Ahad, 17 September 2017

[52]

Risalah dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]


Lalu untuk apakah Abu Bakar dan Umar dilantik sebagai khalifah walaupun kedua-duanya jahil, dan yang jauh dari Ali (as) mengenainya, kerana dia adalah Pintu Kota Ilmu?!

Adakah Ali bin Abi Thalib (as) melihat mereka sebagai khalifah-khalifah sah dari segi syar’ei atau tidak?

Marilah kita dengar daripada lidah Umar bin Al-Khattab sendiri dalam khabar-khabar berikut: Muslim meriwayatkan di dalam kitab Shahihnya, sanadnya dari Malik, dari Al-Zahri bahawa Malik bin Aus memberitahu beliau mengenai Umar bin Al-Khattab:

(... فلما توفى رسول الله صلى الله عليه وسلم قال أبو بكر أنا ولي رسول الله صلى الله عليه وسلم فجئتما تطلب ميراثك من ابن أخيك ويطلب هذا ميراث امرأته من أبيها فقال أبو بكر قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما نورث ما تركنا صدقة فرأيتماه كاذبا آثما غادرا خائنا الله يعلم أنه لصادق بار راشد تابع للحق ثم توفى أبو بكر وانا ولي رسول الله صلى الله عليه وسلم وولي أبي بكر فرأيتماني كاذبا آثما غادرا خائنا والله يعلم اني لصادق بار راشد تابع للحق فوليتها...)

(“… Dan ketika Rasulullah (S). wafat, Abu Bakar berkata, ‘Aku adalah walinya Rasulullah( S), lalu kalian berdua (Ali dan Abbas) datang menuntut warisanmu dari anak saudaramu dan yang ini menuntut bagian warisan isterinya dari ayahnya. Maka Abu Bakar berkata, ‘Rasulullah (S). bersabda: “Kami tidak diwarisi, apa-apa yang kami tinggalkan adalah shadaqah.”, lalu kalian berdua memandangnya sebagai pembohong, pendosa, penipu dan pengkhianat,.Demi Allah ia adalah seorang yang jujur, berbakti, terbimbing dan mengikuti kebenaran. Kemudian Abu Bakar wafat dan aku berkata, ‘Akulah walinya Rasulullah (S). dan walinya Abu Bakar, lalu kalian berdua memandangku sebagai pembohong, pendosa, penipu dan pengkhianat. Demi Allah aku adalah seorang yang jujur, berbakti, terbimbing dan mengikuti kebenaran. Aku menjadi walinya ...) [68]

Umar tahu bahawa Ali (as) melihat dia dan Abu Bakr adalah dua orang pendosa, penipu dan pengkhianat!

Umar dan sahabatnya melihat bahawa mereka berdua adalah orang-orang yang jujur, berbakti, terbimbing.

Apakah pandangan yang kita ambil?


-----------------------
Al-Sunan Al-Musnadah – oleh Ibn Al-Jarud Al-Naisaburi : hal 241 h 909, Al-Muwaththa - oleh Malik bin Anas: J 2 bab Warisan Bagi Nenek hal 513, Musnad Ahmad: J 4 hal 225-226, Abi Ya’la Al-Maushili: J 1 hal 110, Mukhtashar, Sahih Ibn Hibban: J 13 hal 390-391, Al-Mu’jam Al-Kabir - oleh Al-Thabrani: J 19 hal 229 dan J 20 hal 438, Al-Istizhkar – oleh Ibn Abdul Bar: J 5 bab 8 Warisan Bagi Nenek hal 346 h 1045, Al-Mustadrak – oleh Al-Hakim Al-Naisaburi :. J 4 hal 338, beliau berkata mengenainya: " Hadits ini shahih sanadnya hanya saja keduanya (Bukhari-Muslim) tidak meriwayatkannya " dan dipersetujui oleh Al-Zhahabi dalam Takhlish Al-Mustadrak "Mengikut syarat Bukhari dan Muslim," Mawarad Al-Dhaman - oleh Al-Haitsami:. J 4 hal 140-141 h 1224 sejajar dengan Al-Khatsbar Al-Khabar – oleh Ibn Hajar Al-‘Asqalani: J 1 hal 303, Dia berkata mengenainya: " hadits ini hasan," dan J 2 hal 415, berkata mengenainya: "hadits ini sahih,", Syarah Al-Sunnah oleh Al-Baghawi: J 8 hal 345-346 nombor 2221, berkata mengenainya: "hadits ini hasan .”, Al-Badar Al-Munir- oleh Ibn Al-Mulqan: J 7 hal 206-207, dan berkata mengenainya: "hadits ini sahih,", dan dishahihkan oleh Hamzah Ahmad Al-Zain pada mentahqiq Musnad Ahmad: J 14 hal 25 - 26, nombor 17901 dan 17 902, dan berkata mengenai kedua-duanya:"Sanadnya sahih.", dan juga dishahihkan oleh Syu’aib Al-Arnauth pada mentahqiq Musnad Ahmad: J 29 hal 493 nombor 17 978. dan ia berkata mengenainya: "Sahih Lighairihin ... dan mempunyai bukti yang kuat, dan menunjukkan kesahihannya," dan J 29 hal 499-501 nombor 17980, dan berkata mengenainya: ". ... hadits ini sahih dengan bukti-bukti "
[68] Sahih Muslim: J 5 hal 101-102.


[51] [52][53]



Tiada ulasan: