Jumaat, 19 Disember 2014

Soalan 414: Taubat

Soalan 414:
السلام عليكم ورحمة الله
Salam sejahtera ke atas kamu dan rahmat Allah.

Dengan nama Muhammad dan Keluarga Muhammad, Ya Allah! Berilah selawat atas Muhammad dan keluarga Muhammad, dan percepatkanlah kemunculan mereka, dan laknatlah musuh-musuh mereka dan mereka yang menafikan kebenaran daripada kelebihan mereka dan meragui kebaikan mereka.

Adakah taubat diangkat pada penetapan (kestabilan) urusan Al-Syed Al-Yamani dan sebelum [dia] menyerahkan panji-panji kepada Imam Al-Hujjah (as), atau tertutup pintu taubat apabila kebangkitan panji-panji Al-Yamani dan tidak diterima taubat dari orang-orang yang ingin bertaubat?

Pengirim: Ahmad Al-Khaqaani, Norway

Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.

Taubat diterima dalam setiap keadaan kecuali apabila turunnya bencana mukjizat Ilahiyah yang tidak meninggalkan sebarang ruang atau kawasan yang dihilangkan; kerana iman manusia diterima di sisi Allah. diangkat pintu taubat dan tidak diterima iman manusia atau taubatnya, kerana sesungguhnya ia adalah iman kebendaan seratus peratus, sama seperti keadaan turunnya azab Allah SWT, ke atas sesiapa yang mendustakan Rasul. Oleh itu, tidaklah pada zaman itu diangkat taubat darinya semua ciptaan melainkan setelah diturunkan kepada mereka tanda-tanda dan mukjizat bencana yang merangkumi kesemua mereka, dan diangkat halaman iman kepada yang ghaib daripada mereka seluruhnya. Bagi turunnya tanda-tanda bencana atas kumpulan tertentu sahaja, maka, untuk itu taubat itu akan ditarik balik untuk mereka sahaja. Dan itu adalah tanda-tanda umum; yang mungkin terjadinya bencana dikenakan bagi sesuatu kaum dan bukan kepada orang-orang lain sesuai dengan apa yang ada pada mereka dari maklumat dan makrifat sebelum mereka terima dari Allah sebagai alasan untuk mereka. Maka tempoh diterima taubat dari tiada kekalnya sesuatu halaman atau ruang untuk beriman kepada yang ghaib, dan bertaubat (kembali) kepada yang ghaib dan bukanlah mukjizat kebendaan yang menarik yang tidak meninggalkan apa-apa ruang untuk yang ghaib.

Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ﴾

{Sesungguhnya Kami telah mengutus rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah Kami turunkan bersama mereka Al Kitab dan neraca (keadilan) supaya manusia dapat melaksanakan keadilan. Dan Kami ciptakan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia, dan supaya Allah mengetahui siapa yang menolong-Nya dan rasul-rasul-Nya padahal Allah tidak dilihatnya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa.} [Al-Hadid 57:25] .
      
Dan anda juga boleh membaca dengan lebih terperinci dalam Kitab Pencerahan Jilid 3', dan juga dalam Tafsiran Ayat Surah Yunus' mengenai perkara ini dan semoga Allah memberikan anda kejayaan.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Dan Salam ke atas kamu dan rahmat Allah serta keberkatan-Nya.

Ahmad Al Hassan
Zhul-Hijjah, 1430 Hijrah

Tiada ulasan: