Selasa, 26 September 2017

... Sumber Hadits ...



Risalah dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]

21. Kanz Al-‘Umal oleh Al-Muttaqi Al-Hindi:

يقُتْلَ [يقتتل] عند كنزكم هذا ثلاثة، كلهم ابن خليفة ثم لا يصير إلى واحد منهم، ثم تطلع الرايات السود من قبل المشرق. فيقتلونكم قتلا لم يقتله قوم، فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبوا على الثلج، فإنه خليفة الله المهدي) (يقتتل عند كنزكم هذا ثلاثة كلهم ابن خليفة ثم لا يصير إلى واحد منهم. ثم تطلع الرايات السود من قبل المشرق فيقتلونكم قتلا لم يقتله قوم، فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبوا على الثلج، فإنه خليفة الله المهدي)

(Ada tiga pihak akan berperang (bertelingkah) pada perbendaharaan kamu. kesemuanya anak-anak Khalifah. maka tidak seorang pun yang berhasil menguasainya. Kemudian akan muncul panji-panji hitam dari arah Timur, maka mereka memerangi kamu dengan perang yang belum pernah dialami oleh suatu kaum. “Maka apabila kamu melihatnya, berbai’ah kepadanya walaupun dengan merangkak di atas salji kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi) [109].
              
Dan juga disebut secara ringkas

(Maka apabila kamu melihat panji-panji hitam datang dari arah Khurasan. Maka datanglah kepadanya, kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi) [110].

Yang Ketiga dia menyebut:

(Akan muncul pada kamu panji-panji hitam dari arah Khurasan, maka datanglah kepadanya walaupun dengan merangkak di atas salji, kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Ta’ala Al-Mahdi!) [111].

22. Al-Burhan Fi ’Alamat Mahdi Akhir Al-Zaman, oleh Al-Muttaqi Al-Hindi:

Diriwayatkan oleh Ibn Majah, dan Al-Hakim dan disahihkannya, dan Abu Nu’aim, dari Tsauban katanya: Rasulullah (S) bersabda:

(يقتل عند كنزكم ثلاثة؛ كلهم ابن خليفة، لا يصير إلى واحد منهم. ثم تطلع الرايات السود من قبل المشرق فيقتلونكم قتلا لم يقتله قوم، ثم يجئ خليفة الله المهدي، فإذا سمعتم به فبايعوه ولو حبوا على الثلج، فإنه خليفة الله المهدي)

(Ada tiga pihak akan berperang (bertelingkah) pada perbendaharaan kamu. kesemuanya anak-anak Khalifah. maka tidak seorang pun yang berhasil menguasainya. Kemudian akan muncul panji-panji hitam dari arah Timur, maka mereka memerangi kamu dengan perang yang belum pernah dialami oleh suatu kaum. Kemudian akan datang Khalifah Allah Al-Mahdi Maka apabila kamu mendengarnya, berbai’ah kepadanya walaupun dengan merangkak di atas salji kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi) [112].
                         
Dan juga telah disebut secara ringkas ringkas dan diriwayatkan oleh Nu’aim bin Hammad, dan Al-Hakim dan Abu Nu’aim, dari Tsauban katanya: Rasulullah (S) bersabda:

(Apabila kamu melihat panji hitam datang dari arah (iaitu) Khurasan, datanglah kepadanya walaupun dengan merangkak di atas salji, kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi.) [113].
              
23. Sabil Al-Huda wa Al-Risyad - oleh Al-Shalahi Al-Syami:

Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Al-Hakim, dari Tsauban (ra) katanya: Bahawa Rasulullah (S) bersabda:

(إذا رأيتم الرايات السود قد جاءت من قبل خراسان فائتوها، فان فيها خليفة الله المهدي)

 (Apabila kamu melihat panji hitam telah datang dari arah Khurasan, maka pergilah kepadanya, kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi) [114].


------------------------------
[109]. Kanz Al-‘Umal oleh Al-Muttaqi Al-Hindi: (W 975 H), J 13 hal 263, No. 38658,
[110] Kanz Al-‘Umal oleh Al-Muttaqi Al-Hindi: J 14 hal 261, No. 38651,
[111] Kanz Al-‘Umal oleh Al-Muttaqi Al-Hindi: J 14 hal 268 No. 38679 ,,
[112] Al-Burhan Fi ’Alamat Mahdi Akhir Al-Zaman, oleh Al-Muttaqi Al-Hindi: hal 47,
[113] Al-Burhan Fi ’Alamat Mahdi Akhir Al-Zaman, oleh Al-Muttaqi Al-Hindi: ditahqiq dan dikaji di bahagian Penerbit (Al-Dar), Dar Al-Shahabah Li Al-Turats  Bathantha, Cet 1, 1412H   1992M - J 2 hal 76.
[114] Sabil Al-Huda wa Al-Risyad dalam Sirah Khabar Al-‘Ibad oleh Muhammad bin Yusuf Al-Shalahi Al-Syami (W. 942 H), ditahqiq Al-Syeikh ‘Adil Ahmad Abdul-Maujud dan Al-Syeikh Ali Muhammad Mau’aud, Dar Al-Kitab Al-‘Ilmiyah, Beirut - Lubnan, Cet 1, 1414M-1993M: J 10 hal 171.
                  
[68]



24. Imna3 Al-Asma3, oleh Al- Maqrizi:

Dari jalur (jalan) Abdul Razaq, diberitahu kepada kami Al-Tsauri, dari Khalid Al-Khazha’ dari Abi Qilabah, dari Abi Asmaa’ dari Tsauban katanya: Rasulullah (S) bersabda:

(يقتتل عند كنزكم هذا ثلاثة كلهم ولد خليفة، ولا يصير إلى واحد منهم، ثم تقبل الرايات السود من خراسان، فيقتلونكم قتلا لم يقتله قوم، ثم يجئ خليفة الله المهدي ).

(Ada tiga pihak akan berperang (bertelingkah) pada perbendaharaan kamu. kesemuanya anak-anak Khalifah. maka tidak seorang pun yang berhasil menguasainya. Kemudian akan datang panji-panji hitam dari Khurasan, maka mereka memerangi kamu dengan perang yang belum pernah dialami oleh suatu kaum. Kemudian akan datang Khalifah Allah Al-Mahdi).
                                           
Dan pada riwayat:
                               
(فإذا رأيتموهم فبايعوهم ولو حبوا على الثلج، فإنه خليفة المهدي).

(Maka apabila kamu melihat mereka, berbai’ah kepada mereka walaupun dengan merangkak di atas salji kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Al-Mahdi).

Al-Baihaqi berkata: Abdul Razaq bersendirian dari Al-Tsauri, meriwayatkan dalam bentuk yang lain dari Abi Qilabah dan tidak kukuh, Maka disebutkan hadits Katsir bin Yahya, diberitahu kepada kami Syarik dari Ali bin Zaid dari Abi Qilabah dari Abi Asmaa’, dari Tsauban katanya: Rasulullah (S) bersabda:

(Apabila akan datang panji-panji hitam dari Khurasan maka pergilah kepadanya, walaupun dengan merangkak kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi).

Diriwayatkan oleh Abd Al-Wahhab bin ‘Athaa’, dari Khalid Al-Khazha’ dari Abi Qilabah, dari Abi Asmaa’ dari Tsauban secara Mauquf (terhenti): Baginda (S) bersabda:

(Apabila kamu melihat panji-panji hitam keluar dari arah Khurasan pergilah kepadanya karena sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi).

Dan Al-Hakim mengeluarkan sanad ini secara mauquf, dan berkata: hadith ini sahih mengikut syarat kedua Syeikh [115].

25. Yanabi’ Al-Mawaddah Lizhawi Al-Qurba - oleh Al-Qunduzi
:
Dari Tsauban secara marfu’:

(يقتتل عند كرتكم [كنزكم] ثلاثة كلهم ابن خليفة، ثم لم يصير إلى أحد، ثم تجئ الرايات السود فيقتلونهم قتلا لم يقتله قوم مثله، ثم يجئ خليفة الله المهدي، فإذا سمعتم به فأتوه فبايعوه فإنه خليفة الله المهدي).

(Ada tiga pihak akan berperang (bertelingkah) pada [perbendaharaan kamu]. kesemuanya anak-anak Khalifah. maka tidak seorang pun yang berhasil. Kemudian akan datang panji-panji hitam, maka mereka memerangi kamu dengan perang yang belum pernah sepertinya oleh suatu kaum. Kemudian akan datang Khalifah Allah Al-Mahdi. Maka apabila kamu mendengarnya, maka pergilah berbai’ah kepadanya, karena sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi.) [116].

------------------------------
[115]. Imna3 Al-Asma3, oleh - Taqi Al-Din Ahmad bin Ali bin Abdul Qadir Al- Maqrizi: (W 845 H) J 3 hal 391, ditahqiq Muhammad Abdul Hamid Al-Namisi, Dar Al-Kitab Al-‘Ilmiyah, Beirut - Lubnan, Cet 1, 1420H -1999M: J 12 hal 196 - 297.
[116]. Yanabi’ Al-Mawaddah Lizhawi Al-Qurba - oleh Syeikh Suleiman bin Ibrahim Al-Qunduzi - Al-Hanafi (W 1298 H), ditahqiq Syed Ali Jamal Asyraf al-Husseini, Dar Al-Aswah, Cet 1, 1416 H J 3 hal 391.
                   
[69]


Dan telah disebutkan secara ringkas dari Tsauban katanya: Rasulullah (S) bersabda:

(Apabila kamu melihat panji-panji hitam datang dari arah Khurasan maka pergilah kepadanya karena sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi).
(Diriwayatkan oleh Ahmad dan Al-Baihaqi di dalam Al-Galail Al-Nubuwah). [117].

36. Al-Bida’ wa Al-Tarikh, oleh Ahmad bin Sahl Al-Balkhi [118]:

Diberitahu kepada kami Ya’kub, bin Yusuf Al-Sajazi, diberitahu kepada kami Abu Musa Al-Baghawi, diberitahu kepada kami Al-Hasan bin Ibrahim Al-Biyadhi di Mekah, diberitahu kepada kami Hammad Al-Tsaqafi diberitahu kepada kami Abd Al-Wahhab ibn ‘Athaa’ Al-Khafaf, diberitahu kepada kami Khalid Al-Khazha’ dari Abi Qilabah, dari Abi Asmaa’ Al-Rahbi dari Tsauban dari: Rasulullah (S) bahawa baginda bersabda:

(إذا رأيتم الرايات السود من قبل خراسان فاستقبلوها مشيا على أقدامكم لأن فيها خليفة الله المهدي).

(Apabila kamu melihat panji-panji hitam datang dari arah Khurasan Maka kamu hendaklah berjalanlan menghadapnya kerana sesungguhnya padanya ada Khalifah Allah Al-Mahdi). [119]

27. 3uqud Al-Durur fi Akhbar Al-Muntadzar, oleh Yusuf bin Yahya Al-Maqdisi:

Dan dari Tsauban (ra( katanya: Rasulullah (S) bersabda:  

(يقتل عند كنزكم ثلاثة؛ كلهم ابن خليفة، ثم لا يصير إلى واحد منهم. ثم تطلع الرايات السود من قبل المشرق فيقتلونهم قتلا لم يقتله قوم، ثم ذكر شيئا فقال: إذا رأيتموه فبايعوه ولو حبوا على الثلج، فإنه خليفة الله المهدي). 

(Ada tiga pihak akan berperang (bertelingkah) pada [perbendaharaan kamu]. kesemuanya anak-anak Khalifah. maka tidak seorang pun yang berhasil. Kemudian akan muncul panji-panji hitam dari arah Timur, maka mereka memerangi kamu dengan perang yang belum pernah sepertinya oleh suatu kaum. Kemudian baginda (S) mengucapkan sesuatu. Lalu baginda bersabda: “Maka apabila kamu melihatnya, berbai’ah kepadanya walaupun dengan merangkak di atas salji kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi.)
              
Diriwayatkan oleh Al-Imam Al-Hafidz Abu Abdullah Al-Hakim dalam Mustadraknya, beliau berkata: Hadits ini sahih mengikut ayarat Al-Bukhari dan Muslim, hanya saja tidak meriwayatkannya. Dan diriwayatkan oleh Al-Hafidz Abu Nu’aim dengan makna tersebut, beliau berkata, pada tempat ungkapan [Kemudian baginda (S) mengucapkan sesuatu] adalah: (kemudian datang khalifah Allah Al-Mahdi). [120]

Kemudian Al-Maqdisi berkata: Dan dari Tsauban (ra) katanya: Rasulullah (S) bersabda:

(Ada tiga pihak akan berperang (bertelingkah) pada perbendaharaan kamu. kesemuanya anak-anak Khalifah. maka tidak seorang pun yang berhasil. Kemudian akan datang panji-panji hitam dari
                         
--------------------------
[117]. Yanabi’ Al-Mawaddah Lizhawi Al-Qurba - oleh Al-Qunduzi - J 3 hal 259
[118]. Dikatakan bahawa gambaran Al-Murah Muthhir bin Tahir Al-Maqdisi
[119]. Al-Bida’ wa Al-Tarikh, oleh Ahmad bin Sahl Al-Balkhi - (508 H) J 2 hal 174.
[120] 3uqud Al-Durur fi Akhbar Al-Muntadzar, oleh Yusuf bin Yahya Al-Maqdisi - Al-Syaf’ei Al-Silmi, ulama abad ketujuh Hijrah, Ditahqiq Dr. Muhammad Abdul-Fath Al-Halw, Maktabah ‘Alam Al-Fikr- Kaherah, Cet 1 1399H -1979M:. hal 57.

[70]


arah Timur, maka mereka memerangi kamu dengan perang yang belum pernah oleh suatu kaum. Kemudian datang Khalifah Allah Al-Mahdi. “Maka apabila kamu melihat mendengarnya, berbai’ah kepadanya kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi.).

Diriwayatkan oleh Al-Hafidz Abu Nu’aim, dalam sifat Al-Mahdi demikian itu. Telah diriwayatkan oleh Imam Anu Abdullah Ibn Majah, dan Abu ‘Amru Al-Dani, dalam Sunan-sunan mereka, dengan makna tersebut [121].

Kemudian dia berkata, dan dari Tsauban (ra) katanya: Rasulullah (S) bersabda:

(Maka apabila kamu melihat panji-panji hitam datang dari dari arah Khurasan, maka pergilah kepadanya kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi).

Diriwayatkan oleh Al-Hafidz Abu Nu’aim, dalam sifat Al-Mahdi sedemikian. Diriwayatkan oleh Al-Hafidz Abu Abdullah Al-Hakim dalam Mustadraknya dengan makna tersebut, beliau berkata: Hadits ini sahih mengikut ayarat Al-Bukhari dan Muslim, hanya saja tidak meriwayatkannya.. Dan diriwayatkan oleh Imam Abu ‘Amru Al-Dani di dalam Sunannya. Dan -Hafidz Abu Abdullah Nu’aim bin Hammad, dalam kitab Al-Fitan kedua-duanya dengan makna tersebut [122].

Kemudian dia berkata, dan dari Tsauban (ra) katanya: Rasulullah (S) bersabda:

(Ada tiga pihak akan berperang (bertelingkah) pada perbendaharaan kamu. kesemuanya anak-anak Khalifah. maka tidak seorang pun yang berhasil. Kemudian akan muncul panji-panji hitam dari arah Timur, maka mereka memerangi kamu dengan perang yang belum pernah sepertinya oleh suatu kaum.) Kemudian baginda (S) mengucapkan sesuatu. Lalu baginda bersabda: (Maka apabila kamu melihatnya, berbai’ah kepadanya walaupun dengan merangkak di atas salji kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi.)

Diriwayatkan oleh Al-Hafidz Abu Abdullah Al-Hakim dalam Mustadraknya, beliau berkata: Hadits ini sahih mengikut ayarat Al-Bukhari dan Muslim, hanya saja tidak meriwayatkannya
.
Dan Dan diiriwayatkan oleh sekumpulan imam-imam hadits dengan makna tersebut, Mereka adalah: Abu Abdullah Ibn Majah Al-Qazwini, Abu ‘Amru Al-Dani, Abu Nu’aim Al-Ashbahani. Mereka mengatakan pada tempat ungkapan [Kemudian baginda (S) mengucapkan sesuatu] adalah: (kemudian datang Khalifah Allah Al-Mahdi). [123]

-------------------------------
[121] 3uqud Al-Durur fi Akhbar Al-Muntadzar, oleh Yusuf bin Yahya Al-Maqdisi - hal 58-59.
[122] 3uqud Al-Durur fi Akhbar Al-Muntadzar, oleh Yusuf bin Yahya Al-Maqdisi - hal 125.
[123] 3uqud Al-Durur fi Akhbar Al-Muntadzar, oleh Yusuf bin Yahya Al-Maqdisi - hal 126 - 127.


[71]


[66,67][68-71][72,73]



     

Tiada ulasan: