Rabu, 30 Ogos 2017

16. Al-Yamani keluar sebelum Al-Sufyani:


Al-Sufyani Di Ambang Pintu, Di Manakah Al-Yamani?

16. Al-Yamani keluar sebelum Al-Sufyani:

Sesiapa yang menunggu Al-Sufyani sebelum Al-Yamani, dibawakan kepadanya riwayat ini dari Imam Al-Shadiq (as), beliau berkata: (yang akan keluaar sebelum Al-Sufyani adalah Mishri dan Yamani) [140].

Apabila membandingkan nash-nash ini dengan yang sebelumnya adalah jelas bahawa penyeru (pendakwah) ini adalah Al-Yamani Yang Dijanjikan (penyeru seruan dakwah); Kerana pendakwah ini memerlukan sokongan dan ia menyeru kepada Imam Mahdi (as) (kerana ia menyeru kepada pemilik kamu), (kerana ia menyeru kepada kebenaran dan jalan yang lurus), (Dan keluar sebelum itu orang yang menyeru kepada keluarga Muhammad),

(Ketahuilah bahawa jika kamu mengikut jalan yang terbit dariTimur, ia adalah pendekatan (manhaj) Rasulullah), (dan menerima panji-panji dari bumi sebelah timur... yang dipandu oleh seorang lelaki dari keluarga Muhammad (S), (Padanya ada Khalifah Allah Al-Mahdi), (bagi kamu seorang pemuda Yamani yang datang dari Timur, dia adalah pemilik (pemegang) panji Al-Mahdi), (dan datang dari Timur lelaki muda dengari panji-panji hitam yang membunuh pemilik Al-Syam adalah orang yang membawa ketaatan kepada Al-Mahdi (as), (keluar seorang lelaki dari anak Al-Hussein dari arah Timur, yang sekiranya bertemu dengan gunung-gunung akan diruntuhkannya untuk dijadikan jalan), (dan janganlah kamu mengikuti salah seorang daripada mereka sekali-kali hinggalah kamu melihat seorang lelaki dari anak Al-Hussein.). (Allah memberikan kita seorang lelaki dari kami Ahl ALBait), (Akan keluar seorang lelaki dari anak Al-Hussein) (as) dari arah Timur), (kemudian anak Al-Hussein (as) mengangkat panji yang mempunyai urusan (perintah)). Peribadi ini adalah Ahmad yang disebut pada Wasiat Rasulullah (S), dan ia sebuah slogan perbendaharaan Thaloqan

Maka dengan menggabungkan semua riwayat-riwayat ini adalah sangat jelas bahawa pemiliknya adalah Ahmad Al-Yamani (as).


------------------------------
[140] Bihar Al-Anwar: J 52 hal  210.


Sebelum <<✡ Kandungan ✡>> Selepas



Tiada ulasan: