Mengenai: Zakat Ternakan
Mengenai syarat-syarat, kewajipan, dan keterangan
tambahan.
Mengenai syarat-syarat,
Pertama Kiraan Nisab,
bagi unta ada dua belas jenis Nisab. setiap ysng sampai memiliki lima ekor unta
dan setiap gandaan lima ekor diberikan seekor kambing (biri-biri) bagi setiap gandaan,
Apabila Nisab sampai dua puluh enam ekor unta
bayaran zakatnya seekor unta Makhaadh yang berumur masuk tahun kedua,
maka tiga puluh enam ekor dan zakatnya
seekor unta Labun yang berumur masuk tahun ketiga,
dan kemudian Empat puluh enam ekor zakatnya
seekor unta Hiqqah yang berumur masuk tahun keempat,
maka kemudian enam puluh satu zakatnya
seekor unta Jaz’ah yang berumur masuk tahun kelima,
dan kemudian itu tujuh puluh enam, bayaran
zakatnya dua ekor unta Labun,
kemudian sembilan puluh satu ekor bayaran
zakatnya dua ekor unta Hiqqah,
dan apabila mencapai seratus dua puluh satu
ekor zakātnya dikira atas setiap empat puluh ekor atau lima puluh ekor atau kedua-duanya,
dan pada empat puluh berikutnya - seekor unta Labun. Dan bagi setiap lima puluh
ekor berikutnya - seekor unta Hiqqah.
Dan Nisab lembu terdapat dua, iaitu tiga
puluh ekor dan empat puluh ekor. bagi setiap tiga puluh ekor zakātnya seekor
lembu tabi’ berumur masuk tahun kedua, dan bagi setiap empat puluh ekor
zakātnya seekor Lembu Musinnah berumur masuk tahun ketiga.
Dan bagi ternakan kambing dan Biri-biri: bagi
setiap empat puluh ekor zakātnya seekor kambing atau biri-biri, kemudian
seratus dua puluh satu ekor, zakātnya dua ekor, dua ratus satu ekor zakātnya tiga
ekor, dan bagi tiga ratus ekor, zakātnya empat ekor, Dengan itu kesemuanya
adalah tambahan setiap seratus ratus kambing atau biri-biri dan bagi empat
ratus satu ekor, zakātnya lima ekor kambing atau biri-biri.
..
Dan zakāt yang diwajibkan bagi setiap nisab
mengikut jenis-jenis nisabnya, dan
tidak diwajibkan membayar sesuaru di antara
dua jenis nisabnya.
Adalah menjadi kebiasaan untuk menamakan
apa yang tidak berkaitan dengan zakāt yang diwajibkan pada unta yang digantung,
dan lembu yang cacat, dan kambing atau biri-biri yang dimaafkan, yang berarti setiap
ekor darinya. Sstu per sembilan daripada nisab unta dan digantung, Maka
nisab-nisab lima digantung empat yang maknanya ia tidaklah gugur dari kewajipan
zakatnya walaupun empat telah cacat. Dan tiga puluh sembilan ekor lembu itu
adalah nisab yang paling kurang. Dan diwajibkan zakāt pada tiga puluh ekor atas
tambahan yang paling kurang sehingga mencapai empat puluh ekor. Begitu juga
seratus dua puluh ekor nisab bagi kambing atau biri-biri sehingga mencapai empat
puluh ekor, dan diwajibkan zakāt padanya dan dimaafkan untuk yang selebihnya,
sehingga mencapai seratus dua puluh satu ekor. Begitu juga antara nisab yang
kami nyatakan bilangannya. Dan tidak termasuk harta orang lain dan jika bercampur
dalam sebuah kumpulan dan ianya berada di satu tempat, bahkan harta masia
masing-masing dianggap mencapai nisab. Dan tidak dapat dibezakan antara pemilik
harta, walaupun tempat kedua-duanya berbeza.
Syarat kedua: padang rumput, Tidak diwajibkan membayar
zakat bagi ternakan yang makan
makanan haiwan ternakan kering. Dan pada unta-unta hanya dikecualikan apabila ia dibekalkan
kepada yang meragut bersama ibu-ibunya. Adalah perlu untuk terus meragut di padang
rumput selama lapan bulan dalam sesuatu tahun (haul), dan cukup untuk menyempurnakan
tujuh bulan dan masuk ke lapan bulan, Sekiranya diberi makan lebih dari empat bulan
baharu bagi tahun itu, ia dikira memperbaharui kembali meragut di padang rumput.
Begitu juga jika padang rumput terhalang oleh salji, dan pemiliknya atau yang
dibenarkan dengan izinnya atau tanpa izinnya memberi makan lebih dari empat
bulan sepanjang tahun (haul) itu.
Syarat ketiga: tahun (haul), yang dikira pada
haiean, harta perdagangan, emas dan perak yang diwajibkan zakāt atasnya, dan kuda
yang mustahab (sunat) dikeluarkan zakāt.
Ianya mestilah menghabiskan sebelas bulan,
dan kemudian masuk bulan kedua belas, ketika bulan baru diwajibkan keluarkan
zakāt, walaupun belum cukup hari-hari tahunnya (haul) itu. Walaupun terganggu salah satu dari syaratnya pada tahun-tahun
semasa yang membatalkan tahun (haul) itu, seperti: Jika kurang daripada nisab-nisab,
tetap disempurnakan, atau diganti dengan seumpama atau sejenis dengannya, dan sekiranya
dia melakukannya, dia mesti membayar zakat. dan tidak dikira pada unta-unta
yang bersama ibu-ibu, tetapi bagi masing-masing atas mereka sendiri. Walaupun
tempoh tahunnya telah berpusing dari sesuatu
nisab, Maka jika pemilik melalaikan bahagian
dalam, dan jika tidak jatuh kepada lalai dari yang diwajibkan zakāt bahagian
yang rosak dari nisab. Sekiranya seorang Islam murtad sebelum tahun itu, tidak diwajibkan
zakāt dan diperbaharui oleh warisnya
untuk tahun itu, tetapi jika selepasnya diwajibkan zakāt, Sekiranya bukan untuk
fitrah tidak gugur untuk tahun itu, Zakat diwajibkan apabila cujup tahun
(haul). Selagi mereka masih bertahan.
Syarat keempat: Yang tidak sepatutnya menjadi faktor-faktor,
kerana ia bukan faktor-faktor zakat, walaupun ternakan yang meragut.
Bagi zakāt yang diwajibkan,
pernyataannya
adalah berdasarkan kepada tujuan:
Yang pertama
adalah bahawa zakāt yang diwajibkan untuk unta adalah seekor kambing
(biri-biri) untuk setiap lima ekor unta, sehingga mencapai dua puluh lima ekor.
Apabila bertambah seekor zakatnya adalah seekor unta Makhaadh, Maka apabila
bertambah sepuluh ekor unta, zakatnya adalah seekor unta seekor unta Labun. Jika
bertambah sepuluh ekor lagi, zakatnya adalah seekor unta Hiqqah. Maka apabila
bertambah lima belas ekor unta zakatnya seekor unta Jaz’ah. Maka apabila
bertambah lima belas ekor unta lagi zakatnya dua ekor unta Labun. Maka apabila
bertambah lima belas ekor unta lagi, bayaran zakatnya dua ekor unta Hiqqah.
Sekiranya ia mencapai seratus dua puluh satu, ia dikira pula mengikut setiap
lima puluh ekor berikutnya - seekor unta Hiqqah, dan dalam setiap empat puluh ekor
berikutnya - seekor unta Labun.
Sekiranya ada kemungkinan dalam setiap bilangan
dikenakan setiap satu dari dua jenis zakat, pemiliknya mempunyai pilihan untuk
mengeluarkan apa yang dia kehendaki, dan setiap tiga puluh ekor lembu dikenakan
zakat seekor lembu Tabi’ atau Tabi’ah, dan setiap empat puluh ekor seekor lembu
Musinnah.
Kedua: Penggantian
Sesiapa yang diwajibkan zakāt unta Makhaadh,
dan dia tidak mempunyainya bahagiannya ada unta Labun jantan, dan jika mereka
tidak memilikinya, adalah lebih baik untuk membeli apa yang mereka kehendaki.
Dan sesiapa yang diwajibkan zakāt ternakan dewasa dan dan dia tidak memilikinya, dan dia mempunyai umur yang lebih
tinggi daripada yang perlu dibayar, dan dia memberikan dua ekor kambing atau
dua puluh dirham atau perbezaan antara keduanya. Jika dia tidak mempunyai umur
yang lebih rendah, dia akan membayar dua ekor kambing atau dua puluh dirham
atau perbezaan antara keduanya, Dan pilihan untuk melakukannya, dan ia bukan suatu faktor, sama ada nilai pasaran adalah sama baginya,
berkurangan atau berlebihan darinya. Walaupun umur-umurnya tidak setara dengan
terlebih daripada satu tingkatan tidak akan digandakan dari anggaran syar'ei,
dan dirujuk kepada nilai pasaran, begitu juga pada badan mengikut tahun (umur),
serta bilangan umur tahun unta itu.
Ketiga: Umur-umur Yang Difardhukan
Bintu Al-Makhaadh (unta Makhaadh): ia berumur
satu tahun dan masuk tahun kedua, iaitu, ibunya selepas melahirkan adalah seekor
unta betina hamil.
Bintu Al-Labun (unta Labun):: ia berumur
dua tahun dan masuk tahun ketiga iaitu, ibunya mempunyai susu.
Al-Hiqqah (unta Hiqqah):: ia berumur tiga
tahun dan masuk tahun keempat berhak untuk berpisah (hidup sendiri) sebagai unta
dewasa (ditunggang) atau membawa beban di atasnya.
Al-Jaz’ah: ia berumur empat tahun dan masuk
tahun kelima, umur tertinggi yang diambil untuk membayar zakat.
Al-Tabi3 (Lembu Tabi’): ianya untuk membayar
zakat bila cukup haul (tahun), dinamakan demikian kerana dia mengikuti ibunya meragut.
Al-Musinnah (Lembu Musinnah – bergigi
penuh) yang cukup dua tahun dan masuk tahun ketiga.
Dan boleh dikeluarkan dari jenis yang tidak
diwajibkan (zakat) pada nilai pasaran, dan dari eomber yang lebih baik, dan
begitu juga untuk masing-masing jenis yang
lain
Kambing (biri-biri) yang diambil untuk zakat
adalah yang paling muda (cukup enam bulan) dari kawanan kambing (biri-biri),
atau kambing yang berumur dua tahun (masuk tahun ketiga). Tidak diambil untuk
zakat ternakan yang sakit, yang berumur (tua), dan yang cacat; Dan.bukan untuk
penghantar sebagai pilihan, maka jika perlu untuk dibotakkan (cukut bulu) Sehingga
umur itu masih dikekalkan
Keterangan Tambahan:
Zakat adalah wajib pada Al-Ain (sumber),
bukan pada Al-Zhimmah (perlindungan). Sekiranya dia berjaya menyerahkannya, dia
tidak melakukannya, maka ia telah lalai. Jika ia rusak ia memerlukan keabsahan.
Dan begitu juga dia boleh menyampaikannya kepada penghantar (utusan) atau kepada
imam.
Jika seorang wanita dibayar mas kahwinnya dengan
nisab dan dia mempunyai tempoh satu tahun di tangannya lalu diceraikannya
sebelum bersatu, dan selepas tahun itu dia akan dapat separuh daripada harta
itu, dan ia hak orang fakir.
Walaupun separuh daripadanya rosak akibat
kecuaian, penghantar (utusan) terpaksa mengambil haknya dari zakat itu dan
mengembalikan kepada isterinya, kerana ia adalah jaminannya.
Walaupun dia mempunyai nisab-nisab, maka ia
mengikut keadaannya, tetapi jika dia membayar zakat pada setiap tahun yang
lain, zakat akan dibayar kepadanya. Jika dia tidak mengeeluarkannya, dia wajib membayar
zakat pada satu masa (haul).
Walaupun dia mempunyai lebih daripada satu nisab,
dan wajib pada nisab, dan terpaksa membayar tambahan. Dan begitu juga jika pada
setiap tahun sehingga harta itu ditolak dari nisab-nisab. Maka sekiranya dia
mempunyai dua puluh enam ekor unta, dan jika dia terlepas dua tahun (haul), dia
wajib berzakat seekor unta Makhaadh dan lima ekor Kambing (biri-biri). Maka
jika dia terlepas tiga tahun (haul), dia wajib berzakat seekor unta Makhaadh
dan sembilan ekor Kambing (biri-biri).
Dan nisab bagi kawanan kambing dan biri-biri,
serta lembu dan kerbau, serta unta Arab, dan unta-unta lain, Zakat diwajibkan,
dan pemilik diberi pilihan untuk memenuhi kewajiban dari mana-mana dua jenis.
Sekiranya tuan harta berkata: Hartaku tidak
dikenajab untuk setahun, atau aku telah keluarkan apa yang wajib aku lakukan
sebelumnya, dan dia tidak mempunyai bukti atau sumpah, walaupun dua saksi telah
bersaksi di hadapannya. Sekiranya pemilik mempunyai harta yang berasingan, dia
mempunyai hak untuk membayar zakat dari yang dikehendakinya. Sekiranya umur tertentu
yang diwajibkan padanya nisab dalam keadaaan sakit, ia tidak dibenarkan untuk
mengambilnya, dan dia hendaklah mengambil yang lain yang senilai. Jika semuanya
sakit secara sahnya pernelanjaan tidak akan dibebankan.
Ia tidak dibenarkan mengambil pemelihara, ia
adalah tugas ibu sehingga lima puluh hari, begitu juga dengan pemberi makan: Ia
adalah lemak perut untuk dimakan, dan bukan pejantan yang dipukul-pukul, dan boleh
dibayar dari negara bukan asal kambing, walaupun lebih rendah nilainya, dan dan
balasannya boleh yang jantan atau yang betina.
✡✡✡✡✡
✡ Sebelum ✡✡ Kandungan Kitab ✡✡ Selepas ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan