Rabu, 10 Januari 2018

Allah Zuhur dalam Jasad




Kitab Tauhid: Tafsir Surah Al-Tauhid
                                
Allah Zuhur dalam Jasad

الله ظهر في الجسد

Ini adalah salah satu ajaran yang menunjukkan Ulama yang tidak beramal yang dijadikan sebagai bukti kepada kesesatan mereka, dan mendakwa bahawa Tuhan Mutlak duduk di dalam Jasad.
                                                                                          
(1) Dari Paul, rasul Yasu’ (Isa) Al-Masih menurut perintah Allah, Juruselamat kita, dan Yasu’ (Isa) Al-Masih, dasar pengharapan kita, (2) kepada Timotius, anakku yang sah di dalam iman: kasih karunia, rahmat dan damai sejahtera dari Allah Bapa dan Yasu’ (Isa) Al-Masih, Tuhan kita, menyertai engkau. [1].

(16) .... betapa besarnya rahasia agama kita: Allah menampakkan diri dalam Jasad, dan dinyatakan benar oleh Roh Allah, serta dilihat oleh para malaikat. Beritanya dikumandangkan di antara bangsa-bangsa, dan Ia dipercaya di seluruh dunia dan diangkat ke syurga.. [2].

Pertama: Bab pertama Risalah Isa (as) tidak diberikan selain daripada sifat Rububiyah
dan ia adalah sifat yang tidak ada masalah pada Nabi atau Rasul yang digambarkan olehnya, kerana mereka (as), adalah pengurus (Murabbu) manusia, dan mereka adalah lebih berhak dengan sifat ini daripada bapa yang bersifat dan bernama dengannya dalam nisbah mengurus keluarganya.

Bahkan juga, bab ini menjelaskan bahawa pengutusan tidak akan berlaku melainkan dengan perintah Allah SWT, dan bahawa Isa (as) diperintahkan "menurut perintah Allah". Oleh itu, Isa (as) telah diperintahkan dan diarahkan dengan perintah Allah, ini bererti bahawa Allah adalah lebih Tinggi, dan lebih Berilmu, dan lebih Berkuasa daripadanya. Oleh itu, ia membuktikan bahawa Isa (as) memerlukan selain daripada dirinya dan kekurangan terdapat dalam halaman kewujudannya, jika tidak, tidak bermaknalah yang akan diperintahkan semasa dia bersifat sempurna mutlak, kerana ini bercanggah dengan kebijaksanaan, kerana bagaimana mungkin Kesempurnaan Mutlak [boleh] mengambil manfaat daripada yang lain dari dirinya?!

Adapun yang telah dinyatakan dalam Risalah yang sama dalam Bab Ketiga, ia sepatutnya - selepas ia dibuka oleh apa yang kita lihat - Difahamkan bahawa kemunculan Allah dalam jasad ini betul-betul seperti PenampilanNya dalam semua alam-alam ciptaan dan tajalliNya di dalamNya, dan kemunculan-Nya Yang Maha Suci. Ya, ada yang khusus untuk ini dikatakan, kerana sesungguhnya, ia bermakna bahawa Isa (as) mewakili (kedatangan Allah di Sa'ir) yang bermaksud bahawa dia adalah tangan Allah dan Wajah Allah dan Imej Allah, bagaimanapun, beliau adalah hamba yang dicipta dan bukan Allah SWT. Terdapat perbezaan besar antara hakikat dan kesempurnaan Imej, tepat sebagai perbezaan antara adanya sesuatu dan ketiadaan sesuatu.

Oleh itu, Allah, seperti yang sebelum ini saya telah jelaskan, telah tajalli (kenyataan) di alam-alam Penciptaan dan muncul di dalamnya dan membuat ia kelihatan, dan ini tidak bermakna bahawa Dia telah turun (datang) di dalamnya atau telah menjadi Ketuhanan Mutlak, atau bahawa sebahagiannya adalah mungkin dari Ketuhanan Mutlak tidak kira betapa besar cahayamya, kerana sesungguhnya mengekalkan makhluk yang dicipta dengan mengekalkan cahaya dengan kegelapan. Oleh itu, martabat tertinggi yang mungkin untuk manusia adalah dia menjadi Allah dalam Penciptaan
﴿..... يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ .....﴾ hampir-hampir minyaknya akan bersinar walaupun tidak disentuh oleh api. Cahaya berlapis cahaya...} [3], hampir bercahaya sendiri - dan untuk itu Ibrahim (as) keliru pada mulanya dalam hal ini, sehingga dia mengenal Hakikat Allah [4], bagaimanapun, ia tidak pernah bercahaya oleh dirinya sendiri.

Dan Hadis Al Qudsi dari Allah SWT:

(لم تسعني سمائي ولا أرضي ووسعني قلب عبدي المؤمن)

[Tidak muat bagiKu, langit dan bumi Ku, yang boleh memuat Ku adalah hati hamba Ku yang mukmin."] [5],

yang bermaksud bahawa dia (hamba Allah) boleh menjadi Wajah Allah dan Tangan Allah seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran:

﴿إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ﴾

{Bahwasanya orang-orang yang berjanji setia kepada kamu sesungguhnya mereka berjanji setia kepada Allah. Tangan Allah di atas tangan mereka,} [6],

﴿وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَالْأِكْرَامِ﴾

{Dan tetap kekal Zhat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.} [7].

Dan sebagaimana ia jelas dalam nash-nash yang dibentangkan dalam Taurat dan Injil.



Anak (الإبن):

Di dalam Taurat dan Injil (Bapa ku, Bapa kamu, Anak, Bapa, Anak-anak Allah ).

(4) ....... maka beginilah firman Tuhan semesta alam: "Mereka boleh membangun, tetapi Aku akan merobohkannya; dan orang akan menyebutkannya daerah kefasikan dan bangsa yang kepadanya Tuhan murka sampai selama-lamanya." (5) Matamu akan melihat dan kamu sendiri akan berkata: "Tuhan maha besar sampai di luar daerah Israel." (6) Seorang anak menghormati bapanya dan seorang hamba menghormati tuannya. Jika Aku ini bapa, di manakah hormat yang kepada-Ku itu? Jika Aku ini tuan, di manakah takut yang kepada-Ku itu? firman Tuhan semesta alam kepada kamu, hai para imam yang menghina nama-Ku. Tetapi kamu berkata: "Dengan cara bagaimanakah kami menghina nama-Mu?". " [8].
         
(21) Pada waktu itu juga bergembiralah Yasu’ (Isa) dalam Roh Kudus dan berkata: "Aku bersyukur kepada-Mu, Bapa, Tuhan langit dan bumi, karena semuanya itu Engkau sembunyikan bagi orang bijak dan orang pandai, tetapi Engkau nyatakan kepada orang kecil. Ya Bapa, itulah yang berkenan kepada-Mu. (22) Semua telah diserahkan kepada-Ku oleh Bapa-Ku dan tidak ada seorangpun yang tahu siapakah Anak selain Bapa, dan siapakah Bapa selain Anak dan orang yang kepadanya Anak itu berkenan menyatakan hal itu." (23) Sesudah itu berpalinglah Yasu’ (Isa) kepada murid-murid-Nya tersendiri dan berkata: "Berbahagialah mata yang melihat apa yang kamu lihat. (24) Karena Aku berkata kepada kamu: Banyak nabi dan raja ingin melihat apa yang kamu lihat, tetapi tidak melihatnya, dan ingin mendengar apa yang kamu dengar, tetapi tidak mendengarnya." [9].
         
(1) Mazmuur Daud. Kepada Tuhan, hai Anak-anak Allah, kepada Tuhan sajalah kemuliaan dan kekuatan! (2) Berilah kepada Tuhan kemuliaan nama-Nya, sujudlah kepada Tuhan dengan berhiaskan kekudusan!  [10].

(1) Ketika Yasu’ (Isa) melihat orang banyak itu, naiklah Ia ke atas bukit dan setelah Ia duduk, datanglah murid-murid-Nya kepada-Nya. (2) Maka Yasu’ (Isa) pun mulai berbicara dan mengajar mereka, kata-Nya: (3) Berbahagialah orang yang miskin di hadapan Allah, karena merekalah yang empunya Kerajaan Syurga. (4) Berbahagialah orang yang berdukacita, karena mereka akan dihibur. (5) Berbahagialah orang yang lemah lembut, karena mereka akan memiliki bumi. (6) Berbahagialah orang yang lapar dan haus akan kebenaran, karena mereka akan dipuaskan. (7) Berbahagialah orang yang murah hatinya, karena mereka akan beroleh kemurahan. (8) Berbahagialah orang yang suci hatinya, karena mereka akan melihat Allah. (9) Berbahagialah orang yang membawa damai, karena mereka akan disebut anak-anak Allah. (10) Berbahagialah orang yang dianiaya oleh sebab kebenaran, karena merekalah yang empunya Kerajaan Syurga. (11) Berbahagialah kamu, jika karena Aku kamu dicela dan dianiaya dan kepadamu difitnahkan segala yang jahat. (12) Bersukacita dan bergembiralah, karena upahmu besar di Syurga, sebab demikian juga telah dianiaya nabi-nabi yang sebelum kamu." [11].

Kata-kata yang ada di dalam Taurat atau Injil dan bahagian-bahagian tertentu adalah samar-samar untuk orang yang tidak mengetahuinya, dan ditafsirkan oleh ulama yang tidak beramal - supaya mereka boleh mendakwa yang anak manusia untuk Allah SWT, atau bahawa mereka boleh mendakwa Ketuhanan Mutlak pada manusia - ia tidak bermakna dengan apa jua cara dari bentuk-bentuk Ketuhanan manusia adalah Ketuhanan Mutlak, sebaliknya, ia secara keseluruhsnnya menafikan penggabungan yang hakiki bagi manusia [12]. Dan jika seseorang berpaling ke arah itu dengan hati yang terbuka, meminta hakikat makrifah sebagaimana yang dikehendaki Allah SWT, yang diciptaNya, dia akan dapati bahawa Isa (as) memuji Allah dan memujaNya sebelum mengucapkan kata-kata, dan apabila melihat dengan mata keadilan mereka akan tahu bahawa kata-kata ini adalah diguna pakai oleh semua para Nabi, Rasul-rasul dan Aushiak sebagai Hujjaj Allah atas Penciptaan-Nya dan para KhalifahNya di Bumi-Nya. Kerana, setiap Hujjah dari Hujjaj Allah, adalah yang paling mengenal Allah di zamannya, dengan itu, menjadi bukti atasnya yang paling mengenal Allah pada umat di zamannya, dan juga ia menjadi bukti bahawa tidak ada yang tahu Khalifah Allah dan Hujjah Allah tiada yang benar-benar mengetahui selain Allah yang menciptanya (dan tidak ada seorangpun yang tahu siapakah Anak selain Bapa, dan siapakah Bapa selain Anak dan orang yang kepadanya Anak itu berkenan menyatakan hal itu).


Dan ini yang terdapat dalam ucapan Rasulullah Muhammad (S) untuk washiynya Ali Abi Talib (as): "Wahai Ali! Tiada siapa yang mengenal Allah kecuali aku dan engkau, dan tidak ada yang mengenal aku kecuali Allah dan engkau, dan tiada siapa yang mengenal engkau melainkan Allah dan aku."[13].

Dan juga, mesti mengenal manusia yang haqiqi dan dia adalah penciptaan (makhluk) yang kesemuanya adalah hamba-hamba Allah SWT, Dia merahmati mereka sebagaimana bapa yang telah merahmati kepada anak-anaknya, bahkan, Dia Lebih Menyayangi penciptaanNya daripada Ibu dengan anak tunggalnya. Dan sesungguhnya manusia dari para Nabi dan Aushiak (as) adalah penciptaan yang paling dikasihi Allah SWT, maka merekalah yang paling utama yang dijadikan Allah SWT, sebagaimana bapa mereka mengikut pengertian ini, dan kerana mereka taat kepada-Nya dan tidak menderhaka kepadaNya, Yang Maha Suci, seperti anak soleh yang taat dan berbakti kepada bapanya, dengan itu, maka betullah mereka adalah anak-anak Allah mengikut pengertian ini, dan mereka bukan Ketuhanan Mutlak, sebaliknya, mereka adalah hamba yang dimuliakan, kerana mereka bersyukur.

﴿وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُونَ﴾

{Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah telah mengambil (mempunyai) anak", Maha Suci Allah. Sebenarnya, mereka adalah hamba-hamba yang dimuliakan, } [14]

﴿لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً لاصْطَفَى مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ﴾

{Kalau sekiranya Allah hendak mengambil anak, tentu Dia akan memilih apa yang dikehendaki-Nya di antara ciptaan-ciptaan yang telah diciptakan-Nya. Maha Suci Allah. Dialah Allah Yang Maha Esa lagi Maha Mengalahkan.} [15].
            
Dan ia adalah jelas dalam al-Quran bahawa mereka (as)

﴿يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ﴾

{... hampir-hampir minyaknya akan bersinar walaupun tidak disentuh oleh api. Cahaya berlapis cahaya...} [16],

yang bermaksud, bahawa mereka adalah Allah dalam Penciptaan, iaitu [bahawa mereka] kenyataan Allah dan Imej (shurah) Allah sebagai mana dalam hadith dari mereka (as) menyatakan:

 (أن الله خلق آدم على صورته)

"Sesungguhnya Allah menciptakan Adam atas (imej) shurah-Nya" [17],


(26) Berfirmanlah Allah: "Baiklah Kami menjadikan manusia menurut gambar dan rupa Kami.....", [18],

dan mereka bukan Allah SWT. Dan akibatnya, jika memandang ke arah mereka adalah memandang kepada Allah, melihat mereka adalah melihat Allah, dan dalam Injil:

(8) Berbahagialah orang yang suci hatinya, karena mereka akan melihat Allah.
(9) Berbahagialah orang yang membawa damai, karena mereka akan disebut anak-anak Allah.


Dan dalam Al-Quran akan ditemui ucapan yang sama

﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ * إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ﴾

{Wajah-wajah pada hari itu berseri-seri. * Kepada Tuhannyalah mereka melihat.} [19]


dari Abi Al-Shalt Al-Harawi dari Imam Al-Redha (as), beliau berkata :

"Sabda Rasulullah (S): “Sesiapa saja yang telah menziarahi aku semasa hidupku atau selepas kematianku maka dia telah melawat Allah Ta’ala, dan darjat Nabi (S) adalah darjat Tertinggi di dalam syurga. Oleh itu, sesiapa yang menziarahi baginda dalam darjatnya di syurga dari rumahnya maka dia telah menziarahi Allah Tabaraka Wa Ta’ala,” Maka, aku berkata kepadanya: ”Wahai anak Rasulullah (S)! Apa yang di maksudkan dengan riwayat: Bahawa ganjaran  'La Ilaha Illa Allah’ adalah melihat wajah Allah Ta’ala'. Maka dia (as) berkata: 'Ya Aba Shalt! Sesiapa saja yang menyifatkan Allah Ta’ala, sebagai wajahnya, dia telah kafir, bagaimanapun, Wajah Allah Ta’ala, adalah Nabi-nabiNya, Rasul-rasul-Nya, dan Hujjaj-Nya, (shalawatu Allah ‘alaihim), merekalah yang bertawajjuh (menghadapkan wajah mereka) ke arah Allah Azza Wa Jalla, dan ke arah Agama-Nya, dan mengenali-Nya, dan berfirman Allah Ta’ala:
﴿كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ * َيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ﴾
{Semua yang ada di bumi itu akan binasa * Dan tetap kekal Zat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.} [20]
dan Allah Ta’ala berfirman:
﴿كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ﴾
{Semuanya akan musnah kecuali Wajah-Nya } ' " [21]

Allah Ta’ala berfirman:

﴿قُلْ إِنْ كَانَ لِلرَّحْمَنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ﴾

{Katakanlah, jika benar Al-Rahman mempunyai anak, maka akulah (Muhammad) orang yang mula-mula menyembahnya. "} [22].

{Katakanlah, jika benar Al-Rahman mempunyai anak, maka akulah (Muhammad) orang yang mula-mula menyembahnya}. Maksudnya bahawa Muhammad (S) adalah yang paling hampir dengan Allah Yang Maha Suci, dan Makhluk pertama yang dicipta Allah SWT, dan yang pertama menyembah Allah SWT. Oleh itu, jika Allah SWT, mempunyai anak (Maha Tinggi Allah dari yang demikian itu) maka ia adalah Muhammad (S), kerana sesungguhnya, mereka mengatakan bahawa yang pertama yang dihasilkan daripada-Nya SWT adalah anak atau Kalimah. Oleh itu, Muhammadlah yang berkata 'Aku penciptaan yang paling hampir dengan Allah SWT', baginda tidak pernah mengatakan 'aku anak sebahagian daripada Allah SWT', dia juga tidak berkata 'Aku Tuhan mutlak', tetapi sebaliknya, dia berkata, 'Aku Abdullah (hamba Allah) dan anak kepada Abdullah (hamba Allah)'.

﴿وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُونَ﴾

{Dan mereka berkata: "Tuhan Al-Rahman telah mengambil (mempunyai) anak", Maha Suci Allah. Sebenarnya mereka, adalah hamba-hamba yang dimuliakan, } [23].

Oleh itu, sesiapa yang mencari kebenaran dia harus berhati-hati dan ikhlas dalam pencariannya supaya dia boleh mencapai kebenaran (Al-Haqiqah) dan menyelamatkan dirinya daripada kemurkaan Allah SWT,

﴿وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً * لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدّاً * تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدّاً * أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَداً * وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً﴾

{Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak". * Sesungguhnya kamu telah mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar, * hampir-hampir langit pecah karena ucapan itu, dan bumi belah, dan gunung-gunung runtuh, * karena mereka mendakwakan Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak. * Dan tidak layak bagi Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak. } [24]



----------------------
[1] Injil Paulus, Injil 1 Timothy, Bab pertama - Lama dan Perjanjian Baru - Jemaah Gereja Timur.
[2] Injil Paulus, Injil 1 Timothy, Bab ketiga - Lama dan Perjanjian Baru - Jemaah Gereja Timur.
[3] Surah Al-Nur: 35
[4] Baca maklumat di dalam Kitab Mutasyabihat'.
[5] Bihar Al Anwar : Jilid. 55, Halaman. 39.
[6] Surah Al-Fath 48:10
[7] Surah Al-Rahman 55: 27
[8] Taurat, Maleakhi, Bab Pertama - Lama dan Perjanjian Baru. - Jemaah Gereja Timur.
[9] Injil Lukas, Bab Kesepuluh - Lama dan Perjanjian Baru - Jemaah Gereja Timur.
[10] Taurat, Zabur (Mazmur), Kedua Puluh Sembilan Bab 1 - Lama dan Perjanjian Baru. Jemaah Gereja Timur.
[11] Injil Matius Bab Kelima - Lama dan Perjanjian Baru - Jemaah Gereja Timur.
[12] Oleh kerana sebahagiannya memanggil sekumpulan orang bagawa mereka "anak-anak Allah", jadi mereka anak-anak lelaki sebenar bagi Allah dan Tuhan-tuhan anak berdasarkan ucapan Isa yang di dalam Injil bahawa dia "anak Allah" menunjukkan kepada Ketuhanan dan anak yang sebenar kepada Allah? Maha Tinggi Allah dari itu semua.
[13] Mukhtashar Bashair Al Darajat : P. 125.
[14] Surah Al-Anbiyāk 21: 26
[15] Surah Az-Zumar 39: 4
[16] Surah An- Nur 24:35  
[17] Al Kafi : J1, hal. 134. Al-Tauhid Al Shaduq : hal 103.
[18] Di dalam Taurat, Kitab Kejadian, Bab Pertama.
[19] Surah Al-Qiyāmah 75: 22 & 23
[20] Surah Al-Rahman 55:26-27
[21] 'Uyun Akhbar Al-Redha (as): J 2, hal 106.
[22] Surah Al-Zukhruf 43:81                
[23] Surah Al-Anbyā'  21:26
[24] Surah Maryam 19: 88-92.



✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas



Tiada ulasan: