Jumaat, 19 Disember 2014

Soalan 416: Soalan Abu Zhar Syauqi - Mesir

Soalan 416:
فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ
Ambillah empat ekor burung, lalu cincanglah semuanya olehmu. atau
Ambillah empat ekor burung dan tarik mereka kepada kamu.

Perkataan 'tarik mereka' difahami oleh semua orang yang bermaksud "potong (cincang) [kepada kepingan]", dan sebahagian daripada mereka memahami "tarik mereka kepada kamu" membawa maksud "yang baik kepada mereka dan berikan makanan dan minuman sehingga menjadi jinak dengan kamu", dan yang menghidupkan yang mati di sini bermakna menghidupkan hati-hati. Dan kamu tidak dapat beri pendengaran pada yang mati, dan kamu juga tidak menjadikan orang yang pekak mendengar seruan apabila mereka berpaling ke belakang mereka berundur. Dan dari pintu "kamu membuat ia mendengar jika kamu panggil seorang yang hidup, tetapi tidak hidup orang yang kamu panggil ", tidak dari pintu 'memberi kehidupan kepada jasad-jasad yang telah mati', kerana mayat tidak dibangkitkan kecuali pada hari kiamat atau pada Al-Raj'a, Adapun bagi hati-hati, kebanyakannya mati seperti yang kita tahu. Persoalannya ialah apakah maksud yang sebenar?

Pengiriim: Abu Zhar Syauqi - Mesir

Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.

FirmanNya SWT:

﴿وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِـي الْمَوْتَى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَى وَلَكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِي قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى كُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً وَاعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾

{Dan (ingatlah) ketika Ibrahim berkata: "Ya Tuhanku, perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan orang-orang mati". Allah berfirman: "Belum yakinkah kamu?" Ibrahim menjawab: "Aku telah meyakininya, akan tetapi agar hatiku tetap mantap (dengan imanku) Allah berfirman: "(Kalau demikian) ambillah empat ekor burung, lalu cincanglah semuanya olehmu. Lalu letakkan di atas tiap-tiap satu bukit satu bahagian dari bahagian-bahagian itu, kemudian panggillah mereka, niscaya mereka datang kepadamu dengan segera". Dan ketahuilah bahawa Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.} [1],

Burung-burung itu empat ekor dan bukit-bukitnya sepuluh buah semuanya. Semoga Allah memberikan anda kejayaan dalam semua perkara yang baik.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Dan Salam ke atas kamu dan rahmat Allah serta keberkatan-Nya.

Ahmad Al Hassan
Akhir Safar, 1431 Hijrah



✡✡✡✡✡

______________________________
[1] Al-Quran Surah Al-Baqarah 2:260.

Tiada ulasan: