Selasa, 5 September 2017

18. Peranan Panji-panji Hitam Dari Timur:



Al-Sufyani Di Ambang Pintu, Di Manakah Al-Yamani?



18. Peranan Panji-panji Hitam Dari Timur:

Untuk menyemak semula sebahagian riwayat yang merujuk kepada peranan Al-Khurasani dan peranan panji-panji hitam Al-Qaim dari Negara-negara Timur, yang dari sana untuk menghancurkan dan memerangi Al-Sufyani yang bersendirian di Iraq. Jika kuda Al-Sufyani pergi ke Kufah dihantar mencari orang-orang Khurasan, dan orang-orang Khurasan keluar dalam mencari Al-Mahdi (untuk membai’ahnya) maka dia dan Al-Hasyimi yang panjinya adalah panji-panji hitam yang dipimpin oleh Syu’aib bin Saleh akan bertemu, maka dia dan tentera Al-Sufyani akan bertemu di pintu Ishthihar (kawasan di selatan Iran), maka akan terjadi pertempuran yang besar.Maka panji-panji hitam menang dan kuda Al-Sufyani melarikan diri, Kemudian mereka mengharapkan Al-Mahdi dan mereka mencarinya. [143].

Nanti akan dibawakan perbahasan Pertempuran di Ishthihar di akhir pembentangan kitab ini, Sila lihat nanti.

Makna ungkapan: (maka dia dan Al-Hasyimi akan bertemu) adalah pertemuan Imam Mahdi (as) dengan Al-Hasyimi Al-Kharasani dari Panglima Tentera Iran seperti yang dijelaskan dalam nash di atas. Justeru, rakyat Iran akan keluar untuk mencari Imam Mahdi (as) untuk membai’ahnya.

 Dalam riwayat lain: bahawa pimpinan Tentera Al-Mahdi seorang lelaki dari (suku) Tamim yang sedikit janggutnya dikatakan ia adalah Syu’aib bin Saleh [143].

Dalam manuskrip Ibn Hammad, hal. 84 dari Muhammad bin Al-Hanafiyah, beliau berkata:

(تخرج رايات سود لبني العباس، ثم تخرج من خراسان أخرى قلانسهم سود وثيابهم بيض، على مقدمتهم رجل يقال له شعيب بن صالح من تميم، يهزمون أصحاب  السفياني، حتى ينزل ببيت القدس فيوطئ للمهدي سلطانه.)

(Akan keluar panji-panji hitam dari Bani Al-Abbas, kemudian keluar dari Khurasan panji-panji hitam yang lain. Serban mereka hitam dan pakaian mereka putih, di hadapan seorang lelaki yang dikatakan bernama Syu’aib bin Saleh dari (suku) Tamim, Mereka akan mengalahkan para penyokong Al-Sufyani, sehingga turun ke Bait Al-Muqaddis (Jerusalem) (di mana) dia akan meletakkan asas untuk pemerintahan Mahdi.)

Dari Amirul Mukminin (as) dalam khabar (berita) panjang katanya:

(... وتقبل رايات من شرفي الأرض غير معلمة، ليست بقطن ولا كتان ولا حرير، مختوم في رأس القنا باختم السيد الأكبر، يسوفها رجل من آل محمد (صلى الله عليه وآله)، تظهر بالمشرق وتوجد ريحها بالمغرب كالمسك الأزفر، يسير الرعب أمامها بشهر حتى ينزلوا الكوفة طالبين بدماء آبائهم، فبينما هم على ذلك إذ أفبلت خيل اليماني والخراساني تستبقان كأنهما فرسي رهان، شعث غبر جرد أصلاب نواطي وأقداح، إذا نظرت أحدهم برجله باطنه فيقول: لا خير في مجلسنا بعد يومنا هذا، اللهم فإنا التائبون، وهم الأبدال الذين وصفهم الله في كتابه العزيز "إن الله يحب التوابي ويحب المتطهرين")

(... dan datsng panji-panji dari sebelah timur bumi, tidak ada seorang mualim (yang berilmu) pun, ia bukannya dengan kapas, linen atau sutera. Lilitan kepalanya bersinar dengan lilitan ketua tertinggi (Al-Syed Al-Akbar), yang memandunya seorang lelaki dari keluarga Muhammad (S) yang muncul di Timur. Terdapat angin di barat baunya seperti kasturi yang sangat harum, berjalan ketakutan selama sebulan hingga mereka sampai di Kufah, mereka menuntut darah ibu bapa mereka, sedang mereka dalam keadaan begitu tiba-tiba ia bertemu dengan kuda Al-Yamani dan Al-Khurasani. Kedua-duanya berlumba bagaikan dua kuda pacu yang saling bersaing, Ia membuatkan diri diliputi debu oleh lubangan pijakan kaki kuda yang keras, jika seseorang melihat di bahagian dalam kakinya, nescaya akan berkata: Tidak ada kebaikan pada majlis kami selepas hari ini, Ya Allah. Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, dan mereka itu adalah Al-Abdal yang Allah gambarkan di dalam kitabNya Al-Aziz, "Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri ")  [145]

Ucapan Amirul Mukminin (as) di atas yang dikeluarkan di Kufah Iraq, Beliau (as) berkata: muncul panji-panji di Timur, ini bermakna di negeri Farsi (Iran), ia mewakili arah timur dari Kufah, dan kemudian Amirul Mukminin (as) merujuk kepada angin yang muncul di barat, yang merupakan isyarat kepada Syam, yang menunjukkan kewujudan ansar Imam Mahdi (as) di negeri Syam dan mereka adalah Abdal (orang-orang zuhud) Syam.
            
Muncul seorang lelaki dari Qom, menyeru manusia kepada kebenaran, mengumpulkan bersamanya orang-orang yang hatinya seperti kepingan besi, tidak tergelincir oleh angin dan ribut tidak jemu dan tidak takut berperang dan kepada Allah mereka berserah diri. Dan kesudahan (yang baik) itu adalah bagi orang-orang yang bertakwa r [146].

Terdapat banyak riwayat dari kitab-kitab Al-Sunnah menunjukkan yang keluar dan bermula dari timur, tidak merujuk ke arah Yaman yang tidak dari jauh mahupun dari dekat, dan dibawakan riwayat berikut: (Al-Mahdi, yang memulainya dari Timur)

Musnad Ahmad, Sunan Al-Tirmizhi, dan  Al-Bayhaqi Dslsm Al-Dalail.

Iaitu permulaan kemunculan berlaku dari Timur, dari negeri Farsi.

(تخرج من خراسان رايات سود فلا يردها شيء حتى تنصب بإيلياء القدس)

(Akan keluar dari Khurasan panji-panji hitam, Tiada apa-apa yang akan dikembalikan kepada mereka sehingga mereka ditempatkan di Iliya’, Bait Al-Maqdis.) [147]

Ia menunjukkan bahawa tentera yang dapat berbicara dengan imam memulakan persiapannya di Iran, dan tentera yang pergi bersama imam ke Kufah dan kemudian ke Bait Al-Maqdis.

Telah diriwayatkan dalam Syarah Ihqaq dari riwayat berikut:

(... فيخرج الله على  السفياني من أهل المشرق وزير المهدي، فيهزم السفياني إلى الشام)

(... Allah akan menghalau keluar Al-Sufyani dari penduduk Timur dan pembantu (wazir) Al-Mahdi, lalu mengalahkan Al-Sufyani lari ke Syam.) [148]

Dengan kata-kata ini dan yang lainnya, ternyata orang yang bertarung dengan Al-Sufyani dan mengalahkannya adalah pembantu (wazir) Imam Mahdi. pembantu (wazir) ini adalah ketua dari orang-orang Timur.

Saya katakan: Adalah diketahui bahawa kedudukan pembantu (wazir) yang diperuntukan di sisi Aushiak, seperti Harun menjadi wazir Musa, dan Amirul Mukminin menjadi wazir kepada Rasulullah (S), dan Imam Mahdi (as) wazirnya adalah (Ahmad) anaknya dan washinya dengan nash wasiat Rasulullah (S).

Dan untuk mengesahkan lagi dibawakan dari Amirul Mukminin (as) dari Al-Huiyam bin 'Abdul-Rahman, beliau memberitahuku dari mendengar Ali (as) berkata: (… akan keluar sebelumnya (iaitu Imam Al-Mahdi) seorang lelaki dari Ahl Baitnya di sisi orang-orang Timur dan membawa pedang di bahunya selama lapan bulan ...) [149] Riwayat ini adalah nash bahawa wazir Imam Mahdi adalah seorang lelaki dari Ahl Baitnya, dengan rujukan jelas kepada anaknya (Mahdi pertama). Daripada isi rumahnya, dalam rujukan jelas kepada anaknya (Mahdi pertama).

Dan dari Al-Syed Ibn Thawus dalam Kitab Malahimnya: (Apabila kamu melihat panji-panji hitam keluar dari arah Khurasan maka datanglah kepadanya walaupun terpaksa merangkak di atas salji, kerana di sana ada Khalifan Al-Mahdi.) [150] dan hadits ini juga terdapat di dalam Kitab Al-Malahim Wa Al-Fitan dengan lafaz (Khalifan Allah Al-Mahdi), menurut naskhah kamus Perpustakaan Ahl Al-Bait (as), tetapi ia juda wujud dalam kitab-kitab Al-Sunnah, dan sebahagian daripadanya menyebut dengan lafaz (Khalifan Allah Al-Mahdi) dan sebahagian daripada mereka menyebut dengan lafaz (Khalifan Al-Mahdi), dan disebut dengan lafaz akhir (Khalifan Al-Mahdi) setiap satu darinya: Mizan Al-I33tidal oleh Al-Zhahabi, J 3 hal 128, dipetik dari Musnad Ahmad, dan Al-Maudhu3at oleh Ibn Al-Jauzi. J 2 hal 39, dan yang lain-lain dengan perbezaan di akhir teks tetapi kandungannya adalah satu (sama).

Riwayat ini menambah butiran tempat baru kejadian, ia menjadikan lebih jelas melaluinya bahawa dia adalah wazir Al-Mahdi, seorang lelaki dari Ahl Baitnya dan khalifahnya, iaitu washinya (Khalifan Al-Mahdi) seperti yang diketahui tidak datang melalui pilihan raya secara demokrasi, tetapi menurut asas pelantikan Ilahi, dan diketahui bahawa selepas Al-Hassan dan Al-Hussein tidak dipenuhi Al-Imamah pada persaudaraan, tetapi pada anak-anak.

Seperti hadits yang diriwayatkan dari Rasulullah (S):

(يقتل عند كنزكم ثلاثة كلهم ابن خليفة ، ثم لا تصير إلى واحد منهم ثم تطلع الرايات السود من قبل المشرق فيقاتلونهم قتالا يقاتله فوم، ثم ذكر شابا فقال: إذا رأيتموه فبايعوه فإنه خليفة المهدي)

(Pertempuran yang kamu pendamkan antara tiga pihak kesemua mereka anak-anak Khalifah, maka tidak berlaku kepada seseorang dari mereka, kemudian muncul panji-panji hitam datang dari arah timur. Dan terjadi perperangan yang belum pernah berlaku pada suatu kaum dan kemudian baginda menyebutkan sesuatu, lalu baginda bersabda: Jika kamu melihatnya maka berbai’ahlah padanya, kerana dia adalah Khalifah Al-Mahdi.) [151]

Dan telah diriwayatkan kalimah pemuda (Syab - شاب) dengan lafaz sesuatu (Syai’a - شيئا) dan begitu juga di dalam Bisyarah Al-Islam di tempat lain dengan lafaz sesuatu (Syai’a - شيئا) dan ia kelihatan telah diubah;, dan dalam apa jua keadaan yang perlu untuk seorang supaya sah berbai’ah kerana berbai’ah tidak sah kepada benda mati (jumud).

Saya katakan: Seperti yang saya katakan pada sumber-sumber di atas, bahawa telah dinyatakan pada riwayat (Khalifah Al-Mahdi) mempunyai gambaran lain pada hujungnya (Bahawa dia adalah Khalifan Allah Al-Mahdi), dan gambaran ini tidak mengubah apa-apa, selagi yang diputuskan adalah keluarnya Imam Mahdi (as) dari Mekah, Maka perlu membawa istilah (Khalifan Allah Al-Mahdi) kepada selain Imam Al-Mahdi (as), yang tidak boleh diikuti oleh mengikutnya, setelah memastikan wasiat Rasulullah menyatakan hakikat bahawa (Ahmad) mempunyai tiga nama yang pertama adalah (Al-Mahdi).

Untuk membuat perkara ini lebih jelas, saya akan menyampaikan riwayat berikut dari Ghaibah Al-Thusi hal 464. Dari Ammar bin Yasir hingga kepada kata:. (Kemudian keluar Al-Mahdi (as) atas panji Syu’aib Bin Saleh, ... hingga akhir).

Nu’aim bin Hammad menyebut dalam manuskripnya mengenai tanda-tanda kedatangan Al-Sufayani ke Kufah. Beliau berkata: Nu’aim memberitahu kami, Al-walid dan Rusydi memberitahu kami, dari Abi Lahi’ah, Abu Zer’ah memberitahuku, dari Abi Razin, katanya: Apabila Al-Sufyani sampai di Kufah dan membunuh para pendokong keluarga Muhammad (S) keluarlah Al-Mahdi (as) atas panji Syu’aib Bin Saleh.

Jika kita ditanya sekarang: Mahdi yang mana yang dimaksudkan oleh riwayat ini? Kita akan menjawab dengan riwayat berikut: dari Muhammad bin Al-Hanafiyah, beliau berkata:

(تخرج راية سوداء لبني العباس، ثم تخرج من خراسان سوداء أخرى قلانسهم سود، وثيابهم بيض، على مقدمتهم رجل يقال له شعيب بن صالح، أو صالح بن شعيب من بني تميم يهزمون أصحاب  السفياني، حتى تنزل بيت المقدس توطئ للمهدي سلطانه، يمد إليه ثلاث مائة من الشام، يكون بين خروجه وبين أن يسلم الأمر للمهدي إثنان وسبعون خهرا)

(Akan keluar panji Hitam dari Bani Al-Abbas, kemudian keluar dari Khurasan panji hitam yang lain, Serban mereka hitam dan pakaian mereka putih, di hadapan mereka seorang lelaki yang dikatakan bernama Syu’aib bin Saleh dari Bani Tamim, Mereka akan mengalahkan para penyokong Al-Sufyani, sehingga turun ke Bait Al-Muqaddis (Jerusalem) (di mana) dia akan meletakkan asas untuk pemerintahan Al-Mahdi., Dia akan dibekalkan dengan tiga ratus (lelaki) dari Syam (Syria). Dari masa itu, dia keluar (dari Khurasan) sehingga dia menyerahkan orosan itu (pemerintahan) kepada Mahdi, akan ada tujuh puluh dua bulan (enam tahun) [152]

Riwayat ini menyatakan yang Syu’aib bin Saleh dan panji-panji hitam, dia akan meletakkan asas untuk pemerintahan Al-Mahdi, yang akan menyerahkannya selepas tujuh puluh dua bulan.

Oleh itu, Al-Mahdi yang dirujuk oleh riwayat pertama yang datang dengan panji-panji hitam, adalah Al-Mahdi yang lain. Dan berikut ini dijelaskan beberapa riwayat diterima daripada Rasulullah (S):

(... حتى ترتفع رايات سود من المشرق فيسألون إلحق فلا يعطونه، ثم يسألونه فلا يعطونه، ثم يسألونه فلا يعطونه، فيقاتلون فينصرون. فمن أدركه منكم، أو من أعقابكم فليأت إمام أهل بيتي، ولو حبوا على الثلج، فإنها رايات هدى، يدفعونها إلى رجل من أهل بيتي يواطئ اسمه اسمي، واسم أبيه اسم أبي، فيملك الأرض فيملؤها فسطا وعدلا كما ملئت جورا وظلما.)

(... sehingga datanglah Panji-panji Hitam dari Timur. Mereka meminta haknya tetapi tidak diberikannya. dan kemudian meminta lagi , tidak diberikannya, dan kemudian mereka meminta, tetap tidak diberikannya, Maka mereka pun berjuang dan memperoleh kejayaan. Sesiapa di antara kamu atau keturunan kamu yang hidup pada masa itu, datangilah Imam Ahl Baitku walau terpaksa merangkak di atas salji. Sungguh, mereka adalah pembawa Panji-panji yang mendapat hidayah. Mereka akan menyerahkannya kepada seorang lelaki dari Ahl Baitku yang namanya seperti namaku, dan nama bapanya seperti nama bapaku. Dan dia akan memenuhi bumi dengan kejujuran dan keadilan, sebagaimana sebelumnya ia dipenuhi dengan kebencian dan kezaliman.) [153]

Rasulullah (S) telah menerangkan bahawa pemimpin panji-panji hitam adalah (Imam Ahl Baitku), dan dia bukan Imam Mahdi yang akan menyerahkan kepadanya. Iaitu pemimpin panji-panji hitam adalah seorang imam, dan dia adalah dari Ahl Baitku, dan dia bukan Imam Mahdi, tetapi tidak syak lagi ia adalah washi Imam Mahdi (as) dan anaknya (Ahmad (as)).

Saya katakan: riwayat ini menerangkan apa yang diriwayatkan dari Imam Al-Baqir (as):

(كأني بقوم قد خرجوا بالمشرق يطلبون الحق فلا يعطونه، ثم يطلبونه فلا يعطونه، فإذا رأوا ذلك وضعوا سيوفهم على عواتقهم فيعطون ما سألوه فلا يقبلونه حتى يقوموا، ولا يدفعونا إلا إلى صاحبكم، قتلاهم شهداء، أما إن لو أدركت ذلك لاستبقيت نفسي لصاحب هذا الأمر )

(Seakan-akan [aku melihat] segolongan manusia yang datang dari Timur, mereka menuntut hak/kebenaran namun tidak diberikan, kemudian mereka menuntut hak/kebenaran namun tidak diberikan, lalu apabila mereka mendapati demikian maka mereka akan menyandang pedang dibahu mereka lalu mereka diberikan apa yang mereka tuntut, namun mereka menolaknya sehingga mereka bangkit dan mereka tidak menyerahkannya kecuali kepada pemilik kamu, yang terbunuh di antara kamu adalah syahid. Jika aku berada pada masa itu, akan kujaga jiwaku untuk pemilik urusan ini) [154]

(Pemilik urusan ini), yang ditunjukkan oleh riwayat adalah (Imam Ahl Baitku) yang sama, dan dia adalah (Mahdi Pertama) atau Al-Yamani. Dan dia (Al-Baqir) mengatakan: (akan kujaga jiwaku untuk pemilik urusan ini) merujuk kepada keperluan untuk mengikut Al-Yamani.


-------------------------------
[143] Manuskrip Ibnu Hammad: hal 86.
[144] Ibn Hammad: hal 86.
[145] Ilzam Al-Nashib Fi Itsbat Al-Hujjah Al-Ghaibah: J 2 hal 103
[146] Bihar Al-Anwar: J 6 hal  296.
[147] Kitab Al-Malahim Wa Al-Fitan hal 43.
[148] Syarah Ihqaq Al-Haq : J 29 hal.620
[149] - Kitab Al-Malahim Wa Al-Fitan – oleh Al-Syed bin Thawus: hal 86
[150] Kitab Al-Malahim Wa Al-Fitan hal.52
[151] Bisyarah Al-Islam: hal 30
[152] Al-Mu3jam Al-Maudhu3i hal 594; Kitab Al-Fitan – Nu’aim bin Hammad: Hadis No. 884
[153] Al-Mu3jam Al-Maudhu3i hal 593.
[154] Kitab Al-Ghaybah – oeh Al-Nu'amani: hal 281.



Sebelum <<✡ Kandungan ✡>> Selepas

Tiada ulasan: