Sabtu, 13 Januari 2018

Disudahi dengan kebaikan



Kitab Tauhid: Tafsir Surah Al-Tauhid

Disudahi dengan kebaikan



Tauhid adalah  الصراط المستقيم jalan yang lurus, ia lebih tajam daripada pedang, dan lebih halus daripada rambut. Dan ia menjelaskan bahawa penyelewengan daripadanya akan membawa manusia kepada syirik dan kufur. Atas sebab itu, seseorang mesti mengenalinya [dengan] sangat tepat untuk manusia menyeberang dengannya menuju ke Akhirat yang mulia dan ke Syurga yang luasnya seluas langit dan Bumi, yang disediakan untuk – mereka yang bertakwa yang beramal dengan ilmu dan makrifat. Maka terpulanglah pada manusia itu agar tidak menyia-nyiakan peluang (masa) dan untuk mencari setepat dan seteliti mungkin serta beramal siang dan malam untuk mencapai Hakikat dan Tauhid.

Dan ketahuilah bahawa tidur di tempat yang tidak bersih dan makan roti barli banyak menyelamatkan hutang. Segala puji tertentu bagi Allah yang telah mengurniakan kepada kita nikmat hidayah dengan kesejahteraan darimya dan rahmat. Dan segala puji bagi Allah yang melebihkan kita atas kepada kita, dan telah melayan kita dengan belas kasihan. Dan segala pujian bagi Allah untuk segala nikmat yang Dia kurniakan kepadaku dan ke atas bapa dan anak-anakku dan orang yang beriman lelaki dan perempuan dan ke atas setiap ciptaan-Nya sehingga terjadinya Al-Saat.

Ya Allah, ucapan selawat ke atas Muhammad, kekasih Mu, pilihan Mu, dan Khalifah Mu yang sebenar. Ya Allah, ucapan selawat ke atas Keluarga Muhammad, yang tebaik, yang suci sesuci-sucinya. Ya Allah, jika Engkau mengangkat ku di sisi manusia lalu diriku jatuh, dan janganlah menimpakan daku dengan kesombongan yang amat merugikan. Dan sucikan aku dari syak dan syirik, dan jadikanlah aku dengan kehendak Mu, dan keikhlasanku ke atas DiriMu , dan keikhlasanku daripada sifat Ana di dalamnya, dan yang kutakuti  yang datang secara halus dan sembunyi, Ya Allah, ya Tuhan, Wahai yang Maha Mengasihani dari segala yang mengasihani.

Dan salam kepada orang yang beriman lelaki dan perempuan dari timur dan barat bumi ini, dan rahmat Allah dan keberkatan-Nya.


Ahmad Al-Hassan

18 Ramadan. 1425 Hijrah.

✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas




Tiada ulasan: