Ahad, 21 Disember 2014

Soalan 423: Jangan ragu Allah menolong RasulNya

Soalan 423:
Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi.

Salam atas mu tuan, dan bapa saya, dan Waliy nikmat saya, saya memohon kepada Allah agar Dia menjadikan saya dari kalangan khadam dan ansar tuan dan di kalangan orang-orang yang tuan redha akan iman mereka.

Saya mempunyai satu soalan, bagaimanapun, sebelum itu, tuan, boleh saya mendapatkan kebenaran tuan agar tuan boleh memohon untuk saya supaya saya akan mati syahid atas cinta pada tuan dan Wilayah tuan, dan Dia membuatkan saya beramal dengan apa yang tuan suka dan arahkan.

Tuan, soalan saya adalah mengenai tafsiran Ayat yang Mulia; Firman Allah SWT:

﴿مَن كَانَ يَظُنُّ أَن لَّن يَنصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاء ثُمَّ لِيَقْطَعْ فَلْيَنظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ مَا يَغِيظُ﴾

{Barangsiapa yang menyangka bahawa Allah sekali-kali tiada menolongnya (Muhammad) di dunia dan akhirat, maka hendaklah ia merentangkan tali ke langit, kemudian hendaklah ia melaluinya, kemudian hendaklah ia pikirkan apakah tipu dayanya itu dapat melenyapkan apa yang menyakitkan hatinya.} [34].

Dan saya berharap, ya tuan, saya tidak menjadi beban kepada tuan,
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Dan salam ke atas kamu dan rahmat Allah serta keberkatan-Nya.

Penghantar: Ummah


Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.

Saya memohon kepada Allah agar Dia memberikan kamu kebaikan di akhirat dan di dunia ini, dan Dia menjadikan kamu di antara orang-orang yang menolong bersama mereka kepada agama-Nya.

Dia SWT berfirman:

﴿مَن كَانَ يَظُنُّ أَن لَّن يَنصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاء ثُمَّ لِيَقْطَعْ فَلْيَنظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ مَا يَغِيظُ﴾

{Barangsiapa yang menyangka bahawa Allah sekali-kali tiada menolongnya (Muhammad) di dunia dan akhirat, maka hendaklah ia merentangkan tali ke langit, kemudian hendaklah ia melaluinya, kemudian hendaklah ia pikirkan apakah tipu dayanya itu dapat melenyapkan apa yang menyakitkan hatinya.}

Allah SWT mengutus Rasul, dan menguatkan mereka dengan malaikat-malaikat dan tentera-Nya dalam KerajaanNya dan Langit-langit-Nya. Dan dalam ayat ini Allah SWT menerangkan kepada manusia yang ragu-ragu kepada Al-Rasul bahawa di sana ada jalan untuk mengenal kebenaran, dan bahawa Al-Rasul adalah yang membawa kepada mereka kebenaran , dan Dia yang menjadikan jalan di antara mereka dan Langit-langit terbuka, dengan bertawajjuh (menghadap) kepada Allah, untuk mengenal kebenaran dari sisiNya SWT::
﴿مَن كَانَ يَظُنُّ أَن لَّن يَنصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاء﴾
{Barangsiapa yang menyangka bahawa Allah sekali-kali tiada menolongnya (Muhammad) di dunia dan akhirat, maka hendaklah ia merentangkan tali ke langit},
kemudian seseorang itu akan dapat, melalui Rahmat Allah atas mereka, membezakan yang benar dari yang batil. Dan dia akan mampu untuk melihat dengan jelas jalan kebenaran bahawa ia mungkin menjadi jelas baginya atas keterangan dari perintahNya, dan dia berjalan ke arah kebenaran bersama kebenaran dan dengan kebenaran. Dan kemudian akan berlaku apa yang dilihatnya di dalam Kerajaan Langit-langit yang akan menjadi sebab untuk terhapusnya kejahatan, yang melibatkan dirinya untuk mengisi halaman kewujudannya dengan iman dan kebaikan.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Dan salam ke atas kamu dan rahmat Allah serta keberkatan-Nya.

Ahmad Al Hassan
Rabi3 Al-Awaal, 1431 Hijrah


✡✡✡✡✡

______________________________
[34] Al-Qur'an Suci 'an Surah Al-Hajj 22:15.



Tiada ulasan: