Sabtu, 6 Januari 2018

Tauhid Pada Tasbih Dan Bukan Pada Sifat


Kitab Tauhid: Tafsir Surah Al-Tauhid

Tauhid Pada Tasbih Dan Bukan Pada Sifat

التوحيد في التسبيح لا في الوصف



Tauhid dari apa yang telah dijelaskan sebelum ini, ia adalah pada Tasbih (Penyucian) dan bukan pada Sifat [1]. Maksudnya bahawa, Tauhid Hakiki dilakukan dengan menyanjung (Tanzih) KesucianNya dari makrifah pada Kenyataan dan Hakikat-Nya. Untuk mencapai tujuan makrifah, dalam mengenal ketidakupayaan memakrifah. Oleh itu, matalamat yang boleh dicapai oleh manusia adalah dengan sifat-sifat atau Nama-nama Zat Kesempurnaan, itulah yang menyampaikan kepada makrifat ini  - iaitu ketidakupayaan mengenal untuk mencapai makrifat – yang di-tajalli-kan (dinyatakan) kepada manusia melalui penjelasan bahawa Tauhid Haqiqi pada Tasbih. Dia SWT berfirman:

﴿سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ * إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ﴾

{Maha Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan,* Kecuali hamba-hamba Allah yang ikhlas.} [2]

Dan itu adalah kerana, hamba-hamba yang ikhlas telah mengenal bahawa sifat-sifat yang dirujuk kepada HakikatNya kepada menyanjung tinggi, menyucikan (bertasbih) atau menquduskan (bertaqdis) dari sifat-sifat kekurangan. Maknanya, Dia SWT adalah bebas daripada kekurangan, iaitu sesungguhnya Dia SWT adalah Cahaya dengan tiada kegelapan padaNya..

Abi Abdillah (as) berkata: (Sesungguhnya Ilmu Allah tanpa Kejahilan di dalamNya, Hidup yang tanpa Kematian pada-Nya, Cahaya yang tanpa kegelapan di dalamNya) [3]

Dari Yunus bin Abdul Rahman, dia berkata:

 قلت لأبى الحسن الرضا (ع): (روينا أن الله علم لا جهل فيه، حياة لا موت فيه، نور لا ظلمة فيه، قال (ع): كذلك هو)

Aku berkata kepada Abi Al-Hasan Al-Redha (as) : ("Telah diriwayatkan kepada kami bahawa Ilmu Allah adalah tanpa Kejahilan di dalamNya, Hidup yang tanpa Kematian pada-Nya, Cahaya yang tanpa kegelapan di dalamNya " Jadi dia (as) berkata: Seperti itulah Dia) [4]

Dan pada hakikatnya, makrifat yang tidak boleh kita capai dari makrifat Al-Lahut (Makrifat Ketuhanan), ia hanyalah suatu kemungkinan kepada kita, dan darinya kita tidak boleh sampai pada makrifat yang hakiki, kerana kita tidak mungkin tahu ketidakupayaan kita untuk mengetahui (mengenal) HakikatNya SWT kecuali dengan mengenal ketidakupayaan kita pada makrifat Al-Lahut (Makrifat Ketuhanan) yang mutlak. Ini kerana, Al-Lahut mutlak ialah yang kita hadap, dan ia sesuai untuk keadaan kita, dan adalah mungkin bagi kita untuk menyelam ke dalam bidang (halaman) mengenalNya, melalui kelemahan kita yang diketahuiNya [5], kerana Al-Lahut mutlak adalah sempurna mutlak, yang kita datang berlindung (bertuhan) kepadanya dan mengatasi kekurangan kita. Tetapi adakah mungkin, sebagai contoh, kita ingin mengetahui ketidakupayaan untuk mengenal Al-Rahmah Mutlak tanpa mengetahui apa itu Rahmah? Sudah pasti jawapannya: Tidak. 

Oleh itu untuk, mengetahui ketidakupayaan kita pada makrifat Al-Rahmah Mutlak, atau (Al-Rahman Al-Rahim SWT), kita mesti tahu apa itu Rahmah. Dan semakin besar Al-Rahmah yang kita ketahui ini, semakin besarlah makrifat kita padaNya, Dan hasilnya adalah mengenal ketidakupayaan kita untuk mengetahui Rahmat Mutlak adalah lebih besar. Dan dengan itu akan, mengetahui ketidakupayaan kita untuk mengenal Hakikat yang kita hadapkan dengan Al-Rahmah Mutlak, yang lebih besar. Untuk mengetahui Al-Rahmah Mutlak dicapai dengan mengetahui tajalli (kenyataan) Al-Rahmah dalam Penciptaan, dan makrifat Al-Lahut mutlak dicapai dengan mengetahui tajallinya dalam Penciptaan, sebagaimana Hakikat makrifat dicapai dengan makrifat Al-Lahut (Tuhan) mutlak.

Oleh itu, adalah wajib kita mengenal siapa khalifah Allah di Bumi-Nya, mereka adalah tajalli (kenyataan) Allah dalam penciptaan, dan dengan mengenali mereka kita akan mengenal Allah, iaitu mengenal ketidakupayaan untuk mengenaliNya. Oleh itu, mengenal ketidakupayaan untuk mencapai Hakikat makrifat, dan ini adalah Tauhid yang dituntut dari anak Adam. Dan ini adalah rahsia sebenar dan sebab diutus para Nabi dan Aushiak (as), iaitu betapa perlunya mereka diutus; Oleh kerana makrifat adalah disempurnakan melalui mereka..

Di sini terletaknya hakikat Tauhid dan bahawa: Sesunguhnya Dia SWT hanya tajalli (kenyataan) untuk ciptaan-Nya pada Al-Lahut Mutlak, supaya mereka mengenaliNya, yang mana sesuai untuk keadaan mereka, kerana mereka ini fuqara’ (serba kurang), dan mereka datang berlindung (bertuhankan) Yang Kaya Mutlak supaya memenuhi kekurangan mereka. Yang bermaksud bahawa, Al-Lahut bukanlah Hakikat, sebaliknya, adalah Wajah Al-Hakikat yang sesuai (wajar) bagi penciptaan, dia adalah penzahiranNya SWT kepada kita supaya kita boleh mengenaliNya. Oleh itu, Al-Lahut bukan Hakikat, sebaliknya ia adalah jalan yang membawa kepadanya (Hakikat). Tetapi itu tidak bermakna bahawa Al-Lahut Mutlak lain dariNya SWT. Kerana pada hakikatnya, tidak terdapat namaNya (yang dipanggil) Lahut (Tuhan) jika tidak kerana wujud Penciptaan, kerana Dia SWT adalah Al-Lahut (Tuhan) bagi kita, sesungguhnya kita adalah fuqara’ (serba kurang), dan perlu untuk mengatasi kekurangan, dan kerana itulah kita datang berlindung (bertuhan) kepada-Nya SWT. Maksudnya, dengan tajallinya Dia SWT pada Al-Lahut Mutlak untuk Penciptaan tidak lain penzahiranNya SWT kepada mereka dengan apa yang wajar (sesuai) dengan keadaan mereka, tidaklah Al-Lahut adalah Al-Kasyaf Al-Haqiqi (benar-benar terdedah) sepenuhnya dari Hakikat, sebaliknya, ia ditakrifkan oleh Hakikat dengan apa yang sesuai dengan keadaan dan kekurangan penciptaan

Dari Abi Sanan, dia berkata, aku bertanya Aba Al-Hassan Al-Redha (as):

(Adakah Allah Azza wa Jalla, mengenal diri-Nya sebelum penciptaan dicipta?
Beliau (as) menjawab: Ya,
Aku berkata: Adakah Dia melihatNya dan mendengarkanNya?
Beliau (as) berkata: (Dia tidak memerlukannya, kerana Dia tidak bertanya padaNya dan tidak meminta dariNya. Dia adalah diriNya, dan diriNya adalah Dia. KekuasaanNya dilaksanakan, maka dia tidak perlu menamakan diriNya. Tetapi Dia memilih untuk diri-Nya Nama-nama supaya yang lain dariNya menyeru denganNya, kerana jika Dia tidak diseru dengan NamaNya, Dia tidak akan dikenal. Nama pertama yang dipilihNya untuk DiriNya adalah: Yang Tinggi, Yang Agung [العلي العظيم - Al-‘Aliy Al-‘Adzim], kerana Dia Maha Tinggi dari segalanya, maknanya ialah "Allah", dan Nama-Nya ialah "Al-‘Aliy Al-‘Adzim (Yang Tinggi, Yang Agung) ", dan ia adalah yang pertama daripada nama-nama-Nya, Dia adalah di atas dari segala sesuatu ) [6]

Sebelum ini telah dikemukakan:

(Dari Hisham bin Al-Hakam, bahawa dia bertanya kepada Aba Abdillah (as) tentang nama-nama Allah dan nama "Allah" itu apa asalnya, dari mana terbitnya, dia (as) berkata: Ya Hisham, "Allah" berasal daripada "ilah", dan ilah diperlukan kepada yang datang berlindung (bertuhan) padanya, dan nama yang bukan dinamakan. Oleh itu, sesiapa yang menyembah nama tanpa makna, sesungguhnya dia telah kafir dan tidak menyembah sesuatu, dan sesiapa yang menyembah nama dan makna, sesungguhnya dia telah syirik dan telah menyembah kedua-duanya. Dan sesiapa yang menyembah makna tanpa nama, maka sesungguhnya inilah Tauhid.) [7]

Dan kata-kata Imam-imam (as) adalah jelas di dalam riwayat-riwayat, bahawa manusia hanya perlu memikirkan kata-kata Imam Al-Redha (as)

(KekuasaanNya dilaksanakan, maka dia tidak perlu menamakan diriNya. Tetapi Dia memilih untuk diri-Nya Nama-nama supaya yang lain dariNya menyeru denganNya, kerana jika Dia tidak diseru dengan NamaNya, Dia idak akan dikenal.),

Dan kata-kata Imam Al-Shadiq (as): (Ya Hisham, "Allah" berasal daripada "ilah", dan ilah diperlukan kepada yang datang berlindung (bertuhan) kepadanya)

Dan untuk gambaran yang lebih jelas kita mesti mengetahui bahawa mengenalNya SWT dengan mengenal Hakikat sifat-sifat-Nya yang sepenuhnya agak mustahil, kerana dua sebab:

Pertama: bahawa semua sifat-sifat Ilahiyah, bahkan keseluruhannya adalah Al-Lahut  - Allah – yang tidak lain adalah wajah yang dihadapkan kita kepada Dia SWT, dengan apa yang sesuai untuk keadaan kita. Jadi Al-Lahut bukan hakikat, tetapi ia adalah jalan untuk mengenal Hakikat. Oleh itu, ia berhenti padaNya dan menganggap mengenalNya adalah Makrifat Haqiqi yang lengkap sama seperti berhenti di tengah-tengah jalan yang membawa kepada matlamat, dan mendakwa telah mencapai matlamat.

Kedua: Apabila sifat-sifat itu dinisbahkan kepada-Nya SWT ia menjadi mutlak, dengan itu bagaimana mungkin yang tidak mutlak akan mengenal makrifat yang mutlak lengkap, manakala makrifat yang lengkap bermakna yang Arif perkara di sekelilingnya. Dan tidak ada yang di sekeliling sesuatu kecuali yang lebih atas atau, sekurang-kurangnya sama dengannya.
  

               
Oleh itu, mendakwa kemungkinan mengenal sifat-sifat Ilahiyah suatu makrifat yang lengkap samalah seperti mensabitkan dakwaan berbilang-bilangnya Al-Lahut Mutlak, dan yang sabit itu menjadi yang ‘arif - dan dia adalah makhluk - sebagai ketuhanan mutlak, dan ini adalah batil. Oleh itu, apa yang kita boleh kenal dari sifat-sifat itu adalah kenyataannya (tajalli) dalam penciptaan, dan sudah tentu tajalli yang paling hampir baginya, mereka adalah para Hujjaj Allah atas ciptaanNya dan khalifah-khalifah di bumiNya [8].

Sekiranya kita mengambil Al-Rahmah, sebagai contoh, kita hendaklah tahu apa yang boleh diketahui tentang Al-Rahmah, supaya kita boleh tahu dari hubungan para Nabi dan Aushiak dengan seluruh penciptaan yang lain. Jadi mari kita anggap bahawa ia (Al-Rahmah) berkisar antara 80-99 peratus, dan semua mereka (as) mengikut taraf mereka, tetapi tidak seorang pun daripada mereka mencapai100 peratus; kerana sesiapa yang bersifat itu [100 % Al-Rahmah] dia adalah sempurna yang tidak ada kekurangan, dan yang kaya tiada kemiskinan padanya, iaitu dia adalah cahaya tanpa kegelapan di dalam dirinya, ini hanyalah untuk Dia Yang Maha Suci dan bukan ciptaan-Nya. Dan dengan itu, tinggallah makrifat kita dengan sesuatu Al-Rahmah, tidak kira di mana sahaja ia sampai, ia tidak lengkap, dan matlamat yang kita boleh mencapainya adalah mengenal (makrifat) ketidakupayaan untuk mengenal Al-Rahmah yang mutlak .

Dan dalam makna yang ringkas, ia adalah makrifat yang bergantung kepada menafikan kekurangan [9], di mana ia adalah makrifat yang bergantung kepada Tanzih atau Tasbih (menyanjung atau menyuci). Dan untuk itu saya telah katakan dan bentangkan bahawa Tauhid pada Tasbih bukan pada Sifat.

Dan juga, adalah makrifat untuk penciptaan umum dikaitkan dengan khalifah Allah di bumi-Nya, kerana pada mereka Allah dikenal dan pada mereka Tauhid dilaksanakan. Dengan belas kasih (rahmat) dikenal RahmahNya yang Mutlak, dan dengan rububiyah (pengurusan) mereka pada penciptaan akan dikenal Al-Rububiyah Mutlak, dan dan dengan Al-Lahutiyah (ketuanan - ketuhanan) mereka dalam penciptaan, akan dikenal Lahut Mutlak Yang Maha Suci. Dan tanpa mereka, tidak akan ada makrifat ataupun Tauhid pada penciptaan selebihnya.

Oleh itu, Tauhid terikat kepada khalifah-khalifah Allah dengan ikatan yang sangat ketat, bahkan, jika kita memeriksanya dengan teliti perkara ini, kita akan tahu dari apa yang telah dibentangkan bahawa Makrifat dan Tauhid tidak mungkin dicapai oleh penciptaan yang lain, kalaulah tidak makhluk pertama yang diciptakan, atau ‘Aqal pertama, atau Muhammad (S), yang dengannya penciptaan mengenalNya SWT.

Dari Abd Al-Salam bin Saleh Al-Harwi, dari Ali bin Musa Al-Redha, dari bapanya Musa bin Ja'far, dari bapanya Ja'far bin Muhammad, daripada bapanya Muhammad bin 'Ali dari bapanya Ali bin Al-Hussein, daripada bapanya Al-Hussein bin 'Ali dari bapanya Ali bin Abi Talib (as), bahawa dia berkata: Rasulullah (S) bersabda:

(ما خلق الله خلقاً أفضل مني ولا أكرم عليه مني، قال علي (ع): فقلت: يارسول الله فأنت أفضل أم جبرئيل ؟ فقال: يا علي، إن الله تبارك وتعالى فضل أنبياءه المرسلين على ملائكته المقربين، وفضلني على جميع النبيين والمرسلين، والفضل بعدي لك يا علي وللأئمة من بعدك، وإن الملائكة لخدامنا وخدام محبينا.
يا علي، الذين يحملون العرش ومن حوله يسبحون بحمد ربهم ويستغفرون للذين آمنوا بولايتنا، يا علي لولا نحن ما خلق الله آدم ولا حواء ولا الجنة ولا النار، ولا السماء ولا الأرض، فكيف لا نكون أفضل من الملائكة، وقد سبقناهم إلى معرفة ربنا وتسبيحه وتهليله وتقديسه، لأن أول ما خلق الله عزوجل خلق أرواحنا فأنطقنا بتوحيده وتحميده.
ثم خلق الملائكة فلما شاهدوا أرواحنا نوراً واحداً استعظموا أمرنا، فسبحنا لتعلم الملائكة إنا خلق مخلوقون، وأنه منزه عن صفاتنا، فسبحت الملائكة بتسبيحنا ونزهته عن صفاتنا ، فلما شاهدوا عظم شأننا هللنا، لتعلم الملائكة أن لا إله إلا الله وإنا عبيد ولسنا بآلهة يجب أن نعبد معه أو دونه، فقالوا: لا إله إلا الله، فلما شاهدوا كبر محلنا كبّرنا لتعلم الملائكة أن الله أكبر من أن ينال عظم المحل إلا به، فلما شاهدوا ما جعله الله لنا من العز والقوة قلنا: لا حول ولا قوة إلا بالله لتعلم الملائكة أن لا حول لنا ولا قوة إلا بالله، فلما شاهدوا ما أنعم الله به علينا وأوجبه لنا من فرض الطاعة قلنا: الحمد لله لتعلم الملائكة ما يحق لله تعالى ذكره علينا من الحمد على نعمته، فقالت الملائكة: الحمد لله، فبنا اهتدوا إلى معرفة توحيد الله وتسبيحه وتهليله وتحميده وتمجيده.
ثم إن الله تبارك وتعالى خلق آدم فأودعنا صلبه وأمر الملائكة بالسجود له تعظيما لنا وإكراما، وكان سجودهم لله عزوجل عبودية ولآدم إكراماً وطاعة لكوننا في صلبه، فكيف لا نكون أفضل من الملائكة وقد سجدوا لآدم كلهم أجمعون، وإنه لما عرج بى إلى السماء أذّن جبرئيل مثنى مثنى، وأقام مثنى مثنى، ثم قال لي: تقدم يا محمد، فقلت له: يا جبرئيل أتقدم عليك ؟ فقال: نعم؛ لأن الله تبارك وتعالى فضّل أنبياءه على ملائكته أجمعين، وفضّلك خاصة، فتقدمت فصليت بهم ولا فخر، فلما انتهيت إلى حجب النور قال لي جبرئيل: تقدم يا محمد، وتخلف عني، فقلت: يا جبرئيل في مثل هذا الموضع تفارقني ؟ فقال: يا محمد، إن انتهاء حدي الذي وضعني الله عز وجل فيه إلى هذا المكان، فإن تجاوزته احترقت أجنحتي بتعدي حدود ربي جل جلاله.
فزج بي في النور زجة حتى انتهيت إلى حيث ما شاء الله من علو ملكه، فنوديت: يا محمد، فقلت: لبيك ربي وسعديك تباركت وتعاليت، فنوديت: يا محمد أنت عبدي وأنا ربك فإياي فاعبد وعلي فتوكل، فإنك نوري في عبادي ورسولي إلى خلقي وحجتي على بريتي، لك ولمن اتبعك خلقت جنتي، ولمن خالفك خلقت ناري، ولأوصيائك أوجبت كرامتي، ولشيعتهم أوجبت ثوابي.
فقلت: يا رب، ومن أوصيائي ؟ فنوديت: يا محمد، أوصياؤك المكتوبون على ساق عرشي، فنظرت وأنا بين يدي ربي جل جلاله إلى ساق العرش فرأيت اثنى عشر نوراً، في كل نور سطر أخضر عليه إسم وصي من أوصيائي، أولهم: علي بن أبي طالب، وآخرهم مهدي أمتي، فقلت: يا رب هؤلاء أوصيائي من بعدي ؟ فنوديت: يا محمد، هؤلاء أوليائي وأوصيائي وحججي بعدك على بريتي ، وهم أوصياؤك وخلفاؤك وخير خلقي بعدك، وعزتي وجلالي، لأظهرن بهم ديني ولأعلين بهم كلمتي ولأطهرن الأرض بآخرهم من أعدائي، ولأمكننه مشارق الأرض ومغاربها، ولأسخرن له الرياح، ولأذللن له السحاب الصعاب، ولأرقينه في الأسباب، ولأنصرنه بجندي، ولأمدنه بملائكتي حتى تعلو دعوتي ويجتمع الخلق على توحيدي، ثم لأديمن ملكه، ولأداولن الأيام بين أوليائي إلى يوم القيامة)

("Allah tidak menciptakan ciptaan yang lebih baik daripada ku dan yang tidak lebih mulia padaNya daripada ku."
Ali (as) berkata: "Wahai Rasulullah, adakah engkau lebih baik atau Jibrail?"
Lalu baginda (S) bersabda: "Wahai Ali, sesungguhnya Allah Tabaraka Wa Ta’ala, telah melebihkan semua Anbiak yang diutusNya ke atas MalaikatNya Al-Muqarabin, dan Dia telah melebihkan aku atas semua Nabi-nabi dan rasul-rasul, dan yang utama selepasku adalah engkau wahai Ali, dan bagi Imam-imam selepas-mu, dan sesungguhnya para malaikat adalah khadam kita dan khadam-khadam yang kasihkan kita . Wahai Ali, orang-orang yang membawa Arasy dan mereka yang mengelilinginya bertasbih dengan memuji Tuhan mereka, mereka meminta ampun untuk orang-orang beriman dengan Wilayah (kekuasaan) kita.
Wahai Ali, jika tidak kerana kita, Allah tidak akan menciptakan Adam atau Hawa atau Syurga atau Neraka, tidak juga Langit atau Bumi, jadi bagaimanalah kita tidak lebih utama daripada para malaikat dan kita telah mendahului mereka dalam makrifat pada Tuhan kita dan bertasbih padaNya, bertahlil padaNya dan bertaqdis padaNya, kerana apabila Allah Azza wa Jalla mula mencipta, Dia menciptakan Ruh-ruh kita, kita disebut dengan men-Tauhid-kanNya dan memuji-Nya.
Kemudian Dia mencipta malaikat, lalu apabila mereka melihat Ruh-ruh kita sesuatu yang bercahaya mereka rasa kita sebagai perkara yang terlalu besar, jadi kita bertasbih untuk memberi tahu malaikat bahawa kita adalah makhluk ciptaan, dan bahawa Dia terlalu jauh (Tinggi) dari sifat-sifat kita.
Maka bertasbih malaikat-malaikat dengan tasbih kita dan menyanjung-tinggikanNya atas sifat-sifat kita.
Oleh itu, apabila mereka melihat kebesaran urusan kita, kita dialu-alukan, agar para malaikat mengetahui bahawa -لا إله إلا الله  (tiada Tuhan melainkan Allah) dan bahawa kita adalah hamba-hamba dan bukan tuhan-tuhan untuk disembah bersama-Nya atau tanpa-Nya.
Lalu mereka berkata: لا إله إلا الله  (Tiada Tuhan melainkan Allah).
Oleh itu, apabila mereka melihat bahawa hal kita menjadi lebih besar, kita berkata الله أكبر  - Allahu Akbar (Allah Maha Besar), supaya malaikat mengetahui bahawa Allah terlalu Agung yang tidak lain daripada Dia boleh mempunyai hal kebesaran ini.
Oleh itu, apabila mereka melihat apa yang diberikan Allah kepada kita daripada Kebesaran dan Kekuatan, kita berkata: لا حول ولا قوة إلا بالله  - La hawla wala quwwata illa Billah (tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah) supaya malaikat mengetahui bahawa kita tidak mempunyai apa-apa daya atau kekuatan melainkan dengan Allah.
Oleh itu, apabila mereka melihat nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah kepada kita dan mewajibkan kepada kita dengan mengenakan ketaatan kepada kita, kita berkata: الحمد لله - Alhamdu Lillah (Segala puji bagi Allah), supaya malaikat mengetahui apa hak Allah kepada kita dari mengingatiNya dengan memuji-Nya atas nikmat-Nya, maka malaikat berkata: Al-Hamdu lillah (Segala puji bagi Allah), oleh itu dengan kita mereka telah dibimbing kepada makrifah Tauhid Allah dan bertasbih (mensucikan)-Nya, bertahlil (memperTuhankan)-Nya, bertahmid (memuji)-Nya dan bertamajid (memuliakan)-Nya.
Kemudian Allah Tabaraka Wa Ta’ala, menciptakan Adam dan meletakkan kita di sulbinya, dan Dia memerintahkan para malaikat sujud kepadanya, mengagungkan dan memuliakan kita. Sujud mereka itu adalah sujud ’Ubudiyah kepada Allah Azza wa Jalla, dan sujud mereka kepada Adam memuliakan dan taat kepada kita kerana kita berada di sulbinya. Jadi bagaimana kita tidak melebihi para malaikat kerana mereka semua telah sujud kepada Adam?
Dan apabila Dia telah naikkan aku ke Langit (mikraj), Jibrail membaca azan dua kali, dua kali dan membaca Iqama dua kali, dua kali.
Kemudian dia berkata kepadaku: Teruskanlah (ke hadapan) Ya Muhamamd .
Maka aku berkata: Wahai Jibrail , Bolehkah aku mendahului kamu?
Jibrail berkata: Ya, kerana Allah Tabaraka Wa Ta’ala, melebihkan Anbiak-Nya atas segala malaikat-Nya, dan Dia telah melebihkan engkau secara khusus.
Jadi aku terus pergi, dan aku mengimamkan solat mereka tanpa kebanggaan.
Oleh itu, apabila aku sampai ke Hijab cahaya, Jibrail berkata kepadaku: "Dahuluilah Ya Muhammad", dan dia berhenti di belakang ku.
Jadi aku berkata: Wahai Jibrail, mengapa engkau meninggalkan aku kini berada dalam kedudukan ini?
Jadi dia berkata: Wahai Muhammad, ini adalah penghujung sempadan yang Allah Azza wa Jalla telah tentukan bagiku di tempat ini, jika aku melampauinya sayapku akan terbakar kerana menjangkau had Tuhanku Jalla Jalaalah.
Kemudian dia menolak aku naik ke dalam Cahaya ditolak sehingga aku sampai di mana yang Allah kehendaki dari Ketinggian Kerajaan-Nya.
Kemudian aku telah dipanggil: Wahai Muhammad!
Jadi aku berkata:
 لبيك ربي وسعديك تباركت وتعاليت
Ya Wahai Tuhanku! dan Atas KesenanganMu! BarkahMu dan KetinggianMu!
Kemudian aku telah dipanggil: Wahai Muhammad, engkau adalah hambaKu, dan Akulah Tuhan kamu, maka beribadatlah kamu, dan bergantunglah pada Ku (tawakkal), kerana engkau adalah CahayaKu pada hamba-hambaKu, dan utusan-Ku pada penciptaan aku, dan HujjahKu pada makhlukKu. Bagi kamu dan untuk orang-orang yang mengikuti kamu, Aku telah cipta Syurga-Ku, dan bagi yang menentang engkau aku telah cipta api nerakaKu, dan bagi Aushiak engkau Aku telah wajibkan HormatKu, dan bagi Syiah mereka Aku wajibkan GanjaranKu.
Jadi aku berkata: Wahai Tuhan, siapakah Aushiak-ku?
Jadi aku dipanggil: Wahai Muhammad, Aushiak engkau adalah orang-orang yang ditulis pada kaki ArasyKu.
Jadi aku melihat, aku di hadapan Tuhanku Jalla Jalaalah pada kaki Arasy. Jadi aku melihat Dua belas Cahaya, dalam setiap cahaya terdapat garis hijau di mana padanya ada nama Washiy dari Aushiak-ku. Pertama dari mereka: Ali bin Abi Talib, dan yang terakhir dari mereka: Mahdi umatku.
Jadi aku berkata: Wahai Tuhanku, mereka ini Aushiak-ku selepasku?
Jadi aku dipanggil: Wahai Muhammad, mereka ini adalah AuliakKu, Aushiak-Ku dan HujjajKu selepas kamu atas makhlukKu. Dan mereka adalah Aushiak dan Khalifah-khalifah engkau dan penciptaan terbaik-Ku selepas engkau. Demi ‘IzzahKu dan JalalKu! Sesungguhnya Aku akan zahirkan (menangkan) melalui mereka AgamaKu, dan aku akan tinggikan melalui mereka Kalimah-Ku, dan Aku akan menyucikan bumi dari musuh-musuhKu oleh yang terakhir daripada mereka, dan Aku akan menempatkannya ke atas Timur dan Barat Bumi ini, dan Aku akan taklukkan angin kepadanya, dan akan Aku limpahkan Ketinggian, memperteguh Kesukaran, dan Aku akan himpunkan dia dalam hal segala perkara dan sebab, dan Aku akan beri kepadanya sokongan tenteraKu, dan Aku akan bantu dia dengan malaikatKu, sampai Tinggi SeruanKu dan berkumpul penciptaan atas TauhidKu, maka aku akan mengekalkan kerajaannya, dan aku akan daulahkan hari-hari-Ku antara AuliakKu hingga hari kiamat ) [10]


---------------------------------
[1] Seperti yang telah dibentangkan dalam ucapan saya mengenai "Al-Shamad ", bahawa Tanzih dan Tasbih pada Zat dan penjelasan untuk Kesempurnaan Mutlak, melalui menafikan sebarang kekurangan daripadanya.
[2] Surah Al-Shaffat 37:159 -160
[3] Al-Tauhid - Al-Syeikh Al-Shaduq: halaman 137
[4] Al-Tauhid - Al-Syeikh Al-Shaduq: halaman 138
[5] Al-Shadiq (as) berkata: (Al-‘Ubudiyah adalah teras (intipati -jauhar) hakikat Al-Uluhiyah) - Misbah Al-Syari'ah: halaman 7. Al-Tafsir Al-Safi : Jilid 6, halaman 348, dan di dalamnya (jauhar) bukan sedemikian, dari sumber-sumber lain .
[6] Al-Kafi: jilid 1, halaman 113
[7] Al-Kafi, jilid 1, halaman 87, hadis 2
[8] Seperti yang telah dibentangkan sebelum ini ("bermakna diutus mereka adalah perlu kerana Makrifat lengkap pada mereka dan melalui mereka ")
[9] Jika kita menganggap bahawa yang adil adalah bertentangan dengan yang zalim. Dan jika kita menganggap bahawa 99 peratus daripada Keadilan telah ditajallikan (dinyatakan) pada salah seorang khalifah Allah di bumi-Nya, dan baki satu peratus adalah nisbah zalim pada sifat kewujudan beliau, dan bahawa kita dapat mengenal Khalifah ini dari khalifah-khalifah Allah di bumi-Nya, ber-Makrifat Lengkap. Maka kita akan mengetahui yang sebanyak 99 peratus Keadilan dan kita tahu kezaliman yang termasuk dalam halaman kewujudan beliau. Sekarang, jika kita mahu untuk menggambarkan keadilan mutlak, bergantung kepada makrifat ini yang kita ada, kita tidak akan dapat untuk mengatakan mengenai keadilan mutlak, kecuali bahawa ia adalah keadilan yang tidak mempunyai ketidakadilan di dalamnya. Yang bermaksud bahawa, kita bergantung kepada menafikan ketidakadilan dari halaman keadilan mutlak untuk mengetahui keadilan mutlak. Dan ini menidakkan kezaliman menunjukkan kepada kita dalam penjelasan yang lengkap ketidakupayaan kita untuk mengetahui Keadilan mutlak.
[10] 'Iilal Al-Syarai3 - Al-Syeikh Al-Shaduq: jilid 1, halaman 5. Kamal Al-Deen wa Tamam Al-Ne'mah: halaman 255


✡✡✡✡✡

Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas



Tiada ulasan: