Jumaat, 5 Jun 2015

05 06 2015


05 06 2015
KHUTBAH PERTAMA
                                                                                                 
 بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ  *  الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون ،  
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
أشهد ان لا إله إلا الله و حده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان عليا و الأئمة من ولده حجج الله ، و أشهد أن المهدي و المهديين من ولده حجج الله،       يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ، 
       
Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.

Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi     
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian

Salam atas ansar Imam Mahdi, orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; maka di antara mereka ada yang gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka tidak merubah (janjinya),

Semoga Allah menetapkan dan meneguhkan iman kita menambah ilmu dan kefahaman

Imam Ahmad Al-Hassan (as) menerangkan: Apa yang dimaksudkan dengan ayat ini

﴿وَاتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَلا يُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلا تَنْفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَلا هُمْ يُنْصَرُونَ﴾

Dan takutlah kamu pada suatu hari di waktu seseorang tidak dapat membela seseorang lain sedikitpun dan tidak akan diterima suatu tebusan daripadanya dan tidak akan memberi manfaat sesuatu syafa'at kepadanya dan mereka tidak akan ditolong. [Al-Baqarah 2:48]?

Dan firmanNya SWT:

 ﴿وَاتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَلا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلا هُمْ يُنْصَرُونَ﴾

Dan takutlah pada hari yang seseorang tidak dapat membela orang lain, walau sedikitpun; dan (begitu pula) tidak diterima syafa'at dan tebusan dari padanya, dan mereka tidak akan ditolong [Al-Baqarah 2:123]?

Dan adakah ayat-ayat ini menafikan syafaat?

Kedua-dua ayat ini tidak menafikan syafaat secara menyeluruh.
﴿وَاتَّقُوا يَوْماً﴾:
[Dan takutlah pada hari]: maknanya: takutlah pada suatu hari, dan hari ini adalah hari kematian, iaitu, masa kematian atau saat-saat kematian. Walaupun syafaat dari sesiapa yang mempunyai syafaat berguna di dunia ini dan selepas kematian di dalam kubur, dalam Barzakh, dan Hari kiamat, tetapi, tidak ada syafaat pada masa kematian kepada sesiapa sahaja, sebaliknya tidak diterima pada masa kematian tebusan-tebusan, begitu juga tidak diterima amal soleh.

Dan ini adalah disebabkan oleh [hakikat] bahawa kematian adalah tercabut roh dari jasad. Dan ia dicabut, atau keluar atau disingkir akan menyebab terputusnya hubungan roh dengan dunia, dan hubungan ini, bergantung kepada ketebalan dan banyaknya, dan kuatnya ikatan roh dengan jasad, oleh itu sudah tentulah ketika memutuskan hubungan ini akan disertai oleh kesakitan. Dan tidak ada syafaat, dari pemberi syafaat, tidak bermanfaat untuk mencegah atau menghapuskan kesakitan ini, malahan, tidak bermanfaat amalan manusia untuk mengangkat atau menghapuskan kesakitan ini.

﴿لا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ﴾

{dan tidak pula diambil daripadanya sebarang tebusan}: Ini adalah kerana ikatan manusia kepada dunia (seperti rumah, isteri, anak-anak, harta, dan lain-lain daripada itu dari ikatan duniawi) adalah diibaratlan seperyi tali yang mengikat diri manusia itu. Dan tidak ada jalan keluar bagi roh dari dunia ini, dan tiada pemisahan dari badan, tanpa memutuskan tali dan hubungan ini. Dan tiada siapa yang dapat melepaskan diri dari ancaman kesakitan kematian, kecuali bagi seseorang yang di dunia ini dengan badannya sementara rohnya lekat (menempel) di Perhimpunan Tertinggi, dan dia tergolong dari muqarrabun..

Amirul Mukminin (as) berkata, yang bermaksud:

"Sesungguhnya, aku hanyalah jiran kepadaMu, badan ku berjiranan dengan Mu hari-hari (di dunia) ini" [Nahjul Balagha : Jilid. 9, halaman. 116]

dan Allah berfirman:

﴿فَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ * فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِيمٍ﴾.

{Dan jika ia (si mati) adalah orang-orang yang hampir (Muqarrabun)* Maka [untuk dia] kerehatan dan kenyamanan dan taman (syurga) yang nikmat [Surah Al- Waqi3ah :88 & 89].

Dan tidak ada syafaat, atau tak bermanfaat amalan soleh pada saat-saat kematian, kecuali dalam satu keadaan, dan ia adalah keadaan melanggar undang-undang Alam - sunatullah, iaitu dengan pemotongan tali itu, tidak akan menyakitkan, seperti api Nabi Ibrahim (as) yang tidak membakar, atau ia tidak memberi kesan kepada beliau kerana halangan yang dikehendaki oleh Allah, Dia yang meletakkan padanya (as). Dan kita tidak melihat pelanggaran ini kepada Undang-undang Alam sebagai satu perkara biasa. Malahan, ia tidak berlaku kecuali dalam hal-hal yang berkaitan dengan kewujudan Allah, hubungan Yang Maha Suci, atau Dia SWT, dengan perkara atau orang tertentu, dan sokonganNya sendiri yang melanggar undang-undang Sejagat ini.

Itulah sebabnya golongan kanan (Ashabul Yamin) - mereka adalah Al-Muqarrabin - walaupun mereka dari kalangan ahli Syurga mereka tidak lari dari azab kematian, kerana Dia SWT, menjadi mendiamkan keadaan mereka pada masa kematiannya, Allah berfirman:

﴿وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ * فَسَلامٌ لكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ﴾

{Dan jika dia dari golongan kanan, * maka sejahteralah kepada kamu dari golongan kanan.}[Surah Al-Waqi3ah 56: 90 & 91],

yang bermaksud: dia tidak membentangkan keadaan orang itu pada [masa] kematian jika dia dari kalangan golongan kanan. Walaupun ayat-ayat di akhir Surah Al-Waqi’ah adalah untuk menunjukkan keadaan kematian. 

Walau bagaimanapun, Dia membentangkan keadaan mereka selepas kematian, maka Dia berkata kepada Nabi, “Sejahteralah kepada kamu dari golongan kanan”.

Salah satu contoh yang paling besar di mana gambaran ketiga-tiga golongan ini, iaitu (Muqarrabingolongan kanan dan yang Mendustakan lagi Sesat) adalah ujian Thalut kepada tentera yang bersamanya. Kerana apabila dia melalui padang pasir dan mereka menjadi haus, dia menunjukkan mereka sebatang sungai di dalam perjalanan. Thalut berkata kepada mereka:

﴿إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلاً مِنْهُمْ﴾

{"Sesungguhnya Allah akan menguji kamu Dengan sebatang sungai, oleh itu sesiapa di antara kamu yang meminum airnya maka bukanlah ia dari pengikutku, dan sesiapa yang tidak merasai airnya maka sesungguhnya ia dari pengikutku, kecuali orang yang menceduk satu cedukan dengan tangannya". Tetapi mereka meminum juga dari sungai itu kecuali sebahagian kecil dari mereka.} [Al–Baqarah 2: 245],

bermaksud: orang yang tidak minum adalah dari Muqarrabin, dan yang minum seceduk daripadanya dari Golongan Kanan, dan yang minum, adalah dari orang-orang yang Mendustakan lagi Sesat. Kerana jika [mereka benar-benar] percaya bahawa Thalut adalah Raja yang dilantik oleh Allah SWT, mereka akan bekerja dengan arahan dan tidak minum dari air itu.

Dan penafian ini adalah penafian kepada Allah SWT, bukan kepada Talut sahaja, dan sungai ini ialah: Kehidupan duniawi. Bagi sesiapa yang tidak minum ia adalah dari Muqarrabin, [orang-orang] yang telah memotong ikatan mereka, oleh itu, pengambilan roh-roh mereka tidak perlu memotong mana-mana ikatan atau tali. Dan sesiapa yang yang minum seceduk darinya, apabila [masa] mencabut rohnya sampai, ia perlu memotong tali yang terikat kepada dirinya sendiri, dan kerana semakin banyak (kuat) ikatan akan meningkatkan kesakitan. Adapun orang yang minum daripadanya sehingga dia menjadi mabuk [olehnya] dan tidak pedulikan apa yang dikata padanya, bagi orang ini, pada masa kematiannya, dia akan melihat bahawa dia tinggal di pinggir tebing runtuh, dan kematian beliau ialah: runtuhnya tebing ini bersama-sama dengannya ke dalam api neraka.

Sesungguhnya jalan masih ada dalam usaha untuk menjadi manusia 'Muqarrabin, walaupun dia mempunyai isteri , harta, anak-anak, rumah, dan apa yang orang-orang di dunia ini punyai. Dia boleh menggunakan wangnya dengan cara yang sama para Imam (as) lakukan, apabila ia membelanjakan untuk orang-orang yang miskin terutamanya anak-anak yatim, dengan tiada had. Bagi kanak-kanak, beliau akan menumpukan mereka untuk menghadapi Allah untuk menjadi pejuang yang berusaha untuk menegakkan Firman Allah SWT, maka Allah mungkin menerima mereka dengan penerimaan yang baik, dan menanamkan untuk mereka pokok yang subur. Bagi isterinya, ia bersahabat dengannya berusaha ke jalan Allah SWT, dan dia telah berusaha untuk menjadikan isterinya mencapai kedudukan yang tinggi dalam mentaati Allah SWT, dan mengenal Allah SWT semampu yang dia boleh.



اللّهُمّ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ،:  وَلِمُحَمّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ
وَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ* اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ * وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ).

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ ﴿١ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢ 
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا﴿٣



KHUTBAH KEDUA

بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ وَلَدًا*  وَّ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا *  اُوْصِيْكُمْ عِبَادَ اللهِ بِتَقْوَي اللهِ  *
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.


Wahai hamba Allah, saya menasihati saudara semua supaya bertakwa kepada Allah serta saya berpesan kepada saudara semua untuk taat kepada -Nya. Saya menyeru saudara semua (dan diri saya) supaya melakukan perbuatan-perbuatan baik sebelum hari yang tidak dapat dielakkan datang, sebelum kematian meragut kita; tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari kematian itu.

Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi    
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
               
Imam Ahmad Al-Hassan (as) menjelaskan di halaman sosialnya yang diberkati ini bahawa kita berada dalam langkah membentuk sebuah Saraya Al-Qaim (satuan pasukan bersenjata Al-Qaim) untuk melindungi tanah air Iraq kerana sebahagian ansar adalah penduduk Iraq dan ini adalah hak yang sah bagi penduduk Iraq, sama ada dengan persetujuan Kerajaan Iraq atau tidak. Ansar Imam Mahdi (as) telah mengadakan hujjah terhadap mereka dan meminta mereka secara rasmi membuat penyelarasan dengan pejabat kita jika mereka mempunyai keinginan untuk berbuat demikian.

Inilah permulaan bagi menyshut firman Allah SWT:

﴿وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّـهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّـهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ﴾

Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari tambatan kuda-kuda untuk menggentarkan musuh Allah dan musuhmu dan orang orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Apa saja yang kamu nafkahkan (infaq) pada jalan Allah niscaya akan dibalasi dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya. [Surah Al Anfal 8:60]

Saudara akan memahami keadaan ini a[abila membaca riwayat berikut

وتقبل راٌات من شرقً الأرض غٌر معلمة، لٌست بقطن ولا كتان ولا حرٌر، مختوم فً رأس القناة بخاتم السٌد الأكبر ٌسوقها رجل من آل محمد تظهر بالمشرق، وتوجد رٌحها بالمغرب كالمسك الأذفر ٌسٌر الرعب أمامها بشهر حتى ٌنزلوا  .الكوفة طالبٌن بدماء آبائهم
فبٌنما  هم على ذلك إذ أقبلت خٌل الٌمانً والخراسانً ٌستبقان كأنهما فرسً رهان شعث غبر جرد أصلاب نواطً   )فٌقول :لا خٌر فً مجلسنا بعد ٌومنا هذا اللهم فانا التائبون، وهم الابدال الذٌن 1( وأقداح إذا نظرت أحدهم برجله باطنه )ونظراؤهم من آل محمد 2( "  .وصفهم الله فً كتابه العزٌز " إن الله ٌحب التوابٌن وٌحب المتطهرٌن

 Amirul Mukminin AS: “..Panji akan mendekati dari timur dengan tiada tanda padanya, bukan dari kain kapan, linen atau sutera. Ia tutupi dengan kepala tombak oleh Al-Syed al Akbar, seorang lelaki dari Aali Muhammad akan menegakkannya, ia akan muncul dari timur dan wangiannya akan dirasai di barat, seperti musk yang mengalir keluar. Ketakutan akan wujud selama sebulan sehingga mereka sampai ke Al Kufah, menuntut darah bapa mereka. Dalam keadaan mereka ini, kuda Yamani dan Khurasani akan berlumba seperti dua ekor kuda dalam pertaruhan…” Syeikh Ali Al Yazdi Al Haeri Halaman 10

Wahai ansar Imam Mahdi sekelian!   Salah satu daripada riwayat besar berikut telah berlaku

Apabila bulan Rajab era baru (zaman baru), datang kepada pertolongan Allah. Tidak ada masalah jika lamu ingin melambatkan sehingga bulan Syaaban. Dan, ia adalah lebih baik untuk anda, jika anda mahu untuk menjaga puasa Ramadan dengan keluarga anda. Jika anda memerlukan apa-apa tanda, ia adalah mencukupi untuk mengingatkan kamu tentang kebangkitan Al-Sufyani. (Al-Kafi)

Dan dari Isnad ini, dari ibn Faddal dari Hammad dari Ibrahim b. `Umar dari `Umar b. Hanzhala dari Abu `Abdillah عليه السلام.

Beliau bersabda: "Lima tanda akan datang sebelum Al Qaim (Imam Mahdi), Saihah (jeritan), Sufyani, Penenggelaman di Al Baida', kebangkitan Al Yamani dan pembunuhan Nasf al Zakiyyah. (Kitab Ghaibat at Tusi) (hasan) (حسن)

Jadi, yang mana satukah dari lima tanda ini merupakan kebenaran yang wajib kita pergi kepadanya? Tidak lain dan tidak bukan, Al Yamani.



                                                            
 اِنَّ اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ  *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ*  وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ الْجَفَا  *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ  *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ  *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ  *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي  *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ  *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ  *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
                                           
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.


اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١ مَلِكِ النَّاسِ ﴿٢ إِلَـٰهِ النَّاسِ ﴿٣مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ﴿٥ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ﴿٦







Tiada ulasan: