Al-Sufyani Di Ambang Pintu, Di Manakah Al-Yamani?
15. Ketentuan-Ketentuan Peribadi Al-Yamani:
Dalam soalan yang
ditujukan kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) mengenai peribadi Al-Yamani, beliau
menjawab:
[[pertama sekali
hendaklah diketahui bahawa Makkah adalah sebahagian dari Tuhama, dan Tuhama
sebahagian dari Yaman. Sementara Muhammad dan Aali Muhammad (as) semuanya
adalah Yamaniiyah (orang-orang Yaman). Maka Muhammad (S) adalah Yamani
(orang Yaman), diikuti oleh Ali (as) adalah Yamani dan Imam Mahdi (as) adalah Yamani dan Dua Belas Mahdi-mahdi adalah Yamani,
Mahdi pertama adalah Yamani, dan ini adalah yang diketahui oleh
ulamak yang beramal yang awal (rahimahumu Allah),
Pertama sekali, hendaklah diketahui
bahawa Mekah adalah dari Tuhamah dan ia satu tempat di Yaman. Oleh itu Muhammad
(S) dan keseluruhan ahli keluarganya (as) adalah “Yamani”, Ali (as) adalah
“Yamani”, Imam Al Mahdi (as) adalah “Yamani”, dua belas Mahdi adalah “Yamani”,
dan begitu juga Mahdi pertama adalah “Yamani”. Inilah maksud “Yamani” yang
difahami oleh ulama ‘Amilin (yang beramal dengan ilmunya) terawal (semoga Allah
merahmati mereka). Firman Allah SWT:
﴿فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلاةَ
وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيّاً﴾
Maka
datanglah sesudah mereka, pengganti yang menyia-nyiakan shalat dan
memperturutkan hawa nafsunya, maka mereka kelak akan menemui kesesatan, [126]
Al-‘Alamah
Al-Majlisi (rahmahu Allah) menamakan kata-kata Ahl Al-Bait (as) di dalam
Al-Bihar bertajuk (Al-Hikmah Al-Yamaniiyah), bahkan ia telah diriwayatkan dari
Rasulullah (S), sebagaimana Abdul Muttalib (as) memanggil Bait Allah Al-Haram
Al-Ka'bah Al-Yamaniiyah.
Bagi ketentuan-ketentuan peribadi
Al-Yamani:
:
Ia adalah
berdasarkan riwayat yang diambil daripada riwayat Al-Baqir
(as): (Tiada panji-panji yang merupakan panji Hidayah selain dari panji
Al-Yamani, ia adalah panji-panji Hidayah; kerana ia menyeru kepada Pemilik
Kamu, jika Al-Yamani keluar diharamkan penjualan senjata kepada orang ramai dan
kepada semua muslim, dan jika Al-Yamani keluar pergilah kepadanya, kerana panjinya,
adalah panji-panji Hidayah, maka adalah haram bagi seorang muslim berpaling
darinya, sesiapa yang berbuat demikian dia adalah dari ahli neraka; kerana ia
menyeru kepada kebenaran dan jalan yang lurus.)
Butiran-butiran penting berkaitan riwayat
ini, adalah seperti berikut:
Pertama / (maka
adalah haram bagi seorang muslim berpaling darinya, sesiapaia berbuat demikian
dia adalah dari ahli neraka): Ini bermakna bahawa Al-Yamani: (Pemegang
Wilayah Ilahiyah - pemilik kekuasaan
Ilahi). Seseorang itu
tidak akan menjadi hujjah ke atas manusia sedangkan dalam masa yang sama
berpaling daripadanya menyebabkan seseorang itu masuk neraka, walaupun mereka
melakukan sholat dan berpuasa. Melainkan mereka adalah dari kalangan khalifah-khalifah
Allah di bumiNya dan juga pemilik kekuasaan Ilahi dari kalangan nabi-nabi,
rasul-rasul, para imam dan Mahdi-mahdi (as).
Kedua / (kerana
ia menyeru kepada kebenaran dan jalan yang lurus): Dakwah kepada kebenaran dan jalan yang lurus bermakna peribadi ini tidak akan
melakukan kesalahan iaitu tidak membawa manusia kepada kebatilan atau
mengeluarkan mereka daripada kebenaran. Dengan kata lain, dia adalah Maksum
berdasarkan peruntukkan teks (nas) Ilahi. Pembatasan sifat peribadi berdasarkan
ciri-ciri ini adalah amat penting dalam menentukan peribadi
Al-Yamani yang sebenar.
Ini kerana jika seseorang beranggapan
selain dari maksud ini dalam memahami riwayat ini “kerana dia mengajak kepada
kebenaran dan jalan yang lurus” akan menyebabkan kata-kata Imam (as) menjadi
sia-sia dan tidak lagi terdapat sebarang batas atau had ke atas individu Al
Yamani (iaitu sesiapa sahaja boleh menjadi Al Yamani), dan semoga dijauhkan
Allah para Imam (as) bersifat sepertimana yang mereka sangkakan.
Kesimpulan dari
pertama dan kedua:
Dapat disimpulkan dari perbahasan di atas
tentang hakikat sebenar Al-Yamani sebagai salah seorang khalifah dari
khalifah-khalifah Allah di bumiNya dan dia adalah maksum bersandarkan
peruntukan teks (nash) Ilahi. Ianya juga dibuktikan melalui riwayat-riwayat
yang mutawatir dan nash-nash qath’ei bahawa khalifah-khalifah selepas Rasulullah (S) adalah duabelas
Imam (as) dan duabelas Mahdi (as) selepas mereka (as). Tiada hujjah (khalifah)
selain daripada mereka kerana melalui mereka lengkaplah nikmat, sempurnanya
agama (Din) dan penutup risalah samawi.
Sebagaimana kita
ketahui bahawa sebelas Imam (as) telah berlalu pergi meninggalkan kita dan
sekarang hanya satu sahaja Imam yang masih kekal iaitu Imam Al Mahdi (as) dan
duabelas Mahdi (.s). Al-Yamani mengajak kepada Imam Al Mahdi (as). Oleh itu, Al
Yamani mestilah Mahdi Pertama kerana sebelas Mahdi selepasnya adalah dari
zuriat keturunannya, firman Allah SWT:
﴿ذُرِّيَّةً
بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ ۗ وَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾
(sebagai)
satu keturunan yang sebagiannya (turunan) dari yang lain. Dan Allah Maha
Mendengar lagi Maha Mengetahui. [127]
Mereka (sebelas Mahdi) ini akan datang
selepas zaman kemunculan Imam Al Mahdi (as), malah mereka bakal berada dalam
era “Daulah Keadilan Ilahi”. Manakala Mahdi Pertama (as) sebagaimana dibuktikan
bahawa dia wujud di zaman kezuhuran Imam Al Mahdi (as) dan dia adalah orang yang pertama beriman dengan
Imam Mahdi (as) di awal kezuhurannya. Matlamat utama Mahdi Pertama adalah untuk mempersiapkan segala
keperluan bagi kebangkitan Imam Al Mahdi (as) sepertimana yang diriwayatkan
dalam wasiat Rasulullah (S).
Dari sini dapat disimpulkankan bahawa Al
Yamani adalah terbatas kepada individu Mahdi Pertama daripada duabelas Mahdi
(as).
Ia juga berdasarkan penerangan dan
gambaran terperinci yang diberikan oleh Ahl Al-Bait (as) tentang Mahdi Pertama berkaitan nama, sifat-sifat dan tempat
tinggalnya. Namanya adalah Ahmad dan gelarannya adalah Abdullah (hamba Allah),
Israel atau orang mengatakannya Israel secara terpaksa atau tanpa disedari
sepertimana sabda Rasulullah (S):”Namaku Ahmad dan aku adalah Abdullah, namaku
Israel, maka apa yang diperintahkan kepadanya telah juga diperintahkan kepadaku
dan setiap apa yang ditujukan kepadanya telah juga ditujukan kepadaku.”
Mahdi Pertama adalah yang pertama dari
313 sahabat Imam Al Mahdi (a.s), dan dia berasal dari Basrah, terdapat tanda di
pipi kanannya dan kelemumur di dahinya. Bentuk tubuh badannya mempunyai
persamaan seperti tubuh Musa bin Imran (as), di belakang badannya terdapat
tanda mohor kenabian dan di sisinya asa wasiat Rasulullah (S). Dia yang paling
alim berkaitan Al Quran, Injil dan juga Taurat selepas daripada para Imam (as),
dan dia akan tampil sebagai seorang pemuda di awal kemunculannya. Rasulullah (S)
bersabda: “...kemudian baginda menyebutkan tentang seorang pemuda dan bersabda,
“jikalau kamu melihatnya maka berilah taatsetia kepadanya kerana dia adalah
khalifah Al-Mahdi.” [128]
Daripada Abi Abdillah (as), daripada
bapa-bapanya terdahulu, daripada Amirul Mukminin Ali a.s, telah berkata:
“Rasulullah (S) telah bersabda kepada Ali di malam sebelum kewafatannya; Wahai
Bapa Hassan (Ali a.s) bawakan lembaran tulis dan dakwat, maka Rasulullah (S)
mencatatkan wasiatnya sehinggalah ia sampai ke butiran berikut, dan bersabda;
Wahai Bapa Hassan sesungguhnya akan ada selepasku duabelas orang Imam dan
selepas mereka duabelas orang Mahdi. Engkau wahai Ali adalah yang pertama
daripada duabelas imam tersebut. Dan hadis tersebut berterusan sehinggalah
sampai kepada sabda baginda,..dan hendaklah diserahnnya kepada anaknya Muhammad
yang terpelihara dari keluarga Muhammad alaihis salam. Begitulah duabelas orang
Imam, setelah itu akan adanya duabelas Mahdi. Dan apabila maut menghampirinya,
maka hendaklah dia serahkannya (Imamah) kepada anaknya Mahdi yang pertama,
baginya tiga nama: nama seperti namaku dan nama bapaku iaitu Abdullah dan
Ahmad, dan nama ketiganya adalah Al-Mahdi. Dan dia adalah yang pertama
beriman.” [129]
Dari Hudzaifah,
beliau berkata, Aku mendengar Rasulullah (S) menyebut tentang Al-Mahdi, baginda
bersabda: (dia akan dibai’ah di antara Rukun dan Maqam, namanya Ahmad, Abdullah
dan Al-Mahdi, ini adalah ketiga-tiga nama-namanyaya)) [130]
Diriwayatkan daripada Imam Al Shadiq
(as), dia berkata: “Sesungguhnya daripada kalangan kami (Ahlulbayt as) selepas
Al Qa’im, duabelas Mahdi daripada anak keturunan Hussein (as).” [131]
Dan dalam riwayat yang lain daripada
Imam Al Shadiq (as): “Sesungguhnya daripada kalangan kami (Ahlulbayt as)
selepas Al Qa’im, sebelas Mahdi daripada anak keturunan Hussein (as).” [132] Al Qaim yang dimaksudkan dalam riwayat kedua adalah Mahdi Pertama
dan bukannya Imam Mahdi (as) kerana selepas daripada Imam Mahdi (as) akan
adanya duabelas Mahdi.
Telah berkata Imam Al Baqir (as) dalam
menerangkan tentang Mahdi Pertama: “...Dialah yang mempunyai warna kulit seakan
kemerah-merahan, mata berlekuk, bulu kening yang tidak bersambung, bahu yang
luas, kelemumur di kepalanya dan tanda di pipinya, semoga Allah mencucuri
rahmat ke atas Musa (as).” [133]
Juga diriwayatkan dari Amirul Mukminin
Ali (as) dalam hadis yang panjang, dia berkata: “...yang pertama dari kalangan
mereka adalah dari Basrah dan yang terakhir adalah dari Ibdaal.” [134]
Juga diriwayatkan dari Imam Al Shadiq
(as) dalam hadis yang panjang, yang mana dia (as) menyebutkan tentang
sahabat-sahabat Al Qaim (a.s): “...dan dari Basrah...Ahmad...)
[135]
Juga diriwayatkan dari Imam Al Baqir (as),
dia berkata: “Al Qa’im akan mempunyai dua nama; nama yang disembunyikan dan
nama yang dihebahkan. Adapun nama yang disembunyikan adalah Ahmad dan nama yang
dihebahkan adalah Muhammad.” Ahmad di sini adalah nama Mahdi Pertama dan Muhammad
adalah nama Imam Mahdi (as) sepertimana dijelaskan dalam hadis wasiat
Rasulullah (S).
Juga di dalam riwayat lain daripada Imam
Al Baqir (as): “Sesungguhnya Allah SWT mempunyai perbendaharaan yang bukan
berupa emas atau perak di Thalikan, tetapi 12000 orang di Khurasan. Slogan
mereka adalah Ahmad! Ahmad!, mereka dipimpin oleh seorang pemuda dari Bani
Hashim yang menunggang keldai berwarna kelabu, dengan pengikat berwarna merah
di kepalanya, seolah-olah aku sedang melihatnya merentasi sungai Furat.
Bilamana kamu mendengar tentangnya, hendaklah kamu bersegera kepadanya,
walaupun kamu terpaksa merangkak di atas salji.” Ahmad yang dimaksudkan di sini
adalah nama bagi Mahdi Pertama.
Di dalam kitab Al Malahim wa Al-Fitan
karangan Al-Syed bin Tawoos Al Hasani menyebutkan: “Berkata Amir Al Ghadhab
bukanlah ini dan bukan juga itu, bahkan mereka mendengar suara yang bukan dari
kalangan Jin mahu pun manusia berseru supaya memberi taatsetia kepada si pulan
yang namanya bukanlah ini dan bukan juga itu melainkan dia adalah Khalifah Al
Yamani.”
Di dalam kitab yang sama juga
disebutkan: “Mereka berkumpul dan melihat kepada orang yang mereka berikan bai’ah,
dalam keadaan mereka seperti itu, mereka akan mendengar suara yang tidak
diketahui dan tidak pernah disebutkan oleh manusia mahu pun jin, berilah
taatsetia kamu kepada si Fulan dengan namanya bukan ini dan bukan itu tetapi
dia adalah khalifah Al-Yamani.”
Al-Syeikh Ali Al-Kurani di dalam kitabnya Mu’jam Ahadits Al Imam Al Mahdi juga menyebutkan:
“Mahdi itu adalah hanya dari Quraysh, dan khilafah itu hanyalah pada mereka,
melainkan dia mempunyai asal usul dari Yaman”. Mahdi pertama adalah dari zuriat
Imam Al Mahdi (as), maka perlu diketahui bahawa dia mempunyai jalur keturunan
yang terputus disebabkan zuriat Imam Al Mahdi (as) yang tidak diketahui. Inilah
sifat-sifat yang disifatkan kepada Al Yamani yang memperolehi kemenangan dan
juga disifatkan kepada Mahdi Pertama kerana mereka sebetulnya adalah orang yang
sama sepetimana yang dijelaskan.
Jika kamu menginginkan maklumat lanjut,
maka ditambah lagi bahawa Al Yamani adalah individu yang mempersiapkan lapangan
untuk era kebangkitan yang suci. Dia adalah yang pertama dari kalangan tiga
ratus tiga belas sahabat dan yang akan memberikan panji kepada Imam Al Mahdi (as).
Manakala Mahdi pertama juga hadir di zaman kemunculan yang suci sebagai orang
yang pertama mengimani Imam Al Mahdi (as) di zaman kemunculan dan sebelum
kebangkitannya. Adalah amat penting salah seorang daripada mereka menjadi
hujjah (khalifah) ke atas satu lagi, memandangkan mereka semua adalah
hujjah-hujjah (khalifah Allah) ke atas semua makhluk, yang termasuk di dalamnya
Mahdi Pertama. Jika kedua-dua karakter ini bukan individu yang sama, maka Mahdi
pertama adalah hujjah (khalifah) ke atas Al Yamani. Oleh itu, Mahdi Pertama
akan berperanan sebagai orang yang memimpin bagi mempersiapsediakan revolusi,
manakala Al Yamani akan berperanan sebagai watak sampingan sahaja. Hal ini
tidak benar sama sekali kerana Al Yamani adalah watak utama dalam persiapan dan
pemimpin utama di era kemunculan yang suci.
Justeru adalah menjadi keperluan bahawa
Mahdi Pertama adalah Al Yamani dan Al Yamani adalah Mahdi Pertama. Dengan ini
Al Yamani, namanya adalah Ahmad daripada Basrah, mempunyai tanda di pipi
kanannya, seorang pemuda di awal kemunculannya, mempunyai kelemumur di kepalanya,
yang paling alim di kalangan manusia tetang Al Quran, Taurat dan Injil selepas
daripada Imam (as), jalur keturunan yang terputus, mempunyai gelaran “Mahdi”,
imam maksum yang wajib ditaati, tidak dibenarkan muslim berpaling daripadanya
dan dijamin neraka bagi mereka kerana dia mengajak kepada kebenaran dan jalan
yang lurus, dia mengajak kepada Imam Mahdi (as) dan kesemua yang telah diriwayatkan
daripada para Imam (as) berkaitan ciri-ciri Mahdi Pertama. Sila rujuk riwayat-riwayat dalam Kitab Al-Ghaibah Al-Nu3mani dan
Al-Ghaibah Al-Thusi, Kamal Al-Din, dan Al-Bihar serta dari kitab-kitab hadits yang
lain.
.
Seterusnya, baki pengikut Al Yamani yang
terdiri daripada tiga ratus tiga belas orang sahabat Imam Al Mahdi (as) juga
digelar dengan gelaran “Yamaniyyun” kerana mereka secara terus dikaitkan dengan
ketua mereka Al Yamani dan termasuk di kalangan mereka adalah Yamani dari San’a
serta Yamani dari Iraq. [136] Kata-kata Al-Syed Ahmed Al-Hassan tamat.
Ia semua kekal sebagai
(pengikut Al-Yamani) daripada tiga ratus tiga belas orang sahabat Imam (as): (
(mereka Yamaniyun), dengan menganggap gabungan mereka (kepada pemimpin mereka Al-Yamani),
termasuk Yamani Sana'a dan (Yamani Iraq).]] [136] Kata-kata
Al-Syed Ahmed Al-Hassan tamat.
Jika kita melihat
kumpulan riwayat di bawah, ia akan menjadi lebih jelas kepada kita:
Dari Al-Baqir (as):
(Bahawa Allah Ta’ala mempunyai khazanah di Al-Thaliqan yang bukan emas atau
perak, dua belas ribu di Khurasan, slogan mereka: (Ahmad! Ahmad!), dipimpin
oleh seorang lelaki muda dari Bani Hasyim pada keldai Abu-abu, memakai cincin
merah, seolah-olah saya melihat dia melalui Sungai Furat. Jika kamu
mendengarnya, bersegeralah kepadanya walaupun terpaksa merangkak di atas
salji). Ahmed adalah nama. Mahdi Pertama [137].
Jika mereka
menggunakan nama (Ahmed) sebagai slogan, ia menunjukkan bagawa mereka kenal kedudukan
istimewanya. Dan mereka mengatakan: (dipimpin oleh seorang lelaki muda
dari Bani Hasyim) menunjukkan bahawa (Ahmad) adalah orang yang sama
seperti yang disebut dalam Wasiat Rasulullah (S) atau yang akan mewakili
badinda dan menyokong urusan badinda, maka bersegera pergi kepadanya walaupun
terpaksa merangkak di atas salji, Maka kekuatan untuk melakukannya tidak akan
terlepas dari orang-orang menyertainya melainkan jika pemuda,itu menunjukkan
hujah ketaatan yang sepatutnya, tidak ada hujah melainkan Imam Mahdi (as) dan
anaknya Ahmad. Imam Al-Baqir (as) telah meriwayatkan: (semua panji-panji yang
berkibar sebelum panji Al-Qaim pemiliknya adalah taghut penzalim.) [138].
Ini bermakna semua panji-panji
adalah panji-panji sesat kecuali panji Al-Qaim, walaupun ia dikaitkan dengan
pihak tertentu, di mana panji kepada (seorang pemuda dari Bani Hashim) adalah
terpuji dari orang-orang yang terlepas darinya, bahkan kita diperintahkan
bersegera kepadanya walaupun terpaksa merangkak di atas salji, ia mestilah
panji-panji Al-Qaim sendiri dan dengan menerima apa yang telah diperintahkan
kepada kita oleh Ahl Al-Bayt (as) supaya bergabung dengan apa yang dibawa
Al-Yamani, Jika berpaling darinya adalah dari ahli neraka, yang tiada
mengeluarkannya dengan pelbagai sifat melainkan peribadi yang.satu ini.
Oleh itu, Al-Yamani,
Mahdi Pertama dan Al-Qaim adalah sifat-sifat untuk satu peribadi yang disebut
dalam Wasiat Rasulullah (S) yang namanya Ahmad.
Dari Imam Al-Baqir
(as): (... dan kepada kamu keganjilan Aali Muhammad (as), Maka jika Aali
Muhammad dan Ali ada panji, pada yang lain juga ada panji-panji, Maka
berdiamlah di tempatmu dan janganlah mengikuti seorang lelaki pun dari mereka
sehingga kamu melihat seorang lelaki dari anak Al-Hussein, padanya
ada janji, panji dan senjata nabi Allah, janji nabi Allah
itu telah pergi ke sisi Ali bin Al-Hussein dan kemudian pergi ke sisi Muhammad
bin Ali, Allah berbuat apa yang dikehendakiNua. Maka sertailah mereka selamanya,
dan kepada kamu adalah apa yang aku ingatkan, jika keluar seorang
lelaki daripada mereka dan bersamanya tiga ratus dua belas orang membawa panji
Rasulullah (S) secara umumnya adalah kepada agama Al-Madinah ...) [139].
Dalam riwayat
tersebut ada tiga warisan; janji, panji dan senjata:
A - Pada Janji
Rasulullah (S):
Ia adalah Wasiat
Rasulullah (S), yang menyebutkan nama anak Al-Mahdi (Ahmad), dia adalah anak
pemilik wasiat, dan pemilik wasiat adalah Imam Mahdi (as).
Dari Abu Al-Hasan
(as), beliau berkata: (seolah-olah akan ada pembuka panji-panji celupan hijau dari
Mesir, sehingga akan datang orang-orang yang malang, maka ditunjukkan kepada
anak Pemegang Wasiat) [140].
B - Pada Panji
Rasulullah (S):
Ia adalah Bai’atu
Lillah (persetiaan kepada Allah),, iaitu bai’ah yang ditentukan oleh Allah kepada
(Pemilik Janji), yang bertentangan dengan konsep demokrasi, pilihan raya dan ikrar
perlantikan manusia seperti yang diiktiraf (diakui) oleh Al-Sunnah, dengan
mengatakan ia adalah syura, dan baru-baru ini ia telah diakui oleh kebanyakan
ulama Syiah dan diikuti oleh orang-orang lain tanpa pertimbangan, lalu mereka sebenarnya
telah menyesatkan orang-orang dari ajaran Ahl Al-Bait (as).
C. Pada Senjata
Rasulullah (S):
Ia adalah Al-Quran,
iaitu ilmu dan pengetahuannya, orang yang membawa senjata Rasulullah mesti
mengenal yang muhkam (jelas) dari yang mutasyabih (tidak jelas) serta nasakh (nasikh)
dari yang mansukh (dimansuhkan). Tiada yang membawa dan mengetahui apa yang ada
dalam Al-Quran, melainkan Ahl Al-Bait nabi; kerana mereka sebagai ganti Al-Quran,
kedua-duanya Al-Tsaqalan (dua yang berat) dan kedua-duanya tidak boleh
dipisahkan, ia adalah mereka (as) dan Al-Quran, sehingga akan bertemu kembali
dengan Rasulullah (S) di Telaga (Al-Haudh) seperti yang disebutkan dalam hadits
baginda (S).
------------------
[126] Maryam: 19:59
[127] Aali Imran
4:34.
[128] Bisyarah
Al-Islam: hal 30
[129] Kitab
Al-Ghaibah - oleh Al-Thusi: hal 150; Dalam Bihar Al-Anwar: J 36 hal
260; ar Al-Anwar: J 53 hal 148; Mukhtashar Bashair Al-Darajat – Oleh Al-Hilli:
hal 39; Makatib Al-Rasul - oleh Miyanji J 2, hal 96.
[130] Kitab
Al-Ghaibah - oleh Al-Thusi: hal 454
[131] - Bihar
Al-Anwar: J 53 hal 148; Al-Burhan: J hal 310; Kitab Al-Ghaibah - oleh Al-Thusi:
hal 385
[132] - Bihar
Al-Anwar: J 53 hal 145; Mukhtashar Bashair Al-Darajat – Oleh Al-Hilli: hal 49.
[133] Kitab
Al-Ghaibah - oleh Al-Nu3mani: hal 215 (AlHazaz (kelumomor) yang ada dalam
rambut, seperti sekam padi); Bihar Al-Anwar: J 51 hal 40..
[134] Bisyarah
Al-Islam: hal 148.
[135] Bisyarah Al-Islam:
hal 181.
[136] Kitab
Al-Mutasyabihat - Al-Syed Ahmad
Al-Hassan, Washi dan Utusan Imam Mahdi (as) 21 / Rabi3 Al-Tsani 1426: J 4
Soalan No. 144.
[137] Muntakhab
Al-Anwar Al-Maghiah: hal 343
[138] Kitab
Al-Ghaibah - oleh Al-Nu3mani: hal 115..
[139] Bihar
Al-Anwar: J 52 hal 223.
[140] Al-Irasyad - Al-Syeikh
Al-Mufid: J 2 hal 376
Tiada ulasan:
Catat Ulasan