Khamis, 18 Disember 2014

Soalan 412: Yang dijadikan tebusan

Soalan 412:
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
السلام والصلاة على يماني آل محمد ورحمة الله وبركاته.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani gigih,
Ya Allah Berilah selawat kke atas Muhammad dan Aali Muhammad, para Imam dan dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.

Salam dan selawat ke atas Yamani keluarga Muhammad dan rahmat Allah, dan Allah
keberkatan-Nya.

Tuan, Allah telah menjadikan Al-Hussein tebusan dari penyalibannya dengan tiga perkara yang diketahui, dengan apakah Allah Yang Maha Suci jadikan tebusan kepada yang diserupakan dengan Isa Al-Masih untuk penyaliban dan pembunuhan beliau?

Pengirim: Arif - Iraq

Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.

Allah memberi kurniaan, dan kurniaan Nya sentiasa mendahului, dan tiada seorang pun daripada kita dapat pertolongan dari Allah dan walaupun kerja itu benar kepada-Nya. Tetapi Allah memberi kelebihanNya kepada apa yang kita amalkan seperti itu, maka kita beramal dengan Kekuatan-Nya dan kekuasaan-Nya, dengan petunjuk-Nya dan Sokongan Nya dengan Perlindungan Nya. Dan dengan itu, Allah memberikan kita ganjaran dan Dia menganggap kita menjadi orang-orang yang baik, dan inilah keutamaan dari-Nya Yang Maha Suci. Adapun tentang keadilan, sesungguhnya, kita tidak mempunyai apa-apa (tidak berhak apa-apa sebagai balasan). Ya Allah, Yang Memilih, hanya pilihan Allah yang berjalan (berlaku), untuk penyaliban adalah keutamaan dan nikmat dari Allah dan berkah yang besar.

Bagi mereka yang mengenal Allah akan mengetahui bahawa Allah lebih mengutamakannya dan amalan yang diamanahkan, ia adalan perkara besar dan nimat yang besar yang memerlukan syukur yang berupaya dilakukan dengan izinNya, Adapun mengapa Allah mengutamakan kepada orang yang disalib, mungkin Allah lebih mengutamakan dia sebelum dan selepas dengan nikmat yang paling besar dan dengan dimuliakan atas keikhlasannya yang semata-mata kerana Allah. Amalan yang ikhlas kerana Allah seperti disalib di jalan Allah.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Dan Salam ke atas kamu dan rahmat Allah serta keberkatan-Nya.

Ahmad Al Hassan
Thul-Hijjah, 1430 Hijrah



✡✡✡✡✡

Tiada ulasan: