Risalah
dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]
Bukankah di sini Umar sendiri
telah menjatuhkan hukuman bunuh tanpa hak, atas kejahilannya?
Dan diriwayatkan oleh Bukhari dan
Muslim di dalam kedua-dua kitab sahih mereka dengan sanad ‘dari ‘Ubaid bin ‘Umair katanya:
(استأذن أبو موسى على عمر فكأنه وجده مشغولا
فرجع فقال عمر ألم اسمع صوت عبد الله بن قيس ائذنوا له فدعي له فقال ما حملك على ما صنعت فقال انا كنا نؤمر بهذا قال فأتني على هذا ببينة أو لأفعلن فيك فانطلق إلى مجلس
من الأنصار فقالوا لا يشهد الا أصاغرنا فقام أبو سعيد الخدري فقال قد كنا نؤمر بهذا فقال عمر خفي علي هذا من امر النبي
صلى الله عليه وسلم ألهاني الصفق بالأسواق)
“Abu Musa meminta
izin (untuk menemui) ‘Umar (sebanyak tiga kali). Maka seolah-olah didapatinnya
dia (‘Umar) sibuk, sehingga dia kembali. ‘Umar berkata (kepada orang yang
bersamanya): “Tidakkah engkau mendengar suara ‘Abdullah bin Qais (Abu Musa)?
izinkanlah dia”. Maka dia dipanggil. ‘Umar mengatakan: “Apa yang membawa kamu
untuk berbuat demikian (yakni pergi setelah minta izin)”. Dia menjawab:
“Sesungguhnya kita dahulu diperintahkan dengan perkara ini (yakni oleh
Rasululloh)”. ‘Umar berkata: “Datangkan (dalil) padaku atas perkara ini atau
aku akan melakukan sesuatu pada kamu”. Maka dia (Abu Musa) keluar dan pergi ke
majlis para Ansar. Mereka mengatakan: “Tidak ada yang akan bersaksi untukmu
atas perkara ini kecuali orang yang paling kecil di antara kami”. Kemudian
berdirilah Abu Sa’id Al-Khudri dan mengatakan: “Kita dahulu diperintahkan
dengan perkara ini”. Maka ‘Umar berkata: “Tersembunyi bagiku hal ini dari
perkara-perkara Nabi (S), perdagangan di pasar melalaikanku.” [63]
Di sini kalau sekiranya tidak ada ansar terkecil
Abu Sa’id Al-Khudri, kita lihat hukuman berat akan dikenakan terhadap Abu Musa Al-Asy'ari,
satu kemungkinan bukan (kesalahan) darinya .. Mengapa? Kerana perdagangan di pasar melalaikan Umar, Beliau tidak mengetahui tentang adab-adab
Sunnah Suci Nabi yang paling mudah, dan bercakap dengan orang-orang yang lebih tahu
darinya dari para sahabat dengan ancamam, dan kekasaran ini yang tidak diingini
oleh perasaan!
Ya .. (perdagangan di pasar yang melalaikan). Alasan ini selalu diulangi oleh lidah Omar untuk mewajarkan kejahilan
dan kesilapan beliau .. Apakah bijak menjadikan yang jahil sebagai Khalifah dan
imam (pemimpin), dan menjadikan yang lebih berilmu sebagai makmum *di belakang)?
Tidakkah Allah Taala
berfirman .
﴿... ۗ أَفَمَن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبعَ
أَمَّن لَّا يَهِدِّي إِلَّا أَن يُهْدَىٰ ۖ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ
تَحْكُمُونَ ٣٥﴾
:
(…. Maka apakah
orang-orang yang menunjuki kepada kebenaran itu lebih berhak diikuti ataukah
orang yang tidak dapat memberi petunjuk kecuali (bila) diberi petunjuk? Mengapa
kamu (berbuat demikian)? Bagaimanakah kamu mengambil keputusan?) [Yunus 10:35]
﴿... ۗ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي
الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ
أُولُو الْأَلْباب ﴾
( ... Katakanlah:
"Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak
mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima
pelajaran.) [Al-Zumar 39: 9]
Jadi hendaklah Khalifah itu yang paling
berilmu dari umat supaya tidak mengamalkan sesuatu yng tidak diketahuinya, dan supaya
tidak perlu alasan yang memalukan: (perdagangan di pasar yang melalaikan), para
pengusaha pasar tempatnya di pasar, pemilik ilmu dan hikmah dan pewaris para
nabi tempatnya adalah menjadi ketua di kalangan manusia, memimpin dan
membimbing mereka.
---------------------
[63] Sahih Bukhari: J
8 hal 157, Sahih Muslim: J 6 hal 179.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan