Isnin, 15 Januari 2018

Lampiran 2




Kitab Tauhid: Tafsir Surah Al-Tauhid

Lampiran 2



Kata-kata mereka pada menyatakan Nama Allah itu adalah perlambangan atau kata terbitan.

Ada perselisihan pada nama ini, adakah ianya kata terbitan atau panggilan bagi intipati perlambangan?

Ramai dikalangan mereka memilih pada yang pertama dan mereka berselisih kata terbitannya dan kata asalnya. ’Sebahagian dari mereka berkata bahawa, asalnya "إلاه" (Ilaah) mewakil pelaku, maka dimasukkan huruf "Alif” dan huruf "Lam” menggantikan huruf "Hamzah. Contoh, "الناس" asalnya "أناس".

Sebahagian dari mereka berkata, asal perkataan "لاه", dan dimasukkan huruf "Alif” dan huruf "Lam padanya sebagai tanda kemuliaan dan keagongan. Dan diwakili dengan berkata:

لاه ابن عمك لا أفضلت في حسب ... عني ولا أنت دياني فتخزوني
Tuhan anak bapa saudara kamu tidak lebih baik rasanya .. . dariku dan tidak juga kamu pada agama yang dijaga.

Sebahagian dari mereka berkata Makna (بسم الله) - Dengan nama Allah adalah بسم الإله. (Dengan nama Al-Ilah)

Maka dipadamkan "huruf Hamzah” dan di idghamkan (dimasukkan) "huruf Lam” yang pertama dalam "Lam" yang ke dua. Dan jadilah "sebutan berulang yang mempunyai tanda shaddah. Sepertimana firman Allah:
﴿لَّكِنَّا هُوَ اللَّهُ رَبِّي﴾ yang asalnya  "لكن أنا".

Dan mereka berkata, ianya adalah kata terbitan berasal dari " وله walah” apabila keliru, "والوله":. Maka akan terlintas difikiran dan berkata, lelaki Walahu dan perempuan Walahah dan Walahu, dan air Maulahu: menghantar ke padang pasir.

Maha Suci Allah dari segala perkara yang mengelirukan orang yang berakal sempurna melihat kepada hakikat-hakikat sifat-sifatNya dan berfikir untuk mengenalnya, Maka pada asal " إلاهilah” dan " لاه– lah” digantikan huruf hamzah” dari "huruf Wau” seperti
[إشاح] dari [وشاح] dan
[إسادة] dari [وسادة]

Sebahagian dari mereka berkata, sesungguhnya menyebut perkataan "Allah” dengan sebutan " إلهاً– Ilaha”, kerana penciptaan datang berlindung kepadaNya kerana memenuhi keperluan mereka, mengatasi kekurangan mereka.

Dan sebahagian mereka berkata, (يألهون - Yallahun) kerana penciptaan datang berlindung kepadaNya dengan disabdukan huruf Lam dan juga dikasrahkannya (baris bawah), dan ianya dari dua bahasa yang sama.

Mereka berkata, ianya kata terbitan berasal dari seauatu yang sangat tinggi. Maka berkata orang Arab, setiap sesuatu itu adalah tinggi "لاها", lalu mereka berkata, jika terbitnya matahari maka ianya adalah "لاهت".

Dan mereka juga berkata, ianya berasal dari "أله" (memuja) dari seorang lelaki yang beribadat, dan "تألـه" memuja-muja jika mengasingkan diri ketika melakukan ibadah.Dengan itu Allah berfirman;
﴿ويذرك وإلاهتك﴾
 [meninggalkan kamu serta tuhan-tuhanmu] [1] atau
[dan meninggalkanmu serta apa-apa yang dipuja olehmu]
Pada ayat ini, Ibnu Abbas dan mereka yang lain mengatakan Ibadah kamu, maka mengatakan: bahawa nama " الله" adalah kata terbitan, iaitu berasal dari ayat tersebut, maka Allah Yang Maha Suci maknanya yang dimaksudkan dengan ibadah. Darinya orang-orang yang bertauhid mengatakan, " لا إله إلا الله" tiada tuhan melainkan Allah dengan makna " لا معبود غير الله" tidak disembah selain Allah. Danإلا pada kalimah itu dengan menggunakan makna غيرtidak dengan makna istitsna’ (pengecualian).

Sebahagian mereka berkata, asalnya ada huruf Haa di mana ia adalah Al-Kinayah kata sandaran dari nama ghaib. Dan telah terbukti dengan jelas bahawa, fikiran mereka sudah dicemari, maka mereka ditunjukkan bukti dengan gambaran Al-Kinayah yang disandarkan mengenai yang ghaib. Kemudian ditambah padanya huruf Lam Al-Mulk (penguasa). Setelah diberitahu bahawa pencipta sesuatu adalah pemiliknya, maka jadilah baginya, kemudian disisipkan huruf Alif dan Lam sebagai mengagungkan dan menguatkan.

Pendapat kedua, mereka mengatakan bahawa, ianya nama lambang kata tidak berubah (Jamid)  iaitu bukan dari kata terbitan yang berasal dari sesuatu. Tidak harus padanya semua kata terbitan itu, kerana ianya berasal dari kata terbitan yang mempunyai turutan.

Dan mereka yang berkata mengenainya, sebahagiannya mengatakan Alif dan Lam, perlu dimasukkan dan tidak boleh padam kedua-dua huruf tersebut. Dan mereka mengatakan, bukti pada huruf Alif dan Lam untuk terbinanya dari nama ini, dan tidak dimasukkan untuk ditakrif. Kemudian dimasukkan huruf seruan ke atasnya, seperti kata " يا الله" dan huruf seruan tidak bercantum dengan Alif dan Lam untuk ditakrif.

Tidakkah anda lihat bahawa, tidak ada yang menyebut " يا الرحمن" dan tidak juga " يا الرحيم" sepertimana anda sebut " يا الله", kedua-dua terbina dari nama. Ini adalah sebahagian dari kata-kata mereka, mennerangkan dengan jelas bahawa mereka saling berbeza pendapat, perbezaan-perbezaan yang sangat keterlaluan. Dan untuk tahu lebih lanjut lagi, anda boleh merujuk sebahagian dari kata-kata mereka seperti dalam kitab-kitab Sibawaiih, Al-Khalil, Kasa'ei, Al-Faraa, Al-Ghazali, Al-Qurtubi dan yang lainnya.



✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas


Tiada ulasan: