Ahad, 21 Disember 2014

Soalan 422: Al Syeikh Al Hilliy - Iraq

Soalan 422:
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani gigih,

Salam dan selawat ke atas Qa'im Aali Muhammad dan Yamani  mereka yang dijanjikan Mahdi, Pertama, dan yang mula-mula beriman dan perhiasan yang pertama dan yang terakhir, ya tuan dan Maulai Ahmad Al Hassan (as).

بسم الله الرحمن الرحيم ﴿لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ﴾

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani, {Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala yang diusahakannya dan ia mendapat siksa yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".} [28]..

Tuan, ayat ini menafikan bebanan yang di luar usaha dan kesanggupannya, manakala pertengahan [ayat yang sama] mengandungi doa dalam firmanNya SWT:
﴿رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ﴾
{Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya }.
Apakah yang dimaksudkan dengan firmanNya ini??

2 - Apakah tafsiran firmanNya SWT:
﴿رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا﴾
{"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah.},
Dan adakah manusia dihukum kerana kelalaian?

3 - Diriwayatkan daripada Manshur bin Hazim, beliau berkata: "Aku berkata Abi Abdullah (as): 'Sesungguhnya Allah mengagumi dan memuliakan sesiapa yang mengenal penciptanya, bahkan, penciptaan mengenal dengan Allah, Beliau (as) berkata:.”Kamu telah berkata benar." Tuan, apa yang beliau (as) maksudkan dalam Hadis ini?’

4 -Tuan, dari kebaikan tuan tolong jelaskan, apakan makna kata-kata Amir Al-Mu'minin: (hati telah melihatNya dengan kebenaran iman) yang diriwayatkan dalam Hadis ini dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: "Datang seorang rabbi (hibr) kepada Imam Ali (as) dan bertanya," Wahai Amir Al-Mu'minin, adakah kamu melihat Tuhanmu apabila menyembah-Nya? "Imam Ali (as) menjawab,"Celakalah kamu! Aku tidak akan menyembah Tuhan yang aku tidak dapat melihatNya." Dia kemudian bertanya, "Bagaimana kamu melihat-Nya?" Kata Imam Ali (as), "Celakalah kamu! Dua mata tidak dapat melihatNya, dengan saksi penglihatan mata, tetapi hati-hati melihatNya dengan kebenaran iman.”

5 –
﴿لَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ﴾
{Janganlah kamu sembah di samping (menyembah) Allah, tuhan apapun yang lain. Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu pasti binasa, kecuali Allah. Bagi-Nya-lah segala penentuan, dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.} [29]

Imam (as) adalah Wajah Allah mengikut apa yang telah didatangkan dari tuan Ahl Al-Bait, Tuan, apakah maksud firman-Nya “Binasa”? Dan dalam erti kata lain, apakah maksudNya SWT dengan binasa segala sesuatu?

6 - "Al-Mahdi keluar dari sebuah Karyah (kampung) yang dipanggil "Kar3ah".[30]. Tuan, dengan kemurahan hati dan kemuliaan tuan menjelaskan pandangan tuan yang mulia mengenai hadits ini dan apa yang dimaksudkan olehnya.

7 –telah disebutkan dalam beberapa riwayat mengenai sifat Al-Mahdi bahawa dia adalah pemuda yang berjaya, (selawat Tuhanku ke atasnya). Boleh saya bertanya Tuan mengenai penjelasan daripada sifat ini?

8 - Tuan, saya telah kekal teguh dalam iman saya dan keyakinan saya tetapi ada tinggalan bakinya, dengan itu, saya meminta kepada tuan supaya memberkati dan mencukupkan dengan kebahagiaan rohani yang boleh menyempurnakan iman saya dan menjadikan kebenaran dan hakikat tertancap dalam ke dalam diri saya semoga saya tidak kehilangan atau berpaling daripadanya, dengan kelembutan dan kemurahan hati tuan dan bersabar terhadap saya. Pimpinlah saya untuk membawa saya dalam kemurahan hati tuan dan keutamaan tuan dalam berbuat baik. Dan Saya memohon maaf kerana saya kurang beradab dan terlalu berani dengan tuan. Tuan, adakah tuan melihat bahawa saya telah datang kepada tuan untuk selain daripada harapan? Atau bahawa saya telah melampirkan diri saya untuk hujung tali tuan kecuali hanya apabila dosa-dosa saya membawa saya jauh dari hubungan? Amatlah buruk kenderaan apa yang diri saya telah tunggang dari keinginannya, terlalu buruk syak wasangka dan keinginannya mendorong ke arahnya dan celakalah ia untuk terlalu berani dengan tuannya dan pemimpinnya.
                                                           
Dan saya meminta dari tuan Al-Yamani bapa saya yang pengasih dan penyayang dan baik hati, ingatlah saya di sisi Tuhan-Nya, dan untuk menjadikan saya dalam kenangan dan doanya, dan mengampuni saya untuk kegelapan dan salah laku saya dan melampaui batas atas diri saya sendiri dan untuk kelemahan saya dengannya dan dengan bapanya Imam Al-Mahdi (as).

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Dan Salam ke atas kamu dan rahmat Allah serta keberkatan-Nya.
Anakmu yang jahil

Penghantar: Al Syeikh Al Hilliy - Iraq


Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.
                                   
Jawapan kepada Soalan 1 & 2: Berkata Yang Maha Kuasa:

﴿لِّلَّهِ ما فِي السَّمَاواتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَإِن تُبْدُواْ مَا فِي أَنفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُم بِهِ اللّهُ فَيَغْفِرُ لِمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾

{Kepunyaan Allah-lah segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hatimu atau kamu menyembunyikan, niscaya Allah akan membuat perhitungan dengan kamu tentang perbuatanmu itu. Maka Allah mengampuni siapa yang dikehendaki-Nya dan menyiksa siapa yang dikehendaki-Nya; dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.} [31].

Ayat ini, sebagaimana ia adalah jelas di dalamnya bahawa Allah akan memperhitungkan atas apa yang tersembunyi dalam diri, bermakna jika seseorang menyembunyikan kejahatan akan dihisab atasnya. Allah menjelaskan bahawa perkara ini bukanlah di luar keupayaan manusia, yang bererti bahawa sesuai dengan fitrah dan keupayaan yang diletakkan di dalamnya, memungkinkan dia menjadi sentiasa baik dan tidak menyimpan [ada] kejahatan, dengan itu, adalah mungkin sesuai dengan fitrahnya, dia menjadi sebahagian dari orang-orang yang Allah telah bukakan kepada mereka,
﴿إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُّبِيناً﴾
{Sesungguhnya Kami telah buka bagimu dengan pembukaan yang nyata}.
Oleh itu, pada hakikatnya syaitan tidak ada peluang padanya atau niatnya dan amalannya. Tetapi dalam perkara ini ada batas-batas kemampuan manusia itu, kita dapati ia secara luaran keupayaan dan tenaga pada kebanyakan anak-anak Adam, bukan kerana kekurangan pada fitrah mereka yang Allah tetapkan ke atas mereka, tetapi sebaliknya, kerana kelemahan (kegagalan) diri mereka sendiri. Dan seterusnya Allah berfirman dalam ayat ini yang didatangkan dengannya dan Allah memberi anda kejayaan,jika muhasabah ini yang ada dalam diri dalam niat, telah diangkat daripada manusia secara amnya. Allah tidak akan membeban manusia melainkan yang sesuai dengan keupayaan (usaha) mereka dan kuasa (tenaga) mereka yang sebahagian besar daripada mereka berada di kalangan orang yang beriman, dan ini adalah satu keringanan kepada manusia, yang bererti bahawa Allah akan menghukum mereka atas kemampuan yang sebenarnya adalah lebih kecil daripada kemampuan sebenar yang disimpan dalam diri mereka.

Yang Maha Kuasa Berfirman:
﴿عَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ﴾
{dan ia mendapat siksa yang dikerjakannya}, bermakna Allah akan menghakimi manusia atas kejahatan yang telah dilakukan olehnya melalui perbuatan dan bukan niatnya. Maksudnya, bahawa Dia Yang Maha Suci akan menghukum manusia dengan kejahatan jika dia berhasrat (niat) dan melakukan jenayah itu.Dia tidak akan memperhitung hanya untuk apa yang ia niatkan dan tidak dapat melaksanakannya atau bahawa dia [melakukan] perbuatan jahat tanpa niat melakukannya sebelum itu.


﴿لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ﴾


{Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala yang diusahakannya dan ia mendapat siksa yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".}

Maka firmanNya SWT:
﴿رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ... وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ﴾
{Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah............dan janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya },
Dia menjelaskan bahawa bagi tiap-tiap manusia ada keupayaan,kuasa dan hadnya, bermakna manusia -.melalui kerja (amalan) dan usahanya. Maka sepatutnya ia meminta daripada Allah mengampunkannya kerana kelemahan dan kelalaiannya – iaitu ia meninggalkan dan mengabaikan – perintah-perintah Allah.

﴿رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا﴾
{Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah}
Juga meminta menjadikan ujian padanya dengan batas-batas, keupayaan (usaha) dan kuasanya, walaupun ia adalah lebih rendah daripada keupayaan dan kuasa yang telah diletakkan sesuai dengan fitrahnya, dan juga disebabkan kekurangannya, kerana jika Allah membebankannya dengan apa yang ada di luar
kemampuan dan kuasanya - yang kurang daripada keupayaan sebenar dan kuasa yang telah diletakkan sesuai dengan fitrahnya - dia akan gagal dan hilang (rugi) segala-galanya, Dan oleh itu ini adalah doa yang sangat bijak untuk orang-orang yang kehilangan (rugi) sesuatu dan tidak mahu kehilangan segala-galanya, dan kebanyakan daripadanya adalah anak-anak Adam,
﴿وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ﴾
{janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir}

Jawapan kepada Soalan 3: Allah menjadikan diriNya dikenali melalui ciptaan-Nya, dan bukan ciptaan-Nya membuat Dia dikenali; ini adalah pengertian Hadis.

Maksudnya jika kita katakan bahawa Allah dikenali melalui Hujjaj-Nya (as), dan Hujjaj Allah adalah orang-orang yang melalui meraka Allah dikenali, Maka ertinya di sini adalah bahawa Allah menjadikan diriNya dikenali pada penciptaanNya yang lain melalui mereka (Hujjaj as), bukannya mereka yang membuatkan Dia SWT dikenali.

Merekalah wajah Allah yang dengan mereka Dia menghadap ciptaan-Nya, yang bermaksud bahawa Dialah yang menghadap ciptaan-Nya melalui mereka supaya Dia boleh dikenali, bukanlah mereka, dari diri mereka atau dengan diri mereka, menyebabkan Allah dikenali.

Oleh itu, jika perkara tersebut adalah seperti itu, maka hakikatnya adalah bahawa mereka tidak mempunyai aturan sesuatu, kerana Dia Yang Maha Suci mahu dikenali, dengan itu Dia menciptakan mereka dan Dia menjadikan dikenali melalui mereka dan Dia menjadikan diriNya dikenali melalui mereka.

Bagi mengetahui hakikat makrifah ini dan bagaimana ia anda dapat lebih faham perkara di atas dengan lebih terperinci, jika dikehendai Allah, dalam Kitab Tafsir Surah Al-Tauhid' dan ia adalah dalam perjalanan untuk diterbitkan, Insya Allah

Jawapan kepada Soalan 4: Melihat Yang Maha Suci adalah Makrifah, dan saya telah katakan mengenai perkara ini sebelum ini, bagaimanapun, jika dikehendaki Allah, anda akan menemui perkara itu [diperkatakan] dengan terperinci dalam Kitab Tafsir Surah Al-Tauhid', kerana ia akan diterbitkan tidak lama lagi, oleh itu, ia tidak perlu saya ulangi perkataan di sini terutamanya [kerana] bahawa ia adalah terlalu panjang, dan Semoga Allah memberi anda kejayaan.

Jawapan kepada Soalan 5: Dia SWT berfirman:

﴿وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُم قِيَامٌ يَنظُرُونَ﴾

{Dan ditiuplah sangkakala, maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi maka tiba-tiba mereka berdiri menunggu (putusannya masing-masing).} [32].

Orang-orang yang tidak akan dibinasakan adalah mereka yang benar-benar adalah wajah Allah, mereka yang melaluinya Dia menghadap ciptaan-Nya, sebagai satu penghormatan kepada mereka dan satu penghormatan bagi nama Yang Maha Agung yang mereka bawa di dalam hati mereka dengan cahaya-Nya SWT. Oleh itu mereka tidak akan binasa dan tidak juga mereka akan hilang (fana’) selama-lamanya, kerana sesungguhnya mereka telah dipilih oleh Al-Baqi SWT atas diri mereka, maka beruntunglah bagi mereka itu, dan tempat kembali yang baik. Dan mereka Allah berikan kejayaan, mereka bukan sahaja Muhammad dan Aali Muhammad (as) yang pintunya dibukakan - sebelum dan selepas mereka (as) datang - Setiap manusia boleh menjadi wajah Allah yang tidak dikurangkan dan direndahkan sebagai peluang bagi kamu. Oleh itu, pintu dibuka dan peluang terbuka luas dan yang rugi adalah dia yang kehilangan peluangnya dari nikmat yang besar ini. Beruntunglah kepada mereka yang telah memilih dan dipilih Allah Yang Maha Suci, atas diri mereka, mereka adalah orang yang benar-benar bertakwa.
.

Saya memohon kepada Allah agar Dia memberikan saya kejayaan dalam berkhidmat kepada  anda semua, dan bahawa Dia menciptakan kamu di kalangan orang yang bertakwa yang tidak akan binasa dan tidak mati, bahkan di kalangan orang-orang yang kekal hidup dengan kekalnya mereka yang telah dipilihNya SWT yang Maha Tinggi KebesaranNya.

﴿إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ * فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ * يَلْبَسُونَ مِن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَقَابِلِينَ * كَذَلِكَ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِينٍ * يَدْعُونَ فِيهَا بِكُلِّ فَاكِهَةٍ آمِنِينَ * لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ * فَضْلاً مِّن رَّبِّكَ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ * فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ * فَارْتَقِبْ إِنَّهُم مُّرْتَقِبُونَ﴾

{Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada dalam tempat yang aman, * (iaitu) di dalam taman-taman dan mata-air-mata-air; * mereka memakai sutera yang halus dan sutera yang tebal, (duduk) berhadap-hadapan, * demikianlah. Dan Kami berikan kepada mereka bidadari. * Di dalamnya mereka meminta segala macam buah-buahan dengan aman (dari segala kekhawatiran),* mereka tidak akan merasakan mati di dalamnya kecuali mati di dunia. Dan Allah memelihara mereka dari azab neraka, * sebagai kurnia dari Tuhanmu. Yang demikian itu adalah keberuntungan yang besar. * Sesungguhnya Kami mudahkan Al Quran itu dengan bahasamu supaya mereka mendapat pelajaran. * Maka tunggulah; sesungguhnya mereka itu menunggu (pula).} [33].



Ahmad Al Hassan
Rabi3 Al-Awaal, 1431 Hijrah


✡✡✡✡✡

______________________________
[28] Al-Quran Surah Al-Baqarah 2:286.
[29] Al-Quran Surah Al-Qashash 28: 88.
[30] Kitab Al Kashaf Ghama Fi Ma3rafah Al Aa'immah - lilarbaly: V. 3, P. 231.
[31] Al-Quran Surah Al-Baqarah 2:284.
[32] Al-Quran Surah Al-Zumar 39:68.
[33] Al-Quran Surah Al-Dukhan 44:51-59

Tiada ulasan: