Al-Sufyani Di Ambang Pintu, Di Manakah Al-Yamani?
6. (313) Ansar Imam al-Mahdi (as):
Dari Jabir Al-Ja’fi, dari Abi Ja’far (as),
katanya:
(الزم الأرض لا تحركن يدك ولا رجلك أبدا حتى
ترى علامات أذكرها لك في سنة، ويبعث بعثا إلى المدينة، فيقتل بها رجلا ويهرب المهدي والمنصور منها، ويؤخذ آل محمد صغيرهم
وكبيرهم، لا يترك منهم أحد إلا حبس ويخرج الجيش في طلب الرجلين. ويخرج المهدي منها
على سنة موسى خائفا يترقب حتى يقدم مكة، و يقبل الجيش ّ حتى إذا نزلوا البيداء، وهو
جيش الهملات خسف بهم فلا يقلت منهم إلا مخبر، فيقوم القائم بين الركن والمقام
فيصلي وينصرف، ومعه وزيره. فيقول: يا أيها الناس إنا نستنصر الله على من ظلمنا،
وسلب حقنا، من يحاجنا في الله فأنا أول بالله ومن يحاجنا في آدم فأنا أولى
الناس بآدم.... ويجئ والله ثلاث مائة وبضعة عشر رجلا فيهم خمسون إمرأة
يجتمعون بمكة على غير ميعاد قزعا كقزع الخريف،
يتبع بعضهم بعضا، وهي الآية التي قال الله ﴿أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ
اللَّـهُ جَمِيعًا ۚ إِنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾
(Berdiamlah di tempatmu,
jangan menggerakkan tangan dan kaki sampai engkau melihat tanda-tanda yang akan
kusebutkan berikut ini padamu: Akan dikirim utusan ke Madinah, Dia membunuh seorang
lelaki yang membantu menyelamatkan Al-Mahdi
dan menolongnya di sana, dan mengambil keluarga Muhammad, yang muda dan tua, tidak
dibiarkan seorang pun daripada mereka melainkan dipenjarakan atau keluar sebagai tentera dalam mencari kedua-dua
lelaki. Dan akan keluar darinya Al-Mahdi yang bersembunyi mengikut perjalanan Musa
sehingga ia pergi ke Mekah, dan dikejar oleh tentera sehingga tentera itu berada
di Al-Baida’, tentera itu dihapuskan, mereka ditenggelamkan, tidak seorang
pun dari mereka terselamat melainkan pemberi maklumat. Kemudian berdiri di
antara rukun dan Maqam dan mendirikan sholat dan dia pergi bersama pembantunya.
Dia kemudiannya berkata: Wahai manusia, sesungguhnya kami memohon bantuan Allah
atas mereks yang menzalimi kami, dan telah merampas hak kami, dari orang-orang
yang membantah kami di sisi Allah, maka akulah orang yang mula-mula pada Allah
dan orang-orang yang membantah kami di sisi Adam. Akulah orang pertama bersama
Adam .... dan Allah mendatangkan tiga ratus dua belas lelaki termasuk lima
puluh wanita, mereka berkumpul di Mekah, mereka dibawa bersama-sama tanpa
tempoh yang ditetapkan, seperti ribut awan musim luruh, sebahagian daripada mereka
mengikuti sebahagian yang lain, Ia sepotong ayat dari firman Allah: Di
mana saja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian. Sesungguhnya
Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. [75]
Di sini ditunjukkan dengan jelas bahawa Al-Mahdi
(as) menolong manusia dan meminta pertolongan mereka, tetapi manusia tidak menyahut
seruannya walaupun mereka membesar-besarkannya tetapi tidak menyertainya dan
pada awalnya hanya (tiga ratus dua belas orang sahaja termasuk lima puluh
wanita) yang menyertainya, sebahagian daripada mereka mengikuti sebahagian
yang lain. Ini menunjukkan penyertaan mereka dengan Al-Mahdi (as) secara
berurutan (sedikit demi sedikit) tidak seperti yang digambarkan oleh kebanyakan
penyelidik bahawa mereka menyertai dalam satu hari satu malam, dan ini adalah
bertentangan dengan apa yang berlaku kepada semua penyampaian risalah Ilahiyah.
Setiap nabi-nabi dan rasul-rasul diikuti oleh sebahagian daripada sebahagian
yang lain dengan menyertai seruan Ilahiyah, dan Sunnah Allah tidak dapat
diganti dan tidak akan berubah:
﴿سُنَّةَ اللَّـهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِن
قَبْلُ ۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّـهِ تَبْدِيلًا﴾
Sebagai sunnah Allah
yang berlaku atas orang-orang yang telah terdahulu sebelum(mu), dan kamu
sekali-kali tiada akan mendapati peubahan pada sunnah Allah. [76]
Riwayat ini menunjukkan bahawa Al-Mahdi (as)
dan para sahabatnya di didapati berada di wilayah-wilayah Kerajaan Bani Al-Abbas,
sebahagian daripada mereka terbunuh, ada yang kehilangan tempat tinggal dan ada
yang dipenjarakan. Inilah yang berlaku pada hari ini !!!
Dari Rasulullah (S), baginda bersabda:
(يأت على أمت زمان لا يبقى من القرآن إلا
رسمه ولا من الإسلام إلا اسمه، يسمون به وهم أبعد الناس عنه مساجدهم عامرة وهي
خراب من الهدى فقهاء ذلك الزمان شر فقهاء تحت السماء منهم خرجت الفتن
واليهم تعود)
(Akan datang ke atas umaykusatu
zaman di mana tidak tinggal dari Al-Quran itu kecuali tulisannya. tidak tinggal
Islam itu kecuali pada namanya, Mereka dipanggil dengan nama (islam) tetapi
mereka dijauhi manusia darinya, masjid-masjid mereka makmur tetapi sunyi dari
hidayah Fuqahak (ulamak) mereka pada zaman itu adalah sejahat-jahat manusia di bawah
langit, dari mereka keluarnya fitnah dan kepada mereka fitnah itu akan kembali)
[77]
Muhyiddin bin Arab berkata mengenai Pembukaan
Kota Mekah: (...melaksanakan agama dan menanamkan roh Islam akan memuliakan
Islam selepas dihina dan menghidupkannya selepas ia mati, mengenakan jizyah
(upti) dan meninggalkan Allah bermakna pedang, sesiapa yang meremehkan dibunuh
dan sesiapa yang mempertikaikan dibiarkan, Mengetahui (mengenai) agama adalah
pada agama itu sendiri, apa yang diletakkan hukumnya oleh Rasulullah maka terangkatlah
(terbatal) segala mazhab di bumi, dan yang kekal hanyalah Agama yang bersih
dari musuh-musuhnya, iaitu Fuqahak ahli ijtihad yang apabila mereka melihat sesuatu
hukum bersalahan dengan apa yang sesuai kepada pemimpinnya ....) [78].
Dari Rasulullah (S):
(... أسعد الناس في الفتن كل خفي نقي، إن ظهر
لم يعرف، وإن غاب لم يفتقد، وأشقى الناس فيها كل خطيب مصقع أو راكب مضوع.
لا يخلص من شرها إلا من أخلص الدعاء كدعاء الغرق في البحر)
(... orang yang paling
gembira semasa fitnah, semuanya tersembunyi untuk disucikan (disempurnakan),
yang zahir tidak diketahui (dikenal), jika hilang (terlepas) tidak terrasa
kehilangannya, dan orang yang paling sengsara di mana semua pembicara bersuara lantang
atau bak penunggang yang tersasar. Tidak selamat dari kejahatannya melainkan
dengan doa yang ikhlas, seperti doa orang yang akan lemas di laut) [79]
Dan dari Ali bin Ibrahim, dari Tafsir Al-Qumi:
: في قوله تعالى: ﴿أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ
بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ۚ أَفَلَا
تَعْقِلُونَ﴾، نزلت في الخطباء والقصاص وهو فول أمير المؤمنين (عليه السلام): (وعلى
كل منبر خطيب مصقع يكذب على الله وعلى رسوله وعلى كتابه).
pada firman Allah: Mengapa
kamu suruh orang lain berbakti, sedang kamu melupakan diri kamu sendiri,
padahal kamu membaca Al Kitab? Maka tidaklah kamu berfikir?, telah ditujukan
kepada para pembicara dan pencerita, Ia adalah kata-kata Amirul Mukminin (as): (dan
pada setiap mimbar Khatib bersuara lantang berdusta kepada Allah, Rasul-Nya,
dan kepada KitabNya) [80]
Jadi, Sufyani Al-Iraq bertindak terhadap Al-Mahdi
(as) selepas tenteranya ditenggelamkan dan selepas bertempur dan terbunuh di
Al-Hairah, sebuah kawasan di Najaf, manakala Sufyani Al-Syam dibunuh oleh
Al-Mahdi (as) di atas batu di Syam, dan berikut ini riwayatnya:
Dari Abi Ja’far (as):
(يهزم المهدي (عليه السلام) السفياني تحت شجرة أغصانها مدلاة في الحيرة طويلة ).
(Al-Mahdi (as) mengalahkan
Sufyani yang memakan masa yang lama di bawah dahan pokok di Al-Hairah) [81]
Oleh itu, kita telah membuktikan bahawa
terdapat tentera Sufyani Al-Iraq yang ditenggelamkan. Ianya bersama dengan
orang-orang yang mengikutinya dan dengan pertolongan Tuhan Muhammad () ke atas
musuh-musuh Muhammad dan keluarga Muhammad (as):
﴿فَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّـهَ مُخْلِفَ
وَعْدِهِ رُسُلَهُ ۗ إِنَّ اللَّـهَ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ﴾
Karena itu janganlah
sekali-kali kamu mengira Allah akan menyalahi janji-Nya kepada rasul-raaul-Nya;
sesungguhnya Allah Maha Perkasa, lagi mempunyai pembalasan. ([82]
----------------
[75] Bihar Al-Anwar: - Al-‘Alamah Al-Majlisi:J
52 hal 222..
[76] Al-Ahzam 33:62.
[77 Bihar Al-Anwar: J 52 hal 190 no 31.
[78] Al-Futuh Al-Makkiyah: J 3: hal 327.
[79] Kanz Al-‘Umal - Al-Muttaqi Al-Hindi J 11 hal
144.
[80] Bihar Al-Anwar: J 69 hal 327.
[81] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 386.
[82] Ibrahim 14:47
Tiada ulasan:
Catat Ulasan