Selasa, 9 Januari 2018

Dialah Allah, Yang Maha Suci Maha Esa lagi Tunggal dari segala Yang bersamaan dengan makhluk-Nya





Kitab Tauhid: Tafsir Surah Al-Tauhid
                     
Dialah Allah, Yang Maha Suci Maha  Esa lagi Tunggal dari segala Yang bersamaan dengan makhluk-Nya

هو الله سبحانه الواحد الأحد وكل من سواه خلقه


Allah SWT telah menafikan di dalam Al-Quran kepada mereka yang telah mengatakan bahawa Allah Yang Maha Suci, mempunyai anak yang terpisah dari-Nya, atau seorang anak dariNya, atau seorang anak yang  bersumber dari-Nya, yang bermaksud, satu Ketuhanan (Lahut) Mutlak yang dihasilkan dari Ketuhanan (Lahut)  Mutlak. Atau mereka yang mengatakan bahawa manusia yang dicipta boleh naik (makamnya) sehingga dia boleh sampai kepada Ketuhanan Mutlak. iaitu hakikat manusia ini menjadi Ketuhanan Mutlak. kerana dia telah bersatu dengan Ketuhanan Mutlak, menurut pemikiran mereka. Oleh itu, Ketuhanan (Lahut) Mutlak telah turun ke Alam Nasut (Alam Manusia) dan berjasad, atau di antara manusia pada seorang manusia, dan dari  manusia ini menjadi anak Allah.

Dan hakikat ajaran akidah ini telah diterima pakai oleh ulamak yang tidak beramal yang batil. Tetapi Allah SWT, dengan rahmat-Nya, telah bercakap dengan mereka dan berkata-kata dengan mereka sehinggakan mengenai perincian pandangan iktikad ini. jadi kamu dapati Dia SWT menjelaskan kepada mereka secar terperinci  kedudukan-kedudukan kekeliruan dalam iktikad (kepercayaan) mereka.

Allah swt berfirman:

﴿بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُنْ لَهُ صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴾  
{Dia Pencipta langit dan bumi. Bagaimana Dia mempunyai anak padahal Dia tidak mempunyai pasangan. Dia menciptakan segala sesuatu; dan Dia mengetahui segala sesuatu.} [1]

{Bagaimanakah Dia mempunyai anak sedangkan Dia tidak mempunyai pasangan?}: Penafian lengkap ini yang dibicarakan Allah kepada mereka tidak boleh ditolak oleh sebarang bentuk atau rupa bentuk (imej), kerana maksudnya adalah: Kamu mengatakan wujud seorang anak bagi Allah SWT, dan anak ini adalah Lahut Mutlak (Tuhan mutlak) [bermaksud bahawa anak ini adalah sempurna mutlak dan kaya mutlak dan tidak memerlukan selain dirinya]. Maka, jika kamu mengatakan bahawa anak itu dihasilkan sendiri dari-Nya SWT, maka ini bermakna anak mesti mutlak (tepat) sama dengan bapa - tanpa mengira hakikat bahawa hubungan mutlak yang mudah adalah mustahil ianya berbilang-bilang. Jadi apa makna dan apa hikmah dari penciptaan (anak) ini jika tidak ada apa-apa yang membezakan antara keduanya atau ketidaksamaan [antara Bapa dan Anak] atau kelainan yang boleh dibayangkan?! Begitukah maknanya kamu mengatakan bahawa Bapa tidak bijak kerana mengeluarkan atau melahirkan seorang anak yang tidak mempunyai manfaat bagi-Nya Yang Maha Suci atau bagi yang lain dari yang dikeluarkanNya?

Dan jika kamu mengatakan bahawa terdapat perbezaan atau yang membezakan atau ketidaksamaan. - seperti sebahagian orang Kristian akui hari ini bahawa Tiga Oknum
yang berbeza - maka ini tidak dapat dielakkan kewujudan Lahut Kedua (PasanganTuhan) {.... Shohibah - pasangan....} supaya anak itu boleh dihasilkan dari kedua-duanya, yang tidak serupa seorang pun dari mereka. kerana dihasilkan dari kedua-dua mereka bersama. Oleh itu, kenapa kamu mengatakan terdapat (pasangan) Lahut Kedua yang telah mendahului anak itu??!! [2]

Maka ketahuilah jika kamu mengatakan wujud seorang anak, maka kamu juga perlu mengatakan bahawa terdapat (pasangannys) Lahut Kedua sebelumnya, dan bagaimana kamu boleh mengatakan bahawa terdapat seorang anak (Lahut mutlak yang dihasilkan daripada-Nya) tanpa wujud (pasangan) Lahut Kedua mutlak dari awal lagi bersamaNya Yang Maha Suci. Dan (pasangan) Al-Ilah (Tuhan) mutlak Kedua dari awal lagi bersamaNya SWT adalah mustahil; kerana Lahut Mutlak adalah hakikat bahawa (hubungan) mudah yang mutlak adalah mustahil untuk (sifat) berbilang-bilang. {Bagaimana Dia mempunyai anak padahal Dia tidak mempunyai pasangan.? }

Dan Allah telah berfirman:

﴿مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذاً لَذَهَبَ كُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ﴾

{Allah sekali-kali tidak mempunyai anak, dan sekali-kali tidak ada tuhan (yang lain) beserta-Nya, kalau ada tuhan beserta-Nya, masing-masing tuhan itu akan membawa makhluk yang diciptakannya, dan sebagian dari tuhan-tuhan itu akan mengalahkan sebagian yang lain. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan itu!} [3]

Maknanya, jika kamu martabatkan apa yang kamu bayangkan dari wujud Tiga Oknum (atau Usul Tiga), dengan bentuk yang berikut: kamu mengatakan wujud Bapa (Allah SWT), dan Lahut Mutlak Kedua Pasangannya (Anak), kemudian dihasilkan dari mereka Lahut Mutlak Ketiga (Oknum Ketiga) Roh Kudus. maka kamu katakan pada wujud Lahut Mutlak Kedua dari mula bersama Allah SWT. Maka adakah terdapat perbezaan antara mereka atau tidak? Maknanya, adakah kedua-duanya satu?

Sesiapa yang memutuskan bahawa keduanya adalah satu (dan sama) maka dia hendaklah menghadapi penyangkalan sebelumnya; kerana yang dihasilkan daripada mereka adalah khas untuk setiap satu daripada mereka. Dan sesiapa yang memilih bahawa terdapat perbezaan di antara keduanya, maka Ketuhanan (Uluhiyah) Kedua adalah Ketuhanan Mutlak, setelah menerima kekurangan atasnya, Pembezaan tidak sempurna melainkan dengan Kesempurnaan Mutlak {..... dan sebagian dari tuhan-tuhan itu akan mengalahkan sebagian yang lain. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan itu!}

Dan para ulama yang tidak beramal, fitrah mereka telah diterbalikkan dan mereka dibolak-balikkan atas yang berikut. Mereka telah mengatakan bahawa Allah mempunyai anak, Maha Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan

﴿أَلا إِنَّهُمْ مِنْ إِفْكِهِمْ لَيَقُولُونَ * وَلَدَ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ﴾

{Ketahuilah bahwa sesungguhnya mereka dengan kebohongannya benar-benar mengatakan: * "Allah beranak". Dan sesungguhnya mereka benar-benar orang yang berdusta.} [4]

Jika mereka kembali kepada fitrah Allah dan berfikir tentang nikmat-nikmat Allah. mereka akan menyelamatkan diri mereka dari kebinasaan yang jelas ini dan mereka mengelakkan bercakap dari apa yang mereka tidak tahu. Dan ucapan manusia yang tidak diketahuinya ada pembohongan {sesungguhnya mereka benar-benar orang yang berdusta}.

Allah telah berfirman:

﴿وَيُنْذِرَ الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً * مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلا لِآبَائِهِمْ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ إِنْ يَقُولُونَ إِلَّا كَذِباً﴾

{Dan untuk memperingatkan kepada orang-orang yang berkata: "Allah mengambil seorang anak".* Mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang hal itu, begitu pula nenek moyang mereka. Alangkah buruknya kata-kata yang keluar dari mulut mereka; mereka tidak mengatakan (sesuatu) kecuali dusta.} [5]

Allah SWT juga telah menyangkal dasar  berbilang-bilangnya Al-Lahut Mutlak (Ketuhanan Haqiqi) dari apa sahaja dasar kepercayaan (iktikad) yang seperti itu.

Allah telah berfirman:

﴿قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحَانَهُ هُوَ الْغَنِيُّ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ إِنْ عِنْدَكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ بِهَذَا أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لا تَعْلَمُونَ﴾

{Mereka berkata: "Allah mempuyai anak". Maha Suci Allah; Dialah Yang Maha Kaya; kepunyaan-Nya apa yang ada di langit dan apa yang di bumi. Kamu tidak mempunyai kuasa (hujjah) tentang ini. Patutkah kamu mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui?} [6]

{Allah mempuyai anak". Maha Suci Allah; Dialah Yang Maha Kaya}: dan dasar penyangkalan ini ke atas semua orang yang mengatakan berbilang-bilangnya Al-Lahut Mutlak - sama ada dengan anak atau dengan apa-apa bentuk rupa yang boleh dibayangkan oleh orang yang sesat, adalah jalan yang sama - bahawa Allah telah meletakkan dalam sifat manusia itu apa yang dia boleh bezakan antara Kebijaksanaan dan kebodohan

﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾
{maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya.} [7].

Oleh itu, sesiapa menggunakan neraca ini untuk mengadili anggapan berbilang-bilangnya Al-Lahut dengan yang tidak wujud itu adalah hasil kebodohan dan tidak bijaksana. Oleh itu. tidak ada yang tinggal kecuali mengatakan bahawa terdapat perbezaan, dan ia disangkal dengan satu kalimah:
﴿سُبْحَانَهُ هُوَ الْغَنِيُّ﴾
{Maha Suci Allah; Dialah Yang Maha Kaya}, bagi pembezaan pada Al-Lahut tidak terjadi melainkan dalam Kesempurnaan. Maka jelaslah kekurangan dan kelemahan dari yang lain dariNya. Dengan itu dikatakan bahawa selain daripada-Nya bukan Lahut Mutlak.

Ada pun pada persoalan peningkatan (darjat) manusia, maka sesungguhnya Allah telah menciptakan manusia dan diletakkan di dalamnya sifat (fitrah) yang melayakkannya untuk meningkat dan peningkatan yang sehinggakan dia menjadi nama-nama Allah dan imej Allah dan Tajalli Allah dan Allah pada Penciptaan. Walau bagaimanapun, tidak kira berapa tinggi darjat naiknya, dia tidak akan menjadi
لاهوتاً مطلقاً ولا غنياً مطلقاً
Tuhan Yang Mutlak tidak juga Kaya Yang Mutlak, tetapi kekal sebagai makhluk yang serba kurang di sisi Allah SWT

﴿يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ﴾

{minyaknya hampir bercahaya walaupun tidak disentuh oleh api, cahaya berlapis cahaya. Allah memberi petunjuk kepada cahaya-Nya sesiapa saja yang dikehendakiNya } [8].

[Hampir bercahaya]. bahawa ia tidak bercahaya dari dirinya sendiri, dengan itu untuk menjadi Lahut Mutlak iaitu yang sama selain-Nya, penciptaanNya dan yang serba kurang di sisiNya SWT:

﴿مَا كَانَ لِلَّهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ سُبْحَانَهُ إِذَا قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ﴾

{Tidak layak bagi Allah mempunyai anak, Maha Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia.} [9].

Dan sangkalan yang  dibentangkan sebelum ini didatangkan dari Al-Quran Al-Karim sudah cukup diberikan bagi orang yang mendengar dan yang menyaksikan).

Bagi mereka yang mengatakan bahawa Dia adalah Esa, satu dalam kata bersama Tiga Oknum, yang dibezakan, yang bebas pada zatnya dan yang mengutus antara satu sama lain pada iktikad mereka, dan mereka mengatakan mengenai wujudnya hubungan antara mereka sebagaimana hubungan anak dan bapa .... dan lain-lain. Iaitu percakapan orang-orang bodoh [10]. Bagaimana boleh berhimpun Yang Esa lagi Tunggal dengan  berbilang-bilangNya dan Bahagian-bahagianNya dan perbezaan antara bahagian-Nya, walaupun mereka tidak memanggilnya bahagian-bahagian (Juzuk-juzuk)?

Dan jika kita berpaling daripada semua yang telah dikemukakan, maka masih menjelaskan  kebatilan mereka, tidak memerlukan lebih daripada penjelasan [berikut], jika mereka adalah antara orang-orang yang memahami dan menggunakan fikiran mereka, dan penjelasannya adalah:

Sesungguhnya Allah adalah cahaya tanpa kegelapan di dalamnya, dan semua alam Penciptaan adalah cahaya bercampur dengan Kegelapan dan segala yang wujud yang telah muncul oleh tajalli (kenyataan) cahayaNya Yang Maha Suci, dalam kegelapan. Dengan itu tidak boleh dianggap bahawa Allah telah datang (bergabung) pada makhluk atau muncul (zuhur) pada makhluk dalam penampilan yang lengkap dalam alam-alam Penciptaan – seperti mana mereka mendakwa pada Isa dan Roh Kudus - kerana ini bermakna tidak akan kekal (tinggal) bahkan ia akan lebur (fana) dan tidak akan kekal (tinggal) melainkan cahaya yang tiada kegelapan di dalamnya. iaitu tiada penciptaan akan kekal. sebaliknya, hanya Allah SWT Yang Maha Suci. dan Dia adalah cahaya yang tiada kegelapan di dalamnya. Dan oleh itu kita kata dan kita akan kata berulang-ulang bahawa Muhammad beralun (mengepak) di antara Ketuhanan dan,Ana (Aku) dan kemanusiaan.

Ini disahkan agar tidak menimbulkan waham (ilusi) bahawa Allah:

وهو نور لا ظلمة فيه - يحل في عوالم الخلق تعالى الله علواً كبيراً، والأمر بيّن واضح فمعنى ظهور النور الذي لا ظلمة فيه في عوالم الخلق ظهوراً تاماً هو فناؤها واندثارها ولا يبقى لها اسم ولا رسم ولا معنى، بل لا يبقى إلا الله النور الذي لا ظلمة فيه تعالى الله علواً كبيراً


Dia adalah cahaya tanpa kegelapan di dalamnya –  meletakkan di dalam alam-alam Penciptaan,  Maha Tinggi Allah dengan Ketinggian Yang Tertinggi. Dan perkara itu adalah jelas dan terang, Bagi pengertian [kemunculan cahaya (Zuhur Al-Nur) - yang tidak ada kegelapan di dalamnya di Alam Penciptaan penampilan yang lengkap, adalah kefanaknya (lebur) dan kehilangannya. dan tidak (tinggal) kekal padanya nama, tidak juga gambar mahupun makna, bahkan tidak akan kekal (tinggal) melainkan Allah Cahaya yang tiada kegelapan di dalamnya. Maha Tinggi Allah dengan Ketinggian Yang Tertinggi .




-------------------------------
[1] Surah Al-An'am 6:101
[2] Dan ini juga merupakan perkara fitrah dan aqal wajar (intelektual). dan bahawa itu adalah hakikat hubungan mutlak. tiada yang dapat memisahkan daripadanya sesuatu pun, yang berlainan baginya atau yang berbeza daripadanya. dan tidak terdapat dalam apa-apa bahagian atau bahagian-bahagian atau asalan atau Pribadi (hypostases –Oknum) seperti yang mereka namakan; yang tidak boleh dibezakan. Maka ia bermakna bahawa ia adalah satu hakikat kandungan (susunan) dan bukan sesuatu yang mudah. Dan kandungan adalah serba kurang (faqir) dan dia menafikan kekayaan itu, dan oleh itu. untuk mengasingkan sesuatu yang berbeza dari hakikat Mudah Mutlak. perlu ada satu lagi hakikat Mudah Mutlak. dan itu adalah mustahil, kerana hakikat Mudah Mutlak adalah satu dan tidak boleh dijamakkan.
[3] Surah Al-Mu'minun 23:91
[4] Surah Al-Shaffat 37:151-152
[5] Surah Al-Kahf 18:4-5
[6] Surah Yunus 10:68
[7] Surah Al-Syams 91:8



[8] Surah Al-Nur 24:35
[9] Surah Maryam 19:35
[10] Dan untuk itu kamu dapati mereka sentiasa mengatakan: Trinity tidak diterima akal dan tidak boleh difahami oleh akal, walau bagaimanapun, ia adalah satu kewajipan untuk beriman padanya.




✡✡✡✡✡
                                   
Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas


Tiada ulasan: