Risalah
dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]
Dan dikeluarkan oleh Al-Suyuti dalam Al-‘Arif Al-Wardi
dari Abi Sa'id katanya: Rasulullah (S) bersabda:
(يكون عند انقطاع من الزمان وظهور من الفتن
رجل يقال له المهدي، يكون عطاؤه هنيا)
(Akan terjadi ketika
berakhirnya suatu zaman dan munculnya fitnah, seorang lelaki dikatakan
kepadanya Al-Mahdi, pemberiannya sangat memuaskan) [54]
Dan dikeluarkan oleh Ibn Abi Syaibah duriwayatkan
dari Abi Sa'id Al-Khudri, Rasulullah (S) bersabda:
(خرج رجل من أهل بيتي عند انقطاع من الزمان وظهور من الفتن يكون
عطاؤه حثيا)
(Akan keluar seorang lelaki
dari Ahl Bsitku ketika berakhirnya suatu zaman dan munculnya fitnah, pemberiannya
dibahagi-bahagikan) [55]
Dan dikeluarkan oleh Al-Hakim dalam Al-Mustadrak dengan sanadnya dari Abu Sa'id Al-Khudri, Rasulullah (S) bersabda:
(يخرج في آخر أمتي المهدي يسقيه الله الغيث وتخرج
الأرض نباتها ويعطى المال صحاحا وتكثر الماشية وتعظم الأمة يعيش سبعا أو ثمانيا يعني حججا)
(Pada akhir umatku
akan keluar Al-Mahdi. Allah menurunkan hujan kepadanya, keluar dari bumi tumbuh-tumbuhannya,
harta dibahagikan secara adil, banyaknya binatang ternak dan umat menjadi
mulia. dia akan hidup selama tujuh atau lapan kali musim haji" [56]
Hadits ini disahihkan walaupun oleh Ibn Khaldun,
seperti yang dinyatakan oleh Al-Albani dan berikut adalah teks kata-katanya:
(Dikeluarkan oleh Al-Hakim (4/557 - 558) katanya: "Sanadnya sahih" dipersetujui, oleh Al-Zhahabi dan juga Ibn Khaldun, Maka telah berkata ‘Uqbah, dalam "Al-Muqaddimah" (Bab 53 hal 250): "Dengan itu Sulaiman bin ‘Ubaid tidak mengeluarkannya
dia seorang Al-Sunnah, Tetapi Ibn Hibban menyebutnya di dalam Al-Tsiqaat dan
tidak seorang pun yang menolak kata-katanya itu.
Saya katakan: Juga dianggap tsiqah oleh Ibn
Al-Mu3aiyan (Al-Mu’aiyan), dan Abu Hatim berkata: "yang dapat dipercaya"
[57]
Dari sejumlah hadits-hadits ini dan yang lain-lain
bermakna pembahagian harta oleh Al Mahdi (as) adalah mutawatir, walaupun tidak mutawatir
pada lafaz, iaitu, bahawa ini adalah ciri-ciri tsabit (sahih) khas digambarkan kepada
Imam Mahdi (as)
-------------------------
[54] Al-‘Arif Al-Wardi dalam Akhbar Al Mahdi oleh
Al-Suyuti nombor 56 dan dalam Al-Hawi- oleh Al-Fatawa Al-Suyuti: J 2 hal 63
kontrak Al-Durur Akhbar Al-Muntadzar hal 131.
[55] Al-Musnaf oleh Ibn Abi Syaibah Al-Kufi: J
8 hal 678, Musnad Ahmad J 3 hal 80, dengan tambahan: (dikatakan ia adalah
Al-Saffah). Dan nampaknya penyelewengan atau pengubahan, dengan dalil riwayat Al-Suyuthi,
yang dinyatakan dalam nama Al-Mahdi dan dengan dalil yang datang selepas fitnah
(Al-Fitan) adalah Al-Mahdi (as) seperti yang diperuntukkan dalam banyak riwayat-riwayat,
kesahihan tambahan ini adalah sifat bagi Al-Mahdi (as) kerana ia lebih dari menumpahkan
darah, perusak yang melakukan kerusakan, walaupun kewujudan kata ini
dikecualikan, Al-Suyuti dalam Al-‘Arif Al-Wardi yang dicetak bersama Al-Hawi- oleh
Al-Fatawa: J 2 hal 64, dari Ibn Abi Syaibah dan dengan lafaznya, Mujma’ Al-Zawaid: J 7 hal 314 dengan lafaz Ahmad, Kanz Al-‘Umal oleh
Al-Muttaqi Al-Hindi: J 11 hal 161 h 31039, dengan lafaz Ahmad,
Al-Dar Al-Mantsur - oleh Al-Suyuti: J 6 hal 58, dengan lafaz Ibn Abi Syaibah, Imta3
Al-Asma3 - oleh Al-Maqrizi J 12 hal 296, dengan lafaz Ahmad, sebuah Kitab Nu’aim
bin Hammad: hal 248..
[56] Al-Mustadrak – oleh Al-Hakim Al-Naisaburi J 4 hal 557-558, dan berkata mengenainya: "Hadits ini shahih
sanadnya hanya saja keduanya (Bukhari-Muslim) tidak meriwayatkannya," dan Al-Zhahabi bersetuju dengannya dalam Takhlish Al-Mustadrak
katanya: "Shahih," dan dishahihan oleh Al-Albani dalam Al-Silsilah Al-Shahihah J 4 hal 40 di bawah
nombor 1529, dan juga dishahihan pada J 2 hal 328, nombor 711,
[57] Al-Silsilah Al-Shahihah: J 4 hal
40.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan