Ahad, 6 Ogos 2017

4. Al-Sufyani sepupu kepada Al-Mahdi (as):


Al-Sufyani Di Ambang Pintu, Di Manakah Al-Yamani?


4. Al-Sufyani sepupu kepada Al-Mahdi (as):


Dalam riwayat yang diterima daripada Ahl Al-Bait (as) bahawa Al-Sufyani adalah anak Fatimah (as).

Dari Abi Ja’far (as):

(إذا بلغ  السفياني أن القائم فد توجه إليه من ناحية الكوفة فيتجرد بخيله حتى يلقى القائم فيخرج فيقول اخرجوا لي ابن عمي... )

(Apabila Al-Sufyani tiba, Al-Qaim akan mrnghadap kepadanya di Kufah. Dia menunggang kuda sehingga bertemu Al-Qaim: yang akan keluar dan berkata keluarlah  padaku sepupuku (anak bapa saudaraku)...) [35]

Dan di dalam riwayat bahawa berakhirnya Al-Sufyani adalah di Al-Hairah, maka yang terbunuh di Al-Hairah [36] bukanlah Al-Sufyani yang terbunuh di negara Al-Syam!!!

Dari Abi Ja’far (as):

(يهزم المهدي (عليه السلام) السفياني تحت شجرة أغصانها مدلاة في الحيرة طويلة)

Mahdi (as) mengalahkan Al-Sufyani makan masa yang lama di bawah dahan pokok Al-Hairah) [37]

Ada pelbagai pengakhiran yang disebut dalam riwayat-riwayat mengenai peribadi Al-Sufyani juga menunjukkan pengakuan yang sama mengenai berbilang-bilangnya Al-Sufyani. Berbagai-bagai panji yang dibawa oleh Sufyani juga menunjukkan pengakuan yang sama, iaitu wujudnya lebih daripada seorang Sufyani.

عن أمير المؤمنين (عليه السلام): (وخروج  السفياني براية حمراء وأميرها رجل من بن كلب)

Dari Amirul Mukminin (as): (keluar Sufyani dengan panji merah dan amirnya seorang lelaki dari Bin Kilab) [38]

عن أمير المؤمنين (عليه السلام): (وخروج  السفياني براية خضراء وصليب من ذهب)

Dari Amirul Mukminin (as): (keluar Sufyani dengan panji hijau dan palangnya dari emas) [39]

Kedua-dua riwayat ini menunjukkan panji merah dan panji hijau. Ini membuktikan berbilang-bilangnya Al-Sufyani dan berbilang-bilangnya panji-panji dan peribadi-peribadi mereka.

Secara ringkasnya riwayat-riwayat yang memberi penekanan yang terang ini memudahkan kita menentukan bahawa terdapat lebih daripada seorang Sufyani. Ia menerangkan tiada lagi sebarang keraguan dan ia bermaksud bahawa Al-Sufyani bukanlah seorang sahaja, tetapi mereka adalah sebilangan Sufyani, dan mungkin yang boleh menghapus keraguan dengan pasti ialah apa yang disebut dalam Al-Malahim wa Al-Fitan oleh Ibn Thawus hal 50 seperti yang dinyatakan oleh Nu3aim, katanya diberitahu keoada kami Al-Hakim bin Nafi3, dari Jarah, dari Arthah, beliau berkata:

(في زمان  السفياني الثاني تكون الهدة حتى يظن كل فوم انه ضرب ما يليهم).


(Pada zaman Sufyani kedua berlakunya kehancuran sehingga semua kaum menyangka yang berikutnya dia yang dipancung).

Petunjuk yang terang dan jelas ini tidak syak lagi ada Sufyani kedua yang berbeza syakhsiyah dan tempatnya, yang juga banyak riwayat yang menunjukkan makna ini, kami tidak akan menyebutnya dengan tujuan untuk
meringkaskannya.

Dan dari Hazlam bin Basyir, katanya:

وعن حذلم بن بشير، قال: قلت لعلي بن الحسين (عليه السلام): صف لي خروج المهدي وعرفني دلائله وعلاماته. فقال: (يكون قبل خروجه خروج رجل يقال له عوف السلمي بأرض الجزيرة ويكون مأواه تكريت وقتله بمسجد دمشق ثم يكون خروج شعيب بن صالح من سمرقند ثم يخرج  السفياني الملعون من الوادي اليابس وهو من ولد عنب بن أبي سفيان فإذا ظهر  السفياني إخافى المهدي ثم يخرج بعد ذلك ) [40]


Aku berkata pada Ali Bin Al-Hussein (as): Jelaskan padaku kemunculan Al-Mahdi supaya aku mengetahui petunjuk-petunjuk dan alamat-alamatnya. Beliau berkata: "Sebelum kemunculannya adalah kemunculan seorang lelaki, namanya ialah ‘Auf Al-Silmi di bumi Al Jazirah (Iraq), tempat tinggalnya di Tikrit dan pembunuhannya adalah di masjid Damsyik, kemudian adalah kemunculan Syuaib bin Saleh dari Samarqand, dan kemudian Sufyani yang terlaknat akan muncul dari Al-Wadi Al-Yabis dan beliau adalah anak kepada ‘Utbah Bin Abi Sufyan,apabila Al-Sufyani muncul, Mahdi akan menghilang dan akan muncul pula selepas itu. [40]

Kata-kata Imam Sajjad (as) pada akhir riwayat: (Apabila Al-Sufyani muncul, Mahdi akan menghilang dan akan muncul pula selepas itu) semua ulamak dan para penyelidik bingung dalam mentafsirkannya. ia tidak dapat digunakan kepada Imam Al-Mahdi (as). Ia adalah kerana riwayat ini menyatakan bahawa berlaku kemunculan Imam Mahdi (as) sebelum muncul Al-Sufyani, ini bertentangan dengan banyak riwayat yang menyatakan bahawa Al-Sufyani keluar lima belas bulan sebelum bangkitnya Imam Al-Mahdi (as), atau sekurang-kurangnya lapan bulan, di mana Al-Sufyani adalah suatu tanda dari tanda-tanda bangkitnya Imam Al-Mahdi (as), iaitu sebelum dia (as) bangkit, maka bagaimana boleh berlaku Imam Al-Mahdi keluar sebelum munculnya Al-Sufyani dan kemudian selepas kelihatan menghilang lagi selepas munculnya dan kemudian muncul pula selepas itu?

Sebenarnya perkara-perkara ini disyembunyikan oleh para Imam (as) dalam lipatan kata-kata mereka kepada manusia untuk menjadi dalil bahawa apa yang dimaksudkan dengan (Al-Mahdi) dalam riwayat ini dan riwayat yang seumpamanya bukanlah Al-Imam Al-Hujah Muhammad bin Al-Hasan (as); kerana ia muncul selepas Al-Sufyani bukan sebelumnya. Sesungguhnya yang dimaksudkannya adalah Al-Mahdi Pertama dari keturunan Imam Mahdi (as) yang disebut oleh Rasulullah (S) dalam wasiat baginda, yang menggambarkan orang pertama yang beriman dan yang pertama dari Mahdi-mahdi yang menerima wasiat dari Imam Mahdi (as) sebelum dia mati.

Dari Hudzaifah bin Yaman, beliau berkata:

معت رسول الله (صلى الله عليه وآله) يقول وذكر المهدي: إنه يبايع بين الركن والمقام اسمه أحمد وعبد الله والمهدي فهذه أسماء ثلاثتها)

(Aku mendengar Rasulullah (S) bersabda dan menyebut Al-Mahdi: Ia akan dibai’ah di antara Rukun dan Maqam, namanya Ahmad, Abdullah dan Al-Mahdi. Inilah ketiga-tiga namanya). [41]


Dengan ini tersingkaplah yang tersembunyi dan terlerailah perselisihan yang timbul di antara riwayat-riwayat ini dengan riwayat-riwayat yang lain dan yang dimaksudkan adalah washi kepada Imam Mahdi (as) dan yang pertama dari Mahdi-mahdi dari keturunannya, iaitu Imam Ahmad Al-Hassan (as) yang zahir sebelum Al-Sufyani kemudian menghilang apabila keluar Al-Sufyani kemudian muncul pula selepas itu dan yang akan memerangi Al-Sufyani dan yang akan menolong dan membuka jalan bagi bapanya Al-Imam Al-Mahdi, Muhammad bin Al-Hasan (as).

 -----------------
[36] Basyarah Al-Islam: hal335
[37] Bandar kota Najaf- di Iraq.
[38] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 386.
[39] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 372.
[40] Bihar Al-Anwar: J 53 hal 81.
[41] Kitab Al-Ghaibah - oleh Al-Thusi: hal 264
[41] Kitab Al-Ghaibah - oleh Al-Thusi: hal 305, 299, 454, dan 470; Bihar Al-Anwar: J 52 hal 291; Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi - Al-Sheikh Al-Kurani: J 1 hal 452; Al-Kharaij wa Al-Jaraih - Qutb Al-Din Al-Rawandi: hal 1149.


Sebelum << Kandungan >> Selepas





Tiada ulasan: