Jumaat, 15 September 2017

[47] khilafah yang bukan haknya

Risalah dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi] 

Adapun orang-orang yang mendudujki jawatan khilafah yang bukan haknya, adalah perkara biasa bagi mereka melakukan apa yang mereka tidak ketahui. Secara ringkasnya, ia hanya terhad kepada beberapa riwayat yang menunjukkan kejahilan Umar bin Al-Khattab dalam perkara fiqh yang paling mudah:

Muslim telah meriwayatkan dalam Shahihnya dengan sanadnya dari Sa’id bin Abdul Rahman bin Abza, dari bapanya:

(أن رجلا أتى عمر فقال إني أجنبت فلم أجد ماء فقال لا تصل فقال عمار أما تذكر يا أمير المؤمنين إذ أنا وأنت في سرية فتجنبنا فلم نجد ماء فأما أنت فلم تصل وأما أنا فتمعكت في التراب وصليت فقال النبي صلى الله عليه وسلم) إنما كان يكفيك أن تضرفي بيديك الأرض ثم تنفخ ثم تمسح فيهما وجهك وكفيت فقال عمر اتق الله يا عمار قال إن شئت لم أحدث فيه)

(bahawa seorang laki-laki mendatangi Umar seraya berkata, "aku berjunub, lalu tidak mendapatkan air." Maka Umar berkata, "Janganlah kamu shalat!" Lalu Ammar berkata, "Tidakkah kamu ingat wahai Amirul Mukminin ketika saya dan kamu berada dalam suatu pasukan, lalu kita berjunub, lalu kita tidak mendapatkan air. Adapun kamu, maka kamu tidak melakukan shalat, sedangkan aku telah berguling-guling di tanah, lalu aku shalat. Maka Nabi (S) bersabda, "Cukuplah bagi kamu menepuk kedua tanganmu pada tanah, kemudian meniupnya, kemudian kamu mengusap wajah dan kedua tanganmu dengan keduanya." Maka Umar berkata, "Bertaqwalah kepada Allah wahai Ammar!" Dia berkata, "Jika kamu tidak berkenan maka aku tidak akan menceritakannya.") [60]

Saya tidak tahu bagaimana boleh Umar bin Al-Khattab tidak mengetahui hukum yang mudah ini, ia sezaman dengan dakwah Rasulullah (S) dan juga kekal sehingga selepas kekhalifahan Abu Bakar?!

Jadi di manakah kamu disibukkan?!

Umar sendiri menjawab soalan ini dan berkata: (Tuhanku menjawab soalan itu), seperti yang disebutkan.

Jadi lelaki ini tidak ada hubungannya dengan yang bukan-perniagaan, apa yang akan terjadi dengan kekhalifahan?!

Hukum tayammum diajarkan walaupun ke atas orang-orang perempuan pada masa itu, bahkan mungkin juga kepada kanak-kanak, bagaimana boleh tersembunyi kepada penegak kedudukan maqam nabi yang besar!

Ia ada bencana bagi orang yang berfatwa tanpa pengetahuan Quran atau Sunnah dan dikatakan kepada yang akan berfatwa: (tidak akan kesampaian)!


---------------------------
[60] kisah ini telah diriwayatkan dalam banyak sumber dengan beberapa perbezaan lafaz dan tambahan sebahagian sebutan daripadanya, dan lafaz di atas dari Muslim: Sahih Muslim: J 1 bab Tayammum hal 193, Musnad Ahmad: J 4 hal 265, dengan sedikit perbezaan, Sunan Ibn Majah: J 1 hal 188 b 91 h 569, dengan sangat sedikit perbezaan, Sunan Abu Dawud: J 1 bab 122 hal 81 h 322, cerita yang sama dengan perbezaan pada lafaz, Sunan Al-Nasa’ei:. J 1 hal 164-169, cerita yang sama dengan perbezaan pada lafaz, Musnad Abi Ya’la: J 3 hal 183 h 1670, cerita yang sama dengan perbezaan pada lafaz, Shahih Ibn Khuzaimah: J 3 hal 135, juga cerita yang sama dengan perbezaan pada lafaz, Shahih Ibn Hibban: J 4 hal 131, cerita yang sama dengan perbezaan pada lafaz, dan banyak sumber-sumber lain.
Kisah ini sahih, tanpa mengira perbezaan pada lafaz dan ada tambahan pada Al-Albani  dalam: Shahih Abi Dawud:. J 1 hal 96-97 nombor 322, katanya: "Ia sahih ...", Sunan Al-Nasa’ei:. J 1 hal 102-103 nombor 311, katanya: "Ia sahih ... ", dan dari kitab-kitab yang lain.


[46][47][48]

Tiada ulasan: