Al-Sufyani Di Ambang Pintu, Di Manakah Al-Yamani?
7،
Keluarnya Al-Yamani dan Al-Sufyani Suatu Kepastian:
Diriwayatkan dari Ahl Al-Bait (as) sebagai
berkata:
(النداء من المحتوم، و السفياني من المحتوم، واليماني من المحتوم،
وقتل النفس الزكية من المحتوم، وكف يطلع من السماء من المحتوم ، قال وفزعة في شهر رمضان
توقظ النائم، وتفزع اليقظان، وتخرج الفتاة من خدرها)[
(Seruan adalah suatu
kepastian, Al-Sufyani, suatu kepastian, Al-Yamani, suatu kepastian, pembunuhan
jiwa yang suci suatu kepastian, dan tangan yang muncul di langit adalah suatu
kepastian. Katanya lagi, ketakutkan dalam bulan Ramadan yang menyedarkan orang-orang
yang sedang tidur, dan yang sedang terjaga, dan keluar anak gadis dari dalam
rumah) [83]
Dari Ziad Al-Qandi, dari lebih daripada salah
seorang sahabatnya, dari Abi Abdillah (as), beliau berkata:
(قلنا له:
السفياني من المحتوم؟ فقال: نعم، وقتل النفس الزكية من المحتوم، والقاةم من
المحتوم ، وخسف البيداء من المحتوم، وكف تطلع من السماء من المحتوم، والنداء من
السماء من المحتوم. فقلت: وأي شيء يكون النداء؟ فقال: مناد ينادي باسم القائم
واسم أبيه (عليه السلام).
(Kami bertanya
kepadanya: Adakah Al-Sufyani suatu kepastian? Beliau berkata: Ya, dan
pembunuhan jiwa yang suci suatu kepastian, Al-Qaim suatu kepastian, penenggelaman
di Al-Baida’ suatu kepastian tangan yang muncul di langit suatu kepastian, dari
seruan dari langit adalah suatu kepastian. Lalu aku bertanya: Apakan yang
dberlaku pada seruan itu? Beliau menjawab:: Panyeru menyeru nama Al-Qaim dan
nama bapanya (as) [84]
Riwayat ini menunjukkan bahawa perkara
Al-Yamani (Al-Qaim) [85] sama seperti perkara Al-Sufyani iaitu tidak dapat dielakkan (suatu kepastian).
Kita telah menelusuri pergerakan Al-Sufyani dan kita mengetahuinya dari riwayat
Ahl Al-Bait (as) sifat dan bentuk pergerakan Al-Sufyani dan
pengikut-pengikutnya, dan kita dapati bahawa Rasulullah (S) dan Ahl Al-Bait
baginda memperkenalkan kepada kita petunjuk-petunjuk dan tanda-tanda yang menjelaskan
peribadi Al-Sufyani yang mewakili pusat kegelapan supaya kita berwaspada dari
jatuh ke dalam perangkapnya dan tipu daya pengikutnya, kelak jadilah kita golongan
orang yang zalim, dan dengan menerima Al-Yamani sebagai suatu kepastian yang
mewakili pusat cahaya, yang diarahkan oleh Ahl Al-Bait (as) supaya
menyertainya, bukankah mereka telah menerangkan kepada kita perkara-perkara itu?
Bagaimana untuk menjadi ahli gerakannya? Siapakah mengikutinya? Apakah hubungannya dengan Al-Mahdi
(as)?
Imam Al-Baqir (as), telah berkata:
. (خروج السفياني واليماني والخراساني في سنة واحدة في
شهر واحدة في يوم واحدة، نظام كنظام الخرز، يتبع بعضه بعضا، فيكون البأس من كل وجه
ويل لمن ناواهم، وليس في الرايات راية أهدى من راية اليماني، هي راية هدى؛ لأنه
يدعو إلى صاحبكم، فإذا خرج اليماني حرم بيع السلاح على الناس وكل مسلم، وإذا خرج
اليماني فانهض إليه فإن رأيته راية هدى ولا
يحل لمسلم أن يلتوي عليه فمن فعل ذلك فهو من أهل النار؛ لأنه يدعو إلى الحق وإلى طريق
مستقيم)
(Keluarnya Al-Sufyani,
Al-Yamani dan Al-Khurasani dalam satu tahun, satu bulan dan dalam satu hari
yang sama, susunannya bagai susunan manik-manik (tasbih)n, yang satu diikuti oleh yang lain, maka akan menjadi kegerian-kengerian dari setiap arah, celakalah bagi sesiapa yang menentang mereka. tidakkah ia
panji dari panji-panji hidayah dari panji Al-Yamani? Ia adalah panji-panji
petunjuk (hidayah); kerana menyeru kepada pemilik kamu. Jika Al-Yamani telah
keluar diharamkan penjualan senjata kepada orang ramai dan kepada setiap
muslim, dan jika Al-Yamani keluar pergilah kepadanya, kerana sesungguhnya panjinya
panji-panji petunjuk, tidak dibenarkan bagi seorang Muslim untuk berpaling
darinya, maka sesiapa yang berbuat demikian dia adalah dari ahli neraka; kerana
ia menyeru kepada kebenaran dan jalan yang
lurus) [86].
Riwayat ini merujuk kepada tiga panji (bendera)
yang mempunyai peranan penting dalam peristiwa-peristiwa masa kezuhuran.
Tetapi panji (bendera) Al-Sufyani adalah
panji-panji zalim, kebencian dan kesesatan seperti yang kita telah jelaskan,
manakala dua panji-panji yang lain kedua-duanya adalah panji-panji islah
(pembaikan), cuma salah satu daripadanya adalah panji-panji petunjuk Mahdawiyah
yang diberkati, dan tidak didatangkan perintah menyertainya melainkan kepada
panji yang satu iaitu panji hidayah, panji Al-Yamani.
Panji Al-Khurasani akan menyeru kepada Aimmah
Al-Hadi (Imam petunjuk (as)) dan menyebarkan syiar Al-Tasyaiyu’ (Syiah), cuma
ianya dilihat sebagai dakwah (seruan) untuk dirinya sendiri yang layak mendapatkan
cita-cita tinggi ini, Panji Al-Khurasani menyeru kepada Ahl Al-Bait (as) dengan
jalan dakwahnya (seruan) sendiri, manakala bendera yang satu lagi adalah
panji-panji Al-Yamani, yang akan menyeru kepada kebenaran dan menyeru kepada
pemilik kamu - Al-Imam Al-Mahdi (as) - tanpa sebarang campuraduk dalam seruan
ini, oleh itu seruan para imam Ahl Al-Bait (as) supaya mengikutnya dan
menyokongnya, bahkan melarang dari membiarkannya jatuh.
Panji-panji Al-Yamani adalah panji-panji
petunjuk, kerana ia (menyeru kepada pemilik kamu), kenyataan ini
memberikan penampilan yang sangat penting kepada Al-Yamani, di samping menjadi
panduan kepada kebenaran, maka ia membina persediaan kepada Imam Mahdi (as) persediaan
yang sebenar dan membawa kepada kenyataan .. dan ciri-ciri yang tersendiri ini
menunjukkan bahawa semua panji-panji pada masa yang sama pergerakannya memerlukan
penampilan ini - Jika dia mendakwanya - hasilnya, menunjukkan bahawa niatnya
tidak lain selain berdakwah untuk Imam Mahdi (as) bukanlah niat yang tidak baik
atau yang dicemari oleh kekotoran.
Ini menerangkan kepada kita bahawa ia akan membuat
persediaan untuk Imam Mahdi (as), bukannya membuat persediaan secara lisan atau
sceara memimpin sahaja, tetapi pertempuran yang semuanya berlaku pada tangannya
dan ia dikembalikan langsung dari Imam Mahdi (as), dan tugas penting ini memberi keistimewaani padanya dari orang lain yang
telah menyeru sebagai permulaan zaman kezuhuran .
Riwayat ini merujuk kepada urusan penting, ia
adalah menyertai panji-panji Al-Yamani dan bahawa ia adalah panji-panji
petunjuk dan yang berpaling darinya adalah dari ahli neraka!!!
Di sini kita dibenarkan bertanya:
Jika panji-panji ini begitu penting sehingga mereka
yang jelas berpaling akan dimasukkan ke dalam neraka dan adalah jelas diajukan kepadanya,
mengapa tidak diberikan jawapan yang terperinci? Kami tidak kenal Al-Yamani, mahupun
namanya, sifatnya, tempat penampilannya dan perkara-perkara lain, tetapi apabila
kami berpusing-pusing (terbelit) untuk mengenainya kami akan dimasukkan ke
dalam neraka, manakala perbadi-perbadi lain pula masa kezuhuran mempunyai
banyak penjelasannya, bukankah ini adalah kitab yang menceritakan tentang Imam
Mahdi (as) yang terdapat pula banyak penjelasan-penjelasan yang penting mengenai
perbadi-perbadi masa kezuhuran melainkan perbadi Al-Yamani, ia samar-samar pada
hal ia yang paling penting!!! Tidakkah ini menyembunyikan peribadi tersebut?
Kami akan mula menghuraikan riwayat dan kemudian pergi ke peribadi Al-Yamani, kita katakan:
Riwayat di mana terdapat beberapa perkara yang
perlu ditunda (berhenti dahulu) dan kemudian menghuraikannya dengan tepat supaya kita dapat mengenal pasti beberapa ketentuan atau pengenalan
penting dalam gerakan Al-Yamani:
Sebelum mula menjelaskan butiran riwayat mestilah
diberi perhatian kepada perkara penting, iaitu perbezaan antara keluar (
------------------
[83] Kitab Al-Ghaibah - oleh Al-Nu3mani:
hal 262
[84] Kitab Al-Ghaibah - oleh Al-Nu3mani:
hal 265..
[85] telah diduktikan oleh terbitan ansar Imam
Mahdi (as) dan satu-satunya peribadi Al-Yaman dan Al-Qaim (as), sila r
[86] Kitab Al-Ghaibah - oleh Al-Nu3mani:
hal 264.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan