10) Iqtikad Al-Raj3ah dan Mahdi-mahdi (as):
Akhirnya banyak kegemparan (kekeliruan) dari sebelumnya. Sebahagian dari
mereka yang separuh berilmu mendakwa bahawa Mahdi-mahdi yang telah disebut di
dalam Wasiat Rasulullah (S) pada malam kewafatan baginda, adalah 12 Imam-Imam
itu sendiri, ini adalah sebahagian daripada apa yang mereka katakan. Yang lain pula
melihat bahawa Mahdi-mahdi adalah Aushiak dan psrs Hujaj, tetapi kewujudan dan
peranan mereka berlaku hanya di dalam Al-Raj3ah. Dan kata-kata dari pihak yang
ketiga pula telah menghalang pendakwanya dengan jalan untuk menggabungkan kedua-dua
riwayat daripada Mahdi-mahdi dan Al-Raj3ah, mereka mendakwa bahawa terdapat
percanggahan antara keduanya dan telah mengemukakan riwayat-riwayat Al-Raj3ah.
Dan kepada orang-orang seperti itu, Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as) telah menjawab dengan berkata:
[Secara umumnya semoga Allah
memberikan kamu kejayaan, terdapat banyak riwayat-riwayat mutawatir yang
mengatakan bahawa terdapat 12 Mahdi-mahdi dari anak-anak Al-Imam Al-Mahdi (as)
dan mereka adalah Khalifah-khalifah Allah di muka bumiNya, dan terdapat juga
banyak riwayat-riwayat yang mengatakan terdapat Raj3ah. Oleh itu kedua-dua aqidah
disahkan dengan banyak riwayat-riwayat yang mutawatir, dan orang-orang yang
menafikan sama ada ia seorang jahil yang fikirannya tidak memberi manfaat
kepada dirinya dan tidak mempunyai ilmu untuk mengumpul dan mencari pemahaman
yang sesuai antara riwayat-riwayat dengan gambaran yang sahih dan diterima,
atau hanyalah keras kepala (degil) dan sombong dan mahu menutup sinar matahari
dengan ayak penapis (kain jarang), jika tidak apa maknanya menafikan kebenaran
yang terdapat dalam banyak riwayat-riwayat yang diriwayatkan oleh ramai para ulamak
Syiah dari generasi ke generasi ?!
Adapun orang-orang yang
jahil yang mengatakan: Bahawa Mahdi-mahdi hanya terdapat di Al-Raj3ah, maka dia
adalah jahil dan tindakannya tidak berperaturan (disiplin); kerana Al-Raj3ah adalah
bagi orang-orang yang hidup dalam alam (dunia) Jasmani ini di hadapannya, dan Al-Raj3ah
adalah untuk mereka yang benar-benar beriman maka Mahdi-mahdi harus dari mereka
yang benar-benar beriman di alam (dunia) Jasmani ini sebelum mereka kembali.
Oleh itu, bagi orang-orang
yang mengatakan bahawa mereka berada di dalam Al-Raj3ah, maka dia telah mengesahkan
peranan mereka yang amat istimewa dan penting dalam alam (dunia) Jasmani ini,
dan dengan itu dikembalikan perkara itu apabila disahkan mereka kembali sebagai
Hujaj Allah atas penciptaan-Nya juga telah membuktikan peranan mereka dalam alam
(dunia) Jasmani dan mereka juga adalah Hujaj Allah, maka di manakah peranan
mereka sebagai Hujaj Allah di alam (dunia) Jasmani, tidakkah selepas 12 Imam-imam?!
Bagi yang tetap dengan
kebodohan dan mengatakan: Bahaea Mahdi-mahdi adalah diri para Imam sendiri,
saya rasa ini tidak perlu dijawab, kerana riwayat-riwayat yang jelas bahawa Mahdi-mahdi
adalah dari anak-anak Al-Qaim dan dari anak-anak Al-Hussain dan dari anak-anak
Ali dan Fatimah, maka bagaimana diri mereka sendiri boleh menjadi Imam-imam yang
di dalam riwayat-riwayat telah menyebutkan bahawa mereka adalah dari zuriat
Al-Hussain (as), maka adakah Al-Hassan atau Ali dari keturunan Al-Hussain ?!
Jadi bagaimana pula mereka adalah Imam-imam yang disebut dalam riwayat-riwayat yang
mengatakan bahawa mereka adalah dari keturunan Imam Al-Mahdi (as), adakah Ali,
Al-Hasan, Al-Hussain dan para Imam dari keturunan Imam Al-Mahdi ?!
Sebenarnya, dakwaan ini
hanya menunjukkan kebodohannya.
Ini adalah tambahan kepada
riwayat-riwayat yang menyebutkan Mahdi-mahdi dengan jelas dan menerangkan zaman
mereka adalah selepas para Imam dan tidak menyebut bahawa mereka adalah di
Al-Raj3ah, dan tidak ada satu riwayat pun yang mengatakan bahawa mereka hanya berada
dalam Al-Raj3ah sahaja, jadi dari mana mereka datangkan pembohongan yang bodoh ini
yang membuat sesiapa saja yang mendengar kata-kata mereka menyedari bahawa mereka
adalah kaum yang Allah telah ambil akal-akal mereka yang dengannya Allah memanjangkan
nikmat akal yang Allah berikan kehidupan kepada mereka.].
Beliau juga mengatakan:
[..juga ketahuilah: bahawa Mahdi-mahdi
adalah tanda-tanda Al-Sa’ah dan waktu yang ditetapkan, dengan yang terakhir dari
mereka akan mengakhiri alam (dunia) Jasmani ini, dan bermula Alam Al-Raj3ah
kemudian hari Kiamat:
﴿يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ
هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَن تَأْتُوا
الْبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَـٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰ وَأْتُوا
الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾
((Mereka bertanya kepadamu
tentang bulan sabit. Katakanlah: "Bulan sabit itu adalah tanda-tanda waktu
bagi manusia dan Al-Hajj; Dan bukanlah kebajikan itu memasuki rumah-rumah dari
belakangnya, akan tetapi kebajikan itu ialah kebajikan orang yang bertakwa. Dan
masuklah ke rumah-rumah itu dari pintu-pintunya; dan bertakwalah kepada Allah
agar kamu beruntung.)) (Al-Baqarah 2:.. 189) ...] [50]
✡✡✡✡✡
_____________________
Tiada ulasan:
Catat Ulasan