Al-Sufyani Di Ambang Pintu, Di Manakah Al-Yamani?
4 Peristiwa-peristiwa
Di Wilayah Al-Anbar
Peristiwa-peristiwa semasa hari ini di wilayah
Anbar Iraq dan wilayah-wilayah yang menyusulinya di rantau ini atau segi tiga
Sunni, yang menuntut dikembalikan kekuasaan kepada mereka sebagaimana ia berada
di tangan Saddam (laknahu Allah), Oleh itu lihatlah slogan mazhabnya yang bersangatan,
hasil pengaruh arus luaran dan perkembangan yang penting yang berlaku di Syria.
Majlis Wilayah Anbar mengesahkan melalui berita dan saluran satelit bahawa
tahap keselamatan di Syria menurun dan keadaannya secara umum merosot, kesan
secara langsung atas keadaan di Anbar.
Naib Presiden Majlis Anbar, Sa’doun ‘Ubaid Al-Sha’lan
berkata sempadan Anbar berkongsi dengan Syria, sempadan yang luas dan besar dan
apa yang berlaku di mana keselamatan dan kesan kekeliruan politik secara
langsung pada keadaan keselamatan di Anbar, yang asalnya mengalami masalah
kelompok kecil militan di padang pasir.
Beliau menambah, "Punca langsung daripada
pelanggaran peraturan keselamatan merebak di Anbar disebabkan oleh kemerosotan
keselamatan dan keadaan politik di Syria yang berdekatan. Apa yang sedang
berlaku di Syria hari ini pasti akan mempunyai lanjutan dan kesan pada Iraq, dan
kesannya jelas dengan ditembusi oleh organisasi Al-Qaedah bagi kebanyakan institusi
keselamatan dan institusi politik di Iraq, dan organisasi Jabhat Al--Nuṣhrah (Front
Al-Nuṣra – pendokong barisan hadapan) telah mengumumkan kepatuhan berikrar
setia kepada organisasi Al-Qaedah di Iraq dan Jabhat Al-Nuṣhrah adalah dianggap
barisan hadapan yang mewakili oleh lanjutan daripada organisasi pengganas Al-Qaedah
yang menubuhkan struktur mereka di Syria dan Iraq dan akhirnya berusaha untuk
menentang semua mereka yang tidak bersetuju dengan akidah mereka dan ia adalah dengan mereka untuk memerangi Syiah, cuma mereka
mengikut realiti yang mengendalikan semua saluran antarabangsa dan kemanusiaan.
Kumpulan dan gerakan-gerakan ini dianggap drbsgsi pergerakan Salafi Sufyani. Tidak
ada masalah bagi mereka untuk menyembelih dan membunuh sesiapa sahaja yang berbeza
dengan kepercayaan mereka yang batil itu, msks dengan kedudukan (status) gerakan
(Front) ini ia telah digolongkan sebagai organisasi-organisasi pengganas Antarabangsa.
Kerajaan Australia telah meletakkan Jabhat Al-Nuṣhrah sebagai pengikut kepada
organisasi Al-Qaedah di Syria dalam senarai pengganas. Ia adalah langkah kedua seumpamanya
di peringkat global terhadap organisasi ini selepas Amerika Syarikat. Ia perlukan
rumusan semula, kata Senator Bob Carr, Menteri Luar Australia, bahawa
"tidak ada tempat untuk kumpulan pelampau seperti Jabhat Al-Nuṣhrah ini,
sama ada di Syria atau di tempat lain," ia menjelaskan bahawa Jabhat Al-Nuṣhrah
"berhubungan langsung dengan organisasi Al-Qaedah di Iraq, yang
membekalkan kepada pejuang tersebut, senjata dan peralatan."
Beliau menambah lagi, bahawa "Australia
telah memutuskan untuk menggolongkan Jabhat Al-Nuṣhrah sebagai pertubuhan
pengganas dan menghalang mereka daripada menerima bantuan kewangan,",
menjelaskan bahawa "organisasi ini yang bilangan anggotanya lebih daripada
lima ribu pejuang fundamentalis, yang menjalankan gerakan keganasan bukan sahaja
terhadap tentera Syria, tetapi juga terhadap orang awam."
Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu telah memasukkan
Jabhat Al-Nuṣhrah, yang sedang berperang menentang rejim di Syria dalam senarai
pertubuhan yang dikaitkan dengan keganasan. Pemimpin Jabhat Al-Nuṣhrah iaitu Abu
Muhammad Al-Jaulani telah mengumumkan pada bulan April 2012 yang berjanji
setia kepada pemimpin Al-Qaedah, Aiman Al-Zawahiri, yang mengesahkan hubungan
antara Jabhat Al-Nuṣhrah dengan Al-Qaedah.
Dari Amirul Mukminin (as), dalam suatu khabar
yang panjang telah berkata:
(أي يوم للمخيبين بين الأنبار وهيت، ذلك يوم فيه صيلم الأكراد
والشراة، وخراب دار الفراعنة، ومسكن الجبابرة، ومأوى الولاة الظلمة، وأم البلاء
وأخت العار، تلك ورب علي يا عمرو بن سعد بغداد...)
(iaitu hari bagi
orang-orang yang mengecewakan; antara Al-Anbar dan Hit [15],
pada hari itu tipu daya (pedang) orang-orang Kurd dijual beli, kemusnahan negara
Firaun, dan kediaman penguasa, tempat tinggal raja-raja zalim, ibu kepada
kesusahan (bala) dan saudara kepada yang dimalukan, Itu, demi Tuhan Ali, Wahai ‘Amru
bin Saad adalah di Baghdad ...) [16]
Maka riawayat ini berkaitan dengan Permulaan peristiwa
di Al-Anbar diikuti dengan kemusnahan Baghdad, dan hari ini semua orang melihat
dengan mata mereka sendiri kemusnahan Baghdad kerana peperangan, pembunuhan, letupan
bom kereta, pengebom berani mati, dan kaum Wahabi Sufyani yang menyembelih dan mengakibatkan
kemusnahan.
Dan jika kita baca riawayat lain
daripada riawayat mereka yang disucikan (Al-Thahirin (as)), kita dapati bahawa bangkitnya
Al-Qaim dikaitkan dengan alamat pergerakan di Al-Anbar, dan di belakangnya ada tentera
Sufyani menuju ke Baghdad dan Kufah walaupun meletupkan gerbang (jambatan) di
Kufah dan merobohkan rumah-rumah di Kufah.
Dari Muhammad bin Basyir Al-Azdi, katanya:
Diberitahu kepada kami Ahmad bin ‘Umar bin Musa Al-Katib, katanya: Diberitahu
kepada kami Al-Hassan bin Muhammad bin Jumhur Al-Qumi, dari ayahnya Muhammad
bin Jumhur, Yahya ibn Al-Fadhl Al-Naufili, beliau berkata:
(دخلت على أبي الحسن موسى بن جعفر (عليه السلام) ببغداد حين فرغ من
صلاة العصر - فرفع
يديه إلى السماء - وسمعته يقول: أنت الله لا إله إلا أنت - الأول والآخر والظاهر
والباطن وأنت الله لا إله إلا أنت إليك زيادة الأخياء ونقصانها - وأنت الله لا إله
إلا أنت - خلقت الخلق بغير معونة من غيرك ولا حاجة إليهم - أنت الله لا إله إلا
أنت منك المشية وإليك البدء - أنت الله
لا إله إلا أنت فبل القبل وخالق القبل - أنت الله لا إله إلا أنت بعد البعد وخالق
البعد – أنت
الله لا إله إلا أنت - تمحو ما تشاء وتثبت وعند أم الكتاب - أنت الله لا إله إلا
أنت غاية كل شيء ووارثه - أنت الله لا إله إلا أنت لا يعزب عنك الدفيق ولا الجليل
- أنت الله لا إله إلا أنت لا يخفى عليك اللغات - ولا تتشابه عليك الأصوات - كل
يوم أنت في شأن لا يشغلك شأن عن شأن عالم الغيب وأخفى ديان الدين مدبر الأمور باعث
من في القبور- محيي العظام وهي رميم - أسألك باسمك المكنون المخزون - الحي القيوم
الذي لا يخيب من سألك به - أن تصلي
على محمد وآله - وأن تعجل فرج المنتقم لك من أعدائك - وأنجز له ما وعدته يا ذا
الجلام والإكرام - قال: قلت: من المدعو له ؟ قال: ذلك المهدي من آل محمد (صلى إلى
عليه وآله). قال: بأب المنبدح المنفدح البطن - المقرون الحاجبين أحمش الساقين -
بعيد ما بين المنكبين أسمر اللون - يعتاده مع سمرته صفرة من سهر الليل - بأبي من
ليله يرعى النجوم ساجدا وراكعا – بأبي من لا يأخذه في الله لومة لائم - مصباح
الدجى بأبي القائم بأمر الله - قلت: متى خروجه -
قال: إذا رأيت العساكر بالأنبار على شاطئ
الفرات والصراة ودجلة، وهدم قنطرة الكوفة ، وإحراق بعض بيوتات الكوفة ، فإذا رأيت
ذلك فإن الله يفعل ما يشاء - لا غالب لأمر الله ولا معقب لحكمه)
(Aku masuk bertemu Abi
Al-Hasan Musa bin Ja’far (as) di Baghdad apabila selesai menunaikan sholat
‘Ashar - dia mengangkat tangan ke langit - dan aku mendengar dia berkata: Engkau
ya Allah, tiada Tuhan selain Engkau - Yang Awal dan Yang Akhir, Yang Zahir dan Yang
Batin. Engkau ya Allah, tiada Tuhan selain Engkau, kepada Engkau meningkatnya sesuatu
dan yang berkurang - Engkau ya Allah, tiada Tuhan selain Engkau, - mencipta
penciptaan tanpa bantuan, siapa lagi selain Engkau yang tidak memerlukannya - Engkau
ya Allah, tiada Tuhan selain Engkau, dan Engkau terjadi cara berjalan dan
kepada Engkau permulaan - Engkau ya Allah, tiada Tuhan selain Engkau, ada sejak
sebelum dan mencipta yang sebelum - Engkau ya Allah, tiada Tuhan selain Engkau,
melampaui dimensi (ukuran) dan pencipta ukuran - Engkau ya Allah, tiada Tuhan
selain Engkau, - memadamkan yang Engkau
kehendaki dan meneguhkan pada Umm Al-Kitab - Engkau ya Allah, tiada Tuhan
selain Engkau tujuan segala sesuatu dan mewarisnya - Engkau ya Allah, tiada
Tuhan selain Engkau, Tiada melarikan diri dari Engkau yang hina dan yang mulia -
Engkau ya Allah, tiada Tuhan selain Engkau, tidak tersembunyi bagi Engkau
bahasa-bahasa - tidak menyerupai Engkau suara-suara – sentiasa Engkau berurusan
tidak bimbangkan urusan alam ghaib dan menyembunyikan agamaMu, mengurus
kebangkitan dari kubur - yang dapat menghidupkan tulang belulang, yang telah
hancur luluh, Aku bermohon kepadaMu dengan namaMu yang tersedia tersimpan baik
- Yang hidup kekal Yang tidak mengecewakan sesiapa yang memintanya -. agar berselawat
atas Muhammad dan keluarganya - dan untuk mempercepatkan Faraj penebus bagiMu dari
musuh-musuhMu - dan mencapai apa yang dijanjikan kepadanya, Wahai Yang Agung
lagi Mulia – Lalu ia berkata, Aku bertanya: Untuk siapa ia berdoa? Katanya:
Untuk Al-Mahdi keluarga Muhammad (S). Ayahku menjadi tebusan seseorang yang
perutnya kuat, badannya tegap memiliki alis bersambung, karena seringnya bangun
di tengah malam, wajahnya terlihat pucat. Ayahku menjadi tebusan seseorang yang
menanti tenggelamnya bintang pada malam dalam sujud dan ruku. – Ayahku menjadi
tebusan seseorang yang di jalan-Nya, tak terpengaruh oleh cacian para pencaci.
Dialah lentera hidayah dalam kegelapan nan pekat. Ayahku menjadi tebusan dengan
perintah Allah.
- Aku berkata, bilakah
dia keluar? - dia berkata: Jika engkau melihat tentera di Al-Anbar
di tepi Sungau Furat, Al-Shirah dan Dajlah, perobohan gerbang (jambatan) Kufah,
dan pembakaran sebahagian rumah di Kufah, jika engkau melihatnya, Allah
melakukan apa yang Dia kehendaki - tidak akan dapat mengalahkan urusan Allah
dan tidak dapat menolak ketentuanNya) [17].
Oleh itu, Al-Anbar akan sampai pada peristiwa penggugatan
Al-Sufyani Al-Syam (Syria), mereka tidak ada arah lain melainkan pergi ke Iraq,
Oleh itu kita melihat Ahl Bait Al-Rasul (S) yang boleh boleh kita gariskan ianya ada dalam riwayat mereka dan mengaitkan Al-Anbar
dengan kezuhuran Imam Mahdi (as).
Saya tidak boleh gagal dalam menyampaikan berita
dan membincangkan media yang boleh meluluskannya tanpa disedari oleh kebanyakan
orang, tetapi sebab-sebab dan implikasinya mencadangkan sesuatu yang jauh dari
semua itu, (Negeri Iraq telah sedaya upaya menggali parit untuk mengelakkan Al-Sufyani
Al-Syam (Syria) dan pengikut-pengikutnya dari menyusup melalui parit Iraq
sepanjang 146 km dan lebarnya dalam lingkungan tiga ke empat meter untuk
mengelakkan Sefiani al-Syam dan kumpulannya dari menyusup ke Iraq. Penggerudian
telah bermula dari titik sempadan di selatan kawasan Rabi’ah di Mosul, yang
membawa kepada titik sempadan selatan Sinjar. dan tanah yang diekstrak daripada
parit ini akan digunakan sebagai benteng kedua tambahsn kepada benteng sebelumnya.
Serta dengan membina beberapa ibu pejabat pasukan dan ibu pejabat Am tentera pengawal
sempadan di wilayah Mosul dan Anbar. Pemerintah Ger akan (Operasi) Al-Anbar
mengumumkan pada mesyuarat ketua-ketua keselamatan daripada tentera, polis dan
tentera Amerika. Ianya telah menggali parit sempadan antara Iraq dan Syria
untuk menghalang aliran militan asing ke Iraq;
Adalah diketahui bahawa wilayah Anbar,
dihubungkan oleh persempadanan Syria, Jordan dan Arab Saudi, manakala yang bersempadan
dengan Republik Syria adalah sepanjang kira-kira 600 km) [18]
Ini adalah sebahagian kecil darinya dan banyak
lagi tanda-tanda (alamat) lain yang kuat yang menunjukkan kepada kita bahawa
kita berada di akhir zaman, bahkan kita berada dalam zaman kezuhuran Imam Mahdi
(as).
Adakah satu demi satu kenyataan perbalahan pada
zaman kita ini adalah zaman kezuhuran, dan bahawa semua yang dinyatakan dalam
riwayat yang berkaitan dengan zaman kezuhuran ada kebenarannya di zaman kita
ini?
Soalan Yang Memerlukan Jawapan:
Ada banyak persoalan yang dibangkitkan
mengenai peribadi Sufyani:
• Adakah Sufyani seorang
atau lebih dari seorang?
• Adakah terdapat
lebih daripada satu konsep untuk memahami Sufyani itu?
• Adakah Sufyani Kufah
sama Sufyani Al-Syam (Syria)?
• Bolehkah kita
membezakan keadaan kemunculan Sufyani?
• Adakah gerombolan (konvoi)
mereka terdiri dari pengikut Syi’ah yang menyertai kafilah Sufyani?
• Apakah hubungan Sufyani
dengan Imam Mahdi (as)?
• Akan penenggelaman
tentera Sufyani berlaku di Najaf atau di padang pasir Madinah?
• Apakah hubungan Sufyani
dengan Yamani?
• Apakah hubungan Sufyani
dengan Khurasani?
• Dan apa yang
berlaku selepas kematian Sufyani itu?
Kesemua soalan-soalan ini akan dijawab di dalam perbahasan ini, dan kami mungkin
tertinggal (lalai) pada sebahagian soalan yang berkaitan dengan kemunculan Sufyani
tetapi sekurang-kurangnya apa yang tidak disedari keseluruhannya tidak pula ditinggalkan
keseluruhannya, untuk semua orang bagi membahaskan tajuk ini, terutama mereka
yang ingin mendokong Imam al-Mahdi (as) dan terselamat daripada fitnah Sufyani.
Supaya dia tidak bertapak sehingga menjadi musuh kepada Imam dan menjadi penyokong
kekuasaan Sufyani.. yang merupakan bencana besar sekarang ini.. Maka janganlah menjadi
musuh Imam yang dinanti-nanti oleh orang-orang Islam kedatangannya sejak lebih daripada
seribu empat ratus tahun!!!
-----------------------
[15] Al-Anbar: sebuah bandar yang terletak di
Sungai Furat di barat Baghdad, dibina oleh Sabur Zhu Al-Aktaf, diperbaharui semula
oleh Abu Al-Abbas Al-Saffah, dan tinggal di sana sehingga dia meninggal dunia,
dan dinamakan Al-Anbar kerana di sana terdapat gandum anbar dan barli (Mu3jam Al-Buldan:
J 1, hal 367).
Dan (Hit): sebuah bandar yang juga terletak di
Sungai Furat di atas Al-Anbar (Mu3jam Al-Buldan: J 4, hal 997)
[16] Kitab Al-Ghaibah - oleh Al-Nu3mani: hal
150. Menurut Nota Kaki Kitab itu hal 150. Penjelasan sebahagian daripada
perbendaharaan kata (Al-Shilam: tipu daya. Msknsnys dari jual beli Al-Khawarij yang
mendakwa mereka menjual diri mereka untuk mendapat keredaan Allah)
[17] Bihar Al-Anwar: J 83 hal 81.
[18] Sila baca apa yang ada di pautan berikut:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan