Kitab
Tauhid: Tafsir Surah Al-Tauhid
Al-Tauhid
التوحـيد
Tauhid yang haqiqi tidak berakhir pada
sifat-sifat yang menghimpunkan nama-nama Allah, jadi Kalimah " لا إله إلا الله - la ilah illa Allah (Tiada Tuhan melainkan Allah )" bukan akhir (penamat) bagi
Tauhid, sebaliknya, ia adalah permulaan kepada Tauhid. Dan akhir bagi Tauhid
dan Hakikat Tauhid adalah (Dia) [atau هو - Huwa]. Dan seperti yang saya telah
bentangkan sebelum ini, "ه" (atau huruf "Haa'" yang merupakan huruf
pertama perkataan "Huwa") adalah untuk mengiyakan
(mengesahkan), dan "و" (huruf "wau") adalah untuk melambangkan keghaiban
yang Ghaib. Sesungguhnya Dia adalah Saksi Yang Ghaib Yang Maha Suci lagi Maha
Tinggi dari apa yang mereka sekutukan. Dan untuk itu, Surah Al-Tauhid
(Al-Ikhlas) adalah { قل هو
- Katakanlah Dia}, dan yang selebihnya adalah
ulasan (syarah), perincian dan penjelasan. Seperti yang telah saya jelaskan,
Allah atau Kota Kesempurnaan Ilahiyah hanyalah satu Tajalli (kenyataan) bagi
Hakikat sebenar Dia - Hua,
dan "Allah" disifatkan bagi-Nya
SWT yang dengannya penciptaan menghadapNya untuk dikenal, dan bukannya Dia SWT.
Dan apa yang dituntut daripada manusia adalah
Martabat Tauhid ini, Martabat Hakikat dan Kenyataan (Al-Haqiqah Wa Al-Kunh);
kerana ia mewakili bagi menafikan sifat-sifat dari-Nya Yang Maha Suci dan
dengan penuh ikhlas kepada Dia SWT dalam hakikat ibadah dan sujud yang hakiki, dan
selain daripada ibadah, keikhlasan dan tawajjuh ini tidak pernah bebas daripada
syirik dalam martabat tertentu.
Oleh itu, penciptaanNya menghadap Ketuhanan
(Uluhiyah) iaitu wajah-Nya SWT mengikut kesesuaian mereka dan apa yang sesuai mengikut
keadaan mereka, kerana mereka adalah ciptaan dan keperibadian mereka serba
kurang dan lemah. Oleh itu, adalah wajar mereka menghadap Dia SWT dengan
Kesempurnaan. supaya mereka boleh bertawajjuh kepadaNya dan datang berlindung kepadaNya
dan mengatasi kekurangan mereka dan mengenali-Nya dengan martabat tertentu
melalui jalan permulaan dalam makrifat ini, dan ianya adalah makrifat
Kesempurnaan mutlak melalui mengatasi kekurangan dalam halaman kewujudan makhluk
yang tidak lengkap (kekurangan). Oleh itu, dengan menghadkan makrifat Ketuhanan
(Uluhiyah) adalah kejahilan, kelemahan dan pembatasan yang besar. Bahkan,
manusia perlu (mesti) menjadikan matlamat makrifatnya adalah makrifat Hakikat
dan Kenyataan yang kita boleh namakannya sebagai Hakikat Makrifat, dan
mungkin hakikat makrifat terakhir dinisbahkan pada makhluk; kerana ia
adalah makrifat yang tidak mampu dicapai.
✡✡✡✡✡
✡ Sebelum
✡✡ Kandungan
Kitab ✡✡ Selepas ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan