Isnin, 18 September 2017

[54]

Risalah dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]


Demikianlah perlantikan dan yang dijadikan Ilahi ini akan berterusan hingga Hari Kiamat, tanpa memerlukan pelantikan dan perundingan (pensyaratan) manusia.

Kekhalifahan (jawatan Khalifah) dijadikan Ilahi, dan sesiapa yang tidak diangkat oleh Allah Taala sebagai Khalifah, dia bukan Khalifah kepada Allah, dan tidak disyari’atkan kepadanya sama sekali, dan Imam Mahdi (as) seperti bapa-bapanya adalah Khalifah kepada Allah, seperti yang dinyatakan dalam nash hadits berikut:
(فإنه خليفة الله المهدي)
(Maka sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi) dan darinya diketahui bahawa keluarga pilihan (‘trah Al-Mushtafa) yang diperintahkan supaya berpegang dengan mereka. Kesemua mereka Khalifah Allah di bumiNya ini, kerana Imam Mahdi (as) adalah salah seorang peribadi sebenar Itrah yang disucikan, dan peribadi sebenar seterusnya ditentukan dengan memiliki sifat ini, kerana mereka semua mewakili Khalifah Ilahiyah yang sebenar di atas muka bumi, mereka adalah perkara berat yang kedua (Al-Ysiqal Al-Tsani), yang menggantikan Al-Rasul Muhammad (S) pada umat baginda bersama Al-Quran, dan baginda memerintahkan supaya berpegang dengan keduanya (Al-Quran dan Al-‘Itrah), dan dikhabarkan bahawa keduanya tidak akan dipisahkan sehinggalah Hari Kiamat.

Khalifah-khalifah dari Itrah yang disucikan ini adalah (Sultan Allah – Penguasa Allah), sesiapa yang memuliakannya telah memuliakan Allah Yang Maha Tinggi, dan sesiapa yang menghinanya telah menghina Allah Ta’ala, seperti dalam dua hadits yang berikut: yang diriwayatkan oleh Al-Tirmizhi dari Abi Bakrah, dari Nabi (S) baginda bersabda:

(من أهان سلطان الله في الأرض أهانه الله)

(Sesiapa yang menghina Sultan Allah di bumi telah menghina Allah) [70]

Dan diriwayatkan oleh Ahmad dalam Musnadnya dengan sanad dari Abiu Bakrah dengan lafaz berikut:

(من أكرم سلطان الله تبارك وتعالى في الدنيا أكرمه الله يوم القيامة ومن أهان سلطان الله تبارك وتعالى في الدنيا أهانه الله يوم القيامة)

(Sesiapa yang memuliakan Sultan Allah Tabaraka Wa Ta’ala di dunia ini, Allah akan memuliakannya pada hari kiamat dan sesiapa yang menghina Sultan Allah TWT di dunia ini Allah akan menghinanya pada hari kiamat) [71]


 ----------------------
 [70] Sunan Al-Tirmizhi: J 3 bab 40 hal 339-340 h 2125, dan berkata mengenainya: "Hadis ini hasan gharib," Musnad Abi Daud Al-Tayaalisi: hal 121, tanpa lafaz (di bumi), Kitab Al-Sunnah oleh Amru bin Abi ‘Ashim: hal 475 h 1018, dengan lafaz Al-Tayaalisi, Musnad Al-Suahab oleh Ibn Salamah: J 1 hal 259 h 0,419 dengan lafaz Al-Tayaalisi dengan tambahan, Kanz Al-‘Umal oleh Al-Muttaqi Al-Hindi:.. J 1 hal 184 h 932, dengan lafaz Al-Tirmizhi, Tahzhib Al-Kamal oleh Al-Mazi: J 7 hal 399, Siyar A’lam Al-Nubala’ oleh Al-Zhahabi: J 3 hal 19-20, pada terjemahan Abdullah bin ‘Amir nombor 6, dengan lafaz Al-Tirmizhi, Sahih Sunan Al-Tirmizhi oleh Al-Albani: J 2 hal 485 nombor 2224, dan berkata mengenainya "hasan", Al-Jami’ Al-Shaghir Al-Suyuthi
dan tambahan (Al-Fath Al-Kabir) oleh Al-Albani: J 2 hal 1054, nombor 6111, dan berkata mengenainya: "hasan," Dzilal Al-Jannah fi Takhrij Al-Sunnah oleh Al-Albani, katanya "Hadits hasan ...", dan dianggap hasan oleh Syu’aib Al-Arnauth dalam mengulas Siyar A’lam Al-Nubala’ J 3 Mamasy hal 20 No. 2, di mana beliau berkata mengenainya:. "Diriwayatkan oleh Al-Tayaalisi dalam Musnadnya... Ahmad ... dan Tirmidzi (2224) dan dihasankannya, seperti yang dia katakan .. "
[71] Musnad Ahmad J 9 hal 42 dan hal 49, Mujma’ Al-Zawaid oleh Al-Haitsami: J 5 hal 215, dan berkata mengenainya "... dan rijal Ahmad tsiqaat", Kanz Al-‘Umal oleh Al-Muttaqi Al-Hindi: J 1 hal 214 h 1072, Tarikh Madinah Dimasyq oleh Ibn ‘Asakir.: J 29 hal 255, Al-Silsilah Al-Shahihah oleh Al-Albani: J 2 hal 375-376 nombor 2297, dan berkata mengenainya, "... padaku hadits ini hasan", dan dihasankan oleh Hamzah Ahmad Al-Zain pada mentahqiq Musnad Ahmad: J 15 hal 214 nombor 20 312 dan hsl 231 nombor 20 374, Dan dia berkata mengenai keduanya "Sanadnya hasan".



 [53][54][55]



Tiada ulasan: