Rabu, 10 Januari 2018

Sebahagian Kalimat di dalam Taurat dan Injil



Kitab Tauhid: Tafsir Surah Al-Tauhid
                    
Sebahagian Kalimat di dalam Taurat dan Injil

Yang mana sebahagian daripada mereka percaya bahawa Tuhan Yang Mutlak (Al-Lahut  Al-Mutlaq) diletakkan di alam-alam penciptaan pada manusia dan kenyataan hakikatnya


Al-Kalimah - Firman:

Di dalam kitab Ketuhanan Kristus oleh Pope Shenouda Ketiga (Pope Ortodoks Koptik), Shenouda Ketiga berkata:

Bab Pertama: Ketuhanannya dari segi kedudukannya dalam Triniti Suci adalah Lambang (Kalimah).

(( يو1: 1) في البدء كان الكلمة والكلمة عند الله. وكان الكلمة الله "، وهنا الحديث عن لاهوته واضح تماماً. )

"Pada mulanya adalah Kalimah (Firman), dan Kalimah itu di sisi Allah, dan ia adalah Kalimah Allah" dan di sini ucapan mengenai ketuhanannya adalah benar-benar jelas).[Yohanes 1:1]:

Versi Indonesia Terjemahan Baru

Pada mulanya adalah Firman; Firman itu bersama-sama dengan Allah dan Firman itu adalah Allah. [Yohanes 1:1]

Penolakan


Saya telah jelaskan dalam kitab ini bahawa Isa (as) adalah hamba dan dia bukan Tuhan Mutlak, dan saya telah bawakan pasal ucapan-ucapan dari ayat yang jelas (Muhkamat) tepat disahkan dari Injil [1], Oleh itu, teks ini dan yang lain-lain tidak betul tafsirannya dan pemahamannya tidak wajar untuk Isa (as) untuuk mengatakan dia adalah Tuhan Mutlak, seperti yang telah terbukti dari apa yang telah dibentangkan bahawa Isa (as), atau Yasu’ – Yesus - Kristus (as) tidak mungkin dapat menjadi cahaya yang tidak mempunyai kegelapan di dalamnya, dan bahkan dia adalah cahaya dan kegelapan, dan ini sentiasa menjadi keadaannya kerana dia adalah makhluk yang serba kurang dan memerlukan kepada (Al-Lahut Al-Mutlaq) Tuhan Mutlak Yang Maha Suci.


Tafsiran Nash (teks) ini:

(Pada mulanya adalah Kalimah - Firman) :  Tuhan Mutlak Yang Maha Suci tidak ada permulaan bagiNya untuk dikatakan pada mulanya, sebaliknya, sesuatu yang ada permulaan adalah makhluk, dan oleh kerana itu  Yasu’ – Yesus - Kristus (Isa as) adalah makhluk, dan ayat ini menerangkan dengan jelas ia adalah makhluk . Ya, mungkin untuk dikatakan bahawa apa yang dimaksudkan di sini adalah makhluk pertama yang diciptakan atau Akal yang pertama, maka perkara ini boleh dibincangkan, Adakah  Yesus - Kristus (Isa as) Kalimah pertama? Atau  Yesus - Kristus (Isa as) Kalimah dari kata-kata Allah yang datang kemudian selepas Kalimah pertama?

(dan Kalimah itu di sisi Allah): Hakikat Ketuhanan Mutlak bukanlah suatu gabungan (susunan), dan untuk mengatakan bahawa ia adalah gabungan (susunan) atau apa yang yang perlu dikatakan gabungannya itu adalah palsu (batil), kerana mempercayai bahawa apa yang dimaksudkan dengan kata-kata (dan Kalimah itu di sisi Allah) ianya adalah Kalimah Tuhan Mutlak itu sendiri yang bermakna gabungan Ketuhanan Mutlak. Adapun beriktikad [2] bahawa Kalimah itu adalah Allah - iaitu Dia adalah Kalimah dan Kalimah adalah Dia tanpa ada perbezaan - walaupun ia bukan gabungan yang menjadikan ucapan ini sesuatu yang bodoh dan tidak ada kebijaksanaan langsung. Kerana ia tidak bermakna untuk mengatakan bahawa pada (di sisi) sesuatu itu adalah dirinya sendiri.

(dan ia adalah Kalimah Allah): Di sinilah tempat kekeliruan, dan di sini terdapat kesamaran berlaku pada Shenouda seperti yang berlaku sebelumnya. Dan hakikatnya adalah, selepas menjelaskan bahawa Kalimah itu adalah makhluk, dan tidak boleh dijadikan dirirnya Tuhan Mutlak, maka tidak timbul kecuali ia adalah Allah di sini bukanlah Ketuhanan Mutlak, sebaliknya, apa yang dimaksudkan adalah "Allah pada Penciptaan", yang bermaksud, imej (shursh) Allah, seperti yang telah dinyatakan di dalam Taurat atau Perjanjian Lama (26 Kemudian Allah berkata, 'Baiklah Kita menjadikan manusia menurut gambar dan rupa Kita,) [3] (27 Maka Allah menciptakan manusia itu menurut gambar-Nya, menurut gambar Allah diciptakan-Nya dia) [4]
                                             

Immanuel atau Allah bersama kita :

((7) sebab itu, sesungguhnya, Tuhan akan membuat air sungai Efrat yang kuat dan besar, meluap-luap atas mereka, yaitu raja Asyur dengan segala kemuliaannya; air ini akan meluap melampaui segenap salurannya dan akan mengalir melampaui segenap tebingnya,
(8) serta menerobos masuk ke Yehuda, ibarat banjir yang meluap-luap hingga sampai ke leher; dan sayap-sayapnya yang dikembangkan akan menutup seantero negerimu, ya Imanuel!"
(9) Ketahuilah, hai bangsa-bangsa, dan terkejutlah, perhatikanlah, ya segala pelosok bumi, berikat pingganglah, dan terkejutlah; berikat pingganglah dan terkejutlah!
(10) Buatlah rancangan, tetapi akan gagal juga; ambillah keputusan, tetapi tidak terlaksana juga, sebab Allah menyertai kami!) [5]

Ya, Allah berserta orang-orang yang beriman yang mengikuti Khalifah Allah di setiap zaman.

(Semua ini berlaku untuk memenuhi apa yang Tuhan telah berkata melalui nabi :(23) "Sesungguhnya, anak dara itu akan mengandung dan melahirkan seorang anak laki-laki, dan mereka akan menamakan Dia Imanuel" -- yang berarti: Allah menyertai kita." (yang bermaksud " Tuhan (Allah) adalah dengan kita ") [6]

Khalifah Allah di Bumi-Nya ialah wakil Allah, dan jika dia adalah tangan Allah dan wajah Allah maka dia adalah Allah pada Penciptaan, tetapi dia bukan Tuhan Mutlak, bahkan, dia adalah makhluk serba kurang (fakir) yang memerlukan dan dia bukanlah cahaya tanpa kegelapan di dalamnya, sebaliknya, dia adalah cahaya dan kegelapan.

Dan jika semua apa yang telah dimasukkan ke dalam Perjanjian Baru (Injil) dari risalah dan amalan-amalan, tidak mungkin para ulama yang tidak beramal akan dapat membuktikan bahawa seorang manusia adalah Tuhan Mutlak. Mereka hanya mengikut makna yang samar-samar kepada mereka dan mereka mentafsirkannya menurut apa yang sesuai dengan keinginan mereka. Maka, ia akan pasti bercanggah dengan risalah dan amalan-amalan, termasuk yang tidak ada keraguan  dan ia adalah jelas diterangkan bahawa Isa (as) atau Kristus (as) adalah hamba yang dicipta, sebaliknya ia bercanggah dengan Perjanjian Lama (Taurat) yang mereka beriman dengannya, dan bercanggah dengan semua ucapan-ucapan para nabi terdahulu yang menyeru supaya mereka beriman dengan mereka, dan Isa as (Yesus Kristus) tidak pernah mendakwa dia adalah Tuhan Mutlak, dan orang-orang terdahulu tidak pernah mendakwa bahawa Isa (as) adalah Tuhan Mutlak. Sebaliknya, perkara ini (dakwaan Isa adalah Tuhan Mutlak) muncul dan telah datang selepas beratus-ratus tahun dan telah disahkan dalam Majlis Nicaea pada tahun 325 Masehi [7].

Dan ramai orang menentangnya pada masa itu, dan juga selepas ia disahkan dalam Majlis Nicaea, dan sehingga hari ini, masih terdapat orang-orang Kristian yang tidak menerimanya (bahawa Yesus adalah Tuhan Mutlak) dan tidak mengakui akidah yang menyeleweng ini.

--------------------------------
[1] (Tetapi kira-kira hari itu atau saat tidak ada yang tahu, tidak juga malaikat-malaikat di syurga, mahupun Anak, tetapi hanya Bapa) Mark: 13:32
[2] Pada hakikatnya mereka tidak mempercayainya, bahkan mereka percaya bahawa terdapat perbezaan-perbezaan, tetapi kerana banyak kekeliruan, kata-kata dan perselisihsn-perselisihsn dalam percubaan mereka untuk meletakkan gangguan dalam kepercayaan Ilahiyah pada mereka, saya harus menjawab terhadap apa yang mereka katakan dan apa yang mereka mungkin boleh katakan.
[3] Taurat: Kejadian, bab 1
[4] Taurat: Kejadian, bab 1
[5] Taurat: Yesaya bab 8 - Perjanjian Lama dan Baru - jilid 1 - Jemaah Gereja Timur
[6] Injil Matius - Bab 1 - Perjanjian Lama dan Baru - jilid 2 - Jemaah Gereja Timur
[7] (Maharaja Konstantin Pertama, menghadiri pembukaan Majlis, dan Majlis Nicaea  memulakan sesi pada 20 Mei 325 Masihi. Majlis telah diadakan mengikut arahan daripada Maharaja Konstantin Pertama, untuk mengkaji pertikaian di antara Arius dan pengikutnya dari satu pihak, dan pihak Gereja Alexandria yang diwakili oleh Alexander The Pertama (Pope Alexandria) dan pengikut-pengikutnya di pihak lain, mengenai sifat Yesus, Adakah sifat dirinya seperti Tuhan atau ia bersifat Manusia.

Arius menafikan Ketuhanan Yesus, dia percaya adanya masa apabila Yesus tidak wujud di dalamnya, dan dia menganggap Yesus adalah dari Makhluk-makhluk Allah dan dari ciptaanNya, dan dia menganggap Roh Qudus adalah dari ciptaan Allah juga.
Sebaliknya, Alexander Pertama (Pope Alexandria) menekankan bahawa sifat (tabiat) Kristus adalah dari sifat Allah, dan pendapat Alexander Pertama (Pope Alexandria) menang dengan undian, di bawah kuasa Maharaja Konstantin yang telah menyokong Pope Alexandria, dan Arius dan dua dari paderi enggan menandatanganinya walaupun didesak, maka mereka telah dibuang ke Alera (Balkan pada masa ini), dan buku-buku Arius telah dibakar, dan ajaran beliau telah dinamakan "Bidaah Arius", dan pengikut-pengikutnya telah dicop sehingga hari ini sebagai musuh agama Kristian.
Dan hasil daripada Sidang Nicea yang pertama satu bentuk kepercayaan bahawa Ketuhanan Kristus adalah Ketuhanan mutlak, dan hubungan antara Gereja dan Penguaasa mula dibentuk dan selepasnya menjadi kesatuan agama. Dan tiga abad kemudian, selepas pembangunan ideologi gereja dan pen dicampur dengan pemikiran dan agama meliputi dari semua arah dan dari Roman Paganisme (agama sebelumnya Konstantin), Gereja yang disokong oleh Maharaja Rom menjadi rujukan dan pihak berkuasa yang menentukan apa yang masuk dalam sempadan iman dan yang keluar daripadanya)
Kata-kata ini adalah hampir sama dengan semua yang telah dilaporkan mengenai gereja dan sejarah mengenai Majlis, dan tentunya dengan penyelewengan,
Dan saya tidak percaya bahawa seorang penyelidik yang adil akan menlalaikan apa yang disampaikan oleh Konstantin yang menyokong Alexander dan  untuk mengesahkan kepercayaannya dalam paganisme (penyembahan berhala) beliau di dalam agama Kristian, Paderi Kristian telah menyokong Arius, mereka takut mereka mungkin akan ditindas oleh Konstantin menjadikan mereka mengundur ke belakang [dari pendirian mereka]. Dan siapa yang tidak tahu dengan Konstantin bagaimana dia akan menindas sesiapa sahaja yang menentang beliau, walaupun yang menentang beliau adalah orang yang paling dekat dengan beliau, Marilah kita mengkaji sejarah taghut penzalim yang menyebarkan agama Kristian yang disalahtafsirkan ke Eropah, dan beliau tidak pernah teragak-agak untuk membunuh sepupu beliau dan orang yang paling rapat kepadanya jika mereka menentang beliau. Sementara anda dapati paderi hari ini menutup mata terhadap sejarah berdarah Konstantin, dan mereka menggambarkan Konstantin sebagai penjaga yang membawa janji bertoleransi dengan majlis dan memberikan kebebasan kepada semua orang yang bersetuju dengan beliau atau menentang beliau, walaupun dia menafikan penganiayaan terhadap Arius dan melarang kepercayaannya selepas majlis yang cukup diketahui tujuan dan matlamat mengadakan majlis ini, dan itu adalah untuk memusnahkan Arius dan kepercayaan bahawa Kristus (Al-Masih) hanyalah seorang yang diwujudkan (makhluk), dan menyebarkan ajaran paganisme (penyembahan berhala) dengan Kristus (Al-Masih), bahawa dia adalah Allah.

Inilah yang diakui di Majlis Nicea:
(Terjemahan teks Latin - Yunani):

Kami percaya kepada Tuhan yang satu, Bapa yang berkuasa atas segala sesuatu, pencipta kepada segala sesuatu yang kelihatan dan yang tidak kelihatan, Dan dengan Tuhan yang satu Jesus Kristus (Isa Al-Masih), Anak Allah, Anak  Bapa Tunggal, iaitu dari Jauhar (hakikat) bapa, Tuhan dari Tuhan, Cahaya dari cahaya, Tuhan yang sebenar dari Tuhan yang sebenar, Anak bukan makhluk, dia adalah sama dengan bapa pada hakikatnya, yang dinyatakan pada kita manusia dan untuk pembebasan kita diturunkan berjasad, kemanusiaan, dan  dia menderita dan bangkit pada hari ketiga
yang dengan kesederhanaannya semua benda melaluinya, yang berada di Langit dan segala sesuatu di Bumi, dan dia naik ke langit, dia datang untuk menghakimi yang hidup dan yang mati dan oleh Roh Kudus. Bagi orang-orang yang berkata 'Ada satu masa apabila dia berada dalam (kalimah) tidak ada sesuatupun’, dan; 'sebelum dilahirkan tiada sesuatupun', dan  dia dapati apa yang tidak wujud, atau mereka mengatakan tentang Kewujudan anak Allah adalah suatu peribadi atau Jauhar yang lain,' atau (dia adalah seorang ‘makhluk’!) atau  yang bertukar-tukar, atau berubah-ubah - mereka itulah (yang diharamkan oleh Gereja Suci Katolik dan semua paderi yang hadir menandatangani Undang-undang Kepercayaan ini, kecuali dua orang daripada mereka - dan mungkin lebih - dan sudah tentu di samping Arius dan jamaahnya).

Dan Pope Ortodoks di Mesir, Shinouda Ketiga, berkata di dalam bukunya Sifat Kristus (Al-Masih): (Arius mengingkari Ketuhanan Al-Masih, dan melihat bahawa dia adalah kurang daripada bapa pada hakiki, dan bahawa dia adalah makhluk. Dan fahaman Ariusiyah masih ada sehingga hari ini. Walaupun selepas ia dikutuk oleh Majlis Ekumenikal Nicaea pada tahun 325 Masihi, Pengaruh Arius dan pengikut Ariusiyahnya [yang datang] selepasnya dia kekal sebagai sebab bagi masalah perpecahan dan keraguan kepada gereja suci).

Dan sudah tentu Shinouda Ketiga di sini dibentangkan oleh Saksi-saksi Yehovah, ajaran Kristian yang telah merebak di dunia Kristian dengan cara yang hebat, dan terutamanya di Barat. Dan Saksi-saksi Yehovah tidak mengaku banyak penyelewengan di Gereja, dari contoh-contoh Trinity dan mengenai Kalimah dialah Allah dan yang lain-lain adalah bid’ah. Dan di antara bukti-bukti kepercayaan bahawa Al-Masih adalah Tuhan adalah satu bid’ah yang telah disahkan dalam Majlis Nicaea, adalah bahawa separuh daripada mereka yang hadir dalam Majlis Nicaea telah menyokong Arius, atau berkecuali, dan kepercayaan bahawa Isa (Kristus) hanya makhluk adalah kepercayaan umum dan tersebar luas di zaman Arius, dan ini adalah satu perkara yang  diakui oleh paderi-paderi dalam buku-buku mereka sehingga hari ini:

Ia disebut di dalam kajian daripada Majlis Ekumenikal Kristian - oleh Bishop Bishoy
(... 4 - Majlis Nicaea :
a - Keadaan ketika mengadakan majlis itu.........
b - Adapun sebab langsung untuk mengadakan majlis ini, ia adalah  Bid’ah Arius, kerana empayar hendak mengasingkan disebabkan bid’ah ini.........
Majlis Ekumenikal telah diadakan dengan arahan Raja Konstantin daripada rasa takut pada bahagian yang serius yang hadir di dalam empayar kerana bidaah Arius. Majlis telah diadakan pada Tahun 325 Masehi. di Nicaea, dan ia mempunyai 318 uskup. Dan sebagaimana disebut oleh Saint Athanasius, yang merupakan saksi mata dan salah seorang daripada ahli-ahli majlis, telah menyebut dalam ucapan beliau pada mulanya enam belas biskop telah menyokong Arius, dan dua puluh dua biskop telah menyokong Pope Alexander, dan yang lain daripada mereka mempunyai pendirian yang berkecuali. Dan pada akhir Majlis, hanya dua biskop terus menyokong kepada Arius, dan mereka Secundus dan Theonas, yang enggan menandatangani fahaman Majlis dengan seluruh paderi-paderi yang telah turut menyertainya. Dan pada zaman Saint Epiphanius, tandatangan 318 yang hadir di Nicaea masih di sana. Itu adalah kerana penjelasan Saint Epiphanius kepercayaan dan jawapan beliau kepada fitnah dan tuntutan palsu Arius. Dan dengan itu, kami datang untuk melihat sejauh mana kehebatan pertahanan Alexandria dalam Majlis. Dan mencapai keputusan Majlis bukanlah satu perkara yang mudah, sebaliknya, ia memerlukan banyak usaha...
5 - Majlis Nicaea : 2) Arius dan Bidaah beliau.
Telah berlalu masa di mana sebahagian besar dunia hampir menjadi Ariusiyah, jika ia bukan untuk Epiphanius, kerana pada satu masa, Maharaja mengasingkan Pope Roman dan melantik untuk menggantikannya satu sama lain supaya dia boleh menandatangani fahaman undang-undang Ariusiyah. Dan apabila pope itu datang kembali dari penjara ke kerusinya, dia menandatangani undang-undang fahaman Ariusiyah yang sebelum ini beliau telah tolak untuk menandatanganinya. Ini adalah peringkat di mana tidak hanya Epiphanius dan uskup tinggal di Mesir, dan mereka adalah orang-orang yang hanya memegang ketat untuk fahaman yang betul. Atas sebab itu, ia tidak pelik bahawa nabi Yesaya berkata: "Maha Suci (berkat) Mesir kaumku" (Yesaya 19:20), tetapi dalam banyak masa yang lain Alexandria Pope disokong oleh Pengerusi Rom, seperti Pope-eope yang berada dengan Pope Epiphanius dan menyokong beliau.
         
Kristian runtuh di seluruh dunia dan menderita sebelum Arius dizalimi, dan tiada apa yang kekal hanya pengerusi Alexandria yang diwakili oleh Pope Alexandria dibuang negeri dan biskop dari Mesir. Kita mesti mengikut jejak langkah bapa kita .........) Majlis-majlis Kristian Ekumenikal - Majlis-majlis Ekumenikal dan Bidaah-bidaah - Bishop Bishoy.
         
.

✡✡✡✡✡

Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas




Tiada ulasan: