Sabtu, 27 Januari 2018

Zakat Ternakan



Mengenai: Zakat Ternakan


Mengenai syarat-syarat, kewajipan, dan keterangan tambahan.

Mengenai syarat-syarat,

Pertama Kiraan Nisab, bagi unta ada dua belas jenis Nisab. setiap ysng sampai memiliki lima ekor unta dan setiap gandaan lima ekor diberikan seekor kambing (biri-biri) bagi setiap gandaan,

Apabila Nisab sampai dua puluh enam ekor unta bayaran zakatnya seekor unta Makhaadh yang berumur masuk tahun kedua,

maka tiga puluh enam ekor dan zakatnya seekor unta Labun yang berumur masuk tahun ketiga,


dan kemudian Empat puluh enam ekor zakatnya seekor unta Hiqqah yang berumur masuk tahun keempat,

maka kemudian enam puluh satu zakatnya seekor unta Jaz’ah yang berumur masuk tahun kelima,

dan kemudian itu tujuh puluh enam, bayaran zakatnya dua ekor unta Labun,
                                                   
kemudian sembilan puluh satu ekor bayaran zakatnya dua ekor unta Hiqqah,

dan apabila mencapai seratus dua puluh satu ekor zakātnya dikira atas setiap empat puluh ekor atau lima puluh ekor atau kedua-duanya, dan pada empat puluh berikutnya - seekor unta Labun. Dan bagi setiap lima puluh ekor berikutnya - seekor unta Hiqqah.
                        
Dan Nisab lembu terdapat dua, iaitu tiga puluh ekor dan empat puluh ekor. bagi setiap tiga puluh ekor zakātnya seekor lembu tabi’ berumur masuk tahun kedua, dan bagi setiap empat puluh ekor zakātnya seekor Lembu Musinnah berumur masuk tahun ketiga.

Dan bagi ternakan kambing dan Biri-biri: bagi setiap empat puluh ekor zakātnya seekor kambing atau biri-biri, kemudian seratus dua puluh satu ekor, zakātnya dua ekor, dua ratus satu ekor zakātnya tiga ekor, dan bagi tiga ratus ekor, zakātnya empat ekor, Dengan itu kesemuanya adalah tambahan setiap seratus ratus kambing atau biri-biri dan bagi empat ratus satu ekor, zakātnya lima ekor kambing atau biri-biri.
..
Dan zakāt yang diwajibkan bagi setiap nisab mengikut jenis-jenis nisabnya, dan
tidak diwajibkan membayar sesuaru di antara dua jenis nisabnya.

Adalah menjadi kebiasaan untuk menamakan apa yang tidak berkaitan dengan zakāt yang diwajibkan pada unta yang digantung, dan lembu yang cacat, dan kambing atau biri-biri yang dimaafkan, yang berarti setiap ekor darinya. Sstu per sembilan daripada nisab unta dan digantung, Maka nisab-nisab lima digantung empat yang maknanya ia tidaklah gugur dari kewajipan zakatnya walaupun empat telah cacat. Dan tiga puluh sembilan ekor lembu itu adalah nisab yang paling kurang. Dan diwajibkan zakāt pada tiga puluh ekor atas tambahan yang paling kurang sehingga mencapai empat puluh ekor. Begitu juga seratus dua puluh ekor nisab bagi kambing atau biri-biri sehingga mencapai empat puluh ekor, dan diwajibkan zakāt padanya dan dimaafkan untuk yang selebihnya, sehingga mencapai seratus dua puluh satu ekor. Begitu juga antara nisab yang kami nyatakan bilangannya. Dan tidak termasuk harta orang lain dan jika bercampur dalam sebuah kumpulan dan ianya berada di satu tempat, bahkan harta masia masing-masing dianggap mencapai nisab. Dan tidak dapat dibezakan antara pemilik harta, walaupun tempat kedua-duanya berbeza.

Syarat kedua: padang rumput, Tidak diwajibkan membayar zakat bagi ternakan yang makan makanan haiwan ternakan kering. Dan pada unta-unta hanya dikecualikan apabila ia dibekalkan kepada yang meragut bersama ibu-ibunya. Adalah perlu untuk terus meragut di padang rumput selama lapan bulan dalam sesuatu tahun (haul), dan cukup untuk menyempurnakan tujuh bulan dan masuk ke lapan bulan, Sekiranya diberi makan lebih dari empat bulan baharu bagi tahun itu, ia dikira memperbaharui kembali meragut di padang rumput. Begitu juga jika padang rumput terhalang oleh salji, dan pemiliknya atau yang dibenarkan dengan izinnya atau tanpa izinnya memberi makan lebih dari empat bulan sepanjang tahun (haul) itu.

Syarat ketiga: tahun (haul), yang dikira pada haiean, harta perdagangan, emas dan perak yang diwajibkan zakāt atasnya, dan kuda yang mustahab (sunat) dikeluarkan zakāt.

Ianya mestilah menghabiskan sebelas bulan, dan kemudian masuk bulan kedua belas, ketika bulan baru diwajibkan keluarkan zakāt, walaupun belum cukup hari-hari tahunnya (haul) itu. Walaupun terganggu salah satu dari syaratnya pada tahun-tahun semasa yang membatalkan tahun (haul) itu, seperti: Jika kurang daripada nisab-nisab, tetap disempurnakan, atau diganti dengan seumpama atau sejenis dengannya, dan sekiranya dia melakukannya, dia mesti membayar zakat. dan tidak dikira pada unta-unta yang bersama ibu-ibu, tetapi bagi masing-masing atas mereka sendiri. Walaupun tempoh tahunnya telah berpusing dari sesuatu nisab, Maka jika pemilik melalaikan bahagian dalam, dan jika tidak jatuh kepada lalai dari yang diwajibkan zakāt bahagian yang rosak dari nisab. Sekiranya seorang Islam murtad sebelum tahun itu, tidak diwajibkan zakāt dan diperbaharui oleh warisnya untuk tahun itu, tetapi jika selepasnya diwajibkan zakāt, Sekiranya bukan untuk fitrah tidak gugur untuk tahun itu, Zakat diwajibkan apabila cujup tahun (haul). Selagi mereka masih bertahan.

Syarat keempat: Yang tidak sepatutnya menjadi faktor-faktor, kerana ia bukan faktor-faktor zakat, walaupun ternakan yang meragut.

Bagi zakāt yang diwajibkan

pernyataannya adalah berdasarkan kepada tujuan:

Yang pertama adalah bahawa zakāt yang diwajibkan untuk unta adalah seekor kambing (biri-biri) untuk setiap lima ekor unta, sehingga mencapai dua puluh lima ekor. Apabila bertambah seekor zakatnya adalah seekor unta Makhaadh, Maka apabila bertambah sepuluh ekor unta, zakatnya adalah seekor unta seekor unta Labun. Jika bertambah sepuluh ekor lagi, zakatnya adalah seekor unta Hiqqah. Maka apabila bertambah lima belas ekor unta zakatnya seekor unta Jaz’ah. Maka apabila bertambah lima belas ekor unta lagi zakatnya dua ekor unta Labun. Maka apabila bertambah lima belas ekor unta lagi, bayaran zakatnya dua ekor unta Hiqqah. Sekiranya ia mencapai seratus dua puluh satu, ia dikira pula mengikut setiap lima puluh ekor berikutnya - seekor unta Hiqqah, dan dalam setiap empat puluh ekor berikutnya - seekor unta Labun.

Sekiranya ada kemungkinan dalam setiap bilangan dikenakan setiap satu dari dua jenis zakat, pemiliknya mempunyai pilihan untuk mengeluarkan apa yang dia kehendaki, dan setiap tiga puluh ekor lembu dikenakan zakat seekor lembu Tabi’ atau Tabi’ah, dan setiap empat puluh ekor seekor lembu Musinnah.


Kedua: Penggantian


Sesiapa yang diwajibkan zakāt unta Makhaadh, dan dia tidak mempunyainya bahagiannya ada unta Labun jantan, dan jika mereka tidak memilikinya, adalah lebih baik untuk membeli apa yang mereka kehendaki. Dan sesiapa yang diwajibkan zakāt ternakan dewasa dan dan dia tidak memilikinya, dan dia mempunyai umur yang lebih tinggi daripada yang perlu dibayar, dan dia memberikan dua ekor kambing atau dua puluh dirham atau perbezaan antara keduanya. Jika dia tidak mempunyai umur yang lebih rendah, dia akan membayar dua ekor kambing atau dua puluh dirham atau perbezaan antara keduanya, Dan pilihan untuk melakukannya, dan ia bukan suatu faktor, sama ada nilai pasaran adalah sama baginya, berkurangan atau berlebihan darinya. Walaupun umur-umurnya tidak setara dengan terlebih daripada satu tingkatan tidak akan digandakan dari anggaran syar'ei, dan dirujuk kepada nilai pasaran, begitu juga pada badan mengikut tahun (umur), serta bilangan umur tahun unta itu.


Ketiga: Umur-umur Yang Difardhukan


Bintu Al-Makhaadh (unta Makhaadh): ia berumur satu tahun dan masuk tahun kedua, iaitu, ibunya selepas melahirkan adalah seekor unta betina hamil.

Bintu Al-Labun (unta Labun):: ia berumur dua tahun dan masuk tahun ketiga iaitu, ibunya mempunyai susu.

Al-Hiqqah (unta Hiqqah):: ia berumur tiga tahun dan masuk tahun keempat berhak untuk berpisah (hidup sendiri) sebagai unta dewasa (ditunggang) atau membawa beban di atasnya.

Al-Jaz’ah: ia berumur empat tahun dan masuk tahun kelima, umur tertinggi yang diambil untuk membayar zakat.

Al-Tabi3 (Lembu Tabi’): ianya untuk membayar zakat bila cukup haul (tahun), dinamakan demikian kerana dia mengikuti ibunya meragut.

Al-Musinnah (Lembu Musinnah – bergigi penuh) yang cukup dua tahun dan masuk tahun ketiga.

Dan boleh dikeluarkan dari jenis yang tidak diwajibkan (zakat) pada nilai pasaran, dan dari eomber yang lebih baik, dan begitu juga untuk masing-masing jenis yang lain

Kambing (biri-biri) yang diambil untuk zakat adalah yang paling muda (cukup enam bulan) dari kawanan kambing (biri-biri), atau kambing yang berumur dua tahun (masuk tahun ketiga). Tidak diambil untuk zakat ternakan yang sakit, yang berumur (tua), dan yang cacat; Dan.bukan untuk penghantar sebagai pilihan, maka jika perlu untuk dibotakkan (cukut bulu) Sehingga umur itu masih dikekalkan


Keterangan Tambahan:


Zakat adalah wajib pada Al-Ain (sumber), bukan pada Al-Zhimmah (perlindungan). Sekiranya dia berjaya menyerahkannya, dia tidak melakukannya, maka ia telah lalai. Jika ia rusak ia memerlukan keabsahan. Dan begitu juga dia boleh menyampaikannya kepada penghantar (utusan) atau kepada imam.

Jika seorang wanita dibayar mas kahwinnya dengan nisab dan dia mempunyai tempoh satu tahun di tangannya lalu diceraikannya sebelum bersatu, dan selepas tahun itu dia akan dapat separuh daripada harta itu, dan ia hak orang fakir.

Walaupun separuh daripadanya rosak akibat kecuaian, penghantar (utusan) terpaksa mengambil haknya dari zakat itu dan mengembalikan kepada isterinya, kerana ia adalah jaminannya.

Walaupun dia mempunyai nisab-nisab, maka ia mengikut keadaannya, tetapi jika dia membayar zakat pada setiap tahun yang lain, zakat akan dibayar kepadanya. Jika dia tidak mengeeluarkannya, dia wajib membayar zakat pada satu masa (haul).

Walaupun dia mempunyai lebih daripada satu nisab, dan wajib pada nisab, dan terpaksa membayar tambahan. Dan begitu juga jika pada setiap tahun sehingga harta itu ditolak dari nisab-nisab. Maka sekiranya dia mempunyai dua puluh enam ekor unta, dan jika dia terlepas dua tahun (haul), dia wajib berzakat seekor unta Makhaadh dan lima ekor Kambing (biri-biri). Maka jika dia terlepas tiga tahun (haul), dia wajib berzakat seekor unta Makhaadh dan sembilan ekor Kambing (biri-biri).

Dan nisab bagi kawanan kambing dan biri-biri, serta lembu dan kerbau, serta unta Arab, dan unta-unta lain, Zakat diwajibkan, dan pemilik diberi pilihan untuk memenuhi kewajiban dari mana-mana dua jenis.

Sekiranya tuan harta berkata: Hartaku tidak dikenajab untuk setahun, atau aku telah keluarkan apa yang wajib aku lakukan sebelumnya, dan dia tidak mempunyai bukti atau sumpah, walaupun dua saksi telah bersaksi di hadapannya. Sekiranya pemilik mempunyai harta yang berasingan, dia mempunyai hak untuk membayar zakat dari yang dikehendakinya. Sekiranya umur tertentu yang diwajibkan padanya nisab dalam keadaaan sakit, ia tidak dibenarkan untuk mengambilnya, dan dia hendaklah mengambil yang lain yang senilai. Jika semuanya sakit secara sahnya pernelanjaan tidak akan dibebankan.

Ia tidak dibenarkan mengambil pemelihara, ia adalah tugas ibu sehingga lima puluh hari, begitu juga dengan pemberi makan: Ia adalah lemak perut untuk dimakan, dan bukan pejantan yang dipukul-pukul, dan boleh dibayar dari negara bukan asal kambing, walaupun lebih rendah nilainya, dan dan balasannya boleh yang jantan atau yang betina.



✡✡✡✡✡
 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 


Tiada ulasan: