar ke seluruh dunia Islam. Di satu pihak ramai orang yang bosan dengan ketelanjuran-ketelanjuran di bawah pemerintahan Mu'awiyah dan semakin tidak berpuas hati apabila Yazid menjadi khalifah, telah menghubungi Imam Al-Husein dan menyatakan simpati mereka terhadapnya. Di pihak lain pula banjir surat mula mengalir, terutama dari Iraq dan khususnya kota Kufah, menjemput Imam untuk pergi ke Iraq dan menjadi pemimpin penduduk di sana dengan tujuan untuk memulakan kebangkitan untuk mengatasi ketidakadilan dan kejahatan. Sememangnya keadaan seperti itu agak bahaya untuk Yazid.

Penangguhan Imam Al-Husein di Mekah berterusan sehingga musim haji bagi umat Islam dari seluruh dunia yang mencurah datang dalam kumpulan-kumpulan ke Mekah untuk melaksanakan ibadah haji. Imam Al-Husein mendapati bahawa beberapa pengikut Yazid telah memasuki Mekah sebagai jemaah haji dengan misi untuk membunuh Imam semasa upacara-upacara haji dengan senjata yang mereka bawa di bawah pakaian khas haji mereka (ihram).

Imam memendekkan ibadah haji dan memutuskan untuk berangkat. Di tengah-tengah orang ramai beliau berdiri dan dalam ucapan yang singkat mengumumkan bahawa beliau akan berangkat ke Iraq. Dalam ucapan ringkas ini, dia juga mengisytiharkan bahawa beliau akan mati syahid dan meminta umat Islam untuk membantu beliau dalam mencapai matlamat yang beliau lihat dan menawarkan jiwa mereka berjihad di jalan Allah. Pada keesokan harinya ia keluar bersama keluarganya dan sekumpulan para sahabatnya ke Iraq.

Imam Al-Husein bertekad untuk tidak memberikan bai'ah kepada Yazid dan dia cukup tahu bahawa dia akan dibunuh. Dia sedar bahawa kematiannya tidak dapat dielakkan dalam menghadapi kekuatan tentera Umaiyah yang menggerunkan, disokong dengan rasuah dalam bidang-bidang tertentu, kemerosotan rohani, dan kekurangan akan di kalangan penduduk, terutamanya di Iraq. Sebahagian orang cemerlang Mekah berdiri di jalan Imam Al-Husein dan memberi amaran kepadanya betapa bahaya langkah yang diambilnya itu. Tetapi dia menjawab bahawa dia enggan memberikan bai’ah dan pengiktirafan kepada kerajaan taghut dan penzalim. Tambahan pula, dia tahu bahawa di mana sahaja dia berpaling atau pergi dia akan dibunuh. Dia akan meninggalkan Mekah untuk memelihara dan menghormati rumah Allah dan tidak membenarkan hal ini tercemar dengan darahnya tertumpah di sana.

Ketika dalam perjalanan ke Kufah dan perjalanan masih beberapa hari lagi jauh dari bandar, beliau menerima berita bahawa wakil Yazid di Kufah telah menghukum mati wakil Imam di bandar itu dan juga salah seorang penyokong yang ditentukan Imam iaitu seorang lelaki yang terkenal di Kufah. Kaki mereka telah diikat dan mereka telah diheret di jalan-jalan. Bandar dan sekitarnya telah diletakkan di bawah pengawasan ketat dan sebilangan besar tentera-tentera musuh telah menantinya. Tidak ada jalan yang terbuka kepadanya melainkan untuk bergerak ke hadapan dan menghadapi kematian. Di sinilah Imam menyatakan penentuan muktamadnya untuk terus bergerak ke hadapan dan akan mati syahid; dan kerana itu dia meneruskan perjalanannya.

Kira-kira tujuh puluh kilometer dari Kufah, di padang pasir yang bernama Karbala, Imam dan rombongannya telah dikelilingi oleh tentera Yazid. Selama lapan hari mereka tinggal di tempat ini di mana bulatan pengepungan mengecil dan jumlah tentera musuh meningkat. Akhirnya Imam, dengan isi rumahnya dan sebilangan kecil sahabat beliau telah dikelilingi oleh tiga puluh ribu askar tentera. Pada hari ini Imam yang kedudukannya berkubu telah membuat penentuan pilihan terakhir pada para sahabatnya. Pada malam hari dia memanggil sahabat-sahabatnya dan dalam ucapan yang singkat menyatakan bahawa tiada apa di hadapan selain kematian dan syahid. Tambahnya, oleh kerana musuh hanya mahukan dirinya dia akan membebaskan mereka daripada semua kewajipan supaya setiap orang yang ingin boleh menyelamatkan diri dalam kegelapan malam dan menyelamatkan nyawanya. Lalu ia memerintahkan lampu diubah dan sebagian besar para sahabatnya, yang telah bergabung dengannya untuk menentukan untung nasib mereka sendiri, bersurai. Hanya segelintir orang-orang yang mencintai kebenaran - kira-kira empat puluh pembantu rapatnya - dan beberapa Banu Hashim yang tinggal.

Sekali lagi Imam mengumpulkan orang-orang yang tinggal dan menguji mereka. Ia berbicara kepada sahabat dan saudara-mara beliau Bani Hasyim. Sesiapa sahaja boleh mengambil manfaat daripada kegelapan malam dan melepaskan diri dari bahaya. Tetapi kali ini para sahabat setia Imam menjawab setiap seorang dalam cara tersendiri bahawa mereka tidak akan menyimpang walaupun seketika dari jalan yang benar yang mana Imam adalah pemimpin dan tidak akan meninggalkannya seorang diri. Mereka berkata mereka akan mempertahankan ahli keluarga beliau sehingga ke titisan darah terakhir mereka dan selagi mereka boleh membawa pedang.

Pada malam bulan cabaran yang terakhir untuk memilih antara "bai’ah atau perang" yang telah dibuat oleh musuh untuk Imam itu, Imam meminta tangguh untuk beribadah semalaman dan bertekad untuk bertempur pada hari berikutnya.

Pada hari kesepuluh Muharram tahun 61 H/680 M Imam berbaris di hadapan musuh dengan barisan kecil pengikut beliau, kurang daripada sembilan puluh orang yang terdiri daripada empat puluh sahabat, tiga puluh anggota tentera musuh yang menyertai beliau pada waktu malam dan siang sebelum perang, dan keluarganya Bani Hasyim dari anak-anaknya, saudara-saudaranya, anak-anak saudaranya, anak saudara perempuannya dan sepupu beliau. Hari itu mereka bertempur dari pagi hingga ke nafas terakhir, Imam, pemuda-pemuda Bani Hasyim dan para sahabat beliau semuanya telah syahid. Antara yang terbunuh ialah dua orang anak Imam Al-Hasan, yang baru berusia tiga belas dan sebelas tahun; dan seorang kanak-kanak berusia lima tahun dan seorang bayi Imam Al-Husein yang masih menyusu.

Tentera musuh, setelah perang berakhir, merampas jasad suci Imam dan membakar khemah beliau. Mereka memancung mayat para syuhada, menelanjangkan mereka dan melemparkan mereka ke tanah tanpa dikebumikan. Kemudian mereka pindahkan anggota keluarga yang mulia, yang kesemuanya adalah wanita dan kanak-kanak perempuan yang tidak berdaya, bersama-sama dengan kepala-kepala syuhada’, ke Kufah. Di antara para tawanan terdapat tiga ahli-keluarga lelaki: seorang anak Imam Hussein berumur dua puluh dua tahun yang sangat sakit dan tidak boleh bergerak, iaitu Ali bin Al-Husein, Imam keempat; anaknya yang berusia empat tahun, Muhammad bin Ali, yang menjadi Imam yang kelima; dan yang terakhir Hasan Mutsanna, anak kepada Imam kedua yang juga anak menantu Imam Hussein dan yang telah tercedera ketika perang, diletakkan antara orang yang mati. Mereka dapati dia hampir mati dan melalui belas ihsan dari salah seorang jeneral kepalanya tidak dipotong. Sebaliknya, mereka membawanya bersama para tahanan ke Kufah dan dari sana sebelum dibawa kepada Yazid di Damsyik.

Peristiwa Karbala, penangkapan wanita dan kanak-kanak daripada Ahl Al-Bait Nabi, mereka dibawa sebagai tawanan dari bandar ke bandar dan ucapan-ucapan (riwayat) ini yang dibuat oleh anak kepada Imam Ali, Zainab, dan Imam yang keempat yang merupakan antara tahanan-tahanan tersebut, memalukan Bani Umaiyah. Layanan buruk terhadap Ahl Al-Bait Nabi membatalkan propaganda yang telah dilaksanakan Muawiyah selama bertahun-tahun. Perkara itu mencapai tahap sehingga Yazid berlepas diri dan mengutuk tindakan suruhannya di khalayak ramai. Peristiwa Karbala adalah punca utama penggulingan pemerintahan Bani Umayyah walaupun kesannya telah tertangguh (lewat). Ia juga mengukuhkan akar Syi’ah Ahl Al-Bait Nabi. Antara natijah dan akibat langsung (segera) ialah pemberontakan demi pemberontakan berlaku dengan peperangan berdarah yang berterusan selama dua belas tahun. Antara mereka yang memainkan peranan penting dalam pembunuhan Imam Al-Husein tidak seorangpun yang dapat melepaskan diri dari pembalasan dan hukuman.

Sesiapa yang mengkaji lebih dekat sejarah kehidupan Imam Hussein dan Yazid dan keadaan yang wujud pada masa itu, dan menganalisa bab ini dalam sejarah Islam, tidak akan ragu-ragu bahawa dalam keadaan itu tidak ada pilihan di hadapan Imam Hussein melainkan dibunuh. Berbai’ah kepada Yazid akan bermakna menunjukkan secara terbuka Islam terhina, sesuatu yang tidak mungkin bagi seorang Imam, sementara Yazid bukan sahaja tidak menunjukkan rasa hormat kepada Islam dan ajarannya tetapi juga mempersembahkan kebiadabpan kepada awam dengan menginjak kakinya pada asas-asas dan hukumnya. Orang-orang sebelumnya, walaupun mereka menentang perintah agama, sentiasa berbuat demikian dalam bentuk samaran agama, dan sekurang-kurangnya secara rasmi menghormati agama. Mereka berbangga untuk menjadi sahabat-sahabat nabi dan tokoh-tokoh agama lain yang dipercayai ramai. Dari sini dapat disimpulkan bahawa dakwaan beberapa pentafsir atau pengulas terhadap peristiwa-peristiwa ini adalah palsu apabila mereka berkata bahawa kedua-dua beradik, Al-Hasan dan Al-Husein, mempunyai dua cita rasa yang berbeza apabila yang seorang memilih jalan damai dan seorang lagi dengan jalan perang, iaitu yang seorang berdamai dengan Mu’awiyah walaupun dia mempunyai empat puluh ribu orang tentera manakala yang yang seorang lagi pergi berperang melawan Yazid dengan tentera empat puluh orang sahaja. Kerana kita melihat bahawa Imam Hussein yang sama ini yang enggan membai'ah Yazid walaupun untuk satu hari, telah hidup selama sepuluh tahun di bawah pemerintahan Mu’awiyah, dengan cara yang sama dengan abangnya yang juga telah hidup selama sepuluh tahun di bawah Mu’awiyah, tanpa menentangnya.

Harus dikatakan, pada hakikatnya jika Imam Al-Hasan atau Imam Al-Husein memerangi Mu’awiyah, mereka akan terbunuh tanpa ada manfaat sedikitpun untuk Islam. Kematian mereka tidak akan mempunyai kesan terhadap dasar yang memperlihatkan kebenaran Mu’awiyah, seorang ahli politik berwibawa yang menekankan bahawa beliau adalah seorang sahabat nabi, "penulis wahyu," dan "bapa saudara yang beriman" dan yang menggunakan semua muslihat yang mungkin mengekalkan nama agama untuk pemerintahannya. Selain itu, dengan keupayaannya untuk menyediakan pentas untuk mencapai keinginannya, dia boleh membuat orang-orang mereka terbunuh oleh orang-orang mereka sendiri dan kemudian mengambil alih keadaan berkabung dan berusaha untuk membalas dendam membela darah mereka, seperti yang dia usahakan untuk memberi gambaran bahawa dia meenuntut bela atas pembunuhan khalifah ketiga..



Imam Keempat


Imam Sajjad (Ali bin Al-Husein begelar Zain Al-'Abidin dan Al-Sajjad) adalah anak kepada Imam yang ketiga dan isterinya, ratu di kalangan wanita, anak perempuan Yazdegerd raja Iran.. Dia adalah satu-satunya anak kepada Imam Husein yang hidup, selain tiga saudara-saudaranya yang lain Ali Akbar berumur dua puluh lima tahun, Ja’far lima tahun dan Ali Asghar (atau ‘Abdallah) yang merupakan seorang bayi yang masih menyusu telah mati syahid dalam peristiwa Karbala. Imam Al-Sajjad juga telah menemani ayahnya dalam perjalanan yang ditamatkan dalam peristiwa berdarah di Karbala, tetapi kerana sakit yang teruk dan tidak berupaya membawa senjata atau mengambil bahagian dalam pertempuran beliau telah dihalang daripada mengambil bahagian dalam perang jihad dan menjadi syahid. Oleh itu beliau telah dihantar bersama golongan wanita ke Damsyik. Selepas menghabiskan tempoh di penjara beliau telah dihantar dengan penuh penghormatan ke Madinah kerana Yazid mahu mengamankan pandangan umum. Tetapi untuk kali kedua, dengan perintah ‘Abd Al-Malik khalifah Bani Umaiyah, beliau telah dirantai dan dihantar dari Madinah ke Damsyik dan sekali lagi kembali ke Madinah.

Imam keempat, apabila kembali ke Madinah, beristirahat daripada menjalani kehidupan awam sepenuhnya, menutup pintu rumahnya kepada orang asing dan menghabiskan masa dengan beribadah. Beliau hanya berhubung dengan sahabat rapat di kalangan Syi’ah seperti Abu Hamzah Tsumali, Abu Khalid Kabuli dan seumpamanya. Sahabat rapat telah menyebarkan Ilmu agama di kalangan Syi’ah yang mereka pelajari dari Imam. Dengan cara ini Syi’ah tersebar jauh dan kesannya ditunjukkan pada Imam kelima dari Imamah. Di antara hasil karya Imam keempat adalah sebuah kitab yang dipanggil Sahifah Sajjadiyah. Ia terdiri daripada lima puluh tujuh doa yang berkaitan dengan Ilmu-ilmu Ketuhanan yang paling unggul dan dikenali sebagai "Mazmur Ahl Al-Bait Nabi."
Imam keempat meninggal dunia (menurut sebahagian riwayat Syi’ah diracun oleh Walid bin 'Abd Al-Malik melalui hasutan oleh Al-Hisham Khalifah Bani Umaiyah) dalam tahun 95 H/712 M selepas tiga puluh lima tahun Imamahnya.



Imam Kelima


Imam Muhammad bin Ali Al-Baqir (perkataan Baqir yang bermakna dia yang luka dan dibedah, gelaran yang diberikan kepadanya oleh Nabi) adalah anak kepada Imam keempat dan dilahirkan pada tahun 57 H/675 M. Beliau turut hadir dalam peristiwa Karbala ketika berusia empat tahun. Selepas bapanya, melalui perintah (lantikan) Ilahi dan ketetapan mereka yang menjalankannya sebelum beliau, beliau pula menjadi Imam. Pada tahun 114 H/732 M dia meninggal dunia, menurut sebahagian riwayat Syi’ah dia diracun oleh Ibrahim bin Walid bin 'Abdallah, anak saudara Al-Hisham, khalifah Bani Umaiyah.

Semasa Imamah Imam kelima, akibat ketidakadilan Kerajaan Bani Umaiyah, pemberontakan dan perang meletus di beberapa penjuru dunia Islam setiap hari. Selain itu, terdapat pertikaian dalam keluarga Bani Umaiyah itu sendiri yang menjadikan khalifah sibuk dan memberi kesempatan sehingga membiarkan Ahl Al-Bait Nabi bersendirian ke tahap tertentu. Dari sisi lain pula, tragedi Karbala dan penindasan yang dialami oleh Ahl Al-Bait Nabi, yang mana perwujudan Imam keempat adalah yang paling perlu diberi perhatian, kerana telah menarik ramai orang Islam kepada Imam-imam. Faktor-faktor ini bergabung untuk membolehkan penduduk terutama orang-orang Syi’ah pergi dalam jumlah yang besar pergi ke Madinah dan datang mendapatkan Imam kelima. Kemungkinan untuk menyebarkan kebenaran mengenai Islam dan mendapatkan ilmu dari Ahl Al-Bait Nabi, yang tidak pernah wujud untuk para Imam sebelumnya, telah terbentang kepada Imam kelima ini. Bukti kepada hakikat ini adalah riwayat-riwayat yang tidak terkira diriwayatkan dari Imam kelima dan sebilangan besar ilmuan terkenal dan ulama Syi’ah yang dilatih olehnya dalam bidang ilmu Islam yang berbeza. Nama-nama ini disenaraikan dalam buku biografi (riwayat hidup) orang-orang terkenal dalam Islam.



Imam Keenam


Imam Ja’far bin Muhammad Al-Shadiq, anak kepada Imam kelima, dilahirkan pada 83 H/702 M. Beliau meninggal dunia pada tahun 148 H / 765 M mengikut riwayat Syi’ah, diracun dan syahid melalui tipu muslihat Khalifah Al-Mansur Kerajaan Bani Abbasiyah. Selepas kematian bapanya dia menjadi Imam dengan lantikan Ilahi dan wasiat mereka yang datang sebelum beliau.

Semasa Imamah, Imam keenam dengan kemungkinan yang lebih besar dan iklim yang lebih baik wujud baginya keadaan untuk menyebarkan ajaran agama. Ini muncul sebagai akibat dari pemberontakan di negeri-negeri Islam, terutamanya kebangkitan Muswaddah untuk menggulingkan kekhalifahan Bani Umayyah, dan perang berdarah yang akhirnya membawa kepada kejatuhan dan kepupusan kekhalifahan Bani Umayyah. Peluang-peluang yang lebih besar untuk ajaran Syi’ah juga hasil daripada persekitaran yang menggalakkan Imam kelima telah tersedia di sepanjang dua puluh tahun Imamah melalui penyebaran ajaran Islam dan ilmu dari Ahl Al-Bait Nabi.

Imam yang mengambil peluang daripada kesempatan itu untuk menyebarkan ilmu-ilmu agama sehingga akhir Imamahnya, adalah sezaman dengan penghujung Kerajaan Bani Umaiyah dan permulaan pemerintahan Khalifah-khalifah Bani Abbasiyah. Ia menjuruskan kepada ramai ulamak dalam pelbagai bidang pemikiran dan menyampaikan ilmu-ilmu, seperti Zararah, Muhammad ibn Muslim, Mu’min Al-Taqi, Hisham ibn Hakam, Aban ibn Taghlib, Hisyam ibn Salim, Huraiz, Hisham Kalbi Nassabah, dan Jabir ibn Haiyan, (ahli) Al-Kimia itu. Bahkan beberapa ulamak Sunni terkenal seperti Sufyan Al-Tsauri, Abu Hanifah, pengasas Fiqh Mazhab Hanafi, Qadi Sukuni, Qadi Abu Al-Bakhtari, dan lain-lain, mempunyai penghormatan menjadi murid-muridnya. Dikatakan bahawa kelas dan sesi arahannya menghasilkan empat ribu ulamak hadith dan ilmu-ilmu yang lain. Bilangan riwayat yang dipelihara dari Imam Kelima dan Keenam adalah lebih daripada semua hadith yang telah direkodkan (diriwayatkan) daripada Nabi dan gabungan sepuluh Imam-imam lain.

Tetapi pada akhir hidupnya Imam telah tertakluk kepada sekatan yang teruk dikenakan kepadanya oleh Khalifah Abbasiyah, Al-Mansur, yang memerintahkan penyiksaan dan pembunuhan tanpa belas kasihan terhadap ramai keturunan Nabi yang merupakan Syi’ah dimana tindakannya bahkan melampaui kekejaman dan kezaliman Bani Umaiyah. Atas arahannya mereka ditangkap dalam kumpulan-kumpulan, sebahagiannya dihumban ke dalam penjara yang dalam dan gelap dan diseksa sehingga mereka mati, manakala yang lain telah dipenggal atau ditanam hidup-hidup atau diletakkan di lorong-lorong atau di antara dinding-dinding bangunan atau dinding-dinding yang dibina atas mereka.

Al-Hisham, khalifah Umaiyah, telah mengarahkan Imam keenam supaya ditangkap dan dibawa ke Damsyik. Kemudian, Imam ditangkap pula oleh Al-Saffah, Khalifah Abbasiyah, dan dibawa ke Iraq. Akhirnya, Al-Mansur telah menangkap beliau sekali lagi dan dibawa ke Samarrah di mana beliau telah meletakkan Imam di bawah pengawasannya, denga cara yang sangat kasar dan tidak sopan kepadanya, dan beberapa kali berfikir untuk membunuhnya. Akhirnya Imam dibenarkan kembali ke Madinah di mana beliau menghabiskan hidupnya dalam persembunyian, hingga ia diracun dan syahid melalui tipu muslihat Al-Mansur.

Apabila mendengar berita Imam telah syahid, Al-Mansur menulis surat kepada gabenor Madinah mengarahkan beliau pergi ke rumah Imam dengan dalih menyatakan ucapan takziah kepada keluarga Imam, untuk bertanyakan Wasiat dan amanah Imam dan membacanya. Sesiapa yang telah dipilih oleh Imam sebagai pewaris (washiy) dan penggantinya hendaklah dipancung semerta. Sudah tentulah tujuan Al-Mansur adalah untuk mengakhiri ke seluruh persoalan Imamah dan harapan atau cita-cita Syi’ah. Apabila gabenor Madinah, menjalankan perintah tersebut, dia membaca wasiat terakhir dan amanah, dia melihat bahawa Imam telah memilih empat orang bukannya seorang untuk menjalankan wasiat dan amanah terakhirnya. Iaitu khalifah sendiri, gabenor Madinah, ‘Abdallah Aftah, anak Imam yang tua, dan Musa anaknya yang lebih muda. Dengan cara ini rancangan Al-Mansur gagal.



Imam Ketujuh


Imam Musa bin Ja’far Al-Kadzim, anak kepada Imam yang keenam, dilahirkan di 128/744 dan diracun dan mati syahid di dalam penjara pada 183/799. Beliau menjadi Imam selepas kematian bapanya, melalui lantikan Ilahi dan ketetapan bapa-bapa beliau. Imam ketujuh adalah sezaman dengan khalifah-khalifah Abbasiyah, Al-Mansur, Al-Hadi, Al-Mahdi dan Al-Harun. Beliau tinggal dalam zaman yang sangat sukar, bersembunyi, sehingga akhirnya Al-Harun pergi haji dan di Madinah Imam telah ditangkap ketika sedang solat di Masjid Nabi (S). Beliau telah dirantai dan dipenjarakan, kemudian dibawa dari Madinah ke Basrah dan dari Basrah ke Baghdad di mana selama bertahun-tahun beliau telah dipindahkan dari satu penjara ke penjara yang lain. Akhirnya dia mati di Baghdad dalam penjara Sindi ibn Shahak dengan diracun dan dikebumikan di tanah perkuburan Quraisy yang kini terletak di bandar Kadzimain.



Imam Kelapan


Imam Al-Redha (Ali bin Musa) adalah anak kepada anak kepada Imam ketujuh dan mengikut riwayat yang masyhur dilahirkan pada 148/765 dan meninggal dunia pada 203/817. Imam kelapan telah memegang Imamah, selepas kematian bapanya, melalui lantikan Ilahi dan wasiat bapa-bapa beliau. Tempoh Imamah beliau bertepatan dengan Khalifah Al-Harun dan kemudian anak-anaknya Al-Amin dan Al-Ma’mun. Selepas kematian bapanya, Al-Ma’mun jatuh ke dalam pertikaian dengan adiknya Al-Amin, yang membawa kepada peperangan berdarah dan akhirnya pembunuhan Al-Amin, selepas itu Al-Ma’mun menjadi khalifah. Sehingga hari itu dasar khalifah Abbasiyyah ke arah Syi’ah telah menjadi semakin keras dan kejam. Sekali-sekala salah seorang penyokong Ali (‘Aalawi) akan memberontak, menyebabkan peperangan dan pemberontakan berdarah suatu zaman yang sangat susah yang diakibatkan oleh khalifah.

Imam-imam Syi’ah tidak akan bekerjasama dengan mereka yang melakukan pemberontakan ini dan tidak akan campur tangan dengan hal ehwal mereka. Syi’ah pada hari itu, yang terdiri daripada penduduk yang besar, terus menganggap para Imam sebagai pemimpin agama mereka adalah wajib untuk ditaati dan beriman kepada mereka sebagai khalifah sebenar Nabi (S). Mereka menganggap khalifah jauh dari kuasa suci Imam mereka, kerana khalifah sudah sampai ke tahap yang kelihatan lebih seperti mahkamah raja-raja Parsi dan Maharaja Rom dan sedang dikuasai oleh sekumpulan orang-orang yang lebih berminat dalam jalan duniawi daripada melaksanakan ajaran agama yang lurus. Keadaan seperti itu berterusan dan sangat berbahaya kepada struktur khilafah dan merupakan satu ancaman yang serius kepadanya.

Al-Ma’mun telah memikiran untuk mencari penyelesaian baru bagi masalah ini, dimana dasar terdahulu Abbasiyah yang berusia tujuh puluh tahun beliau tidak dapat menyelesaikan. Untuk mencapai tujuan ini beliau memilih Imam kelapan sebagai penggantinya, dengan harapan cara ini dapat mengatasi dua masalah:. pertama sekali untuk mencegah keturunan nabi dari memberontak terhadap kerajaan kerana mereka akan terlibat dalam kerajaan sendiri, dan kedua, untuk menyebabkan orang hilang kepercayaan rohani mereka dan kepercayaan dalaman kepada para Imam. Ini akan dicapai setelah para Imam menjadi leka dalam hal-hal duniawi dan politik kekhalifahan itu sendiri, yang telah sentiasa menjadi anggapan oleh Syi’ah sebagai jahat dan kotor. Dengan cara ini pendirian agama mereka akan runtuh dan mereka tidak lagi akan menunjukkan apa-apa bahaya kepada khalifah. Selepas mencapai tujuan ini, amat jelas sekali, penyingkiran Imam akan menjadi kenyataan dan tiada kesukaran lagi kepada Kerajaan Abbasiyah.


Dalam usaha untuk melaksanakan keputusan ini, Al-Ma’mun telah meminta Imam untuk datang menemui Marw dari Madinah. Apabila beliau tiba di sana, Al-Ma’mun menawarkannya pertama khilafah dan kemudian penggantian kepada khalifah. Imam memohon maaf dan menolak cadangan itu, tetapi dia akhirnya disebabkan untuk menerima kekhilafahan itu, dengan syarat bahawa beliau tidak akan campur tangan dalam hal ehwal kerajaan atau dalam pelantikan atau pemecatan wakil-wakil kerajaan.

Peristiwa ini berlaku pada tahun 200/814. Tetapi tidak lama kemudian Al-Ma’mun menyedari bahawa dia telah melakukan kesilapan, kerana terdapat penyebaran pesat fahaman Syi’ah, perkembangan lanjutan bagi keadaan penduduk terhadap Imam dan sambutan yang mengagumkan diberikan kepada Imam oleh penduduk dan juga tentera dan wakil-wakil kerajaan. Al-Ma’mun berusaha untuk mencari penawar kepada masalah yang berat ini dan penyelesainya Imam diracun dan mati syahid. Selepas kematiannya Imam dikebumikan di bandar of Tus di Iran, yang kini dikenali sebagai Mashhad.

Al-Ma’mun memaparkan minat yang besar dalam kerja-kerja (kajian) ilmu-ilmu pemikiran diterjemahkan ke dalam bahasa Arab. Beliau menganjurkan perhimpunan di mana ulamak berbagai agama dan mazhab yang berbeza berkumpul dan menjalankan perbahasan berdasar kajian ilmu pengetahuan dan ilmiah. Imam kelapan juga mengambil bahagian dalam perhimpunan ini dan menyertai dalam perbincangan dengan ulamak agama lain. Kebanyakan perdebatan ini telah dirakamkan dalam kumpulan hadits-hadits Syi’ah.



Imam Kesembilan


Imam Muhammad (bin Ali) Al-Taqi (kadang-kadang dipanggil Al-Jawad dan Ibn Al-Redha) adalah anak kepada Imam kelapan. Beliau dilahirkan pada tahun 195/809 di Madinah dan menurut riwayat Syi’ah telah syahid pada 220/835, diracun oleh isterinya, anak Al-Ma’mun, kerana hasutan daripada khalifah Abbasiyyah Al-Mu’tasim. Beliau disemadikan di sebelah datuknya, Imam ketujuh (Al-Kadzim), di Kadzimain. Beliau menjadi Imam selepas kematian bapanya melalui lantikan Ilahi dan atas wasiat bapa-bapa beliau. Pada masa kematian bapanya beliau berada di Madinah. Al-Ma’mun memanggilnya ke Baghdad yang ketika itu adalah pusat pemerintahan khalifah dan secara zahirnya menunjukkan kepadanya layanan yang baik. Dia juga memberi kepada Imam anak perempuannya sebagai isteri dan membuat dia tinggal di Baghdad. Pada hakikatnya dia mahu dengan cara ini pengawasan dari dekat terhadap Imam dari kedua-dua luar dan dalam rumah tangga Imam sendiri. Imam menghabiskan masa di Baghdad dan kemudian dengan persetujuan Al-Ma’mun pergi ke Madinah di mana beliau kekal di sana sehingga Al-Ma’mun mati. Apabila Al-Mu’tasim menjadi khalifah dia memanggil Imam kembali ke Baghdad dan seperti yang kita tahu, melalui isteri Imam dia telah diracun dan terbunuh.



Imam Kesepuluh


Imam Ali ibn Muhammad Al-Naqi (kadang-kadang dipanggil Al-Hadi), adalah anak kepada Imam kesembilan. Beliau dilahirkan pada tahun 212/827 di Madinah dan menurut riwayat Syi’ah telah syahid diracun oleh Al-Mu’tazz Khalifah Abbasiyah, dalam tahun 254/868.

Semasa hayatnya Imam kesepuluh hidup sezaman dengan tujuh daripada khalifah Bani Abbasiyyah: Al-Ma’mun, Al-Mu’tasim, Al-Wathiq, Al-Mutawakkil, Al-Muntasir, Al-Musta’in dan Al-Mu’tazz. Ia adalah semasa pemerintahan Al-Mu’tasim pada tahun 220/835 bahawa bapanya yang mulia mati diracun di Baghdad. Ketika itu Ali bin Muhammad Al-Naqi ada di Madinah. Dia menjadi Imam melalui lantikan Ilahi dan wasiat para Imam sebelumnya. Dia tinggal di Madinah yang mengajar ilmu-ilmu agama sehingga masa Mutawakkil. Dalam 243/857, akibat tuduhan palsu tertentu yang telah dibuat, Mutawakkil memerintahkan seorang pegawai kerajaan untuk menjemput Imam dari Madinah ke Samarrah yang ketika itu adalah pusat pemerintahan kerajaan. Beliau sendiri menulis sepucuk surat kepada Imam yang penuh dengan kebaikan dan ihsan meminta beliau untuk datang ke ibu negara di mana mereka boleh bertemu. Apabila tiba di Samarrah Imam juga menunjukkan layanan dan penghormatan luaran tertentu. Namun, pada masa yang sama Al-Mutawakkil cuba dengan segala cara yang mungkin untuk mencari masalah dan tidak menghormati beliau. Banyak kali dia memanggil Imam untuk menghadirkan diri dengan tujuan membunuh atau menghina beliau dan rumahnya telahdigeledah.

Dalam permusuhannya dengan Ahl Al-Bait Nabi Al-Mutawakkil tidak sama dengan khalifah-khalifah Abbasiyah yang lain. Dia sangat menentang Imam Ali Al-Naqi, dengan mengutuknya secara terbuka. Dia juga mengarahkan badut untuk mempersendakan Imam Ali dalam majlis jamuan. Dalam tahun 237/850 beliau mengarahkan makam Imam Hussein di Karbala dan banyak rumah-rumah di sekitarnya dirobohkan. Air telah ditutup pada makam Imam. Ia memerintahkan tanah kuburan dibajak dan ditanam supaya tinggalan dan kesan kuburan akan dilupakan. Semasa hayat Mutawakkil keadaan hidup keturunan Imam Ali di Hijaz telah mencapai suatu keadaan yang sangat menyedihkan kaum wanita mereka tidak mempunyai tudung kepala yang boleh digunakan untuk melindungi diri mereka sendiri. Ramai daripada mereka hanya mempunyai satu tudung lama yang mereka pakai pada waktu solat setiap hari. Tekanan yang sama telah digunakan kepada keturunan Imam Ali yang tinggal di Mesir. Imam kesepuluh menerima dengan sabar segala penderaan dan penderitaan daripada Al-Mutawakkil khalifah Abbasiyyah sehingga khalifah itu meninggal dunia dan diikuti oleh Al-Muntasir, Al-Musta’in dan akhirnya Al-Mu’tazz, yang membuat tipu muslihat meracuni Imam sehingga syahid.



Imam Kesebelas 


Imam Hasan bin Ali Al-‘Askari, anak kepada Imam yang kesepuluh, dilahirkan pada tahun 232/845 dan menurut sebahagian riwayat Syi’ah ia telah diracun dan dibunuh dalam tahun 260/872 melalui hasutan oleh Khalifah Abbasiyah, Al-Mu’tamid. Imam kesebelas mendapat Imamah, selepas kematian bapanya yang mulia, melalui lantikan Ilahi dan melalui wasiat para Imam sebelumnya. Dalam tempoh tujuh tahun Imamah beliau, disebabkan oleh sekatan tak terperi diletakkan kepadanya oleh khalifah, dia hidup dalam persembunyian dan penyamaran (taqiyah). Beliau tidak mempunyai sebarang hubungan sosial walaupun dengan masyarakat biasa di kalangan penduduk Syi’ah. Hanya Syi’ah yang rapat dapat melihatnya. Bahkan, beliau menghabiskan sebahagian besar waktunya di dalam penjara.

Terdapat penindasan yang melampau pada masa itu kerana penduduk Syi’ah telah mencapai tahap yang besar dari segi bilangan dan kuasa. Semua orang tahu bahawa Syi’ah beriman dengan Imamah, dan identiti Imam-imam Syi’ah juga dikenali. Oleh itu, khalifah menjadikan Imam di bawah pengawasan yang lebih ketat berbanding sebelumnya. Ia telah mencuba melalui berbagai kemungkinan dan melalui berbagai begai perancangan sulit untuk menghapuskan dan memusnahkan Imam-imam. Selain itu, khalifah telah mengetahui bahawa kepercayaan utama di kalangan Syi’ah bahawa Imam kesebelas, menurut riwayat dinamakan olehnya dan juga bapa-bapa beliau, akan mempunyai seorang anak yang merupakan Mahdi yang dijanjikan. Kedatangan Mahdi telah diramalkan dalam hadits-hadits Nabi yang disahkan oleh di kedua-dua sumber Sunnah dan Syi’ah. Atas sebab ini Imam kesebelas, lebih daripada Imam-imam yang lain, dan telah diletakkan di bawah pengawasan rapi oleh pihak khalifah. Khalifah pada masa itu memutuskan dengan pasti untuk meletakkan satu pengakhiran kepada Imamah dalam ajaran Syi’ah melalui berbagi yang mungkin untuk menutup pintu Imamah selamanya.

Oleh itu, sebaik sahaja berita mengenai sakitnya Imam kesebelas sampai ke telinga Al-Mu’tamid, dia menghantar seorang doktor dan beberapa orang wakil dan ahli-ahli ilmu yang dipercayai ke rumah Imam untuk bersama beliau dan memerhatikan keadaan beliau dan dalam keadaan rumahnya pada setiap masa. Selepas kematian Imam, mereka telah menggeledah  danmemeriksa  rumah dan juha semua hamba-hamba perempuan diperiksa oleh bidan. Selama dua tahun ejen rahsia khalifah mencari pengganti (washiy) Imam sehingga mereka kehilangan segala harapan. Imam kesebelas dimakamkan di rumahnya di Samarrah sebelah bapanya yang mulia.

Di sini perlu diingat bahawa semasa hayat mereka para Imam melatih ramai beratus-ratus ulamak atau agama dan hadits-hadits, dan ulamak inilah yang telah memindahkan kepada kita maklumat mengenai para Imam. Agar tidak memanjangkan perkara itu, senarai nama dan kerja-kerja mereka dan riwayat hidup mereka tidak dimasukkan di sini.



Imam Kedua Belas


Al-Mahdi yang dijanjikan, yang biasanya disebut oleh gelarannya Imam Al-Ashr (Imam Masa) dan Shohib Al-Zaman (Pemilik Zaman), adalah anak kepada Imam kesebelas. Namanya adalah sama seperti nama nabi. Beliau dilahirkan di Samarrah dalam 256/868 dan sehingga 260/872 ketika ayahnya telah syahid, hidup di bawah penjagaan dan didikan bapanya. Dia tersembunyi dari pandangan umum dan hanya beberapa sahabat rapat di kalangan Syi’ah dapat bertemu dengannya.

Selepas kesyahidan ayahnya dia menjadi Imam dan dengan lantikan Ilahi telah ghaib (Ghaybah). Oleh itu dia hanya muncul kepada timbalan beliau (naib-safir) dan itupun hanya dalam keadaan tertentu.

Imam memilih seorang Timbalan khas untuk suatu masa, Uthman ibn Sa’id Al-‘Umari, salah seorang sahabat ayah dan datuknya yang merupakan orang kepercayaan beliau dan sahabat yang dipercayai. Melalui timbalannya Imam akan menjawab permintaan dan soalan daripada Syi’ahnya. Selepas Uthman ibn Sa’id, anaknya Muhammad bin Uthman Al-‘Umari telah dilantik sebagai Timbalan Imam. Selepas kematian Muhammad ibn Uthman, Abu Al-Qasim Husayi bin Ruh Naubakhti adalah timbalan khas, dan selepas kematiannya Ali bin Muhammad Al-Simmari dipilih untuk tugas ini.

Beberapa hari sebelum kematian Ali bin Muhammad Al-Simmari dalam tahun 329/939 arahan telah dikeluarkan oleh Imam yang menyatakan bahawa dalam masa enam hari Ali bin Muhammad Al-Simmari akan mati. Seterusnya timbalan khas Imam akan tamat dan ghaib besar (Ghaybah Al-Kubra) akan bermula dan akan berterusan sehingga hari Tuhan memberi kebenaran kepada Imam menyatakan dirinya.

Keghaiban Imam kedua belas adalah, dengan itu, dibahagikan kepada dua bahagian: pertama, Ghaib Kecil (Ghaybah Al-Sughra) yang bermula pada tahun 260/872 dan berakhir pada tahun 329/939, selama lebih kurang tujuh puluh tahun; kedua, yang ghaib besar (Ghaybah Al-Kubra)  yang bermula pada tahun 329/939 dan akan berterusan mengikut kehendaki Allah.

Dalam satu hadits yang kesahihannya dipersetujui oleh semua orang, nabi telah bersabda,

"Jika kehidupan di dunia hanya tinggal satu hari, Allah akan memanjangkan hari itu sehingga Dia mengutus di dalamnya seorang lelaki dari kaumku dan Ahli Al-Baitku. namanya sama dengan namaku. Dia akan memenuhi bumi dengan kemakmuran dan keadilan sebagaimana (sebelumnya) ia telah dipenuhi dengan penindasan dan kezaliman. "

Oleh: SAYED MUHAMMAD Husain Tabataba’ei

Diterjemahkan oleh ke Bahasa Inggeris: Sayyid HUSSEIN NASR

2 ulasan:

Ahsan berkata...

Bro, sertakan juga riwayat kesahihannya dong diambil dari kitab apa, dari rawi siapa, dari sanad siapa... soale sekarang banyak riwayat palsu... agar pembaca jadi yakin bisa menemukan kebenarannya...

Aba Al-Hussaini berkata...

Blog ini untuk Ansar Imam Mahdi di Nusantara dan ia adalah sejarah ringkas. Untuk pembuktian Imam Ahmad adalah Mahdi yang dijanjikan sila ke laman
http://shohibalzaman.blogspot.my/p/misteri.html