Kitab Tauhid: Tafsir Surah
Al-Tauhid
Dialah
Allah, Yang Maha Suci Maha Esa lagi
Tunggal dari segala Yang bersamaan dengan makhluk-Nya
|
هو الله سبحانه الواحد الأحد وكل من سواه خلقه
Allah SWT
telah menafikan di dalam Al-Quran kepada mereka yang telah mengatakan bahawa
Allah Yang Maha Suci, mempunyai anak yang terpisah dari-Nya, atau seorang
anak dariNya, atau seorang anak yang bersumber
dari-Nya, yang bermaksud, satu Ketuhanan (Lahut) Mutlak yang dihasilkan dari
Ketuhanan (Lahut) Mutlak. Atau mereka yang mengatakan bahawa manusia
yang dicipta boleh naik (makamnya) sehingga dia boleh sampai kepada Ketuhanan
Mutlak. iaitu hakikat manusia ini menjadi Ketuhanan Mutlak. kerana dia telah
bersatu dengan Ketuhanan Mutlak, menurut pemikiran mereka. Oleh itu,
Ketuhanan (Lahut) Mutlak telah turun ke Alam Nasut (Alam Manusia) dan
berjasad, atau di antara manusia pada seorang manusia, dan dari manusia ini menjadi anak Allah.
Dan
hakikat ajaran akidah ini telah diterima pakai oleh ulamak yang tidak beramal
yang batil. Tetapi Allah SWT, dengan rahmat-Nya, telah bercakap dengan mereka
dan berkata-kata dengan mereka sehinggakan mengenai perincian pandangan
iktikad ini. jadi kamu dapati Dia SWT menjelaskan kepada mereka secar
terperinci kedudukan-kedudukan
kekeliruan dalam iktikad (kepercayaan) mereka.
Allah swt
berfirman:
﴿بَدِيعُ
السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُنْ لَهُ
صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴾
{Dia Pencipta langit dan bumi. Bagaimana
Dia mempunyai anak padahal Dia tidak mempunyai pasangan. Dia menciptakan
segala sesuatu; dan Dia mengetahui segala sesuatu.} [1]
{Bagaimanakah
Dia mempunyai anak sedangkan Dia tidak mempunyai pasangan?}: Penafian
lengkap ini yang dibicarakan Allah kepada mereka tidak boleh ditolak oleh
sebarang bentuk atau rupa bentuk (imej), kerana maksudnya adalah: Kamu
mengatakan wujud seorang anak bagi Allah SWT, dan anak ini adalah Lahut
Mutlak (Tuhan mutlak) [bermaksud bahawa anak ini adalah sempurna mutlak dan
kaya mutlak dan tidak memerlukan selain dirinya]. Maka, jika kamu mengatakan
bahawa anak itu dihasilkan sendiri dari-Nya SWT, maka ini bermakna anak mesti
mutlak (tepat) sama dengan bapa - tanpa mengira hakikat bahawa hubungan
mutlak yang mudah adalah mustahil ianya berbilang-bilang. Jadi apa makna dan
apa hikmah dari penciptaan (anak) ini jika tidak ada apa-apa yang membezakan
antara keduanya atau ketidaksamaan [antara Bapa dan Anak] atau kelainan yang
boleh dibayangkan?! Begitukah maknanya kamu mengatakan bahawa Bapa tidak
bijak kerana mengeluarkan atau melahirkan seorang anak yang tidak mempunyai
manfaat bagi-Nya Yang Maha Suci atau bagi yang lain dari yang dikeluarkanNya?
Dan jika
kamu mengatakan bahawa terdapat perbezaan atau yang membezakan atau
ketidaksamaan. - seperti sebahagian orang Kristian akui hari ini bahawa Tiga
Oknum
yang berbeza
- maka ini tidak dapat dielakkan kewujudan Lahut Kedua (PasanganTuhan)
{.... Shohibah - pasangan....} supaya anak itu boleh dihasilkan dari kedua-duanya,
yang tidak serupa seorang pun dari mereka. kerana dihasilkan dari kedua-dua
mereka bersama. Oleh itu, kenapa kamu mengatakan terdapat (pasangan) Lahut
Kedua yang telah mendahului anak itu??!! [2]
Maka
ketahuilah jika kamu mengatakan wujud seorang anak, maka kamu juga perlu
mengatakan bahawa terdapat (pasangannys) Lahut Kedua sebelumnya, dan
bagaimana kamu boleh mengatakan bahawa terdapat seorang anak (Lahut mutlak
yang dihasilkan daripada-Nya) tanpa wujud (pasangan) Lahut Kedua mutlak dari
awal lagi bersamaNya Yang Maha Suci. Dan (pasangan) Al-Ilah (Tuhan)
mutlak Kedua dari awal lagi bersamaNya SWT adalah mustahil; kerana Lahut
Mutlak adalah hakikat bahawa (hubungan) mudah yang mutlak adalah mustahil
untuk (sifat) berbilang-bilang. {Bagaimana Dia mempunyai anak padahal
Dia tidak mempunyai pasangan.? }
Dan Allah
telah berfirman:
﴿مَا
اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذاً لَذَهَبَ
كُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ سُبْحَانَ اللَّهِ
عَمَّا يَصِفُونَ﴾
{Allah sekali-kali tidak mempunyai anak,
dan sekali-kali tidak ada tuhan (yang lain) beserta-Nya, kalau ada tuhan
beserta-Nya, masing-masing tuhan itu akan membawa makhluk yang diciptakannya,
dan sebagian dari tuhan-tuhan itu akan mengalahkan sebagian yang lain. Maha
Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan itu!} [3]
Maknanya,
jika kamu martabatkan apa yang kamu bayangkan dari wujud Tiga Oknum (atau
Usul Tiga), dengan bentuk yang berikut: kamu mengatakan wujud Bapa (Allah
SWT), dan Lahut Mutlak Kedua Pasangannya (Anak), kemudian dihasilkan dari
mereka Lahut Mutlak Ketiga (Oknum Ketiga) Roh Kudus. maka kamu katakan pada
wujud Lahut Mutlak Kedua dari mula bersama Allah SWT. Maka adakah terdapat
perbezaan antara mereka atau tidak? Maknanya, adakah kedua-duanya satu?
Sesiapa
yang memutuskan bahawa keduanya adalah satu (dan sama) maka dia hendaklah
menghadapi penyangkalan sebelumnya; kerana yang dihasilkan daripada mereka
adalah khas untuk setiap satu daripada mereka. Dan sesiapa yang memilih
bahawa terdapat perbezaan di antara keduanya, maka Ketuhanan (Uluhiyah) Kedua
adalah Ketuhanan Mutlak, setelah menerima kekurangan atasnya, Pembezaan tidak
sempurna melainkan dengan Kesempurnaan Mutlak {..... dan sebagian
dari tuhan-tuhan itu akan mengalahkan sebagian yang lain. Maha Suci Allah
dari apa yang mereka sifatkan itu!}
Dan para
ulama yang tidak beramal, fitrah mereka telah diterbalikkan dan mereka
dibolak-balikkan atas yang berikut. Mereka telah mengatakan bahawa Allah
mempunyai anak, Maha Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan
|
﴿أَلا إِنَّهُمْ مِنْ إِفْكِهِمْ لَيَقُولُونَ * وَلَدَ وَإِنَّهُمْ
لَكَاذِبُونَ﴾
{Ketahuilah bahwa sesungguhnya mereka
dengan kebohongannya benar-benar mengatakan: * "Allah beranak". Dan
sesungguhnya mereka benar-benar orang yang berdusta.} [4]
Jika
mereka kembali kepada fitrah Allah dan berfikir tentang nikmat-nikmat Allah.
mereka akan menyelamatkan diri mereka dari kebinasaan yang jelas ini dan
mereka mengelakkan bercakap dari apa yang mereka tidak tahu. Dan ucapan
manusia yang tidak diketahuinya ada pembohongan {sesungguhnya mereka
benar-benar orang yang berdusta}.
Allah
telah berfirman:
|
﴿وَيُنْذِرَ الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً * مَا
لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلا لِآبَائِهِمْ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ
أَفْوَاهِهِمْ إِنْ يَقُولُونَ إِلَّا كَذِباً﴾
{Dan untuk memperingatkan kepada orang-orang
yang berkata: "Allah mengambil seorang anak".* Mereka sekali-kali
tidak mempunyai pengetahuan tentang hal itu, begitu pula nenek moyang mereka.
Alangkah buruknya kata-kata yang keluar dari mulut mereka; mereka tidak
mengatakan (sesuatu) kecuali dusta.} [5]
Allah SWT
juga telah menyangkal dasar berbilang-bilangnya
Al-Lahut Mutlak (Ketuhanan Haqiqi) dari apa sahaja dasar kepercayaan
(iktikad) yang seperti itu.
Allah
telah berfirman:
|
﴿قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحَانَهُ هُوَ الْغَنِيُّ
لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ إِنْ عِنْدَكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ
بِهَذَا أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لا تَعْلَمُونَ﴾
{Mereka berkata: "Allah mempuyai
anak". Maha Suci Allah; Dialah Yang Maha Kaya; kepunyaan-Nya apa yang
ada di langit dan apa yang di bumi. Kamu tidak mempunyai kuasa (hujjah)
tentang ini. Patutkah kamu mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu
ketahui?} [6]
{Allah
mempuyai anak". Maha Suci Allah; Dialah Yang Maha Kaya}: dan
dasar penyangkalan ini ke atas semua orang yang mengatakan berbilang-bilangnya
Al-Lahut Mutlak - sama ada dengan anak atau dengan apa-apa bentuk rupa yang
boleh dibayangkan oleh orang yang sesat, adalah jalan yang sama - bahawa
Allah telah meletakkan dalam sifat manusia itu apa yang dia boleh bezakan
antara Kebijaksanaan dan kebodohan
﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾
{maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu
(jalan) kefasikan dan ketakwaannya.} [7].
Oleh itu,
sesiapa menggunakan neraca ini untuk mengadili anggapan berbilang-bilangnya Al-Lahut
dengan yang tidak wujud itu adalah hasil kebodohan dan tidak bijaksana. Oleh
itu. tidak ada yang tinggal kecuali mengatakan bahawa terdapat perbezaan, dan
ia disangkal dengan satu kalimah:
﴿سُبْحَانَهُ هُوَ الْغَنِيُّ﴾
{Maha
Suci Allah; Dialah Yang Maha Kaya}, bagi pembezaan pada Al-Lahut tidak
terjadi melainkan dalam Kesempurnaan. Maka jelaslah kekurangan dan kelemahan
dari yang lain dariNya. Dengan itu dikatakan bahawa selain daripada-Nya bukan
Lahut Mutlak.
Ada pun
pada persoalan peningkatan (darjat) manusia, maka sesungguhnya Allah telah
menciptakan manusia dan diletakkan di dalamnya sifat (fitrah) yang
melayakkannya untuk meningkat dan peningkatan yang sehinggakan dia menjadi
nama-nama Allah dan imej Allah dan Tajalli Allah dan Allah pada Penciptaan.
Walau bagaimanapun, tidak kira berapa tinggi darjat naiknya, dia tidak akan
menjadi
لاهوتاً
مطلقاً ولا غنياً مطلقاً
Tuhan
Yang Mutlak tidak juga Kaya Yang Mutlak, tetapi kekal sebagai makhluk yang
serba kurang di sisi Allah SWT
|
﴿يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ
عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ﴾
{minyaknya hampir bercahaya walaupun
tidak disentuh oleh api, cahaya berlapis cahaya. Allah memberi petunjuk
kepada cahaya-Nya sesiapa saja yang dikehendakiNya } [8].
[Hampir bercahaya].
bahawa ia tidak bercahaya dari dirinya sendiri, dengan itu untuk menjadi
Lahut Mutlak iaitu yang sama selain-Nya, penciptaanNya dan yang serba kurang
di sisiNya SWT:
|
﴿مَا كَانَ لِلَّهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ سُبْحَانَهُ إِذَا
قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ﴾
{Tidak layak bagi Allah
mempunyai anak, Maha Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia
hanya berkata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia.} [9].
Dan
sangkalan yang dibentangkan sebelum
ini didatangkan dari Al-Quran Al-Karim sudah cukup diberikan bagi orang yang
mendengar dan yang menyaksikan).
Bagi
mereka yang mengatakan bahawa Dia adalah Esa, satu dalam kata bersama Tiga
Oknum, yang dibezakan, yang bebas pada zatnya dan yang mengutus antara satu
sama lain pada iktikad mereka, dan mereka mengatakan mengenai wujudnya
hubungan antara mereka sebagaimana hubungan anak dan bapa .... dan lain-lain.
Iaitu percakapan orang-orang bodoh [10]. Bagaimana
boleh berhimpun Yang Esa lagi Tunggal dengan berbilang-bilangNya dan Bahagian-bahagianNya
dan perbezaan antara bahagian-Nya, walaupun mereka tidak memanggilnya
bahagian-bahagian (Juzuk-juzuk)?
|
Dan jika kita berpaling daripada semua yang
telah dikemukakan, maka masih menjelaskan kebatilan mereka, tidak memerlukan lebih
daripada penjelasan [berikut], jika mereka adalah antara orang-orang yang
memahami dan menggunakan fikiran mereka, dan penjelasannya adalah:
Sesungguhnya
Allah adalah cahaya tanpa kegelapan di dalamnya, dan semua alam
Penciptaan adalah cahaya bercampur dengan Kegelapan dan segala yang wujud
yang telah muncul oleh tajalli (kenyataan) cahayaNya Yang Maha Suci, dalam
kegelapan. Dengan itu tidak boleh dianggap bahawa Allah telah datang
(bergabung) pada makhluk atau muncul (zuhur) pada makhluk dalam penampilan
yang lengkap dalam alam-alam Penciptaan – seperti mana mereka mendakwa pada
Isa dan Roh Kudus - kerana ini bermakna tidak akan kekal (tinggal) bahkan ia
akan lebur (fana) dan tidak akan kekal (tinggal) melainkan cahaya yang tiada
kegelapan di dalamnya. iaitu tiada penciptaan akan kekal. sebaliknya, hanya
Allah SWT Yang Maha Suci. dan Dia adalah cahaya yang tiada kegelapan di
dalamnya. Dan oleh itu kita kata dan kita akan kata berulang-ulang bahawa
Muhammad beralun (mengepak) di antara Ketuhanan dan,Ana (Aku) dan
kemanusiaan.
Ini
disahkan agar tidak menimbulkan waham (ilusi) bahawa Allah:
|
وهو
نور لا ظلمة فيه - يحل في عوالم الخلق تعالى الله علواً كبيراً، والأمر بيّن واضح
فمعنى ظهور النور الذي لا ظلمة فيه في عوالم الخلق ظهوراً تاماً هو فناؤها
واندثارها ولا يبقى لها اسم ولا رسم ولا معنى، بل لا يبقى إلا الله النور الذي لا
ظلمة فيه تعالى الله علواً كبيراً
Dia adalah cahaya tanpa kegelapan di dalamnya – meletakkan di dalam alam-alam Penciptaan, Maha Tinggi Allah dengan Ketinggian Yang Tertinggi.
Dan perkara itu adalah jelas dan terang, Bagi pengertian [kemunculan cahaya
(Zuhur Al-Nur) - yang tidak ada kegelapan di dalamnya di Alam Penciptaan
penampilan yang lengkap, adalah kefanaknya (lebur) dan kehilangannya. dan
tidak (tinggal) kekal padanya nama, tidak juga gambar mahupun makna, bahkan
tidak akan kekal (tinggal) melainkan Allah Cahaya yang tiada kegelapan di
dalamnya. Maha Tinggi Allah dengan Ketinggian Yang Tertinggi .
-------------------------------
[1] Surah Al-An'am 6:101
[4] Surah Al-Shaffat 37:151-152
[5] Surah Al-Kahf 18:4-5
[6] Surah Yunus 10:68
[8] Surah Al-Nur 24:35
|
✡✡✡✡✡
✡ Sebelum
✡✡ Kandungan
Kitab ✡✡ Selepas ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan