Isnin, 15 Januari 2018

Lampiran 1


Kitab Kitab Tauhid: Tafsir Surah Al-Tauhid
                                                                                                  
Lampiran 1


الله  - Allah:









Allah: Nama inilah yang manusia kenal sebagai Nama bagi Zat Ketuhanan - bahkan, ia hanya perbuatan memutlakkannya sahaja, apabila dimaksudkan dengan Al-Uluhiyah Mutlak (Ketuhanan Mutlak) - Tetapi adakah mungkin boleh dikatakan sebagai Ketuhanan Mutlak - untuk selain daripada Zat Al-Muqaddasah (Yang Maha Qudus)?

Dan sebelum mengetahui perkara ini perlu dijelaskan: adakah Nama Allah dari lambang tidak berubah (Jamid) atau kata terbitan (kata Imbuhan), jawapannya bergantung kepada penjelasan ini. Dan sebagaimana sabda Rasulullah (S): "Kami, para nabi, diperintahkan untuk bercakap kepada manusia mengikut kadar fikiran mereka."

Dan Abu Abdullah (as) yang berkata: "Rasulullah (S) hanya bercakap kepada hamba-hamba menurut keupayaan fikirannya sahaja ", dan beliau berkata:" Rasulullah (S) bersabda: ' Kami, para nabi, diperintahkan untuk bercakap kepada manusia dengan kadar fikiran mereka." [1].

Pada pendapat pertama bahawa Nama Allah adalah kata lambang tidak berubah (Jamid): pendapat Al-Syed  Al-Khoei (Rahimahu Allah) yang berhujah terhadapnya oleh perkara-perkara yang saya akan kemukakan dan menyatakan kesalahan-kesalahannya, dan akan menjelaskan kesalahan pendapat ini:

Al-Syed Al-Khoei berkata di dalam Kitab Al-Bayan: "Dan sesiapa yang membayangkan bahawa ia adalah jenis nama, maka telah silap, dan bukti kami mengenai perkara ini adalah: Pertama: Al-Tabadur (berdaya mula), kerana sesungguhnya lafaz Jalaalah ini keluar tanpa kata imbuhan terhadap Zat Al-Muqaddasah (Yang Maha Suci), dan tidak ada suatu pun syak padanya. Pada asasnya tiada catatan (naqal) yang disahkannya seperti dalam bahasa dan disokong kebenaran hujjahnya di dalam Ilmu Usul ".[2].

Saya (penulis) katakan: yang keluar pada Zat Al-Muqaddasah (Yang Maha Suci) tanpa kata imbuhan bukanlah suatu dalil dan ia adalah lambang yang jumud. Untuk nama Al-Rahman yang keluar pada Zat Al-Muqaddasah (Yang Maha Suci) tanpa kata imbuhan dan tidak ada syak padanya satu pun dan yang mengatakannya itu adalah lambang yang jumud, dan jika seseorang berkata, tidak ada seseorang pun akan memberi perhatian kepada kata beliau, kerana ia adalah nama kata terbitan, dan keluarnya ini disebabkan penggunaannya.

Adapun kata Al-Syed Al-Koei (Rahimhu Allah) “Pada asasnya tiada catatan (naqal) yang disahkannya seperti dalam bahasa dan disokong kebenaran hujjahnya di dalam Ilmu Usul" maka ia merosakkan, Kerana jika ia mahu meletakkan kaedah tatabahasa dia telah gagal untuk membawanya dan tidak menunjukkan ketiadaan yang wujud, sebaliknya untuk memindahkan (mencatat) dari perkataan Arab adalah setitik dari lautan yang luas yang tidak terkeluar dari catatan perkataan mereka, kerana apa yang dicatat adalah mengenai bahasa Arab - dengan kemungkinan berlaku kesilapan. Oleh itu, ia adalah lafaz yang melibatkan akidah tidak boleh dijadikan hujah sepenuhnya kerana ia tidak mempunyai nilai jika bertentangan Nash-nash Syariat. 

Saya tidak tahu mengapa Al-Syed Al-Koei tidak berpegang kepada agakan dan waham-waham (renungan akal) sebagai kaedah pemerhatiannya yang membina atas apa yang menghimpunkan pertimbangan yang tidak lengkap. Kerana kaedah menggunakan akal yang tidak lengkap tidak terpelihara dan pertimbangannya itu tidak lengkap. Dan berpaling dari nash Al-Ma’shum yang datang dari mereka (as) atau lebih menunjukkan kata terbitan.

Amir Al-Mukminin (as) berkata: "Allah bermaksud: Yang disembah, yang datang berlindung padaNya penciptaan dan berTuhan kepadaNya. Dan Allah yang tersembunyi dari pemandangan, dan terhijab daripada khayalan dan pemikiran." [3].

Al-Baqir (as) berkata: "Allah maknanya: Yang disembah, datang berlindung padaNya penciptaan dari meningkatkan keperluan asasnya. Dan orang-orang Arab berkata: "datang berlindung seseorang apabila dia keliru tentang sesuatu yang dia tidak ketahui. Dan [mereka berkata] "datang berlindung" apabila dia takut sesuatu yang memberi peringatan dan dibimbanginya. maka Tuhana adalah terlindung dari deria Penciptaan." [4].
                    
Berikut ini dari Imam-imam (as) yang menggesa sahabat istimewa mereka supaya tidak menyampaikan atau menceritakan Al-Jauhar (permata benilai tinggi) yang dikhususkan untuk mereka.

Dari Hafsh bin Nasib Far'an kataNya: Aku masuk bertemu Abi Abdillah (as) pada hari-hari terbunuh maulanya Al-Ma'ali bin Khunais, jadi dia (as) berkata kepadaku: 'Wahai Hafsh! Apa yang berlaku dengan Al-Ma'ali dengan sesuatu yang mereka sebarkan, dia telah ditimpa besi. Aku berkata kepadanya bahawa sesungguhnya percakapan kita terlindung, dilindungi Allah dan akan dilindungi atasnya, agama dan dunianya. Dan sesiapa yang menyebarkannya dari kami Allah akan merusak agamanya dan dunianya. Ya Ma'ali! Sesungguhnya sukar untuk menyenyapkan perbualan kita, Allah membuatkan cahaya antara matanya dan mengekalkan dia dengan kemuliaan di kalangan manusia, dan menyebarkan perbualan kami sukar dihentikan sehingga dia dimakan senjata atau akan mati dengan cara yang membingungkan.'

Dan dari Abi Basir, beliau berkata: Aku mendengar Aba Ja'far (as) berkata: Rahsia yang Allah ceritakan kepada Jibrail, dan Jibrail menceritakan kepada Muhammad, dan Muhammad menceritakan kepada Ali dan Ali menceritakan kepada sesiapa yang Allah kehendaki, satu per satu, dan kamu bercakap mengenainya di jalan-jalan. '

Dan Abu Abdullah as berkata: 'Sesiapa yang menyebarkan dari kami ucapan kami kedudukannya adalah seperti menafikan hak kami. '

Dan Abu Abdillah (as) berkata: 'Sesungguhnya aku ceritakan kepada seorang lelaki suatu Hadis, kemudian dia pergi keluar dan meriwayatkan daripada aku hanya kerana dia mendengarnya, dengan itu, aku mendapati ia dibenarkan untuk (melaknat) mengutuknya dan mengisytiharkan diri aku bebas (putus hubungan) darinya [5].

Jadi mengapa beberapa riwayat tidak mencukupi - jika Al-Syed Al-Khoei telah membacanya - untuk membuktikan bahawa nama "Allah" adalah kata terbitan (kata Imbuhan),. dan akibatnya, kembali kepada sangkaan dan pertimbangan akal yang tidak sempurna pada Al-Syed Al-Khoei. Dan adakah dia (Semoga Allah merahmatinya) atau orang-orang yang menerima pakai pendapat iktikadnya daripada Al-Auliak mereka, orang-orang yang dikhususkan kepada Syiah Keluarga Muhammad (as) dan sahabat mereka telah menentang para Imam (as) dan telah menyampaikan dari apa yang mereka dengar dari mereka (as) walaupun Imam-imam (as) melarang mereka menyampaikannya? Dan mereka adalah orang-orang yang ikhlas dan sangat setia dalam mentaati para Imam (as) dan mereka melazimi (beramal) pada had-had dan sempadan yang Imam-imam mereka (as) telah jelaskan kepada mereka.

Di samping itu, kaedah yang diterima pakai oleh Al-Syed  Al-Khoei (rahimahu Allah) dan yang dibentangkan seolah-olah ia adalah dari keyakinan orang Islam dengan katanya: “Pada asasnya tiada catatan (naqal) yang disahkannya ". ia adalah kaedah akal berdasarkan andaian yang terbaik dari Al-Syed  Al-Khoei juga, pada hal beberapa orang Ulama (Sunni dan Syiah) telah menafikannya secara menyeluruh atau secara terperinci. Dan mengatakan bahawa ia berdasarkan andaian yang ucapannya itu dalam akidah, dan persangka tidak berguna sedikitpun dalam kebenaran akidah, Allah berfirman:

﴿وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنّاً إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ﴾




{Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.} [6], Perlu wujud keyakinan dalam akidah kepercayaan..


Dan seolah-olah Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) terlupa apa yang dia sendiri kata dalam kitab yang sama "Al Bayan", di mana dia menolak Hadits Ahad yang sanadnya Sahih dengan karanya: "Sesungguhnya, Hadits Ahad tidak berguna kepada ilmu atau amalan." - Al-Bayan [7]. Yang mana lebih utama kepada Tuhan kamu, yang bergantung kepada pemikiran adalah berdasarkan kata-kata maksum, atau suatu andaian yang berasaskan sebahagian akal anak Adam yang tidak lengkap?

Jadi, jika Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) tidak bergantung kepada apa yang difikirkannya pemikiran berdasarkan kata-kata seorang ma'sum dalam akidah kepercayaan, yang lebih utama padanya ialah menyokong pemikiran sangkaan dengan dalil akal dan fikiran, kerana seperti dia telah menafikan bukti yang lebih berhak dan lebih jelas, walaupun Al-Syed Al-Khoei tidak menganggap hasil kajian ini untuk meletakkan peraturan yang terkandung di dalam akidah Tauhid. Kemudian, dia menerima sangkaan itu di sini, yang sepatutnya dia mesti telah mengambil iktibar daripada apa yang telah dibayangkan sebagai suatu andaian berdasarkan kata dibentangkan oleh Al-Baqir (as) yang lebih berhak untuk diterima pakai daripada andaian yang berasaskan peraturan dan pemerhatian akal yang melakukan kesilapan kerana tidak maksum.





Al-Syed Al-Khoei berkata: "Kedua: bahawa ia disebabkan Lafaz Jalalah bermakna bukan  perbuatan dan bukan sifat, maka tidak boleh dikatakan alam Tuhan adalah Allah Maha Pencipta. Itu bertujuan untuk menyifatkan alam dan pencipta dengan sifat hakikat Allah dan ayat ini sebenarnya Lafaz Jalaalah adalah kata lambang yang tidak berubah (Jamid). Dan jika ia adalah kata lambang tidak berubah (Jamid) maka ia sudah tentu perlambangan yang tidak dapat dielakkan. Jadi ia pergi kepada jenis nama dia telah menterjemahkannya menurut erti kata terbitan (kata Imbuhan)." [8].

Saya katakan: Penyifatan adalah penjelasan dan petunjuk dan takrif, dan Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) menggunakan anggapan yang salah dalam kedudukan ini, maka benarlah bahawa Allah tidak terletak pada sifat bagi nama Pencipta atau Alam, tetapi, ia terletak pada sifat bagi Huwa "هُوَ  Dia".

Yang Maha Kuasa berfirman:

﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ﴾؛

{Katakanlah, "Dialah Allah"}

kerana sesungguhnya (العالم والخالق) Alam dan Pencipta adalah kenyataan  yang menjelaskan takrif bagi Zat Ilahiyah atau "Allah". Tetapi Zat Ketuhanan (Ilahiyah) atau "Allah " adalah kenyataan  yang menjelaskan takrif bagi Huwa "Dia" atau Nama Teragung atau kenyataan dan Hakikat-Nya. Manakala, kenyataan dan Hakikat-Nya telah ditajallikan oleh Zat Ilahiyah atau Allah untuk menghadap penciptaan, bermakna, agar mengenali Allah SWT, dan untuk ini Yang Maha Tinggi berfirman:

- ﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ﴾




- {Katakanlah, "Dialah Allah, Esa.} [9]


- ﴿لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً لاصْطَفَى مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ﴾







{Kalau sekiranya Allah hendak mengambil anak, tentu Dia akan memilih apa yang dikehendaki-Nya di antara ciptaan-ciptaan yang telah diciptakan-Nya. Maha Suci Allah. Dialah Allah Yang Maha Esa lagi Maha Mengalahkan.} [10]

﴿هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ ﴾


- {Dialah Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Yang Mengetahui alam ghaib dan yang nyata, Dialah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.} [11]


﴿هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾


- {Dialah Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang Mengaruniakan Keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang Memiliki segala Keagungan, Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.} [12]

﴿هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾

- {Dialah Allah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, Yang Mempunyai Asmaaul Husna. Bertasbih kepada-Nya apa yang di langit dan bumi. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.} [13]


Maknanya, sesiapa yang berhasrat untuk mengenal Hakikat dan KenyataanNya, oleh itu, dia perlu bertawajjuh (menghadapi) ke arah tajalli (kenyataan) dan ia adalah Zat Yang Maha Suci, iaitu Allah. Maka sesungguhnya untuk menjelaskan Nama Allah telah tetap disifatkan dalam semua ayat yang dikemukakan. Dan ia adalah lebih tepat untuk mengatakan tentang semua nama-nama Allah bahawa sesungguhnya berada dalam kedudukan yang disifatkan dan bukan yang disifatkan seperti suatu lain daripadanya.

Al-Syed Al-Khoei mengatakan: "Ketiga: Sekiranya lafaz Jalaalah bukan ilmu pengetahuan pada Kalimah 'La ilah illa Allah (لا إله إلا الله - Tiada Tuhan selain Allah) ia tidak akan menjadi Kalimah Tauhid, maka ia tidak akan menunjukkan Tauhid dengan sendirinya, hanya sebagai berkata لا اله إلا الرزاق - tiada Tuhan selain Al-Razaq (Pemberi Rezki), atau الخالق - Pencipta, atau yang lain dari keduanya dari lafaz-lafaz yang diberikan kepada Allah Yang Maha Suci, yang tidak diterima Islam seseorang hanya dari mengatakan salah satu dari perkataan tersebut. [14].

Saya katakan: Sesungguhnya jika nama Allah diketahui sebagai kata lambang yang tidak berubah (Jamid) tidak akan dijadikan Kalimah (لا إله إلا الله) itu Kalimah Tauhid. Oleh itu Al Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) telah membolak-balik perkara menjadi terbalik, dan ia adalah kerana semua makna kalimah ' إله ilah' (Tuhan), ia tidak termasuk darinya - membawa yang lain dariNya SWT, dan termasuk yang lain dariNya, dan di sini adalah maknanya kepada saudara:

الخفاء  - Tersembunyi (Hakikat Muhammad yang tersembunyi daripada penciptaan yang tidak mengenal dia (S) makrifat lengkap kecuali Allah).

التحير  - membingungkan (Hakikat Muhammad membingungkan Akal).
                                  
الغيبة عن الأبصار  – Hilang dari pengelihatan (dan Roh-roh ghaib dari penglihatan).

التعبد  - Ibadat (ia adalah penyerahan kepada yang lain dan mematuhi perintahNya, dan segala malaikat juga diperintahkan untuk mengikuti Nabi dan Rasul dan patuh kepada arahan mereka),
 ﴿وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا﴾
{dan ketika Kami berfirman kepada para malaikat, "sujud kepada Adam", maka mereka sujud.} [15].

الإقامة في المكان  - Menetap di tempat (dan Hakikat Tajalliyah Muhammadiyah dalam setiap tempat, kerana penciptaan telah dicipta dari Cahayanya (S)).

الارتفاع  - meningkat naik: (dan Muhammad (S) juga meningkat naik ke nisbah tertinggi pada Penciptaan).

الوله أو الأله  Al-Walah atau Al-Alih - Yang Berpaling atau datang berlindung (dan pada Muhammad (S) juga berpaling kepadanya hati-hati Auliak).

الرجوع والفزع في الحوائج  – Tempat kembali dan sangat diperlukan (dan Muhammad (S) juga sangat diperlukan).
﴿وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً﴾
{Sesungguhnya jikalau mereka ketika menganiaya dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulpun memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.} [16].

9 السكون  - mententeramkan (dan kepada Muhammad diri-diri akan tenteram)
﴿وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾
{dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.} [17]).

Oleh itu, yang sebenarnya ialah bahawa makna Kalimah Tauhid adalah, Sesungguhnya لا إله إلا الإله - tidak ada Tuhan melainkan Al-Ilah, Yang Lengkap yang mengambil semua kesempurnaan Ilahiyah, Yang tidak menunjukkan kekurangan, atau Tuhan (Al-Ilah) yang padaNya adalah cahaya tanpa kegelapan di dalamnya, dan Dialah Allah SWT adalah huruf Alif (أ) dan Lam (ل) yang biasanya membina kalimat Ilahiyah, yang bermaksud, Kalimah Tauhid adalah sama dengan mengatakan tidak ada manusia melainkan manusia-itu, maknanya Insan Kamil (Manusia Sempurna), iaitu ditakrifkan pada Alif (أ) dan Lam (ل) yang daripadanya diambil semua kesempurnaan Kemanusiaan.

Dan apabila Kalimah Tauhid “La ilaha illa Allah" ini jelas menunjukkan bahawa Uluhiyah Mutlak adalah terhad pada-Nya SWT.

Dan juga: ia menjelaskan secara tersirat bahawa yang disifatkan dengan sifat ketuhanan yang terhad dengan kekurangan dan bergantung padaNya SWT, termasuklah yang teristimewa dari ciptaaNya yang lain daripada mereka dalam memenuhi sebarang keperluan yang berpaling kepada mereka. Bagi mereka memenuhi keperluan dengan izin Allah dan mewujudkan dengan izin Allah dan memberi syafaat dengan izin Allah SWT,

﴿وَرَسُولاً إِلَى بَنِي إِسْرائيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ﴾

{Dan (sebagai) Rasul kepada Bani Israil (berkata): "Sesungguhnya aku telah datang kepadamu dengan membawa sesuatu tanda (mukjizat) dari Tuhanmu, yaitu aku membuat untuk kamu dari tanah berbentuk burung; kemudian aku meniupnya, maka ia menjadi seekor burung dengan seizin Allah; dan aku menyembuhkan orang yang buta sejak dari lahirnya dan orang yang berpenyakit sopak; dan aku menghidupkan orang mati dengan izin Allah; dan aku khabarkan kepadamu apa yang kamu makan dan apa yang kamu simpan di rumahmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu adalah suatu tanda (kebenaran kerasulanku) bagimu, jika kamu sungguh-sungguh beriman.} [18].

﴿إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِي عَلَيْكَ وَعَلَى وَالِدَتِكَ إِذْ أَيَّدْتُكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلاً وَإِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْأِنْجِيلَ وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنْفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِي وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِي وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَى بِإِذْنِي وَإِذْ كَفَفْتُ بَنِي إِسْرائيلَ عَنْكَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ﴾

              
{ (Ingatlah), ketika Allah mengatakan: "Hai Isa Ibn Maryam, ingatlah nikmat-Ku kepadamu dan kepada ibumu di waktu Aku menguatkan kamu dengan Ruhul Qudus.  Kamu dapat berbicara dengan manusia di waktu masih dalam buaian dan sesudah dewasa; dan (ingatlah) di waktu Aku mengajar kamu menulis, hikmah, Taurat dan Injil, dan diwaktu kamu membentuk dari tanah (suatu bentuk) yang berupa burung dengan izin-Ku, kemudian kamu meniup kepadanya, lalu bentuk itu menjadi burung (yang sebenarnya) dengan seizin-Ku. Dan (ingatlah) di waktu kamu menyembuhkan orang yang buta sejak dalam kandungan ibu dan orang yang berpenyakit sopak dengan seizin-Ku, dan (ingatlah) di waktu kamu mengeluarkan orang mati dari kubur (menjadi hidup) dengan seizin-Ku, dan (ingatlah) di waktu Aku menghalangi Bani Israil (dari keinginan mereka membunuh kamu) di kala kamu mengemukakan kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, lalu orang-orang kafir di antara mereka berkata: "Ini tidak lain melainkan sihir yang nyata."} [19].

Dan Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ﴾





{Maka nyatalah kelebihan Allah, yang terbaik daripada pencipta-pencipta. } [20],

yang bermaksud, bahawa wujud pencipta selain daripadaNya SWT, mereka mencipta dengan kekuatannya dan kuasanya dan Dia adalah lebih baik dari mereka, kerana Dia Maha Kaya dan mereka fakir serba kurang daripada-Nya, Yang Maha Suci.


Dan Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُمْ مِنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ﴾

{Yang mengetahui segala sesuatu yang dihadapan mereka dan yang di belakang mereka, dan mereka tiada memberi syafa'at melainkan kepada orang yang diridhai Allah, dan mereka itu selalu berhati-hati karena takut kepada-Nya.} [21],

Ayat-ayat yang ditunjukkan seperti ini adalah banyak..

Jadi kepada apa yang telah dibentangkan, ia telah menjelaskan atas apa yang dikatakan bahawa nama Allah adalah kata lambang tidak berubah (Jamid), menjadikan Kalimah (لا إله إلا الله) bukan Kalimah Tauhid. Kerana dikatakan kepada saudara bahawa ini menakut-nakutkan kepadanya dalam keperluan, maka Dia Tuhan tempat datang berlindung kepadaNya, dengan itu ucapan anda tidak seimbang (lurus). Oleh kerana orang-orang yang datang berlindung kepada mereka yang mencari keperluan adalah ramai, melainkan menilai perkataan sempurna mutlak atau Kaya mutlak, supaya kamu berkata, Tidak ada Tuhan yang sempurna mutlak selain Allah. Dan dalam hal ini, kita kembali perkataan Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) kembali kepadanya supaya kita katakan pula: (pada Lafaz Jalaalah, kalaulah lambang kata tidak berubah (Jamid), pada Kalimah 'La ilah illa Allah (لا إله إلا الله  - Tiada Tuhan selain Allah) adalah Kalimah Tauhid, maka ia tidak akan menunjukkan Tauhid dengan sendiri kemudiannya).

Imam Al-Redha (as) berkata: "DIriwayatkan dari bapaku hamba soleh Musa bin Ja'far berkata: DIriwayatkan dari bapaku Al Sadiq Ja'far bin Muhammad berkata: DIriwayatkan dari bapaku Abu Ja'far bin 'Ali al-Baqir ilmu-ilmu para Nabi, berkata: diriwayatkan kepadaku bapaku Ali bin Al Hussein, penghulu ahli ibadah, diriwayatkan kepadaku: bapaku, penghulu Pemuda Syurga, Al Hussein berkata: diriwayatkan kepadaku bapaku Ali bin Abi Talib (as) berkata: aku mendengar Rasulullah (S) bersabda: Aku mendengar Jibrail (Jibril) berkata: Allah Jalla Jalalah berfirman: Sesungguhnya Aku Allah, tiada Tuhan kecuali Aku, oleh itu beribadatlah kepadaKu, sesiapa di antara kamu bersaksi bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah dengan ikhlas telah masuk dalam kubuKu, dan sesiapa yang masuk ke dalam kubuKu akan selamat dari azab-Ku." [22].


Dan (Imam Ali Al-Redha) (as) berkata: "Aku mendengar ayahku Musa bin Ja'far berkata: Aku mendengar bapaku Ja'far bin Muhammad berkata: Aku mendengar bapaku Muhammad bin 'Ali berkata: Aku mendengar bapaku Ali bin Al Hussein berkata: Aku mendengar bapaku Al Hussein bin 'Ali berkata: Aku mendengar bapaku Amir Al Mukminin Ali bin Abi Talib (as) berkata: Aku mendengar Rasulullah (S) bersabda: Aku mendengar Allah Azza wa Jalla berkata: لا إله إلا الله  adalah kubuKu, dengan itu, sesiapa yang memasuki kubuKu akan selamat dari azabKu. [Kemudian] baginda besabda: apabila sekali terlewat memanggil kita:.dengan syarat-syaratnya dan akulah dari syarat-syaratnya "[23].



Iaitu diucapkan (beserta) dengan amalan yang bermakna untuk menjadi mereka yang termasuk dalam (ganjaran) Hadis Qudsi itu: "Sesiapa [yang mahu] mendekatkan diri kepada-Ku oleh amalan-amalan fardhu sehingga menjadi tanganKu dan mataKu... ", dan orang-orang yang telah termasuk di dalam Hadis Qudsi:
عبدي أطعني تكن مثلي تقل للشيء كن فيكون
hamba-Ku yang mentaatiKu, kamu akan menjadi sepertiKu, [hanya dengan] mengatakan kepada sesuatu, jadilah maka ia terjadi.",
dan menjadi seperti orang-orang yang ditujukan Allah Al-Jalil.dalam Hadis Al Qudsi:

(أنا حي لا أموت وقد جعلتك حياً لا تموت أنا أقول للشيء كن فيكون وقد جعلتك تقول للشيء كن فيكون. )

"Aku Hidup dan tidak akan mati, maka aku telah membuat kamu hidup dan kamu tidak akan mati, Aku katakan kepada sesuatu, jadilah maka ia terjadi dan Aku jadikan kamu mengatakan kepada sesuatu, jadilah maka ia terjadi. "


Oleh itu, apa yang diperlukan oleh seorang hamba supaya dia menjadi Imej untuk Wali Allah dan KhalifahNya di BumiNya, Maka dengan martabat atau makam yang rendah pasti akan diazab Tuhan. Walaupun hamba itu adalah dari ahli Syurga; kerana kadar ke atas siksaannya berbanding kekalahannya dalam mencapai kesempurnaan yang boleh dicapainya. Oleh itu, yang terselamat daripada hukuman dicapai oleh hamba yang mewakili Allah, tangan Allah dan mata Allah dan berkata kepada sesuatu, jadilah maka ia terjadi, serta yang hidup dan tidak akan mati, Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنْظُرُونَ﴾

{Dan ditiuplah sangkakala, maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi maka tiba-tiba mereka berdiri menunggu (putusannya masing-masing).} [24].

Dan Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿لا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ﴾

{mereka tidak akan merasakan mati di dalamnya kecuali mati di dunia. Dan Allah memelihara mereka dari azab neraka,} [25].

Dan ini dicapai oleh hamba yang berkata لا إله إلا الله - Tidak ada Tuhan selain Allah' dengan perbuatan dan amalan dan dikatakan mengikuti Wali Allah dan KhalifahNya di Bumi-Nya pada setiap pergerakan dan rehat (bergerak dan diam) dan seperti mana kata Imam Al-Redha (as): "Dengan syarat-syaratnya dan syarat-syaratnya dan aku daripada syarat-syaratnya."

Oleh itu, telah dijelaskan bahawa dengan berkata ' لا إله إلا الله - Tidak ada Tuhan selain Allah' adalah dengan mendapatkan nama-nama Allah Al-Husna, bermakna seorang hamba yang memilikinya, iaitu, bahawa dia menjadi nama-nama Allah Al-Husna, yang bermaksud, bahawa hamba itu menjadi Allah dalam Penciptaan. Oleh itu, dia menjadi contoh bagi sesiapa yang telah mendapat nama-nama Allah Al-Husna dan memasuki syurga, Syurga Kebenaran dan Syurga Nama-nama Allah dan Syurga nama Allah. Oleh itu, adalah dijelaskan bahawa perkara yang terbaik dari apa yang dikatakan Rasulullah (S) dan Nabi-nabi dari sebelumnya iaituلا إله إلا الله - Tiada Tuhan selain Allah', dan ia menjelaskan bahawa nama Allah itu bukan lambang yang jumud, seperti anggapan Al Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) dan orang-orang yang mengikuti kata-katanya, bahkan, telah juga dijelaskan bahawa لا إله إلا الرازق ،  - tiada Tuhan selain Al-Razaq (Pemberi Rezeki) dan لا إله إلا الخالق - tiada Tuhan kecuali Al-Khaliq (Pencipta) adalah Kalimah Tauhid kerana sesungguhnya, Yang Maha Suci adalah Al-Khaliq Al-Razaq Al-Mutlak (Pencipta Yang Memberi Rezeki Lagi Mutlak) yang tidak memerlukan (berhajat) kepada yang lain dariNya, sementara ' لا إله إلا اللهadalah yang paling sempurna dan terbaik daripadanya; kerana ia adalah Tauhid dari semua arah, seperti sabda baginda (S): "Sebaik-baik kata padaku dan Nabi-nabi sebelumku adalah لا إله إلا الله."

Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) berkata: "Keempat: Keadaan ini memerlukan kebijaksanaan untuk meletakkan lafaz bagi Zat Yang Maha Suci, sama seperti keadaan yang diperlukan untuk berhadapan dengan lain-lain kefahaman. Dan tidak ada dalam bahasa Arab menyebutkan tajuk (perkara) itu selain Lafaz Jalalah, dengan itu,sepatutnya ia menjadi tajuk (perkara) untuk lafaznya.

Jika saya katakan bahawa yang meletakkan makna bergantung kepada gambaran dari kedua-duanya, dan Zat Allah Yang Maha Suci, adalah mustahil untuk digambarkan, kerana kemustahilannya untuk diterangkan mungkin mewajibkan ia dirangkumkan, jadi dia dicegah dari meletakkan lafaznya.

Dan jika kita katakan bahawa dengan meletakkan Dialah Allah - dan tidaklah mustahil bagi-Nya untuk meletakkan nama untuk Zat-Nya kerana ia meliputinya - oleh kerana meletakkannya ada manfaatnya; adalah mustahil bagi makhluk yang dicipta boleh menggunakannya dengan betul maknanya, bagi penggunaannya juga bergantung kepada menggambarkan makna seperti meletakkan atas ucapan palsu ini pada dirinya sendiri.

Saya katakan: Menetapkan perkataan (lafaz) mengikut makna yang bergantung kepada menggambarkannya di dalam ayat, walaupun dengan merujuk kepadanya. Dan ini adalah suatu perkara yang tidak mustahil mewajibkan (tugas) dan yang lain-lain daripadanya. Dan yang mustahil adalah menggambarkan kewajipan pada Hakikat dan KenyataanNya itu. Dan ini tidak dianggap pada meletakkan atau menggunakannya. Walaupun ia enggan menganggap perletakan dan penggunaan dalam kemungkinan kewujudan (penciptaan) yang tidak boleh meliputi kenyataanNya, seperti roh, malaikat dan jin. Dan yang tidak diragui oleh sesiapa adalah penggunaan yang betul pada menggunakan nama atau kata ganti petunjuk dan yang dimaksudkan dengan Zat Al-Muqaddasah (Yang Maha Kudus), seperti mungkin memberikan makna dari perkataan yang ditugaskan untuknya. Dan disebabkan Zat Al-Muqaddasah menghimpunkan semua sifat-sifat kesempurnaan, maka tidak disedari di dalamnya - dalam peringkat meletakkan arah dari kesempurnaan tanpa arah-arah lain, ia menjadi tepat untuk mengatakan: Lafaz Jalalah diberikan kepada Zat yang menghimpunkan sifat-sifat kesempurnaan... "akhir kata-kata Al-Syed Al-Khoei [26].

Saya katakan: dan di dalamnya terdapat:

1 - Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) menggunakan qiyas ibarat yang batil, bahkan, ia adalah kaedah dari anggapan yang salah, kerana tidak mungkin bahawa Dia SWT, dikias (qiyas) dengan (ukuran) ciptaan-Nya.

2 - Jika difahamkan Al-Uluhiyah telah diletakkan kepada Lafaz Ilah (Tuhan), dan Zat Al-Muqaddasah termasuk dalam pemahaman ini, untuk keterangan luaran, dan jika Zat Al-Muqaddasah bukan satu keterangan untuk pemahaman Al-Uluhiyah, apa yang berlaku adalah syirik pada asalnya. Apabila manusia menghasilkan pemahaman Al-Uluhiyah (Ketuhanan), dia mula mencari keterangan luaran, maka kesilapan terjadi dalam keterangan dan manusia menyimpang dalam iktikad mereka, dengan menjadikan tuhan-tuhan mereka daripada batu-batu dan pokok-pokok dan mereka mengambil berhala sebagai tuhan-tuhan yang disembah selain Allah Yang Maha Suci, dan tidak ada orang mengatakan bahawa perlu ada satu nama yang diberikan kepada setiap keterangan. Oleh itu Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) seolah-olah telah mencampurkan antara pemahaman dan keterangan.

Dan saya tidak menyatakan ucapan Al-Syed Al-Khoei yang lain; kerana ia terputus daripada binaan asalnya, dan sesungguhnya Al-Syed Al- Khoei (rahimahu Allah) telah membinanya dengan suatu penerangan pemikiran yang batil.

Dan yang hak, adalah nama Allah bukanlah lambangyang jumud (statik) sebagai dibayangkan oleh Al-Syed  Al-Khoei (rahimahu Allah), dan terdapat riwayat dari mereka (as) yang menjelaskan bahawa ianya adalah nama terbitan (kata berimbuhan) seperti yang telah dibentangkan dalam Al-Quran menggunakan bagi Zat nama Allah, seperti mana penggunaan Ilah,

Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا إِلَهٌ وَاحِدٌ﴾

{Dan tidak dari tuhan melainkan Tuhan Yang Satu} [27],

dan ayat ini adalah sama dengan 'لا إله إلا الله  - tiada Tuhan melainkan Allah ', bermakna bahawa Al-Quran menggunakan 'إله واحد  - satu Tuhan’ dalam Kalimah Tauhid.

Sama seperti Al-Quran menggunakan Nama Allah iaitu إله – Tuhan.
Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿وَهُوَ اللَّهُ فِي السَّمَـاوَاتِ وَفِي الْأَرْض﴾

{Dan Dialah Allah di langit dan di bumi.} [28],

dan dalam Al-Qur'an nama Allah dengan makna Ilah, tidaklah perlu usaha Al Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) mentafsiran ayat ini, kerana dia bertindak tanpa pengetahuan dan dia memasuki ke dalam kedudukan yang berbeza daripada tajuk penyelidikan, untuk itu yakinlah bahawa Allah SWT, meliputi tempat dan masa dan mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan kamu zahirkan. Tetapi Ayat Al-Quran menggunakan  Allah dengan makna Ilah, dan ini difahami oleh setiap orang Arab tanpa sebarang usaha, dan maknanya lebih berpengaruh kepada setiap pemilik pemahaman yang lurus. Dan cukuplah sekadar ini, bahawa telah dijelaskan bahawa Nama Allah bukanlah lambang kata yang jumud.

Sekarang kita kembali kepada jawapan soalan: "Allah: Nama inilah yang manusia kenal sebagai Nama bagi Zat Ketuhanan - bahkan, ia hanya perbuatan memutlakkannya sahaja, apabila dimaksudkan dengan Al-Uluhiyah Mutlak (Ketuhanan Mutlak) - Tetapi adakah mungkin boleh dikatakan sebagai Ketuhanan Mutlak - untuk selain daripada Zat Al-Muqaddasah (Yang Maha Qudus?)."

Dan jawapannya adalah mengikut apa yang telah dibentangkan: Ya, ia boleh diguna pakai, bagaimanapun, apa yang menghalang penggunaan tepatnya, seperti apa yang menghalang panggilan Al-Rahman kepada penggunaan selain-Nya SWT. Walau bagaimanapun, pencegahan ini boleh diangkat dengan meletakkan sekatan atau sifat tambahan apabila untuk selain daripada Zat Al-Ilahiyah, seperti berkata: [الله في الخلق - Allah pada Penciptaan], yang bermaksud, Imej (shurah) Allah [29] seperti yang diriwayatkan dalam Hadits, dan dalam erti kata lain, Roh Allah [30]  seperti yang diceritakan dalam Al-Quran, atau seperti firman:
﴿يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ﴾
{tangan Allah di atas tangan mereka.} [31]

atau seperti firman:
﴿هَلْ يَنظُرُونَ إِلاَّ أَن يَأْتِيَهُمُ اللّهُ فِي ظُلَلٍ مِّنَ الْغَمَامِ﴾
{Tiada yang mereka nanti-nantikan melainkan datangnya Allah dan malaikat dalam naungan awan.} [32],



_________________________
[1] Al-Kafi: jilid 1 halaman 23.
[2] Al-Bayan: halaman 450.
[3] Al-Tauhid: halaman 89, Al-Burhan: edisi / buku 8 jilid 30 halaman 430.
[4] Sumber sebelumnya - sama.
[5] Al-Ghaybat Nu'mani: Bab yang meriwayatkan mengenai menjaga rahsia keluarga Muhammad (as).
[6] Surah Yunus 10:36
[7] Beliau berkata dalam Kitabnya "Al Bayan" dalam Tafsiran Al-Quran: halaman 221, halaman 313.
[8] Al-Bayan: halaman 450.
[9] Surah Al-Ikhlas (AtTauhid) 112:1
[10] Surah Az-Zumar 39:4
[11] Surah Al-Hasyr 59:22
[12] Surah Al-Hasyr 59:23
[13] Surah Al-Hasyr 59:24
[14] Al-Bayan: halaman 450.
[15] Surah Al -Baqarah 2:34
[16] Surah Al-Nisa' 4:64
[17] Surah Al-Taubah 9:103
[18] Surah Aali Imran 3:49
[19] Surah Al-Ma'idah 5:110
[20] Surah Al-Mu'minuun 23:14
[21] Surah Al-Anbiyā' 21:28
[22] ' Uyun Akhbar Al-Ridha (as): halaman 143.
[23] 'Uyun Akhbar Al-Ridha (as): halaman 145.
[24] Surah Az- Zumar 39:6
[25] Surah Ad-Dukhan 44:56           
[26] Al-Bayan: halaman 451.
[27] Surah Al-Ma'idah 5:73
[28] Surah Al-An’am 6:3
[29] Bahawa sesungguhnya Allah mencipta Adam atas imej-Nya.
[30] Firman Allah
(فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ)
{Maka apabila telah Kusempurnakan kejadiannya dan Kutiupkan kepadanya rohKu; maka hendaklah kamu tersungkur dengan bersujud kepadanya". } [Surah Shad 38:72].
[31] Firman Allah
إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ)
{Sesungguhnya orang-orang yang sedang berikrar setia kepada kamu , mereka sebenarnya sedang berikrar setia kepada Allah , tangan Allah di atas tangan mereka } [Surah Al -Fath 48:10].
[32] Firman Allah
(هَلْ يَنظُرُونَ إِلاَّ أَن يَأْتِيَهُمُ اللّهُ فِي ظُلَلٍ مِّنَ الْغَمَـامِ وَالْمَلآئِكَـةُ وَقُضِيَ الأَمْرُ وَإِلَى اللّهِ تُرْجَعُ الأمُـورُ)
{Adakah mereka menunggu Allah datang kepada mereka dalam warna awan dan malaikat dan menyelesaikan perkara itu? Hanya kepada Allah dikembalikan semua perkara kembali } [Surah Al -Baqarah 2:210].


✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas




Tiada ulasan: