Kitab
Tauhid: Tafsir Surah Al-Tauhid
Lampiran
3
Berikut adalah beberapa contoh daripada apa yang telah ditulis dalam
Kitab-kitab Aliran Wahabi dari semua kata-kata yang menjisimkan dan
menghadkan Allah Yang Maha Tinggi, Maha Tinggi Dia dari yang demikian itu.
Dan untuk meringkaskannya, cukuplah disampaikan beberapa salinan dari Kitab
"Lima'ah Al-I’tiqad" oleh Ibn Qudamah Al-Maqdisi, dan ulasan Ibn
Jibrin, dan beberapa Fatwa daripada Ibn Jibrin yang mengiringi Kitab ini, dan
juga beberapa Fatwa Ibn Utsaimin pada bab ini:
Ibn Qudamah berkata dalam Kitab "Lima'ah Al-I'tiqad":
(Bab orang-orang mukmin melihat
Tuhan mereka dan penglelihatan orang-orang mukmin itu melihat Tuhan mereka
dengan penglelihatan sendiri dan mereka menziarahi-Nya, dan Dia bercakap
kepada mereka, dan mereka bercakap kepada-Nya, Allah Yang Maha Tonggi
berfirman:
﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ ۞ إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ﴾
{Wajah-wajah pada hari itu
berseri-seri.* Kepada Tuhannyalah mereka melihat.} [1],
dan Yang Maha Tinggi berfirman
|
﴿كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ
لَمَحْجُوبُونَ﴾
{Sekali-kali tidak, sesungguhnya
mereka dari Tuhan mereka pada hari itu benar-benar terhijab.} [2].
Maka setelah terhijab (kerana) keadaan mereka dalam kemurkaan-Nya,
ini menunjukkan bahawa orang yang beriman akan melihat Dia dalam keadaan
redha-Nya, jika tidak, tidak ada perbezaan di antara keduanya. Dan Nabi (S)
bersabda:
(إِنَّكُمْ سَتَرَوْنَ رَبَّكُمْ كَمَا تَرَوْنَ هَذَا الْقَمَرَ
لَا تُضَامُّونَ فِي رُؤْيَتِهِ)
(Sesungguhnya kamu akan melihat Tuhanmu seperti kamu melihat bulan
ini, kamu tidak akan berbeza dalam melihat-Nya.) Hadits Sahih yang disepakati
(Itifaq), dan ini disamakan dalam melihat, bukan untuk yang melihat
([bermakna Allah]), kerana Allah SWT tidak serupa sesuatu dengan-Nya atau
sama dengan-Nya) [3]
Ibn Jibrin mengulas mengenainya, beliau berkata:
(Adapun melihatNya di akhirat, telah disahkan oleh Ahlul Sunnah sebagai
melihat secara jelas, bahawa orang mukmin melihat Allah Ta’ala dan
menziarahi-Nya di dalam syurga, dan Dia bercakap kepada mereka dan mereka
bercakap kepada-Nya...... oleh itu kita tahu ia adalah ajaran Ahlul Sunnah,
jadi adakah kita mengatakan: bahawa mereka melihat-Nya pada arah? Tidak syak
lagi melihatNya dari atas mereka, dan mereka melihat-Nya dengan pengelihatan
sebenar, dan melihat menghadap menurut kemahuan mereka, dan bahawa keterangannya
adalah jelas, dan antara yang paling sahih adalah kata-kata Jarir kerana beliau
berkata: (Sama seperti kamu melihat bulan pada malam Al-Badr (bulan penuh))
atau (seperti kamu melihat bulan ini)
Dan perbandingannya di sini pada pengelihatan, disamakan pengelihatan
dengan pengelihatan, Ia tidak
bertujuan untuk menyerupakan Tuhan - Yang Maha Tinggi - dengan bulan.
Sebaliknya, ia adalah perbandingan pengelihatan kamu dengan melihat Hakikat
(kebenaran) seperti kamu melihat bulan ini).
Dan Ibn Jibrin berkata:
(Dalam mengulas pada firman-Nya, Yang Maha Tinggi:
|
﴿ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَالِقُ كُلِّ
شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ لَا تُدْرِكُهُ
الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ﴾.
{Yang demikian itu ialah
Allah Tuhan kamu; tidak ada Tuhan selain Dia; Pencipta segala sesuatu, maka
sembahlah Dia; dan Dia adalah Pemelihara segala sesuatu.* Dia tidak dapat
dicapai oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala yang
kelihatan; dan Dialah Yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui.} [4].
Allah telah mengesahkan bahawa penglihatan tidak meliputi padaNya - yang
bermaksud: setiap kali penglihatan melihatNya mereka tidak diliputi padaNya,
jika penglihatan itu berlaku pada hari kiamat. Maka penglihatan tidak tidak
dapat mencapainya yang bermaksud: tidak dapat menyedari apa itu, tidak menyedari KenyataanNya, tidak menyedari bagaimana
Zat-Nya, dan disebabkan oleh KeagunganNya yang tidak diliputi Ilmu sesuatu (seseorang)
penciptaan pun, dan tidak juga mengetahuinya secara meliputi. Oleh itu, ayat
yang menjadi dalil dengan mengesahkan penglihatan, bukan menafikannya. Tetapi
sememangnya mereka adalah orang yang jahil).
﴿وَجَاءَ رَبُّكَ﴾
وقوله:
﴿هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلَائِكَةُ أَوْ
يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ﴾
{Yang mereka nanti-nanti tidak
lain hanyalah kedatangan malaikat kepada mereka atau kedatangan Tuhanmu atau
kedatangan sebahagian dari tanda-tanda Tuhanmu} ....[8].
{Segala sesuatu akan binasa kecuali Wajah-Nya},
[11]
Sebahagian daripada masyarakat daripada
penduduk negeri ini berkata: Sesungguhnya semua sifat-Nya akan binasa
kecuali wajah-Nya, dan dari sana menunjukkan bahawa sifat-sifat makhluk-Nya
maka ianya binasa sama sebagaimana semua makhluk binasa.
[1] Surah Al-Qiaamah 75:22-23
[5] Surah Al Ma'idah 5:116
[6] Surah Al-Fajar 89:22
[7].Surah Al-Baqarah 2:210
[8] Surah Al-An'am 6:158....
[9] Surah Al-Zumar 39:67
[10] Surah Al-Baqarah 2:115
[11] Surah Al-Qashash 28:88
[12] Surah Al-Rahman 55:27
✡✡✡✡✡
✡ Sebelum ✡✡ Kandungan
Kitab ✡✡ Selepas ✡
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan