Khamis, 4 Disember 2014

Soalan 547: Satu soalan tentang mengundi

Soalan 547: Satu soalan tentang mengundi
        
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
اللهم صل على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Salam ke atasmu wahai tuan Ahmad Al-Hassan, Al-Yamani.


Wahai tuan, saya adalah seorang Ansariah, tetapi keluarga saya tidak, namun mereka mendesak saya supaya mengundi dan jadi saya pergi [mengundi]. Walau bagaimanapun saya merosakkan undi dan menandakan lebih daripada satu nama dan saya tidak tahu siapa mereka ... saya menandakan lebih daripada satu nama, adakah cara ini dilarang (haram), atau bagaimana? Sudilah menjawabnya.

Adakah ini dianggap berdosa terhadap saya, atau bagaimana?

Penghantar: Jurutera awam - Iraq

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi amat Pengasihani. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat Allah ke atas Muhammad dan Aali Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam penuh pengiktirasan.

Semoga Allah memberikan anda kejayaan. Jika anda terpaksa (dipaksa) mengenai perkara ini, maka Allah akan mengampunkan anda, dan Dialah sebaik-baik Pemberi ampun. Dan saya bermohon kepada Allah agar Dia memberi anda yang terbaik di akhirat dan dunia.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته,

Ahmad Al-Hassan
Rejab / 1431 A.H.

Tiada ulasan: