Risalah
dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]
secara muktamad (qath’ei) yang tidak dicemari
oleh keraguan, maka ia bukan untuk sesiapa sebelumnya, dan kita tidak bercakap
mengenai riwayat-riwayat untuk selain darinya, maka mengapa kamu masih
berpaling?!
Sebagai tambahan kepada apa yang disebutkan
sebelum ini bahawa tidak ada zaman yang digambarkan mempunyai keberkatan dan limpahan
harta dengan cara yang tak dapat dibandingkan, dimana harta tidak diterima oleh
seseorang, selain zaman Imam Mahdi (as), dan ada terlalu banyak riwayat sebagai
dalil mengenainya, riwayat-riwayat yang khusus menyebut dan mengesahkannya dan
yang menggambarkan masa ketika turunnya Isa Ibnu Maryam (as) dan betapa banyak harta
dan kebaikan di dalamnya.
Bukhari dan Muslim telah meriwayatkan di dalam
Kitab-kitab Sahih mereka dengan sanad dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah (S)
bersabda:
(والذي نفسي بيده، ليوشكن أن ينزل فيكم ابن
مريم حكما مقسطا، بكسر الصليب، ويقتل الخنزير، ويضع الجزية، ويفيض المال حتى لا يقبله
أحد)
Demi
yang jiwaku di tangan-Nya sungguh hampir saja turun kepada kalian Isa Ibn
Maryam sebagai Hakim yang Adil, Dia mematahkan salib, dan membunuh babi, serta harta
yang melimpah sehingga tiada sesiapa pun yang akan menerimanya.) [58]
Pada masa manakah Isa Ibn Maryam turun, bukankah
pada masa Imam Al-Mahdi (as) seperti mana ia diterima oleh semua orang?
Jadi, pada zaman Imam Mahdi (as), harta akan melimpah ruah
lalu dibahagi-bahagikan sehinggakan tiada sesiapa pun yang akan menerimanya,
kerana Imam Mahdi (as) akan membahagi-bahagikan harta sehingga semua orang
menjadi kaya, dan Allah memenuhi hati hambaNya dengan qana’ah (rasa cukup), lalu
apa yang mereka lihat sebagai kebaikan yang lebih besar dan berkat yang mulia.
Selepas apa yang dibawakan di atas khayalan Ibn Khaldun
dan mereka yang seperti beliau pergi bersama angin, dan ternyata kepada semua
orang bahawa percakapan mereka itu hanya untuk mengurangkan kegelisahan..
Dan Kekhalifahan Imam Mahdi (as) adalah Khalifah
Ilahiyah, iaitu dipilih dan dilantik oleh Allah Ta’ala, bukan dipilih atau dilantik
oleh manusia, kerana itulah kita dapati Al-Rasul Muhammad (S) menegaskan akan makna
ini dengan sabda baginda:
(فإنه خليفة الله المهدي)
(Sesungguh dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi),
maka mentaatinya adalah ketaatan kepada Allah, dan mendurhakainya adalah durhaka
kepada Allah Ta’ala,
-----------------------
[58] Sahih Bukhari: J 3 hal 40, Sahih Muslim:. J 1 hal 93,
Sahih Ibn Hibban: J 15 hal 230, Musnad Ahmad: J 2 hal 538, dan tujuan yang
sama: Sunan Ibn Majah: J 2 hal 1366 nombor 4078, Sunan – Al-Kubra - oleh Al-Baihaqi:
J 2 hal 244, Musnad Abdul Razak Al-Shan'ani: J 11 hal 399-400 h 20840, Al-Mushnaf
– oleh Ibn Abi Syaibah: J 8 hal 654, Musnad Ibn Abi Ya’la Al-Maushili: J
10 hal 279 h 5877. dan lain-lain Sumber.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan