Risalah
dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]
Ibn Khaldun ridak menduga bahawa khalifah sebenar yang diberitakan
oleh Nabi Muhammad (S) adalah Al-Mahdi (S) yang terdapat dalam riwayat-riwayat mutawatir
bahawa dia adalah Imam akhir zaman, dan sesungguhnya tiada Khalifah yang saleh atau
Imam yang adil ؿselain
dia, bahkan juga diriwayatkan bahawa umat tidak melihat kebaikan melainkan dari
tangannya, Maka selain Al-Mahdi (as) tidak akan terjadi kemurahan dan keadilan seperti
ini?!
Adakah tersembunyi pada Ibn Khaldun riwayat-riwayat yang menyatakan
bahawa Al-Mahdi (as) membahagi-bahagikan harta tanpa menghitungnya, dan pada zaman
dialah bumi menjadi subur dengan kesuburan yang tidak pernah dilihat sebelum
ini?!
Ahmad bin Hanbal telah meriwayatkan dengan
sanad dari Abu Sa'id Al-Khudri, dari Rasulullah (S), bahawa baginda bersabda:
(يخرج المهدي في أمتي خمسا أو سبعا أو تسعا -
زيد الشك – قال: قلت: أي شيء؟ قال: سنين، ثم قال: يرسل السماء عليهم مدرارا لا
تدخر الأرض من نباتها شيئا ويكون المال كدوسا، قال: يجيئ
الرجل إليه فيقول يا مهدي أعطني أعطني، قال: بحثي له في ثوبه ما استطاع أن يحمل)
(Al-Mahdi
datang pada umatku lima, tujuh atau sembilan – Zaid ragu-ragu - Dia berkata: Aku
pun bertanya: Mengenai apa? Baginda menjawab: Mengenai tahun, dan kemudian baginda
bersabda lagi: Hujan akan turun dari langit dengan lebatnya, bumi akan tumbuh
sebanyak mungkin tumbuh-tumbuhan dan tidak akan ada kekurangan harta kekayaan. Seseorang akan datang kepadanya dan berkata:
Wahai Mahdī! Berikanlah padaku sesuatu. Mahdī akan berkata kepadanya: Isikanlah
ke dalam pakaiannya hingga ia tidak mampu membawanya).[51]
Bukankah ini khalifah yang sama yang membahagi-bahagikan
harta pada akhir zaman? Bukankah riwayat ini mengatakan bahawa Al-Mahdi (as) membahagi-bahagikan
harta kepada manusia (Isikanlah ke
dalam pakaiannya)?
Al-Tabarani telah meriwayatkan dengan sanad dari
Abi Hurairah dari Rasulullah (S):
قال: _يكون في أمتي المهدي أن قصر فسبع وإلا فثمان وإلا
فتسع، تنعم أمتي بها نعمة لم ينعموا مثلها، يرسل السماء عليهم مدرارا، ولا تدخر الأرض
شيئا ن من النبات والمال كدوس يقول الرجل يا مهدي أعطني فيقول:
خذ)
(Baginda
bersabda: Akan ada Al-Mahdī pada Umatku. Jika (tempoh khalifahnya) pendek maka ia akan menjadi tujuh tahun, jika
tidak, ia akan menjadi lapan atau sembilan tahun. Kemakmuran Umatku akan menjadi nikmat yang tidak pernah dialami pada
masa lalu. Hujan akan turun dari langit dengan lebat, bumi
akan tumbuh sebanyak mungkin tumbuh-tumbuhan dan tidak akan ada kekurangan harta
kekayaan. Seseorang akan berdiri
dan berkata: Wahai Mahdī! Berikanlah padaku sesuatu. Al-Mahdī akan berkata
kepadanya: Ambillah sendiri.)" [51]
--------------------
[50]: Musnad Ahmad J 3 hal 21-22, Sunan Al-Tirmizhi: J 3
hal 343 h 2333, dengan perbezaan singkatan sebahagian perkataan dan beliau berkata
mengenainya, "Hadits ini Hasan dan telah diriwayatkan dengan bentuk yang
lain dari Abu Sa'id dari Nabi (S)": Al-Dur Al-Mantsur – oleh Al-Suyuthi: J
6 hal 57-58, Kanz
Al-‘Umal oleh Al-Muttaqi Al-Hindi: J 14 hal 373 h 38 701, Sabil Al-Huda wa Al-Risyad - oleh
Al-Shalahi Al-Syami: J 10 hal 171, Al-Talkhis Al-3ilal Al-Matahiyah
– oleh Al-Zhahabi: hal 318 nombor 955, dan berkata mengenainya:
"Diriwayatkan. Al-Tirmidhi, "dan tidak mencabarnya, Sunan Al-Tirmizhi
- Al-Albani:. J 2 b 53 hal 486 nombor 2232, dan berkata mengenainya:"Hasan",
Al-Nihayah fi Al-Malahim wa Al-Fitan – oleh Ib Katsir:. J 1 hal 50, dan berkata
mengenainya:"Hadits ini Hasan", dan diHasankan oleh Hamzah Ahmad Al-Zain
dalam mentahqiq Musnad Ahmed J 10 hal 71 no 11106, di mana Beliau berkata,
"Isnadnyaa Hasan."
[51] Al-Mu’jam
Al-Ausath - Al-Thabrani: J 5 hal 311, Mujma’ Al-Zawaid - Al-Haitsami: J 7 hal 317, dan berkata mengenainya: " Diriwayatkan Al-Thabrani dalam Al-Ausath dan rijal-rijalnya
Tsiqat": Kanz
Al-‘Umal oleh Al-Muttaqi Al-Hindi: J 14 hal 274-275 h 38
706 dengan sedikit perbezaan.
Sahih Al-Jami’ Al-Shaghir wa
Ziayadah (Al-Fath Al-Kabir):): J 2 hal 1355 nombor 8154, dan berkata mengenainya:"Hasan",
Tiada ulasan:
Catat Ulasan