Ahad, 3 September 2017

17. Siapakah Al-Khurasani?


Al-Sufyani Di Ambang Pintu, Di Manakah Al-Yamani?


17. Siapakah Al-Khurasani?


Diriwayatlan beberapa hadits dari Rasulullah (S) dan Ahl Bait baginda (as), yang sebahagiannya menjadi nash yang nyata dan sebahagian yang lainnya cukup sebagai isyarat kepada Al-Qaim bahawa dia (as) memasuki Iraq dari arah timur. Ia adalah perkara yang membingungkan kefahaman orang-orang dengan berbagai kekeliruan, terutama kerana mereka tidak dapat membezakan di antara Al-Qaim yang mengangkat pedang dengan Imam Mahdi (as) pada perkiraan mereka kedua-duanya adalah satu.


Sesungguhnya orang-orang ini melihat dalam hadits-hadits yang jelas menunjukkan percanggahan dengan apa yang ada di dalam fikiran mereka bahawa Imam Al-Mahdi (as) akan masuk ke Iraq dari arah Hijaz, dan ia adalah keadaan yang mudah untuk dipegang dan akan melemahkan riwayat kemasukan dari timur. Kelemahan ini adalah kerana ia tidak bersandarkan kepada hujjah syar’ei. Pada hal jangan sekali-kali melanggar aturan sebenar daripada adanya kekurangan dalam memahami makna hadits-hadits ini. Sebahagian dari mereka mentakwil hadits-hadits yang jelas ini untuk disesuaikan dengan kefahaman yang membawa kepada masalah kezuhuran, dan semua ini - malangnya - akan mengorbankan kebenaran.

Mereka lupa kepada pendekatan yang sahih yang sesuai bagi pencari kebenaran untuk diikuti, dan yang mewakili pemberian fikiran peranan para pekerja dan bukan buah fikiran peranan tuan-tuan yang bertanggungjawab kepada nash-nash (teks) itu. Jika pemahaman yang berpusat di dalam fikiran mereka adalah sumber nash-nash (teks), maka pemahaman yang lain juga merupakan sumber nash-nash (teks), sudah pasti nash-nash (teks) itu tidak diselesaikan seperti mereka yang libatkan, sebaliknya, ia adalah hasil ciptaan palsu yang mereka lakukan dengan mengorbankan hadith-hadith Ahl Al-Bait (as), maka, mereka menjadi imam-imam (pemimpin) kepada kitab itu, bukannya Kitab yang memimpin mereka.

Saya akan mengutip perenggan dari Kitab (Al-Mu3jam Al-Maudhu3i Bi Ahadits Al-Imam Al-Mahdi) oleh Al-Syeikh Ali Al-Kurani,, sebagai contoh bagaimana cara orang-orang beramal dengan kebenaran nash-nash (teks),  Al-Syeikh mengatakan (Bahawa kami mentafsirkan (permulaannya adalah datang dari arah timur) bermaksud kezuhuran Mahdi (as) ia adalah permulaan urusannya, kerana kezuhurannya (as) pasti dari Makkah, maka mestilah makna permulaan urusannya dan gerakan ansarnya dari arah Timur) [141].

Tafsiran ini sangat mengejutkan, walaupun kita menerima seluruh gambaran yang teikait dengan Syeikh mengenai pergerakan kezuhuran, contohnya:

1. Sebagian besar hadita-hadits yang berada dalam kerangka tajuk yang dinashkan secara jelas menyatakan bahawa Al-Qaim memulakan pergerakannya dari Timur, dan bukan hanya oleh para sahabatnya yang berangkat dari sana.

2. Bahawa Al-Yamani - Dia adalah pemimpin sahabatnya seperti di  dalam nash (teks) riwayat-riwayat, dan naib bagi Imam menurut pertimbangan Syeikh - pada pendapat Syeikh pergerakan bermula dari Yaman dan bukan dari Timur, dan maknanya bahawa walaupun mengikut pendapat Syeikh apa yang dikatakannya tidak betul dalam tafsirannya tentang kemutlakannya.

3. Asal percanggahan antara hadita-hadita adalah khayalan, yang boleh ditolak dengan mengatakan bahawa Al-Qaim yang memulakan pergerakannya dari Timur adalah peribadi lain yang bukan Imam Mahdi (as).

Syeikh Ali Al-Kurani telah menyebutnya dalam kitabnya, zaman kezuhuran mengenai peranan Al-Khurasani dengan mengatakan: (Sementara peranan orang-orang Iran di dalam memperkenalkan Mahdi (as) adalah mempunyai peranan luas dan yang berkesan, dan mereka lebih suka keutamaan dan pengorbanan di mana memulakan urusan Al-Mahdi (as) melalui pergerakan mereka..... maka apakah sebab di dalam revolusi Al-Yamani dan panjinya mendapat petunjuk dari revolusi Iran dan panji mereka)?

Maka Al-Kurani mengulas, katanya: (mungkin menjadi sebab untuk ini adalah bahawa kaedah pentadbiran yang digunakan oleh kepimpinan politik Al-Yamani mengikut kepimpinan dan pengurusan Yaman, adalah lebih sahih dan lebih hampir kepada gaya pentadbiran Islam dalam kesederhanaan dan ketegasan. Sementara itu negara Iran tidak sesuai seperti yang diharapkan dari kerumitan birokrasi dan kelemahannya, ia adalah disebabkan perbezaan pengalaman antara kedua-duanya pada sifat kesederhanaan dan kesukuan dalam masyarakat Al-Yamani, dan sifat yang diwarisi dari tamadun dan struktur dalam masyarakat Iran. Akhir kata-kata Al-Kurani) [142].

Kita berhak bertanya:

Adakah wajar untuk membenarkan ulasan ini? Adakah pentadbiran Yaman adalah sejenis pentadbiran Islam? Adakah ia sebuah negara maju seperti negara Al-Khurasani (Iran)? Adakah Al-Kurani percaya bahawa Yaman adalah sebuah negara yang bebas daripada Kerumitan birokrasi dan kelemahan? Tidakkah Farsi mempunyai tamadun seperti Yaman? Adakah kesederhanaan dan kesukuan dalam masyarakat Yaman menjadi sebab mengapa Al-Yamani memimpin dunia melalui mereka?

Saya meninggalkan jawapan kepada saudara-saudara, ini adalah kekeliruan pandangannya!!!

Syeikh Al-Kurani meletakkan masalah dalam huraiannya bahawa Al-Yamani muncul dari Yaman, maka dia ingin menyelesaikan masalah ini dengan memperkenalkan pengenalan aneh bahawa pengalaman di Iran mewakili kerumitan birokrasi dan kelemahan, Dia telah membuat kesimpulan yang pelik dari atas kesederhanaan dan kesukuan dalam masyarakat Yaman adalah sebab di sebalik kejayaan revolusi Al-Yamani, yang merujuk kepada kemunculannya di Yaman!!! Seperti peribahasa lama:

(أراد أن يكحلها فأعماها.)

"Dia mahu menjadikannya sengsara."

Para penyelidik yang adil tidak meletakkan pandangan peribadinya
terhadap nash-nash (teks) Rasulullah (S) dan Ahl Bait baginda (as), semua riwayat Ahl Al-Bait menentukan tanda-tanda kemunculan dan keluarnya kepada kita tanpa meninggalkan tanda-tanda kecil atau besar, tetapi petunjuk-petunjuk atau nash-nashnya (teks) begitu jelas dari diselubungi, seperti terangnya matahari di siang hari, namun beberapa penulis datang untuk memutarbelitkan hakikat sebenar yang ditetapkan oleh Ahl Al-Bait (as) kepada kita dengan keahlian mereka.
          
Rasulullah (S) telah menunjukkan kepada khazanah yang akan keluar dari Negara Farsi yang akanmenolong anaknya Al-Mahdi (as) dan Rasulullah (S) dan Ahl Bait baginda (as tidak menyebutkan kepada kita peranan tentera-tentera Yaman atau pemimpin dari Yaman yang akan membantu Al-Mahdi (as) sebagai syarat kemunculannya mahupun syarat dia keluar,

Bagaimanakah Syeikh Al-Kurani dan orang lain memberi tumpuan kepada Yaman dengan hanya dirawayatkan perkataan nama Al-Yamani, jadi mereka telah mengambil orang-orang sebeleh kiri lalu menjadi sesat dan menyesatkan sesiapa yang mengikutinya.


--------------------------
[141] Mu3jam Al-Maudhu3i Li Hadits Al-Imam Al-Mahdi: hal 595-596.
[142].Yaman dan peranannya dalam Zaman Kezuhuran. http://www.alameli.net/books/?id=2162

Sebelum <<✡ Kandungan ✡>> Selepas



Tiada ulasan: