Kitab
Tauhid: Tafsir Surah Al-Tauhid
Tajalli Al-Uluhiyah dalam Penciptaan untuk Penciptaan
تجلي الألوهية في الخلق للخلق
Ketuhanan Al-Uluhiyah adalah seperti
Al-Rububiyah [1] , kerana jika makna Al-Rabb adalah
pengurus (Al-Murabbi), maka Al-Ilah adalah datang berlindung padanya,
supaya dia boleh mengatasi kekurangan dan mencapai kesempurnaan. Dan sebagai, Al-Rabb
boleh dikatakan seumpama bapa pada anak-anaknya, kerana dikatakan Rab - tuan sebuah
keluarga, jika kita lihat hubungannya dengan anak-anaknya adalah apa yang dia
curahkan kepada mereka, begitu juga adalah benar sifat Al-Ilah boleh
diberikan kepada bapa, jika dipandang dari hubungan dengan anak-anaknya, yang
meminta keperluan darinya. Oleh itu, shurah Lahut (imej Tuhan) boleh diberikan
kepada orang-orang yang istimewa dari Nabi-Nabi Allah dan Rasul-Nya orang-orang
yang benar-benar menpunyai imej (shurah) Allah SWT pada Penciptaan.
Allah SWT berfirman :
﴿فَإِذَا
سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ﴾
{Maka apabila telah
Kusempurnakan kejadiannya dan Kutiupkan kepadanya rohKu; maka hendaklah kamu
tersungkur dengan bersujud kepadanya".} [2].
Sujud pada asalnya adalah untuk Hakikat dan Kenyataan-Nya
Yang Maha Suci, dan ia adalah melaksanakan kewajipan ke atas menyatakan hakikat
kezuhuranNya kepada hamba-hamba. Sujud adalah hasil yang tidak dapat dielakkan
untuk Makrifat, sebagaimana Rasulullah (S) lakukan ketika Mikraj (Naik ke
Langit). Imam Al-Shadiq (as) berkata: (... maka apabila baginda mengangkat
kepalanya nyatalah kepada baginda KeagunganNya, lalu baginda jatuh (terus) bersujud
dengan sendirinya, bukan kerana perintah yang diperintahkan padanya...) [3]
Dan sujud makhluk kepada makhluk bermakna menyatakan HakikatNya SWT pada yang disujudnya. Dan hakikat yang dinyatakan pada Al-Lahut (Tuhan) adalah seperti yang telah dibentangkan sebelum ini. Oleh itu, yang disujud kepadanya, adalah sujud untuk menyatakan Al-Lahut padanya. Maka, ayat di atas jelas menunjukkan bahawa Al-Lahut (Tuhan) telah ditajallikan (dinyatakan) pada Adam (as), dan dengan sebab itu Allah memerintahkan malaikat sujud kepadanya. Dan di dalam ayat itu juga jelas menunjukkan bahawa Al-Lahut (Tuhan) Tajalli (dinyatakan) pada Adam (as) ketika Allah meniupkan rohNya padanya
﴿وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي﴾
{dan ditiupkan padanya dari rohKu}.
Oleh itu, Roh Allah adalah (imej) shurah
Al-Lahut (Tuhan)
(الله خلق آدم على صورته)
(Allah mencipta Adam atas (imej)
shurahNya),
jadi secara tabieinya (fitrahnya) bahawa sujud
pada Adam kerana Roh Allah telah ditiupkan padanya, dan pada hakikatnya, ia
adalah sujud pada shurah Al-Lahut (imej Tuhan) yang ditajallikan (dinyatakan) pada
Adam, maka ia adalah sujud kepada Tuhan yang haqiqi yang diwakili oleh imej
KhalifahNya ini di dalam penciptaan-Nya
﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ
إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً﴾.
{dan ketika Tuhanmu berkata kepada malaikat
sesungguhnya Aku jadikan di Bumi seorang Khalifah }
Tajalli pertama bagi Al-Lahut Al-Mutlaq
(Ketuhanan mutlak) pada Penciptaan dan (Imej) shurah Allah yang lebih jelas dan
Khalifah Allah yang haqiqi dan makhluk pertama dan ‘Aqal pertama dan Kalimah
pertama adalah Muhammad (S).
Oleh itu, makna ayat:
﴿وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي﴾
{dan ditiupkan padanya dari rohKu}
bermakna, apabila ditiupkan padanya, pada Adam
adalah dari Nur Muhammad (S) [4], maka sujud kepada Adam
dan taat kepadanya, maka Allah SWT menamakan Muhammad (S) {﴿رُوحِي﴾ - RohKu}, yang
bermaksud, Tajalli (Kenyataan) KetuhananKu dan KehidupanKu [5]
Maka Muhammad (S) adalah Imej Allah pada
Penciptaan, dan dituntut dari Penciptaan melihat padanya untuk mereka mengenal
Allah. Jadi tujuan penciptaan adalah Al-Makrifah (Mengenalinya).
﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا
لِيَعْبُدُونِ﴾
{Dan tidak Aku ciptakan jin dan Manusia
melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.} [6]
maknanya untuk mengenal, diwajibkan untuk
mengetahui jalan makrifat yang hakiki, ia adalah Muhammad (S) dan seluruh para
Nabi dan Aushiak (as), setiap seorang daripada mereka adalah satu Kenyataan dan
kezuhuran bagi jalan ini, dan kesemuanya dikira Penciptaan yang mengenal
Allah [7] Yang Maha Suci. Oleh itu, Sujud pada
hakikatnya bukanlah untuk Adam (as), sebaliknya ia adalah untuk Muhammad (S),
dan kerana inilah ditetapkan dan dicerminkan (dinyatakan) Hakikat Muhammad (S)
pada Adam (as)
﴿فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ
رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ﴾
{Maka apabila telah Kusempurnakan
kejadiannya dan Kutiupkan kepadanya rohKu; maka hendaklah kamu tersungkur
dengan bersujud kepadanya".},
tetapi, ia adalah Sujud kepada (Tuhan) Lahut
Hakiki Allah SWT, selepas kita mengenal bahawa ia adalah sujud pada Imej
Zuhurnya Al-Lahut pada Penciptaan [8]
Maka Muhammad (S), Ali (as), para Imam (as)
dan Isa (as) adalah faqir – miskin - di sisi Allah, dan mereka membawa sifat
Al-Lahut (Ketuhanan), bermakna kepada merekalah datang berlindung untuk mereka
boleh memenuhi keperluan dan mengatasi kelemahan dan mencapai kesempurnaan, dan
mereka memenuhi keperluan dan mengatasi kelemahan dan menyempurnakan penciptaan
tetapi oleh kekuatan dan kuasa dengan izin Allah, kerana tidak ada kekuatan
atau kuasa pada mereka kecuali di sisi Allah, seperti mereka tidak mempunyai
keupayaan untuk bergerak melainkan bergerak dengan izin Allah. Jadi sifat mereka
adalah sifat Ketuhanan, seperti yang telah diterangkan, bukanlah jenis
Ketuhanan Mutlak Yang Maha Suci, sebaliknya, mereka adalah Imej-Nya Yang Maha
Suci dan Nama-nama Terbaik (Asma’uhul Husna) dan WajahNya yang padanya arah (tempat)
ciptaan-Nya menghadap. Maka, dengan sifat Ketuhanan yang dengannya mereka telah
disifatkan untuk mengenal Hakikat Ketuhanan Yang Maha Suci. Tetapi mereka bukan
tuhan-tuhan yang disembah bersamaNya Yang Maha Suci seperti yang telah
dijelaskan. Sebaliknya, mereka adalah hamba-hamba yang diciptakan yang
mengatasi kelemahan dan dikurniakan kesempurnaan oleh Allah dan dengan izin
Allah SWT. Dan ini bermakna bahawa mereka disifatkan dengan sifat Ketuhanan.
Mereka bukan tuhan-tuhan selainNya, Dan bukan sesuatu tanpa Allah, kerana
mereka adalah ciptaan daripada ciptaan-ciptaanNya dan mereka yang
dibangkitkanNya Yang Maha Suci dan mereka bukan tuhan-tuhan yang bersamaNya.
Yang bererti bahawa mereka bukan berada dalam martabat Ketuhanan Yang Hakiki
dan sebaliknya mereka berada pada martabat Penciptaan (makhluk), kerana mereka
adalah Tajalli (kenyataan) Hakikat Ketuhanan pada Penciptaan. Dan ini membawa
pengertian bahawa mereka adalah Allah pada Penciptaan dan maknanya mereka
adalah Imej Allah dan mereka adalah wajah Allah dan Nama-nama Terbaik Allah dan
juga bermaksud
أن الله معنا
Sesungguhnya Allah bersama kami". Dan ini
juga mennerangkan bahawa sesiapa yang mengenal mereka telah mengenal Allah dan
sesiapa yang jahil terhadap mereka maka dia telah jahil terhadap Allah; kerana
Allah Yang Maha Suci menghadapi yang lain dari Penciptaan pada mereka (as); dan
kerana mereka adalah Imej (shurah) yang mencerminkan Ketuhanan yang Hakiki.
﴿فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى﴾
{maka jadilah dia (Muhammad) dekat sejarak dua
ujung busur panah atau lebih dekat (lagi).} [9],
bermakna baginda mencerminkan Al-Lahut dan
dengan baginda Penciptaan mengenalNya Yang Maha Suci.
﴿يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ
تَمْسَسْهُ نَارٌ﴾
{Minyak yang hampir bercahaya walaupun
tidak disentuh oleh api } [10]
bermakna dia hampir bercahaya dengan tiada
kegelapan di dalamnya dan bahawa dia hampir bercahaya oleh diri sendiri, tetapi
pada hakikatnya dia tidak seperti itu; kerana cahaya adalah daripada Allah dan
bukan dari dirinya (S), dan atas sebab itulah Ibrahim Al-Khalil (as) telah
keliru [11], dan begitu juga dengan malaikat semasa
Mi’raj [12] dengan Muhammad (S). Maka keluarga
Muhammad (as) pada martabatnya ini. Dan tujuan Penciptaan adalah mencapai
martabat ini. Mereka (as) adalah Kesempurnaan akhir yang mungkin bagi manusia,
dan bagi penutup agama dengan Muhammad dan keluarga Muhammad, dan penamat dunia
dengan Muhammad dan keluarga Muhammad.
-------------------------
[1] Kedua-duanya (Al-Uluhiyah, Al-Rububiyah)
memperkatakan hubungan di antara yang kaya dan yang fakir, antara yang sempurna
dan yang serba kurang, memenuhi yang fakir dan menyempurnakan yang serba
kurang. Tetapi perbezaannya adalah bahawa: Al-Rububiyah melihat dari atas ke
bawah, yang bererti, dari yang kaya sempurna kepada fakir yang serba kurang
dari Al-Murabbi (الرب - pengurus) kepada, Al-Marbub (atau المربوب - yang diurus). Bagi Al-Uluhiyah, adalah
secara terbalik, bermakna dari bawah ke atas, dari fakir yang serba kurang
kepada yang kaya sempurna, daripada yang berpaling kepada
al-Ilah tempat berpaling. Jadi Al-Rububiyah menunjukkan Kaya dan
Kesempurnaan yang kekayaanNya Maha Sempurna, sementara Al-Uluhiyah menunjukkan
fakir dan lemah yang serba kurang, yang tidak sempurna. Dan sebab itu Wajah
Yang Maha Tinggi Lagi Maha Suci dan tajalli hakikatNya Yang Maha Suci, dengan
Ketuhanan kepada hamba-hambaNya, supaya Dia boleh dikenali. Maka Penciptaan mengenali
akan kekayaan dan Kesempurnaan-Nya dan mereka datang berlindung kepada-Nya
supaya Dia boleh mengatasi kefakiran mereka dan memenuhi kekurangan mereka.
[2] Surah Shad 38:72
[3] Al-Kafi halaman 482. Lihat riwayat dalam
Lampiran 5
[4] Dan mungkin ada yang tidak terfikir bahawa
terdapat terlalu banyak para Nabi dan Aushiak (as) yang lebih utama daripada
Adam (as) dan lebih tinggi martabatnya, kerana Imej Allah ketika dicipta Adam
bukanlah imej yang pertama iaitu (Muhammad (S)), dan Ruh Allah yang ditiupkan
pada Adam bukan Ruh pertama tetapi (Muhammad (S)), sebaliknya, ia adalah satu
tajalli dari tajalli dalam penciptaan, kerana di antara Adam dengan mereka,
semua penciptaan lebih tinggi martabatnya daripada Adam (as), tetapi kita boleh
katakan bahawa ia adalah, kerana ia mewakilinya dan membuat ia zahir dan kerana
ia adalah satu tajalli (kenyataan) dari kenyataan-kenyataan.
[5] Muhammad (S)
adalah Khalifah Allah yang hakiki untuk
mencapai Tujuan Penciptaan ini, dan dengannya Allah dikenali. Atas
sebab itulah ditiupkan pada Adam Hakikat dari Tujuan itu. Oleh itu, yang
benar-benar berhak untuk dipanggil Roh Allah, Imej Allah, Khalifah Allah dan
‘Aqal, adalah Muhammad (S). Adapun Nabi Adam (as) dipanggil Imej Allah atau
ciptaan atas Imej Allah, kerana dia dicipta atas Imej Allah, Muhammad (S) dan
kerana Adam mewakili tajalli Muhammad (S). Dan Isa (as) yang dipanggil Roh
Allah itu adalah kerana dia adalah tajalli kepada Roh Allah Al-Haqiqi
Muhammad (S) (Dan saudara boleh mendapatkan maklumat tentang perkara ini dalam
buku "Al-Nubuwah
Al-Khatimah" (Penutup Nabi-nabi))
[6] Surah Al-Zariyat 51:56
[7] Allah SWT telah mencipta setiap manusia
pada Fitrah (sifat) pada martabat ini (Allah pada Penciptaan), kerana diri
setiap manusia dicipta dan dijadikan atas kezahiran Imej Al-Lahut, dan ini
adalah makna
(الله خلق
آدم على صورته)
Allah telah mencipta Adam atas Imej-Nya). Jadi
setiap manusia layak padanya (untuk martabatini), dan pintu sentiasa terbuka
pada masa lalu, sekarang dan akan datang.
[8] Enggan sujud kepada Adam (as) enggan sujud
kepada Allah SWT, dan berpaling dari makrifat, dan pasti menuju kejahilan, dan
ia adalah kebodohan dan ia menafikan kebijaksanaan selepas Adam (as) menjadi
pembawa alat makrifat (alat untuk mengenal) Allah SWT
[9] Surah Al-Najm 53:9
[10] Surah Al-Nur 24:35,
[11]
﴿لَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى
كَوْكَباً قَالَ هَـذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لا أُحِبُّ الآفِلِينَ *
فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغاً قَالَ هَـذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ
لَئِن لَّمْ يَهْدِنِي رَبِّي لأكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ * فَلَمَّا
رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَـذَا رَبِّي هَـذَا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ
قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ﴾
{Ketika malam telah gelap, dia melihat
sebuah bintang (lalu) dia berkata: "Inilah Tuhanku", tetapi tatkala
bintang itu tenggelam dia berkata: "Saya tidak suka kepada yang
tenggelam"." Kemudian tatkala dia melihat bulan terbit dia berkata:
"Inilah Tuhanku". Tetapi setelah bulan itu terbenam, dia berkata:
"Sesungguhnya jika Tuhanku tidak memberi petunjuk kepadaku, pastilah aku
termasuk orang yang sesat".* Kemudian tatkala ia melihat matahari terbit,
dia berkata: "Inilah Tuhanku, ini yang lebih besar". Maka tatkala
matahari itu terbenam, dia berkata: "Hai kaumku, sesungguhnya aku berlepas
diri dari apa yang kamu persekutukan." * Kemudian tatkala ia melihat
matahari terbit, dia berkata: "Inilah Tuhanku, ini yang lebih besar".
Maka tatkala matahari itu terbenam, dia berkata: "Hai kaumku, sesungguhnya
aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan."} [Surah Al-An'aam
6:76-78] !
[12] Abu Abdillah (as) berkata:
(Sesungguhnya Allah Al-‘Aziz Al-Jabbar, menaikkan (Mikraj) NabiNya (S) ke
Langit KetujuhNya, Adapun pada (langit) yang pertama, Dia memberkatinya, dan
pada (langit) kedua Dia mengajarkan ilmu-ilmu yang difardhukan...... kemudian
dinaikkan ke Langit Dunya, maka malaikat terbang ke penjuru-penjuru langit,
maka mereka semua jatuh turun merendah dan bersujud dan mereka berkata:
" سبوح
قدوس ربنا ورب الملائكة والروح ما أشبه هذا النور بنور ربنا
Maha Suci dan Maha Kudus Tuhan Kami dan Tuhan
para malaikat dan roh, bagaimana sama cahaya ini dengan cahaya Tuhan
kita?"
Jadi Jibril (as) berkata: "Allahu Akbar
Allahu Akbar – (Allahu Maha Besar, Allahu Maha Besar) "Jadi
malaikat-malaikat senyap, dan pintu Langit dibuka dan para malaikat berkumpul
dan mereka datang dan mengucap salam ke atas Nabi (S)) - . Jilid Al Kafi 3,
halaman 482. Lihatlah riwayat lengkapnya pada lampiran (5)
✡✡✡✡✡
✡ Sebelum✡✡ Kandungan Kitab ✡✡ Selepas ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan