Kitab
Kitab Tauhid: Tafsir Surah Al-Tauhid
Lampiran 1
الله - Allah:
|
Allah: Nama inilah yang manusia kenal sebagai Nama
bagi Zat Ketuhanan - bahkan, ia hanya perbuatan memutlakkannya sahaja, apabila
dimaksudkan dengan Al-Uluhiyah Mutlak (Ketuhanan Mutlak) - Tetapi adakah
mungkin boleh dikatakan sebagai Ketuhanan Mutlak - untuk selain daripada Zat Al-Muqaddasah
(Yang Maha Qudus)?
Dan sebelum mengetahui perkara ini perlu
dijelaskan: adakah Nama Allah dari lambang tidak berubah (Jamid) atau kata
terbitan (kata Imbuhan), jawapannya bergantung kepada penjelasan ini. Dan
sebagaimana sabda Rasulullah (S): "Kami, para nabi, diperintahkan untuk
bercakap kepada manusia mengikut kadar fikiran mereka."
Dan Abu Abdullah (as) yang berkata:
"Rasulullah (S) hanya bercakap kepada hamba-hamba menurut
keupayaan fikirannya sahaja ", dan beliau berkata:"
Rasulullah (S) bersabda: ' Kami, para nabi, diperintahkan untuk bercakap
kepada manusia dengan kadar fikiran mereka." [1].
Pada pendapat pertama bahawa Nama Allah adalah
kata lambang tidak berubah (Jamid): pendapat Al-Syed Al-Khoei (Rahimahu Allah) yang berhujah terhadapnya
oleh perkara-perkara yang saya akan kemukakan dan menyatakan
kesalahan-kesalahannya, dan akan menjelaskan kesalahan pendapat ini:
Al-Syed Al-Khoei berkata di dalam Kitab
Al-Bayan: "Dan sesiapa yang membayangkan bahawa ia adalah jenis nama, maka
telah silap, dan bukti kami mengenai perkara ini adalah: Pertama: Al-Tabadur
(berdaya mula), kerana sesungguhnya lafaz Jalaalah ini keluar tanpa kata
imbuhan terhadap Zat Al-Muqaddasah (Yang Maha Suci), dan tidak ada suatu pun syak
padanya. Pada asasnya tiada catatan (naqal) yang disahkannya seperti dalam
bahasa dan disokong kebenaran hujjahnya di dalam Ilmu Usul ".[2].
Saya (penulis) katakan: yang keluar pada Zat Al-Muqaddasah
(Yang Maha Suci) tanpa kata imbuhan bukanlah suatu dalil dan ia adalah lambang yang jumud. Untuk nama Al-Rahman yang keluar pada Zat Al-Muqaddasah (Yang Maha
Suci) tanpa kata imbuhan dan tidak ada syak padanya satu pun dan yang
mengatakannya itu adalah lambang yang jumud, dan jika seseorang berkata, tidak ada
seseorang pun akan memberi perhatian kepada kata beliau, kerana ia adalah nama kata
terbitan, dan keluarnya ini disebabkan penggunaannya.
Adapun kata Al-Syed Al-Koei (Rahimhu Allah) “Pada
asasnya tiada catatan (naqal) yang disahkannya seperti dalam bahasa dan
disokong kebenaran hujjahnya di dalam Ilmu Usul" maka ia merosakkan, Kerana
jika ia mahu meletakkan kaedah tatabahasa dia telah gagal untuk membawanya dan
tidak menunjukkan ketiadaan yang wujud, sebaliknya untuk memindahkan (mencatat)
dari perkataan Arab adalah setitik dari lautan yang luas yang tidak terkeluar
dari catatan perkataan mereka, kerana apa yang dicatat adalah mengenai bahasa Arab
- dengan kemungkinan berlaku kesilapan. Oleh itu, ia adalah lafaz yang
melibatkan akidah tidak boleh dijadikan hujah sepenuhnya kerana ia tidak
mempunyai nilai jika bertentangan Nash-nash Syariat.
Saya tidak tahu mengapa Al-Syed Al-Koei tidak
berpegang kepada agakan dan waham-waham (renungan akal) sebagai kaedah
pemerhatiannya yang membina atas apa yang menghimpunkan pertimbangan yang tidak
lengkap. Kerana kaedah menggunakan akal yang tidak lengkap tidak terpelihara dan
pertimbangannya itu tidak lengkap. Dan berpaling dari nash Al-Ma’shum yang
datang dari mereka (as) atau lebih menunjukkan kata terbitan.
Amir Al-Mukminin (as) berkata: "Allah
bermaksud: Yang disembah, yang datang berlindung padaNya penciptaan dan berTuhan
kepadaNya. Dan Allah yang tersembunyi dari pemandangan, dan terhijab daripada
khayalan dan pemikiran." [3].
Al-Baqir (as) berkata: "Allah maknanya: Yang
disembah, datang berlindung padaNya penciptaan dari meningkatkan keperluan
asasnya. Dan orang-orang Arab berkata: "datang berlindung seseorang
apabila dia keliru tentang sesuatu yang dia tidak ketahui. Dan [mereka berkata]
"datang berlindung" apabila dia takut sesuatu yang memberi peringatan
dan dibimbanginya. maka Tuhana adalah terlindung dari deria Penciptaan." [4].
Berikut ini dari Imam-imam (as) yang menggesa
sahabat istimewa mereka supaya tidak menyampaikan atau menceritakan Al-Jauhar
(permata benilai tinggi) yang dikhususkan untuk mereka.
Dari Hafsh bin Nasib Far'an kataNya: Aku masuk
bertemu Abi Abdillah (as) pada hari-hari terbunuh maulanya Al-Ma'ali bin
Khunais, jadi dia (as) berkata kepadaku: 'Wahai Hafsh! Apa yang berlaku dengan
Al-Ma'ali dengan sesuatu yang mereka sebarkan, dia telah ditimpa besi. Aku
berkata kepadanya bahawa sesungguhnya percakapan kita terlindung, dilindungi
Allah dan akan dilindungi atasnya, agama dan dunianya. Dan sesiapa yang menyebarkannya
dari kami Allah akan merusak agamanya dan dunianya. Ya Ma'ali! Sesungguhnya
sukar untuk menyenyapkan perbualan kita, Allah membuatkan cahaya antara matanya
dan mengekalkan dia dengan kemuliaan di kalangan manusia, dan menyebarkan perbualan
kami sukar dihentikan sehingga dia dimakan senjata atau akan mati dengan cara
yang membingungkan.'
Dan dari Abi Basir, beliau berkata: Aku
mendengar Aba Ja'far (as) berkata: Rahsia yang Allah ceritakan kepada Jibrail,
dan Jibrail menceritakan kepada Muhammad, dan Muhammad menceritakan kepada Ali
dan Ali menceritakan kepada sesiapa yang Allah kehendaki, satu per satu, dan
kamu bercakap mengenainya di jalan-jalan. '
Dan Abu Abdullah as berkata: 'Sesiapa yang menyebarkan
dari kami ucapan kami kedudukannya adalah seperti menafikan hak kami. '
Dan Abu Abdillah (as) berkata: 'Sesungguhnya
aku ceritakan kepada seorang lelaki suatu Hadis, kemudian dia pergi keluar dan
meriwayatkan daripada aku hanya kerana dia mendengarnya, dengan itu, aku
mendapati ia dibenarkan untuk (melaknat) mengutuknya dan mengisytiharkan diri
aku bebas (putus hubungan) darinya [5].
Jadi mengapa beberapa riwayat tidak mencukupi
- jika Al-Syed Al-Khoei telah membacanya - untuk membuktikan bahawa nama
"Allah" adalah kata terbitan (kata Imbuhan),. dan akibatnya, kembali
kepada sangkaan dan pertimbangan akal yang tidak sempurna pada Al-Syed
Al-Khoei. Dan adakah dia (Semoga Allah merahmatinya) atau orang-orang yang
menerima pakai pendapat iktikadnya daripada Al-Auliak mereka, orang-orang yang
dikhususkan kepada Syiah Keluarga Muhammad (as) dan sahabat mereka telah
menentang para Imam (as) dan telah menyampaikan dari apa yang mereka dengar
dari mereka (as) walaupun Imam-imam (as) melarang mereka menyampaikannya? Dan
mereka adalah orang-orang yang ikhlas dan sangat setia dalam mentaati para Imam
(as) dan mereka melazimi (beramal) pada had-had dan sempadan yang Imam-imam
mereka (as) telah jelaskan kepada mereka.
Di samping itu, kaedah yang diterima pakai
oleh Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah)
dan yang dibentangkan seolah-olah ia adalah dari keyakinan orang Islam dengan
katanya: “Pada asasnya tiada catatan (naqal) yang disahkannya ".
ia adalah kaedah akal berdasarkan andaian yang terbaik dari Al-Syed Al-Khoei juga, pada hal beberapa orang Ulama
(Sunni dan Syiah) telah menafikannya secara menyeluruh atau secara terperinci.
Dan mengatakan bahawa ia berdasarkan andaian yang ucapannya itu dalam akidah,
dan persangka tidak berguna sedikitpun dalam kebenaran akidah, Allah berfirman:
﴿وَمَا
يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنّاً إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ
شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ﴾
|
{Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.} [6], Perlu wujud keyakinan dalam akidah kepercayaan..
Dan seolah-olah Al-Syed Al-Khoei (rahimahu
Allah) terlupa apa yang dia sendiri kata dalam kitab yang sama "Al Bayan",
di mana dia menolak Hadits Ahad yang sanadnya Sahih dengan karanya:
"Sesungguhnya, Hadits Ahad tidak berguna kepada ilmu atau amalan." -
Al-Bayan [7]. Yang mana lebih utama kepada Tuhan kamu,
yang bergantung kepada pemikiran adalah berdasarkan kata-kata maksum, atau
suatu andaian yang berasaskan sebahagian akal anak Adam yang tidak lengkap?
Jadi, jika Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah)
tidak bergantung kepada apa yang difikirkannya pemikiran berdasarkan kata-kata
seorang ma'sum dalam akidah kepercayaan, yang lebih utama padanya ialah
menyokong pemikiran sangkaan dengan dalil akal dan fikiran, kerana seperti dia
telah menafikan bukti yang lebih berhak dan lebih jelas, walaupun Al-Syed
Al-Khoei tidak menganggap hasil kajian ini untuk meletakkan peraturan yang
terkandung di dalam akidah Tauhid. Kemudian, dia menerima sangkaan itu di sini,
yang sepatutnya dia mesti telah mengambil iktibar daripada apa yang telah
dibayangkan sebagai suatu andaian berdasarkan kata dibentangkan oleh Al-Baqir
(as) yang lebih berhak untuk diterima pakai daripada andaian yang berasaskan
peraturan dan pemerhatian akal yang melakukan kesilapan kerana tidak maksum.
Al-Syed Al-Khoei berkata: "Kedua: bahawa
ia disebabkan Lafaz Jalalah bermakna bukan perbuatan dan bukan sifat, maka
tidak boleh dikatakan alam Tuhan adalah Allah Maha Pencipta. Itu bertujuan
untuk menyifatkan alam dan pencipta dengan sifat hakikat Allah dan ayat ini
sebenarnya Lafaz Jalaalah adalah kata lambang yang tidak berubah (Jamid). Dan jika ia
adalah kata lambang tidak berubah (Jamid) maka ia sudah tentu perlambangan yang tidak
dapat dielakkan. Jadi ia pergi kepada jenis nama dia telah menterjemahkannya
menurut erti kata terbitan (kata Imbuhan)." [8].
Saya katakan: Penyifatan adalah penjelasan dan
petunjuk dan takrif, dan Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) menggunakan anggapan
yang salah dalam kedudukan ini, maka benarlah bahawa Allah tidak terletak pada
sifat bagi nama Pencipta atau Alam, tetapi, ia terletak pada sifat bagi Huwa
"هُوَ - Dia".
Yang Maha Kuasa berfirman:
﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ﴾؛
{Katakanlah, "Dialah
Allah"}
kerana sesungguhnya (العالم
والخالق) Alam dan Pencipta adalah kenyataan yang menjelaskan takrif bagi Zat Ilahiyah atau
"Allah". Tetapi Zat Ketuhanan (Ilahiyah) atau "Allah "
adalah kenyataan yang menjelaskan takrif
bagi Huwa "Dia" atau Nama Teragung atau kenyataan dan Hakikat-Nya.
Manakala, kenyataan dan Hakikat-Nya telah ditajallikan oleh Zat Ilahiyah atau
Allah untuk menghadap penciptaan, bermakna, agar mengenali Allah SWT, dan untuk
ini Yang Maha Tinggi berfirman:
- ﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ﴾
|
- {Katakanlah, "Dialah
Allah, Esa.} [9]
- ﴿لَوْ
أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً لاصْطَفَى مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ
سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ﴾
|
{Kalau sekiranya Allah hendak mengambil anak, tentu Dia akan memilih apa yang dikehendaki-Nya di antara ciptaan-ciptaan yang telah diciptakan-Nya. Maha Suci Allah. Dialah Allah Yang Maha Esa lagi Maha Mengalahkan.} [10]
﴿هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ
وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ ﴾
- {Dialah Allah Yang tiada
Tuhan selain Dia, Yang Mengetahui alam ghaib dan yang nyata, Dialah Yang Maha
Pemurah lagi Maha Penyayang.} [11]
﴿هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ
الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ
الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾
- {Dialah Allah Yang
tiada Tuhan selain Dia, Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang
Mengaruniakan Keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha
Kuasa, Yang Memiliki segala Keagungan, Maha Suci Allah dari apa yang mereka
persekutukan.} [12]
﴿هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ
الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ
الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾
- {Dialah Allah Yang Menciptakan,
Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, Yang Mempunyai Asmaaul Husna. Bertasbih
kepada-Nya apa yang di langit dan bumi. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha
Bijaksana.} [13]
Maknanya, sesiapa yang berhasrat untuk
mengenal Hakikat dan KenyataanNya, oleh itu, dia perlu bertawajjuh (menghadapi)
ke arah tajalli (kenyataan) dan ia adalah Zat Yang Maha Suci, iaitu Allah. Maka
sesungguhnya untuk menjelaskan Nama Allah telah tetap disifatkan dalam semua
ayat yang dikemukakan. Dan ia adalah lebih tepat untuk mengatakan tentang semua
nama-nama Allah bahawa sesungguhnya berada dalam kedudukan yang disifatkan dan
bukan yang disifatkan seperti suatu lain daripadanya.
Al-Syed Al-Khoei mengatakan: "Ketiga: Sekiranya
lafaz Jalaalah bukan ilmu pengetahuan pada Kalimah 'La ilah illa Allah (لا
إله إلا الله -
Tiada Tuhan selain Allah) ia tidak akan menjadi Kalimah Tauhid, maka ia tidak
akan menunjukkan Tauhid dengan sendirinya, hanya sebagai berkata لا
اله إلا الرزاق -
tiada Tuhan selain Al-Razaq (Pemberi Rezki), atau الخالق - Pencipta, atau yang lain dari keduanya
dari lafaz-lafaz yang diberikan kepada Allah Yang Maha Suci, yang tidak
diterima Islam seseorang hanya dari mengatakan salah satu dari perkataan
tersebut. [14].
Saya katakan: Sesungguhnya jika nama Allah diketahui
sebagai kata lambang yang tidak berubah (Jamid) tidak akan dijadikan Kalimah (لا
إله إلا الله) itu Kalimah Tauhid. Oleh itu Al Syed Al-Khoei
(rahimahu Allah) telah membolak-balik perkara menjadi terbalik, dan ia adalah
kerana semua makna kalimah ' إله - ilah' (Tuhan), ia tidak termasuk darinya - membawa yang lain
dariNya SWT, dan termasuk yang lain dariNya, dan di sini adalah maknanya kepada
saudara:
1 الخفاء -
Tersembunyi (Hakikat Muhammad yang tersembunyi daripada penciptaan yang tidak
mengenal dia (S) makrifat lengkap kecuali Allah).
2 التحير -
membingungkan (Hakikat Muhammad membingungkan Akal).
3 الغيبة
عن الأبصار – Hilang dari pengelihatan (dan Roh-roh ghaib dari penglihatan).
4 التعبد -
Ibadat (ia adalah penyerahan kepada yang lain dan mematuhi perintahNya, dan
segala malaikat juga diperintahkan untuk mengikuti Nabi dan Rasul dan patuh
kepada arahan mereka),
﴿وَإِذْ
قُلْنَا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا﴾
{dan ketika Kami berfirman kepada para
malaikat, "sujud kepada Adam", maka mereka sujud.} [15].
5 الإقامة
في المكان - Menetap di tempat (dan Hakikat Tajalliyah Muhammadiyah dalam setiap
tempat, kerana penciptaan telah dicipta dari Cahayanya (S)).
6 الارتفاع
- meningkat naik: (dan Muhammad (S) juga meningkat naik ke nisbah tertinggi
pada Penciptaan).
7 الوله أو
الأله – Al-Walah atau Al-Alih - Yang Berpaling atau datang berlindung (dan
pada Muhammad (S) juga berpaling kepadanya hati-hati Auliak).
8 الرجوع
والفزع في الحوائج – Tempat kembali dan sangat diperlukan (dan Muhammad (S) juga
sangat diperlukan).
﴿وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا
أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ
لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً﴾
{Sesungguhnya jikalau mereka ketika menganiaya
dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulpun
memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima
Taubat lagi Maha Penyayang.} [16].
9 السكون -
mententeramkan (dan kepada Muhammad diri-diri akan tenteram)
﴿وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ
لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾
{dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa
kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi
Maha Mengetahui.} [17]).
Oleh itu, yang sebenarnya ialah bahawa makna
Kalimah Tauhid adalah, Sesungguhnya لا إله
إلا الإله - tidak ada Tuhan melainkan Al-Ilah,
Yang Lengkap yang mengambil semua kesempurnaan Ilahiyah, Yang tidak menunjukkan
kekurangan, atau Tuhan (Al-Ilah) yang padaNya adalah cahaya tanpa kegelapan di
dalamnya, dan Dialah Allah SWT adalah huruf Alif (أ) dan Lam (ل) yang biasanya membina kalimat Ilahiyah, yang bermaksud,
Kalimah Tauhid adalah sama dengan mengatakan tidak ada manusia
melainkan manusia-itu, maknanya Insan Kamil (Manusia Sempurna), iaitu
ditakrifkan pada Alif (أ) dan Lam (ل) yang daripadanya diambil semua kesempurnaan Kemanusiaan.
Dan apabila Kalimah Tauhid “La ilaha illa
Allah" ini jelas menunjukkan bahawa Uluhiyah Mutlak adalah terhad pada-Nya
SWT.
Dan juga: ia menjelaskan secara tersirat
bahawa yang disifatkan dengan sifat ketuhanan yang terhad dengan kekurangan dan
bergantung padaNya SWT, termasuklah yang teristimewa dari ciptaaNya yang lain
daripada mereka dalam memenuhi sebarang keperluan yang berpaling kepada mereka.
Bagi mereka memenuhi keperluan dengan izin Allah dan mewujudkan dengan izin
Allah dan memberi syafaat dengan izin Allah SWT,
﴿وَرَسُولاً إِلَى بَنِي إِسْرائيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ
بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ
الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ
الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُنَبِّئُكُمْ
بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً
لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ﴾
{Dan (sebagai) Rasul kepada
Bani Israil (berkata): "Sesungguhnya aku telah datang kepadamu dengan
membawa sesuatu tanda (mukjizat) dari Tuhanmu, yaitu aku membuat untuk kamu
dari tanah berbentuk burung; kemudian aku meniupnya, maka ia menjadi seekor
burung dengan seizin Allah; dan aku menyembuhkan orang yang buta sejak dari
lahirnya dan orang yang berpenyakit sopak; dan aku menghidupkan orang mati
dengan izin Allah; dan aku khabarkan kepadamu apa yang kamu makan dan apa yang
kamu simpan di rumahmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu adalah suatu tanda
(kebenaran kerasulanku) bagimu, jika kamu sungguh-sungguh beriman.} [18].
﴿إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِي
عَلَيْكَ وَعَلَى وَالِدَتِكَ إِذْ أَيَّدْتُكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ
النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلاً وَإِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ
وَالْأِنْجِيلَ وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي
فَتَنْفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِي وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ
وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِي وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَى بِإِذْنِي وَإِذْ كَفَفْتُ
بَنِي إِسْرائيلَ عَنْكَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَقَالَ الَّذِينَ
كَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ﴾
{ (Ingatlah), ketika Allah
mengatakan: "Hai Isa Ibn Maryam, ingatlah nikmat-Ku kepadamu dan kepada
ibumu di waktu Aku menguatkan kamu dengan Ruhul Qudus. Kamu dapat berbicara
dengan manusia di waktu masih dalam buaian dan sesudah dewasa; dan (ingatlah)
di waktu Aku mengajar kamu menulis, hikmah, Taurat dan Injil, dan diwaktu kamu
membentuk dari tanah (suatu bentuk) yang berupa burung dengan izin-Ku, kemudian
kamu meniup kepadanya, lalu bentuk itu menjadi burung (yang sebenarnya) dengan
seizin-Ku. Dan (ingatlah) di waktu kamu menyembuhkan orang yang buta sejak
dalam kandungan ibu dan orang yang berpenyakit sopak dengan seizin-Ku, dan (ingatlah)
di waktu kamu mengeluarkan orang mati dari kubur (menjadi hidup) dengan
seizin-Ku, dan (ingatlah) di waktu Aku menghalangi Bani Israil (dari keinginan
mereka membunuh kamu) di kala kamu mengemukakan kepada mereka
keterangan-keterangan yang nyata, lalu orang-orang kafir di antara mereka
berkata: "Ini tidak lain melainkan sihir yang nyata."} [19].
Dan Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿فَتَبَارَكَ
اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ﴾
|
{Maka nyatalah kelebihan Allah, yang terbaik daripada pencipta-pencipta. } [20],
yang bermaksud, bahawa wujud pencipta selain
daripadaNya SWT, mereka mencipta dengan kekuatannya dan kuasanya dan Dia adalah
lebih baik dari mereka, kerana Dia Maha Kaya dan mereka fakir serba kurang
daripada-Nya, Yang Maha Suci.
Dan Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا
يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُمْ مِنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ﴾
{Yang mengetahui segala
sesuatu yang dihadapan mereka dan yang di belakang mereka, dan mereka tiada
memberi syafa'at melainkan kepada orang yang diridhai Allah, dan mereka itu
selalu berhati-hati karena takut kepada-Nya.} [21],
Ayat-ayat yang ditunjukkan seperti ini adalah
banyak..
Jadi kepada apa yang telah dibentangkan, ia
telah menjelaskan atas apa yang dikatakan bahawa nama Allah adalah kata lambang tidak
berubah (Jamid), menjadikan Kalimah (لا إله
إلا الله) bukan Kalimah Tauhid. Kerana dikatakan
kepada saudara bahawa ini menakut-nakutkan kepadanya dalam keperluan, maka
Dia Tuhan tempat datang berlindung kepadaNya, dengan itu ucapan anda tidak
seimbang (lurus). Oleh kerana orang-orang yang datang berlindung kepada mereka
yang mencari keperluan adalah ramai, melainkan menilai perkataan sempurna
mutlak atau Kaya mutlak, supaya kamu berkata, Tidak ada Tuhan yang sempurna
mutlak selain Allah. Dan dalam hal ini, kita kembali perkataan Al-Syed Al-Khoei
(rahimahu Allah) kembali kepadanya supaya kita katakan pula: (pada Lafaz
Jalaalah, kalaulah lambang kata tidak berubah (Jamid), pada Kalimah 'La ilah
illa Allah (لا إله إلا الله -
Tiada Tuhan selain Allah) adalah Kalimah Tauhid, maka ia tidak akan menunjukkan
Tauhid dengan sendiri kemudiannya).
Imam Al-Redha (as) berkata: "DIriwayatkan
dari bapaku hamba soleh Musa bin Ja'far berkata: DIriwayatkan dari bapaku Al
Sadiq Ja'far bin Muhammad berkata: DIriwayatkan dari bapaku Abu Ja'far bin 'Ali
al-Baqir ilmu-ilmu para Nabi, berkata: diriwayatkan kepadaku bapaku Ali bin Al
Hussein, penghulu ahli ibadah, diriwayatkan kepadaku: bapaku, penghulu Pemuda
Syurga, Al Hussein berkata: diriwayatkan kepadaku bapaku Ali bin Abi Talib (as)
berkata: aku mendengar Rasulullah (S) bersabda: Aku mendengar Jibrail (Jibril)
berkata: Allah Jalla Jalalah berfirman: Sesungguhnya Aku Allah, tiada Tuhan
kecuali Aku, oleh itu beribadatlah kepadaKu, sesiapa di antara kamu bersaksi
bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah dengan ikhlas telah masuk dalam kubuKu,
dan sesiapa yang masuk ke dalam kubuKu akan selamat dari azab-Ku." [22].
Dan (Imam Ali Al-Redha) (as) berkata:
"Aku mendengar ayahku Musa bin Ja'far berkata: Aku mendengar bapaku Ja'far
bin Muhammad berkata: Aku mendengar bapaku Muhammad bin 'Ali berkata: Aku
mendengar bapaku Ali bin Al Hussein berkata: Aku mendengar bapaku Al Hussein
bin 'Ali berkata: Aku mendengar bapaku Amir Al Mukminin Ali bin Abi Talib (as)
berkata: Aku mendengar Rasulullah (S) bersabda: Aku mendengar Allah Azza wa
Jalla berkata: لا إله إلا الله adalah kubuKu, dengan itu, sesiapa yang memasuki
kubuKu akan selamat dari azabKu. [Kemudian] baginda besabda: apabila sekali
terlewat memanggil kita:.dengan syarat-syaratnya dan akulah dari
syarat-syaratnya "[23].
Iaitu diucapkan (beserta) dengan amalan yang
bermakna untuk menjadi mereka yang termasuk dalam (ganjaran) Hadis Qudsi itu:
"Sesiapa [yang mahu] mendekatkan diri kepada-Ku oleh amalan-amalan fardhu
sehingga menjadi tanganKu dan mataKu... ", dan orang-orang yang telah
termasuk di dalam Hadis Qudsi:
" عبدي
أطعني تكن مثلي تقل للشيء كن فيكون –
hamba-Ku yang mentaatiKu, kamu akan menjadi
sepertiKu, [hanya dengan] mengatakan kepada sesuatu, jadilah maka ia
terjadi.",
dan menjadi seperti orang-orang yang ditujukan
Allah Al-Jalil.dalam Hadis Al Qudsi:
(أنا حي لا أموت وقد جعلتك حياً لا تموت أنا أقول للشيء كن فيكون
وقد جعلتك تقول للشيء كن فيكون. )
"Aku Hidup dan tidak
akan mati, maka aku telah membuat kamu hidup dan kamu tidak akan mati, Aku
katakan kepada sesuatu, jadilah maka ia terjadi dan Aku jadikan kamu mengatakan
kepada sesuatu, jadilah maka ia terjadi. "
Oleh itu, apa yang diperlukan oleh seorang
hamba supaya dia menjadi Imej untuk Wali Allah dan KhalifahNya di BumiNya, Maka
dengan martabat atau makam yang rendah pasti akan diazab Tuhan. Walaupun hamba
itu adalah dari ahli Syurga; kerana kadar ke atas siksaannya berbanding
kekalahannya dalam mencapai kesempurnaan yang boleh dicapainya. Oleh itu, yang
terselamat daripada hukuman dicapai oleh hamba yang mewakili Allah, tangan
Allah dan mata Allah dan berkata kepada sesuatu, jadilah maka ia terjadi, serta
yang hidup dan tidak akan mati, Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ
فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ
قِيَامٌ يَنْظُرُونَ﴾
{Dan ditiuplah sangkakala,
maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki
Allah. Kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi maka tiba-tiba mereka berdiri
menunggu (putusannya masing-masing).} [24].
Dan Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿لا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى
وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ﴾
{mereka tidak akan merasakan
mati di dalamnya kecuali mati di dunia. Dan Allah memelihara mereka dari azab
neraka,} [25].
Dan ini dicapai oleh hamba yang berkata لا
إله إلا الله -
Tidak ada Tuhan selain Allah' dengan perbuatan dan amalan dan dikatakan
mengikuti Wali Allah dan KhalifahNya di Bumi-Nya pada setiap pergerakan dan
rehat (bergerak dan diam) dan seperti mana kata Imam Al-Redha (as):
"Dengan syarat-syaratnya dan syarat-syaratnya dan aku daripada
syarat-syaratnya."
Oleh itu, telah dijelaskan bahawa dengan
berkata ' لا إله إلا الله - Tidak ada Tuhan selain Allah' adalah
dengan mendapatkan nama-nama Allah Al-Husna, bermakna seorang hamba yang
memilikinya, iaitu, bahawa dia menjadi nama-nama Allah Al-Husna, yang bermaksud,
bahawa hamba itu menjadi Allah dalam Penciptaan. Oleh itu, dia menjadi contoh
bagi sesiapa yang telah mendapat nama-nama Allah Al-Husna dan memasuki syurga,
Syurga Kebenaran dan Syurga Nama-nama Allah dan Syurga nama Allah. Oleh itu,
adalah dijelaskan bahawa perkara yang terbaik dari apa
yang dikatakan Rasulullah (S) dan Nabi-nabi dari sebelumnya iaitu
' لا إله إلا الله - Tiada Tuhan selain Allah', dan ia menjelaskan bahawa nama Allah itu
bukan lambang yang jumud, seperti anggapan Al Syed Al-Khoei (rahimahu Allah)
dan orang-orang yang mengikuti kata-katanya, bahkan, telah juga dijelaskan
bahawa لا إله إلا الرازق ، - tiada Tuhan
selain Al-Razaq (Pemberi Rezeki) dan لا إله
إلا الخالق - tiada
Tuhan kecuali Al-Khaliq (Pencipta) adalah Kalimah Tauhid kerana sesungguhnya,
Yang Maha Suci adalah Al-Khaliq Al-Razaq Al-Mutlak (Pencipta Yang Memberi
Rezeki Lagi Mutlak) yang tidak memerlukan (berhajat) kepada yang lain dariNya,
sementara ' لا إله إلا الله’ adalah
yang paling sempurna dan terbaik daripadanya; kerana ia adalah Tauhid dari
semua arah, seperti sabda baginda (S): "Sebaik-baik kata padaku
dan Nabi-nabi sebelumku adalah لا إله
إلا الله."
Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) berkata:
"Keempat: Keadaan ini memerlukan kebijaksanaan untuk meletakkan lafaz bagi
Zat Yang Maha Suci, sama seperti keadaan yang diperlukan untuk berhadapan
dengan lain-lain kefahaman. Dan tidak ada dalam bahasa Arab menyebutkan tajuk
(perkara) itu selain Lafaz Jalalah, dengan itu,sepatutnya ia menjadi tajuk
(perkara) untuk lafaznya.
Jika saya katakan bahawa yang meletakkan makna
bergantung kepada gambaran dari kedua-duanya, dan Zat Allah Yang Maha Suci,
adalah mustahil untuk digambarkan, kerana kemustahilannya untuk diterangkan
mungkin mewajibkan ia dirangkumkan, jadi dia dicegah dari meletakkan lafaznya.
Dan jika kita katakan bahawa dengan meletakkan
Dialah Allah - dan tidaklah mustahil bagi-Nya untuk meletakkan nama untuk
Zat-Nya kerana ia meliputinya - oleh kerana meletakkannya ada manfaatnya;
adalah mustahil bagi makhluk yang dicipta boleh menggunakannya dengan betul
maknanya, bagi penggunaannya juga bergantung kepada menggambarkan makna seperti
meletakkan atas ucapan palsu ini pada dirinya sendiri.
Saya katakan: Menetapkan perkataan (lafaz)
mengikut makna yang bergantung kepada menggambarkannya di dalam ayat, walaupun
dengan merujuk kepadanya. Dan ini adalah suatu perkara yang tidak mustahil
mewajibkan (tugas) dan yang lain-lain daripadanya. Dan yang mustahil adalah
menggambarkan kewajipan pada Hakikat dan KenyataanNya itu. Dan ini tidak
dianggap pada meletakkan atau menggunakannya. Walaupun ia enggan menganggap
perletakan dan penggunaan dalam kemungkinan kewujudan (penciptaan) yang tidak
boleh meliputi kenyataanNya, seperti roh, malaikat dan jin. Dan yang tidak
diragui oleh sesiapa adalah penggunaan yang betul pada menggunakan nama atau
kata ganti petunjuk dan yang dimaksudkan dengan Zat Al-Muqaddasah (Yang Maha
Kudus), seperti mungkin memberikan makna dari perkataan yang ditugaskan
untuknya. Dan disebabkan Zat Al-Muqaddasah menghimpunkan semua sifat-sifat
kesempurnaan, maka tidak disedari di dalamnya - dalam peringkat meletakkan arah
dari kesempurnaan tanpa arah-arah lain, ia menjadi tepat untuk mengatakan:
Lafaz Jalalah diberikan kepada Zat yang menghimpunkan sifat-sifat kesempurnaan...
"akhir kata-kata Al-Syed Al-Khoei [26].
Saya katakan: dan di dalamnya terdapat:
1 - Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah)
menggunakan qiyas ibarat yang batil, bahkan, ia adalah kaedah dari anggapan
yang salah, kerana tidak mungkin bahawa Dia SWT, dikias (qiyas) dengan (ukuran)
ciptaan-Nya.
2 - Jika difahamkan Al-Uluhiyah telah
diletakkan kepada Lafaz Ilah (Tuhan), dan Zat Al-Muqaddasah termasuk dalam
pemahaman ini, untuk keterangan luaran, dan jika Zat Al-Muqaddasah bukan satu
keterangan untuk pemahaman Al-Uluhiyah, apa yang berlaku adalah syirik pada
asalnya. Apabila manusia menghasilkan pemahaman Al-Uluhiyah (Ketuhanan), dia
mula mencari keterangan luaran, maka kesilapan terjadi dalam keterangan dan
manusia menyimpang dalam iktikad mereka, dengan menjadikan tuhan-tuhan mereka
daripada batu-batu dan pokok-pokok dan mereka mengambil berhala sebagai
tuhan-tuhan yang disembah selain Allah Yang Maha Suci, dan tidak ada orang
mengatakan bahawa perlu ada satu nama yang diberikan kepada setiap keterangan.
Oleh itu Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah) seolah-olah telah mencampurkan
antara pemahaman dan keterangan.
Dan saya tidak menyatakan ucapan Al-Syed Al-Khoei
yang lain; kerana ia terputus daripada binaan asalnya, dan sesungguhnya Al-Syed
Al- Khoei (rahimahu Allah) telah membinanya dengan suatu penerangan pemikiran
yang batil.
Dan yang hak, adalah nama Allah bukanlah lambangyang jumud (statik) sebagai dibayangkan oleh Al-Syed Al-Khoei (rahimahu Allah), dan terdapat
riwayat dari mereka (as) yang menjelaskan bahawa ianya adalah nama terbitan (kata
berimbuhan) seperti yang telah dibentangkan dalam Al-Quran menggunakan bagi Zat
nama Allah, seperti mana penggunaan Ilah,
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا إِلَهٌ وَاحِدٌ﴾
{Dan tidak dari tuhan
melainkan Tuhan Yang Satu} [27],
dan ayat ini adalah sama dengan 'لا
إله إلا الله - tiada Tuhan melainkan Allah ', bermakna bahawa Al-Quran
menggunakan 'إله واحد -
satu Tuhan’ dalam Kalimah Tauhid.
Sama seperti Al-Quran menggunakan Nama Allah
iaitu إله – Tuhan.
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَهُوَ اللَّهُ فِي السَّمَـاوَاتِ وَفِي الْأَرْض﴾
{Dan Dialah Allah di langit
dan di bumi.} [28],
dan dalam Al-Qur'an nama Allah dengan
makna Ilah, tidaklah perlu usaha Al Syed Al-Khoei (rahimahu
Allah) mentafsiran ayat ini, kerana dia bertindak tanpa pengetahuan dan dia
memasuki ke dalam kedudukan yang berbeza daripada tajuk penyelidikan, untuk itu
yakinlah bahawa Allah SWT, meliputi tempat dan masa dan mengetahui apa yang
kamu rahsiakan dan kamu zahirkan. Tetapi Ayat Al-Quran menggunakan Allah dengan
makna Ilah, dan ini difahami oleh setiap orang Arab tanpa
sebarang usaha, dan maknanya lebih berpengaruh kepada setiap pemilik pemahaman
yang lurus. Dan cukuplah sekadar ini, bahawa telah dijelaskan bahawa Nama Allah
bukanlah lambang kata yang jumud.
Sekarang kita kembali kepada jawapan soalan:
"Allah: Nama inilah yang manusia kenal sebagai Nama bagi Zat Ketuhanan -
bahkan, ia hanya perbuatan memutlakkannya sahaja, apabila dimaksudkan dengan Al-Uluhiyah
Mutlak (Ketuhanan Mutlak) - Tetapi adakah mungkin boleh dikatakan sebagai
Ketuhanan Mutlak - untuk selain daripada Zat Al-Muqaddasah (Yang Maha Qudus?)."
Dan jawapannya adalah mengikut apa yang telah
dibentangkan: Ya, ia boleh diguna pakai, bagaimanapun, apa yang menghalang
penggunaan tepatnya, seperti apa yang menghalang panggilan Al-Rahman kepada
penggunaan selain-Nya SWT. Walau bagaimanapun, pencegahan ini boleh diangkat
dengan meletakkan sekatan atau sifat tambahan apabila untuk selain daripada Zat
Al-Ilahiyah, seperti berkata: [الله في
الخلق - Allah pada
Penciptaan], yang bermaksud, Imej (shurah) Allah [29] seperti
yang diriwayatkan dalam Hadits, dan dalam erti kata lain, Roh Allah [30] seperti
yang diceritakan dalam Al-Quran, atau seperti firman:
﴿يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ﴾
{tangan Allah di atas tangan mereka.} [31]
,
atau seperti firman:
﴿هَلْ يَنظُرُونَ إِلاَّ أَن يَأْتِيَهُمُ
اللّهُ فِي ظُلَلٍ مِّنَ الْغَمَامِ﴾
{Tiada yang mereka nanti-nantikan melainkan
datangnya Allah dan malaikat dalam naungan awan.} [32],
_________________________
[1] Al-Kafi: jilid 1 halaman 23.
[2] Al-Bayan: halaman 450.
[3] Al-Tauhid: halaman 89, Al-Burhan: edisi /
buku 8 jilid 30 halaman 430.
[4] Sumber sebelumnya - sama.
[5] Al-Ghaybat Nu'mani: Bab yang meriwayatkan
mengenai menjaga rahsia keluarga Muhammad (as).
[6] Surah Yunus 10:36
[7] Beliau berkata dalam Kitabnya "Al
Bayan" dalam Tafsiran Al-Quran: halaman 221, halaman 313.
[8] Al-Bayan: halaman 450.
[9] Surah Al-Ikhlas (AtTauhid) 112:1
[10] Surah Az-Zumar 39:4
[11] Surah Al-Hasyr 59:22
[12] Surah Al-Hasyr 59:23
[13] Surah Al-Hasyr 59:24
[14] Al-Bayan: halaman 450.
[15] Surah Al -Baqarah 2:34
[16] Surah Al-Nisa' 4:64
[17] Surah Al-Taubah 9:103
[18] Surah Aali Imran 3:49
[19] Surah Al-Ma'idah 5:110
[20] Surah Al-Mu'minuun 23:14
[21] Surah Al-Anbiyā' 21:28
[22] ' Uyun Akhbar Al-Ridha (as): halaman 143.
[23] 'Uyun Akhbar Al-Ridha (as): halaman 145.
[24] Surah Az- Zumar 39:6
[25] Surah Ad-Dukhan
44:56
[26] Al-Bayan: halaman 451.
[27] Surah Al-Ma'idah 5:73
[28] Surah Al-An’am 6:3
[29] Bahawa sesungguhnya Allah mencipta Adam
atas imej-Nya.
[30] Firman Allah
(فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ
رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ)
{Maka apabila telah Kusempurnakan kejadiannya
dan Kutiupkan kepadanya rohKu; maka hendaklah kamu tersungkur dengan bersujud
kepadanya". } [Surah Shad 38:72].
[31] Firman Allah
إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ
إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ)
{Sesungguhnya orang-orang yang sedang berikrar
setia kepada kamu , mereka sebenarnya sedang berikrar setia kepada Allah ,
tangan Allah di atas tangan mereka } [Surah Al -Fath 48:10].
[32] Firman Allah
(هَلْ يَنظُرُونَ إِلاَّ أَن يَأْتِيَهُمُ
اللّهُ فِي ظُلَلٍ مِّنَ الْغَمَـامِ وَالْمَلآئِكَـةُ وَقُضِيَ الأَمْرُ وَإِلَى
اللّهِ تُرْجَعُ الأمُـورُ)
{Adakah mereka menunggu Allah datang kepada
mereka dalam warna awan dan malaikat dan menyelesaikan perkara itu? Hanya
kepada Allah dikembalikan semua perkara kembali } [Surah Al -Baqarah 2:210].
✡✡✡✡✡
✡
Sebelum ✡✡ Kandungan
Kitab ✡✡ Selepas ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan