Soalan
422:
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan
nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani gigih,
Salam
dan selawat ke atas Qa'im Aali Muhammad dan Yamani mereka yang dijanjikan Mahdi, Pertama, dan
yang mula-mula beriman dan perhiasan yang pertama dan yang terakhir, ya tuan dan
Maulai Ahmad Al Hassan (as).
بسم الله الرحمن الرحيم ﴿لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ
وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا وَلاَ
تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا
رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ
لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ﴾
Dengan nama Allah, Yang
Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani, {Allah tidak membebani seseorang melainkan
sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala yang diusahakannya dan ia
mendapat siksa yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami,
janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami,
janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau
bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau
pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami;
ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah
kami terhadap kaum yang kafir".} [28]..
Tuan,
ayat ini menafikan bebanan yang di luar usaha dan kesanggupannya, manakala
pertengahan [ayat yang sama] mengandungi doa dalam firmanNya SWT:
﴿رَبَّنَا
وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ﴾
{Ya
Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami
memikulnya }.
Apakah
yang dimaksudkan dengan firmanNya ini??
2
- Apakah tafsiran firmanNya SWT:
﴿رَبَّنَا
لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا﴾
{"Ya
Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah.},
Dan
adakah manusia dihukum kerana kelalaian?
3
- Diriwayatkan daripada Manshur bin Hazim, beliau berkata: "Aku berkata Abi
Abdullah (as): 'Sesungguhnya Allah mengagumi dan memuliakan sesiapa yang
mengenal penciptanya, bahkan, penciptaan mengenal dengan Allah, Beliau (as)
berkata:.”Kamu telah berkata benar." Tuan, apa yang beliau (as) maksudkan
dalam Hadis ini?’
4
-Tuan, dari kebaikan tuan tolong jelaskan, apakan makna kata-kata Amir Al-Mu'minin:
(hati telah melihatNya dengan kebenaran iman) yang diriwayatkan dalam Hadis ini
dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: "Datang seorang rabbi (hibr)
kepada Imam Ali (as) dan bertanya," Wahai Amir Al-Mu'minin, adakah kamu melihat
Tuhanmu apabila menyembah-Nya? "Imam Ali (as) menjawab,"Celakalah
kamu! Aku tidak akan menyembah Tuhan yang aku tidak dapat melihatNya." Dia
kemudian bertanya, "Bagaimana kamu melihat-Nya?" Kata Imam Ali (as), "Celakalah
kamu! Dua mata tidak dapat melihatNya, dengan saksi penglihatan mata, tetapi hati-hati
melihatNya dengan kebenaran iman.”
5
–
﴿لَا
تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ
إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ﴾
{Janganlah kamu sembah
di samping (menyembah) Allah, tuhan apapun yang lain. Tidak ada Tuhan (yang
berhak disembah) melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu pasti binasa, kecuali Allah.
Bagi-Nya-lah segala penentuan, dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.} [29]
Imam
(as) adalah Wajah Allah mengikut apa yang telah didatangkan dari tuan Ahl Al-Bait,
Tuan, apakah maksud firman-Nya “Binasa”? Dan dalam erti kata lain, apakah
maksudNya SWT dengan binasa segala sesuatu?
6
- "Al-Mahdi keluar dari sebuah Karyah (kampung) yang dipanggil "Kar3ah".[30].
Tuan, dengan kemurahan hati dan kemuliaan tuan menjelaskan pandangan tuan yang
mulia mengenai hadits ini dan apa yang dimaksudkan olehnya.
7
–telah disebutkan dalam beberapa riwayat mengenai sifat Al-Mahdi bahawa dia
adalah pemuda yang berjaya, (selawat Tuhanku ke atasnya). Boleh saya bertanya Tuan
mengenai penjelasan daripada sifat ini?
8 - Tuan,
saya telah kekal teguh dalam iman saya dan keyakinan saya tetapi ada tinggalan
bakinya, dengan itu, saya meminta kepada tuan supaya memberkati dan mencukupkan
dengan kebahagiaan rohani yang boleh menyempurnakan iman saya dan menjadikan
kebenaran dan hakikat tertancap dalam ke dalam diri saya semoga saya tidak
kehilangan atau berpaling daripadanya, dengan kelembutan dan kemurahan hati tuan
dan bersabar terhadap saya. Pimpinlah saya untuk membawa saya dalam kemurahan
hati tuan dan keutamaan tuan dalam berbuat baik. Dan Saya memohon maaf kerana
saya kurang beradab dan terlalu berani dengan tuan. Tuan, adakah tuan melihat
bahawa saya telah datang kepada tuan untuk selain daripada harapan? Atau bahawa
saya telah melampirkan diri saya untuk hujung tali tuan kecuali hanya apabila
dosa-dosa saya membawa saya jauh dari hubungan? Amatlah buruk kenderaan apa
yang diri saya telah tunggang dari keinginannya, terlalu buruk syak wasangka
dan keinginannya mendorong ke arahnya dan celakalah ia untuk terlalu berani dengan
tuannya dan pemimpinnya.
Dan
saya meminta dari tuan Al-Yamani bapa saya yang pengasih dan penyayang dan baik
hati, ingatlah saya di sisi Tuhan-Nya, dan untuk menjadikan saya dalam kenangan
dan doanya, dan mengampuni saya untuk kegelapan dan salah laku saya dan
melampaui batas atas diri saya sendiri dan untuk kelemahan saya dengannya dan
dengan bapanya Imam Al-Mahdi (as).
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Dan Salam ke atas kamu dan rahmat Allah serta keberkatan-Nya.
Dan Salam ke atas kamu dan rahmat Allah serta keberkatan-Nya.
Anakmu
yang jahil
Penghantar:
Al Syeikh Al Hilliy - Iraq
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan
nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala
puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad
dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.
Jawapan
kepada Soalan 1 & 2: Berkata Yang Maha Kuasa:
﴿لِّلَّهِ
ما فِي السَّمَاواتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَإِن تُبْدُواْ مَا فِي أَنفُسِكُمْ أَوْ
تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُم بِهِ اللّهُ فَيَغْفِرُ لِمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن
يَشَاءُ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾
{Kepunyaan Allah-lah
segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Dan jika kamu
melahirkan apa yang ada di dalam hatimu atau kamu menyembunyikan, niscaya Allah
akan membuat perhitungan dengan kamu tentang perbuatanmu itu. Maka Allah
mengampuni siapa yang dikehendaki-Nya dan menyiksa siapa yang dikehendaki-Nya;
dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.} [31].
Ayat
ini, sebagaimana ia adalah jelas di dalamnya bahawa Allah akan memperhitungkan atas
apa yang tersembunyi dalam diri, bermakna jika seseorang menyembunyikan kejahatan
akan dihisab atasnya. Allah menjelaskan bahawa perkara ini bukanlah di luar
keupayaan manusia, yang bererti bahawa sesuai dengan fitrah dan keupayaan yang diletakkan
di dalamnya, memungkinkan dia menjadi sentiasa baik dan tidak menyimpan [ada] kejahatan,
dengan itu, adalah mungkin sesuai dengan fitrahnya, dia menjadi sebahagian dari
orang-orang yang Allah telah bukakan kepada mereka,
﴿إِنَّا
فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُّبِيناً﴾
{Sesungguhnya
Kami telah buka bagimu dengan pembukaan yang nyata}.
Oleh
itu, pada hakikatnya syaitan tidak ada peluang padanya atau niatnya dan amalannya.
Tetapi dalam perkara ini ada batas-batas kemampuan manusia itu, kita dapati ia
secara luaran keupayaan dan tenaga pada kebanyakan anak-anak Adam, bukan kerana
kekurangan pada fitrah mereka yang Allah tetapkan ke atas mereka, tetapi
sebaliknya, kerana kelemahan (kegagalan) diri mereka sendiri. Dan seterusnya
Allah berfirman dalam ayat ini yang didatangkan dengannya dan Allah memberi
anda kejayaan,jika muhasabah ini yang ada dalam diri dalam niat, telah diangkat
daripada manusia secara amnya. Allah tidak akan membeban manusia melainkan yang
sesuai dengan keupayaan (usaha) mereka dan kuasa (tenaga) mereka yang
sebahagian besar daripada mereka berada di kalangan orang yang beriman, dan ini
adalah satu keringanan kepada manusia, yang bererti bahawa Allah akan menghukum
mereka atas kemampuan yang sebenarnya adalah lebih kecil daripada kemampuan
sebenar yang disimpan dalam diri mereka.
Yang
Maha Kuasa Berfirman:
﴿عَلَيْهَا
مَا اكْتَسَبَتْ﴾
{dan
ia mendapat siksa yang dikerjakannya}, bermakna Allah akan menghakimi manusia atas
kejahatan yang telah dilakukan olehnya melalui perbuatan dan bukan niatnya.
Maksudnya, bahawa Dia Yang Maha Suci akan menghukum manusia dengan kejahatan
jika dia berhasrat (niat) dan melakukan jenayah itu.Dia tidak akan memperhitung
hanya untuk apa yang ia niatkan dan tidak dapat melaksanakannya atau bahawa dia
[melakukan] perbuatan jahat tanpa niat melakukannya sebelum itu.
﴿لاَ
يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا
اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى
الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ
وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى
الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ﴾
{Allah tidak membebani
seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala yang diusahakannya
dan ia mendapat siksa yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami,
janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami,
janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau
bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau
pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami;
ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah
kami terhadap kaum yang kafir".}
Maka
firmanNya SWT:
﴿رَبَّنَا
لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ... وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ
طَاقَةَ لَنَا بِهِ﴾
{Ya
Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah............dan
janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya },
Dia
menjelaskan bahawa bagi tiap-tiap manusia ada keupayaan,kuasa dan hadnya,
bermakna manusia -.melalui kerja (amalan) dan usahanya. Maka sepatutnya ia meminta
daripada Allah mengampunkannya kerana kelemahan dan kelalaiannya – iaitu ia meninggalkan
dan mengabaikan – perintah-perintah Allah.
﴿رَبَّنَا
لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا﴾
{Ya
Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah}
Juga
meminta menjadikan ujian padanya dengan batas-batas, keupayaan (usaha) dan kuasanya,
walaupun ia adalah lebih rendah daripada keupayaan dan kuasa yang telah
diletakkan sesuai dengan fitrahnya, dan juga disebabkan kekurangannya, kerana
jika Allah membebankannya dengan apa yang ada di luar
kemampuan
dan kuasanya - yang kurang daripada keupayaan sebenar dan kuasa yang telah
diletakkan sesuai dengan fitrahnya - dia akan gagal dan hilang (rugi)
segala-galanya, Dan oleh itu ini adalah doa yang sangat bijak untuk orang-orang
yang kehilangan (rugi) sesuatu dan tidak mahu kehilangan segala-galanya, dan
kebanyakan daripadanya adalah anak-anak Adam,
﴿وَلاَ
تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا
وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ﴾
{janganlah
Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah
kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka
tolonglah kami terhadap kaum yang kafir}
Jawapan
kepada Soalan 3: Allah menjadikan diriNya dikenali melalui ciptaan-Nya, dan
bukan ciptaan-Nya membuat Dia dikenali; ini adalah pengertian Hadis.
Maksudnya
jika kita katakan bahawa Allah dikenali melalui Hujjaj-Nya (as), dan Hujjaj
Allah adalah orang-orang yang melalui meraka Allah dikenali, Maka ertinya di
sini adalah bahawa Allah menjadikan diriNya dikenali pada penciptaanNya yang
lain melalui mereka (Hujjaj as), bukannya mereka yang membuatkan Dia SWT dikenali.
Merekalah
wajah Allah yang dengan mereka Dia menghadap ciptaan-Nya, yang bermaksud bahawa
Dialah yang menghadap ciptaan-Nya melalui mereka supaya Dia boleh dikenali, bukanlah
mereka, dari diri mereka atau dengan diri mereka, menyebabkan Allah dikenali.
Oleh
itu, jika perkara tersebut adalah seperti itu, maka hakikatnya adalah bahawa
mereka tidak mempunyai aturan sesuatu, kerana Dia Yang Maha Suci mahu dikenali,
dengan itu Dia menciptakan mereka dan Dia menjadikan dikenali melalui mereka
dan Dia menjadikan diriNya dikenali melalui mereka.
Bagi
mengetahui hakikat makrifah ini dan bagaimana ia anda dapat lebih faham perkara
di atas dengan lebih terperinci, jika dikehendai Allah, dalam Kitab
Tafsir Surah Al-Tauhid' dan ia adalah dalam perjalanan untuk diterbitkan, Insya
Allah
Jawapan
kepada Soalan 4: Melihat Yang Maha Suci adalah Makrifah, dan saya telah katakan
mengenai perkara ini sebelum ini, bagaimanapun, jika dikehendaki Allah, anda
akan menemui perkara itu [diperkatakan] dengan terperinci dalam Kitab
Tafsir Surah Al-Tauhid', kerana ia akan diterbitkan tidak lama lagi, oleh
itu, ia tidak perlu saya ulangi perkataan di sini terutamanya [kerana] bahawa
ia adalah terlalu panjang, dan Semoga Allah memberi anda kejayaan.
Jawapan
kepada Soalan 5: Dia SWT berfirman:
﴿وَنُفِخَ
فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء
اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُم قِيَامٌ يَنظُرُونَ﴾
{Dan ditiuplah
sangkakala, maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang
dikehendaki Allah. Kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi maka tiba-tiba
mereka berdiri menunggu (putusannya masing-masing).} [32].
Orang-orang
yang tidak akan dibinasakan adalah mereka yang benar-benar adalah wajah Allah, mereka
yang melaluinya Dia menghadap ciptaan-Nya, sebagai satu penghormatan kepada
mereka dan satu penghormatan bagi nama Yang Maha Agung yang mereka bawa di
dalam hati mereka dengan cahaya-Nya SWT. Oleh itu mereka tidak akan binasa dan
tidak juga mereka akan hilang (fana’) selama-lamanya, kerana sesungguhnya
mereka telah dipilih oleh Al-Baqi SWT atas diri mereka, maka beruntunglah bagi
mereka itu, dan tempat kembali yang baik. Dan mereka Allah berikan kejayaan, mereka
bukan sahaja Muhammad dan Aali Muhammad (as) yang pintunya dibukakan - sebelum
dan selepas mereka (as) datang - Setiap manusia boleh menjadi wajah Allah yang
tidak dikurangkan dan direndahkan sebagai peluang bagi kamu. Oleh itu, pintu
dibuka dan peluang terbuka luas dan yang rugi adalah dia yang kehilangan peluangnya
dari nikmat yang besar ini. Beruntunglah kepada mereka yang telah memilih dan
dipilih Allah Yang Maha Suci, atas diri mereka, mereka adalah orang yang benar-benar
bertakwa.
.
Saya
memohon kepada Allah agar Dia memberikan saya kejayaan dalam berkhidmat kepada anda semua, dan bahawa Dia menciptakan kamu di
kalangan orang yang bertakwa yang tidak akan binasa dan tidak mati, bahkan di
kalangan orang-orang yang kekal hidup dengan kekalnya mereka yang telah dipilihNya
SWT yang Maha Tinggi KebesaranNya.
﴿إِنَّ
الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ *
فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ *
يَلْبَسُونَ مِن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَقَابِلِينَ *
كَذَلِكَ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِينٍ *
يَدْعُونَ فِيهَا بِكُلِّ فَاكِهَةٍ آمِنِينَ *
لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى وَوَقَاهُمْ
عَذَابَ الْجَحِيمِ *
فَضْلاً مِّن رَّبِّكَ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ *
فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ *
فَارْتَقِبْ إِنَّهُم مُّرْتَقِبُونَ﴾
{Sesungguhnya
orang-orang yang bertakwa berada dalam tempat yang aman, * (iaitu) di dalam
taman-taman dan mata-air-mata-air; * mereka memakai sutera yang halus dan
sutera yang tebal, (duduk) berhadap-hadapan, * demikianlah. Dan Kami berikan
kepada mereka bidadari. * Di dalamnya mereka meminta segala macam buah-buahan
dengan aman (dari segala kekhawatiran),* mereka tidak akan merasakan mati di
dalamnya kecuali mati di dunia. Dan Allah memelihara mereka dari azab neraka, *
sebagai kurnia dari Tuhanmu. Yang demikian itu adalah keberuntungan yang besar.
* Sesungguhnya Kami mudahkan Al Quran itu dengan bahasamu supaya mereka
mendapat pelajaran. * Maka tunggulah; sesungguhnya mereka itu menunggu (pula).}
[33].
Ahmad
Al Hassan
Rabi3
Al-Awaal, 1431 Hijrah
✡✡✡✡✡
______________________________
[28]
Al-Quran Surah Al-Baqarah 2:286.
[29]
Al-Quran Surah Al-Qashash 28: 88.
[30]
Kitab Al Kashaf Ghama Fi Ma3rafah Al Aa'immah - lilarbaly: V. 3, P. 231.
[31]
Al-Quran Surah Al-Baqarah 2:284.
[32]
Al-Quran Surah Al-Zumar 39:68.
[33]
Al-Quran Surah Al-Dukhan 44:51-59
Tiada ulasan:
Catat Ulasan