Rabu, 3 Jun 2015

Ayat Ikmalu l-Din (Kesempurnaan Agama) - Mahdi Pertama


Berikut adalah teks dari rakaman dalam membincangkan "Ayat Kesempurnaan Agama" (Ayat Ikmal Al-Din), yang dirakam di Ma’had (Institut) Pengajian Tinggi Agama dan Bahasa.

Ansar Ya Ahmed telah kongsikan dari Agensi Pejabat Syed Ahmed al Hasan as dalam video UK.
26 Mei di 12:38 •

Terjemahan tidak rasmi ucapan Imam Ahmad Al-Hasan احمد الحسن (as) mengenai
"Ayat Kesempurnaan Agama" Ayat Ikmal Al-Din
23 Mei di 07:49

Ucapan disiarkan oleh Al-Syed (as) awal minggu ini (dari tarikh di atas) di mana beliau membincangkan Manhaj Aqidah Sunnah, Syiah dan Ansar Imam Mahdi (Akidah sebenar sesuai dengan Al-Quran).

Terjemahan kini boleh didapati seperti berikut ... dilakukan oleh Anis Kotia, UK. (Bahasa Inggeris) dan saya ke Bahasa Melayu.

Nota penterjemah: Terjemahan harfiah ke dalam bahasa Melayu adalah amat sukar tanpa kehilangan makna yang dimaksudkan oleh Al-Syed (as). Namun begitu ini adalah satu terjemahan tidak rasmi dan mudah-mudahan ia akan menyampaikan maksud yang ingin Al-Syed (as) sampaikan. Untuk memudahkan pembaca untuk memahami, kita diterjemahkan آية أكمال الدين sebagai Ayat Ikmal Al-Din (Ayat Kesempurnaan Agama)
di seluruh teks Bahasa Melayu. Salam hormat.

أطروحة الإمام أحمد الحسن (ع) بعنوان: "آية إكمال الدين"..

Huraian Imam Ahmad Al-Hassan (as) bertajuk: Ayat Ikmal Al-Din (Ayat Kesempurnaan Agama)

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما كثيرا
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah gigih lagi Maha Penyayang
Dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam
Dan semoga Allah bershalawat atas Muhammad dan Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan sebanyak-banyaknya.
Salam atas kamu dan rahmat Allah dan keberkatan-Nya

أتقدم بالشكر لإدارة الملتقى الإسبوعي لمعهد الدراسات العليا الدينية واللغوية
كما أشكر الحضور الكريم والمستمعين ...
ورحم الله الذين يستمعون القول ويعونه ويتبعون الحق الذي فيه وإن خالف أهواؤهم وما وجدوا عليه آباؤهم وكبراؤهم ...

Saya akan mulakan dengan mengucapkan terima kasih kepada pihak pengurusan Perjumpaan Mingguan kepada Ma’had (Institut) Pengajian Tinggi Agama dan Bahasa. Begitu juga saya mengucapkan terima kasih kepada para hadirin yang mulia dan para pendengar
Dan semoga Allah memberi rahmat kepada orang-orang yang mendengar apa yang dikatakan dan membantu dan mengikuti kebenaran yang ada di dalamnya dan semoga ia boleh menentang kehendak hawa nafsu mereka dan apa yang mereka dapati dari datuk nenek mereka dan orang-orang besar mereka.

موضوعنا اليوم هو آية إكمال الدين ...
قال تعالى:

Topik kita hari ini adalah Ayat Ikmal ul Din (Ayat Kesempurnaan Agama)
Dia Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّـهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾

(Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang terpukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya, dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala. Dan (diharamkan juga) mengundi nasib dengan anak panah, (mengundi nasib) adalah kefasikan. Pada hari ini orang-orang kafir telah putus asa untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku. Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu. Maka barang siapa terpaksa karena kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. [Al-Maidah 5:3].)

الذي اكتمل بحسب هذه الآية هو الدين؛ والدين هو الشريعة والعقيدة، والقول بعدم اكتمال أحدهما يتعارض مع ظاهر الآية كما أن عدم إكتمال أي منهما في واقعِ حال وفي أطروحةِ أي طائفة إسلامية يعني أن هذه الطائفة غيرُ محقةٍ لأن واقع حالها يخالف ظاهراً قرآنياً جلياً.

Apa yang disempurnakan menurut ayat ini adalah agama; dan agama adalah Syari’ah (cara hidup) dan Aqidah (sistem kepercayaan); dan memperkatakan tentang tidak sempurnanya pada salah satu dari keduanya bercanggah dengan (makna) zahir ayat, begitu juga tidak sempurna pada salah satu dari keduanya dalam keadaan sebenar dan dalam huraian mana-mana kumpulan Islam iaitu kumpulan-kumpulan ini belum mencapai kebenaran kerana kenyataan keadaannya (semasa) adalah bertentangan dengan (makna) zahir ayat Al-Quran begitu jelas sekali.

السلفيون أو الوهابيون والسنة عموماً يشرّعون بالأمس واليوم دون وجود نصٍ عن المعصوم في مسائل كثيرة من المستجداتِ الحياتيةِ التي تتطلب حكماً شرعياً تعبدياً - وكمثال الصلاة في المناطق القريبة من القطب - وبالتالي فواقع حالهم يقول إن الدين عندهم غيرُ مكتملٍ ولهذا اضطَّروا للتشريعِ بالآراءِ عند فقد النص،
كما أنهم أيضاً مختلفون فيما بينهم في العقيدة اختلافا كبيرا؛ فالسلفيون أو الوهابيون مثلاً يعتقدون بأن لله عينين ويدين وأصابع على الحقيقة، والأشاعرة كالأزهر لا يعتقدون بهذا بل يعتقدون بفساد العقائد السلفية الوهابية ...

Golongan Salafi atau Wahabi dan golongan Sunnah pada umumnya menggubal syari’at mereka pada masa lalu dan hari ini tanpa ada nash dari Al-Maksum dalam banyak masalah yang terdapat dalam kehidupan sehari-hari yang memerlukan hukum penentuan Syari’at - sebagai contoh, Shalat di sekitar kawasan kutub (Utara dan Selatan) - oleh itu keadaan mereka menyimpulkan bahawa agama yang ada pada mereka tidak lengkap dan untuk ini mereka terpaksa menggubal syari’at dengan pendapat kerana ketiadaan nash (muktamad), sebagaimana mereka juga sangat ketara berbeza di kalangan mereka dalam perkara aqidah, maka golongan Salafi atau Wahabi contohnya beriktiqad (percaya) bahawa Allah mempunyai dua mata, dua tangan dan jari-jari pada hakikatnya, dan Al-Asya'irah (Abu Al-Hasan Al-Asy'ari) seperti Al-Azhar (Universiti Al-Azhar, Mesir) tidak beriktiqad seperti ini, bahkan mengatakan iktiqad golongan Salafi Wahabi itu rosak.

أما آل محمد (صلوات الله عليهم) فاكتمال الدين عندهم بتنصيب خليفة الله حيث إنه (صلى الله عليه وآله) من يتكفَّل بيان العقيدة الحقَّة والتشريع بأمر الله، وبالتالي لا توجد ثغرةٌ و لا تناقضٌ بين هذه العقيدة وبين ظاهر آية إكمال الدين،
فالدين يكتمل بتنصيب الناطق عن الله أو خليفة الله بعد رسول الله محمد (صلى الله عليه وآله) وبهذا يكون الدين عقيدةً وتشريعاً قد اكتمل، فلا توجد ثغرة في هكذا دين يسدّها فقهاء غير معصومين بآرائهم وأهوائهم كما هو الحال في الاعتقاد السني المتعارض مع ظاهر الآية .
أما مسألة غيبة المعصوم فنحن نقول: إن غياب المعصوم هو عبارة عن عملية تغييب له نتيجة عدم وجود القابل له ولمشروعه الإلهي - كما هو لا كما يفترضه ويتوهمه المنتظرون المفتَرَضون - وبالتالي فلا تعارض بين هذه العقيدة وبين ظاهر آية إكمال الدين.
نعم، التعارض مع آية إكمال الدين يكون في ساحة من يعتقدون أنَّ المعصوم غاب وترك التشريع ليتبرّع فقهاءٌ غير معصومين ويشرّعوا في دين الله أو في المستجدات بآرائهم، ثم ليزيدوا الطين بلةً ويفرضوا على المؤمنين عقيدةَ وجوب تقليد غير المعصوم والنيابةَ عن المعصوم.

Bagi Aali Muhammad (shalawatu Allah 3alaihim (as)), maka kesempurnaan agama di sisi mereka dengan perlantikan mereka sebagai khalifah Allah kerana sesungguhnya baginda (Muhammad (S)) adalah orang yang bertanggungjawab menerangkan Aqidah Yang Sebenar dan mensyari’atkannya dengan perintah Allah; oleh itu tidak terdapat kekosongan atau kekurangan di antara akidah ini dengan makna zahir dari Ayat Ikmal Al-Din ini

Maka Agama dilengkapkan dengan pelantikan jurubicara dari Allah atau Khalifah Allah sesudah Rasulullah Muhammad (S) dan dengan demikian jadilah agama ini dari segi Aqidah dan Syari’atnya telah disempurnakan. Dan tidak terdapat jurang perbezaan dalam agama seperti ini yang diisi oleh fuqahak (para ulamak) yang bukan maksumin dengan yang mengadakan pendapat dan keinginan mereka sepertimana halnya pada iktiqad Sunni yang bercanggah dengan makna zahir dari ayat tersebut.

Bagi masalah ketika ketiadaan yang maksum, kita katakan: Ketika ketiadaan maksum ia adalah tempoh berlaku ketiadaannya akibat dari tidak wujud penerimanya untuk menegakkan Syariat Ilahi - Kerana ia tidak seperti yang sepatutnya dan tidak seperti seperti yang diharapkan, orang-orang yang ditunggu dan yang diduga - dan dengan itu tidak ada percanggahan antara aqidah ini dengan makna zahir dari Ayat Ikmal Al-Din ini.

Ya, percanggahan dengan Ayat Ikmal Al-Din akan berada pada peringkat (halaman) mereka yang beriktiqad bahawa apabila ma'sum tiada (tidak hadir) dan Syari’at ditinggalkan untuk diberikan kepada fuqahak (para ulama) yang bukan maksumin dan meletakkan Syari’at dalam Agama Allah atau dalam perkembangan yang berterusan dengan pendapat mereka, kemudian mereka akan membuat tanah lebih lembap (simpulan bahasa yang bermaksud - biarkan mereka membuat keadaan lebih teruk) dan mencadangkan kepada orang yang beriman aqidah yang diwajibkan untuk bertaklid (mengikut) yang bukan maksum dan yang mendakwa sebagai seorang ma'sum.

والحقيقة إنه لا سبيل للتوافق مع ظاهر آية إكمال الدين سوى بما نقول ونعتقد من أنَّ إكمال الدين إنما صار بتنصيب خلفاء الله بعد رسول الله محمد (صلى الله عليه وآله) والذين يشرّعون ويوصلون التشريع من الله للناس،
وأنَّ الإمام مغيّب لعدم وجود القابل،
وأنَّ الزمانَ السابق لظهور المهدي الأول المذكور في وصية رسول الله (صلى الله عليه وآله) هو زمان فترةٍ،
وأنَّ الناس فيه مُرجون لأمر الله وغير مستحقين للثواب وإنما يثابون برحمة الله سبحانه وتعالى.
فالآية تثبت بطلان كل منهج يقول بجواز خلو الزمان من خليفة الله كالمنهج السني أو السلفي الوهابي،
وأيضاً تثبت بطلان كل منهج يقول بغيابٍ للمعصوم دون تقصير الأمة وعدم وجود القابل،
فالآية تتعارض مع هذه المناهج في الصميم.

Pada hakikatnya bahawa tidak ada cara untuk disesuaikan dengan makna zahir dari Ayat Ikmal Al-Din ini selain daripada dengan apa yang kita katakan dan beriktiqad bahawa kesempurnaan agama ini berlaku dengan pelantikan para khalifah Allah selepas Muhammad Rasulullah (S) dan orang-orang yang bersyari’at (terang - membuat syari'at) dan menyampaikan syariat dari Allah kepada umat manusia .

Dan bahawa pada masa keghaiban Imam kerana ketiadaan penerima dan bahawa pada masa (zaman) sebelum kemunculan Mahdi Pertama disebut dalam Wasiat Rasulullah (S) adalah zaman terputus.

Dan bahawa orang-orang di zaman itu ditangguhkan (terputus) dari perintah Allah dan tidak layak mendapat ganjaran dan mereka hanya menerima ganjaran melalui rahmat Allah SWT.

Jadi ayat ini menetapkan pembatalan semua manhaj (pendekatan) yang mengatakan dibolehkan pada zaman tidak ada khalifah Allah seperti manhaj Sunni atau Wahabi Salafi.

Dan ia (ayat tersebut) juga menetapkan pembatalan semua manhaj (pendekatan) yang mengatakan dengan ketiadaan ma'summ Ummah tiada kesalahan kerana tidak wujudnya penerima; jadi ayat tersebut bercanggah dengan manhaj (pendekatan) sebenar.

(Nota penterjemah: Al-Syed mengatakan bahawa kumpulan-kumpulan ini perlu menganggap ketiadaan hujjah itu sebagai kesalahan umat itu dan bahawa sebab bagi hujjah tidak kembali adalah kerana umat Islam tidak cukup dipercayai dapat menerimanya)

حيث إن الدين عندهم - وبحسب واقعهم العملي - غير مكتملٍ إلهياً بخليفةٍ إلهي منصب من الله أو من نصبه للتواصلِ مع الناس كالسفراء، وانما يكمّله فقهاءٌ غير معصومين تبرّعاً وتطفّلاً في فترةٍ ما ليشرّعوا بالظن ويُنتجوا أحكاماً - هم يقولون - إنها ليست حكم الله الواقعي،
وبالتالي فهم أنفسهم يقرّون أن الدين عندهم - وبحسب أطروحتهم - ناقص وغير مكتمل،
وبالتالي فهم يقرّون من حيث لا يعلمون أن أطروحتهم العقائدية تتعارض مع آية اكمال الدين.
ويجب الالتفات إلى أمرٍ في غاية الأهمية:
وهو أن كلا المنهجين يرميان التقصير في ساحة الله و ساحة خليفة الله أو المعصوم، حيث يفترضان أنَّ الله ترك الدين لهم ليشرّعوا في كل ما يستجدّوا ويحتاجوا إلى حكمٍ شرعي،
فبدلاً من أن يقرّوا هم بالتقصير - كونهم رافضين لخليفة الله المنصب أو من ينوب عنه - يفترضون أنَّ الله ترك الدين لأشخاصٍ غير معصومين وغير منصبين من المعصوم ليشرّع كلٌ منهم برأيه وبدون أي نصٍ شرعي،
وهذا في الحقيقة طعن صريح بحكمة الله إضافة إلى أنه - كما تقدم - يتعارض مع قول الله سبحانه من أنَّه أكمل الدين.
إذاً؛ خلصنا في هذا المختصر إلى :
ان هناك منهجاً يفترض خلو الأرض من الحجة؛ ومثاله المنهج السني أو السلفي، وهو منهج واعتقاد يعارض ظاهر النص القرآني في مواضع منها آية اكمال الدين كما تبين.
أما المنهج الآخر فهو الذي يقر بأن الزمانَ لا يخلو من الحجةِ و لكنه يقول بأن الحجةَ يمكن أن يغيب مع وجود القابل دون أن ينصب وينص على من يقوم مقامه بعينه ليقوم هذا النائب بإيصال حكم الله الواقعي، وبالتالي فمن يسد النقص في الدين هم فقهاء متبرعون من أنفسهم وغير منصبين من حجة الله، وتعارض هذا المنهج مع آية إكمال الدين واضح، فبحسب واقع حالهم؛ الله لم يكمل الدين ولهذا فالحل عندهم أن يتبرّع فقهاء غير منصبين ولا منصوصاً عليهم بأعيانِهم لسد النقص بأحكامهم وفتاواهم التي لا تمثّل حكم الله الواقعي، والحقيقة إن هذا المنهج لا يفترق عن سابقه كثيراً فكلاهما يتعارضان مع آية اكمال الدين.
أما المنهج الثالث - فهو ما طرحناه - وهو أن الزمان لا يخلو من الحجة و لا يصح أن يغيب الحجة ما لم ينصب من ينوب عنه، وفي حال غاب ولم ينصب من ينوب عنه علناً فتكون الأمة ككل مقصرةً ومنحرفةً عن الحق وليس فيها القابل للمنهج الإلهي الصحيح، وفي هذا الحال تُقام الحجة بتعيين الرسول أو النائب ولكن لا يُطلب منه الإعلان والتواصل مع الناس لعدم وجود القابل له

وفي هذا الحال تكون الأمة المؤمنة بخلفاء الله في زمانِ فترة
           
(يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَى فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ أَن تَقُولُواْ مَا جَاءنَا مِن بَشِيرٍ وَلاَ نَذِيرٍ فَقَدْ جَاءكُم بَشِيرٌ وَنَذِيرٌ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ).



ويكون حال أفرادها أنهم مُرجَون لأمر الله
(وَآخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَإِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ)

كحالِ الأحناف قبل بعث الرسول محمد (صلى الله عليه وآله) وكحالِ الشيعة قبل بعث المهدي الأول المذكور في وصية الرسول محمد (صلى الله عليه وآله).


Dimana agama di sisi mereka - dan menurut kenyataan amalan mereka - adalah tidak disempurnakan mengikut perintah Ilahi melalui seorang khalifah ilahi yang dilantik oleh Allah atau dia (sendiri) yang melantik untuk berhubung dengan manusia seperti (para safir atau wakil Imam Mahdi (as)). Tetapi dilengkapinya dengan fuqahak (para ulamak) yang bukan maksumin sebagai kurnia untuk campur tangan dalam tempoh terputus untuk menggubal syari’at dengan pendapat dan, mengeluarkan hokum hakam. - mereka mengatakan – bahawa ia bukan hukum Allah pada kenyataannya.

Dan oleh itu mereka sendiri mengakui
agama itu bersama mereka - yang sesuai dengan huraian mereka - ia mempunyai kekurangan dan tidak menyempurnakan,

Oleh kerana itu, mereka mengakui dari arah yang mereka tidak tahu bahawa mereka huraian akidah-akidah tidak sesuai dengan makna zahir dari Ayat Ikmal Al-Din ini.

Dan ia mesti memberi perhatian kepada perkara yang mempunyai matlamat yang sangat penting

Ia adalah bahawa kedua-dua pendekatan ini bertujuan melemahkan halaman Allah dan halaman Khalifah Allah atau ma'sum,

Di mana ia menganggap bahawa Allah telah meninggalkan agama kepada mereka untuk disyari’atkan semua yang akan dikuatkuasa dan yang berhajatkan hukum syar’ei

Jadi, mereka mengakui kelemahan mereka sendiri – mereka enggan menerima khalifah Allah yang dilantik ataupun yang mewakilinya - mereka menganggap bahawa Allah telah meninggalkan agama bagi peribadi yang bukan maksum dan mereka yang tidak dilantik dari maksum untuk melaksanakan seluruh syari’at dengan pendapat dan tanpa nash syariah.

Dan ini pada hakikatnya adalah fitnah (tikaman) yang jelas terhadap kebijaksanaan (hikmah) Allah sebagai tambahan kepada fakta bahawa - seperti sebelum ini - ia bercanggah dengan firman Allah SWT, bahawa sesungguhnya dari kesempurnaan Agama (Ikmal Al-Din) ini. Jika, kita membuat kesimpulan falam pekara ini secara ringkas kepada:

Terdapat satu manhaj yang mengandaikan bumi boleh tanpa hujjah; Contohnya adalah manhaj (pendekatan) Sunni atau Salafi yang merupakan satu manhaj dan iktiqad yang bercanggah dengan makna zahir dari nash (teks) Al-Qur'an dalam beberapa tempat ayat Ikmal Al-Din seperti yang telah dijelaskan.

Bagi manhaj lain yang merupakan salah satu yang menegaskan bahawa zaman itu tidak boleh tanpa hujjah, tetapi mengatakan bahawa hujjah boleh ghaib (tidak hadir) manakala terdapat penerima yang tidak dilantik, dan (tanpa) nash atas orang yang mendirikan sendri makamnya dengan melantik bagi pihaknya sebagi naib (wakil) untuk menyampaikan perintah Allah yang sebenar. Oleh itu, adalah mengisi kekurangan dalam agama dan mereka adalah fuqahak (para ulama) yang  bertindak sendiri dan bukan yang dilantik sebagai Hujah Allah, dan percanggahan manhaj ini dengan ayat Ikmal Al-Din sangat jelas. Jadi, mengikut keadaan mereka Allah tidak melengkapkan agama dengan penyelesaian ini, dengan menurut mereka fuqahak (para ulama) yang tidak dilantik dan bukan diperuntukkan ke atas mereka untuk membetulkan kekurangan dalam hukum dan fatwa-fatwa mereka yang tidak mewakili hukum Allah yang sebenar, dan pada hakikatnya bahawa manhaj ini tidak banyak berbeza daripada yang sebelumnya dan kedua-duanya bercanggah dengan ayat Ikmal Al-Din.

Bagi manhaj ketiga - ia adalah apa yang telah kita kemukakan – ia adalah zaman yang tidak pernah kosong tanpa hujjah dan tidak betul untuk mengatakan hujjah yang ghaib sehingga tidak dilantik orang yang akan bertindak bagi pihaknya; dan dalam keadaan keghaibannya dan ia tidak akan beralih kepada timbalannya secara terbuka, maka jadilah mereka ummah serba kekurangan dan terseleweng dari kebenaran kerana tidak ada penerima manhaj Ilahi yang sah, dan dalam keadaan ini didirikan hujjah dengan perlantikan utusan atau timbalan tetapi tidak menuntut pengumuman darinya dan menghubungi manusia kerana tidak wujud penerima baginya.

Dalam keadaan ini jadilah umat yang beriman kepada para Khalifah Allah berada dalam zaman terputus  

﴿يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ أَن تَقُولُوا مَا جَاءَنَا مِن بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ فَقَدْ جَاءَكُم بَشِيرٌ وَنَذِيرٌ وَاللَّـهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾ 

(Hai Ahli Kitab, sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul Kami, menjelaskan (syari'at Kami) kepadamu ketika terputus (pengiriman) rasul-rasul agar kamu tidak mengatakan: "Tidak ada datang kepada kami baik seorang pembawa berita gembira maupun seorang pemberi peringatan". Sesungguhnya telah datang kepadamu pembawa berita gembira dan pemberi peringatan. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.) [Al-Maidah 5:19] 

Dan berlakulah keadaan ahli-ahlinya bahawa mereka akan ditangguhkan daripada perintah Allah

﴿وَآخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّـهِ إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَإِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴾

(Dan ada (pula) orang-orang lain yang ditangguhkan sampai ada perintah Allah; adakalanya Allah akan mengazab mereka dan adakalanya Allah akan menerima taubat mereka. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.) [Al-Taubah 9:106] 

seperti keadaan Al-Ahnaf (Agama Hanif) sebelum diutus Al-Rasul Muhammad (S) dan seperti orang Syiah sebelum diutus Mahdi Pertama yang disebut dalam Wasiat Al-Rasul Muhammad (S).

في كتاب الغيبة للنعماني ... عن شعيبِ بن أبي حمزةِ، قال:
"
دخلتُ على أبي عبد اللهِ (عليه السلام) فقلتُ له:
أنتَ صاحبُ هذا الأمر؟ فقالَ: لا.
فقلتُ: فولدُك؟ فقالَ: لا.
فقلتُ: فولَدُ ولَدِك؟ فقالَ: لا.
قلتُ: فولَدُ ولَدِ ولَدِك؟ قالَ: لا.
قلتُ: فمن هو؟
قالَ: الذي يملأها عدلاً كما مُلئت ظلماً وجوراً، لعلى فترةٍ من الأئمةِ يأتي كما أنَّ النبيَّ (صلّى اللهُ عليهِ وآلِهِ) بُعثَ على فترةٍ من الرسُل"
فالخلاصة: أنه لا يوجد منهج ينزّه ساحة الله من التقصير وكذلك يتطابق مع آية إكمال الدين ولا يتعارض معها غير المنهج الذي طرحناه وهو أن الزمان لا يخلو من
حجةٍ ظاهرٍ متصلٍ بالأمةِ مباشرةً
أو من خلال سفراء في حالِ وجود مانعٍ
أو حجةٍ غائبٍ غير متصلٍ بالناس وفي هذا الحال فالزمان هو زمان فترة لعدم وجود قابل والمؤمنون فيه مقصّرون وحالهم أنهم مُرجَون لأمر الله.

Dalam kitab Al-Ghaibah oleh Al Nu'mani ... dari Syuaib bin Abi Hamzah, beliau berkata:
'Aku masuk bertemu Abi Abdillah (as) dan aku berkata kepadanya:
"Engkaukah Pemilik Urusan ini (Imam Mahdi)?" Beliau berkata "Tidak"
Aku berkata, "Adakah anak tuan?" Dia berkata, "Tidak"
Aku berkata, "Adakah, anak kepada anak tuan?" Dia berkata, "Tidak"
Aku berkata, "Adakah, anak kepada anak kepada anak tuan?" Dia berkata, "Tidak"
Aku berkata, "Kalau begitu siapa?"
Beliau berkata: "Orang yang akan mengisinya (bumi) dengan keadilan sebagaimana (sebelumnya) ia telah dipenuhi dengan penindasan dan kezaliman, akan ada tempoh terputus bagi ummah yang akan datang sama seperti Nabi (S) telah diutus bila terputusnya Rasul-rasul"

Ringkasan ialah:

Bahawa tidak ada manhaj yang terlepas dari halaman Allah dari kekurangan dan juga sepadan dengan Ayat Ikmal Al-Din tanpa bercanggah dengannya, selain daripada manhaj yang telah kami kemukakan iaitu bahawa zaman tidak pernah ada tanpa
Hujjah Zahir berhubung dengan Ummah secara langsung
Atau melalui para safir (wakil, naib) dalam keadaan di mana wujud halangan.
Atau Hujjah tidak hadir (ghaib) yang tidak berhubung dengan manusia dan dalam keadaan ini adalah zaman itu adalah zaman terputus kerana tidak ada penerima dan orang-orang mukmin yang lemah dan keadaan mereka adalah mereka berharap akan perintah (keputusan) Allah.

والحمد لله رب العالمين
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السيد أحمد الحسن عليه السلام
30
رجب 1436 هـ . ق
الثلاثاء 19 مايو 2015 م ]

Dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam
Dan salam atas kamu, rahmat Allah dan keberkatan-Nya

Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as)
30 Rejab 1436 Hijriah
Selasa 19 Mei 2015
Ayat Ikmal Al-Din (Kesempurnaan Agama)
oleh Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as)


Tiada ulasan: