Sabtu, 5 Ogos 2017

3 Adakah sama Sufyani Kufah dengan Sufyani Syam?


Al-Sufyani Di Ambang Pintu, Di Manakah Al-Yamani?


3 Adakah sama Sufyani Kufah dengan Sufyani Syam?

Tatkala mengingat beberapa riwayat yang Sufyani terbunuh di Syam, teringat pula ada berbagai riwayat lain yang dia terbunuh di Kufah, di tangan, Imam (as).


a. Sufyani Al-Syam:

Diriwayatkan dari Imam Al-Baqir (as) dalam menerangkan susulan Angkatan bersenjata Suci Imam Mahdi (as)

(ثم يسير (ويقصد به القائم) حتى يأتي (العذراء) [29]  هو ومن معه وقد الحق به ناس كثير، والسفياني يومئذ بوادي الرملة. حتى إذا التقوا يخرج أناس كانوا مع  السفياني من شيعة آل محمد، ٍ ويخرج أناس كانوا مع آل محمد إلى  السفياني فهم من شيعته حتى يلتقوا بهم، ويخرج كل أناس إلى رايتهم، وهو يوم الابدال ويقتل يومئذ  السفياني ومن معه حتى لا يدرك منهم مخبر. والخائب يومئذ من خاب من غنيمة كلب. ثم يقبل إلى الكوفة فيكون منزله فيها)

(kemudian dia berjalan (maksudnya Al-Qaim) sehingga sampai (Al-3azhara’) [29] dia dan pengikut-pengikutnya yang ramai mempunyai hak untuk berbuat demikian, dan Al-Sufyani pada hari itu berada di Wadi Ramlah. Walaupun jika mereka bertemu dengan orang-orang yang keluar bersama-sama dengan Al-Sufyani dari Syiah Aali Muhammad, dan orang-orang yang keluar bersama dengan Aali Muhammad kepada Sufyani, mereka adalah pengikutnya walaupun bertemu dengan mereka, dan keluar semua orang kepada panji mereka, ia adalah hari Al-Abdal lalu terbunuh pada hari itu Al-Sufyani dan pengikut-pengikutnya sampai mereka tidak sedar ada pemberi maklumat dikalangan mereka. Dan sejak hari itu kecewalah orang-orang yang kecewa kerana kegilaan menjarah (harta rampasan). kemudian mereka menghala ke Kufah ke rumah mereka.) [30]

Dalam kata-kata oleh Al-Mufadhdhal dengan Imam Al-Shadiq (as): (Al-Mufadhdhal berkata:

(قال املفضل: ثم ماذا يفعل المهدي سيدي ؟ فقال (عليه السلام): يثور سرايا على  السفياني إلى دمشق فيأخذونه ويذبحونه على الصخرة...)

Kemudian apakah yang dilakukan Saidi Al-Mahdi? Dan beliau (as) berkata: Dia melancarkan pasukan ketenteraan ke atas Al-Sufyani ke Damsyik yang membawanya terkorban di atas batu (kerak bumi yan keras)...) [31]

Dari khutbahAmirul Mukminin (as), beliau berkata:

(... فكيف إذا رأيتم صاحب الشام ينشر بالناشير، ويقطع بالمساطير، ثم لأذيقنه أليم العقاب، ألا فابشروا، فإلى يرد أمر الخلق غدا بأمر ربي، فلا يستعظم ما قلت،...)

(... Bagaimana jika kamu melihat pemilik Syam menyebarkan gergaji, dan memotong dengan pisau, kemudian akan dirasakan kepadanya azab yang pedih, agar mereka tidak bergembira. maka kepadaku dikembalikan urusan penciptaan esok nanti dengan urusan Tuhanku,, maka janganlah besar-besarkan apa yang aku katakan . .) [32]

Apa yang dilakukan golongan penyembelih Nashibi Wahabi pada hari ini, menjelaskan apa yang dikatakan oleh Amirul Mukminin (as), mereka membunuh orang dengan pedang, walaupun terdapat senjata terkini, merekalah satu-satunya golongan yang membenarkan Al-Sufyani ini dengan mengatakan (kemudian akan dirasakan kepadanya... hingga akhir), iaitu yang berbuat demikian adalah seorang lelaki dari sulbinya (Imam Ali), dia adalah Imam Mahdi (as) dan ini sangat jelas.

b. Sufyani Al-Kufah:


Dari Abi Ja’far (as):

(ثم يدخل (يقصد القاةم عليه السلام) الكوفة فلا يبقى مؤمن إلى كان فيها ... ثم يقول لأصحابه سيروا إلى هذا الطاغية فيدوه إلى كتاب الله وسنة نبيه (صلى الله عليه وآله) فيعطيه  السفياني من البيعة سلما، فيقول له كلب وهم أخواله: ما هذا؟ ما صنعت؟ و الله ما نبايعك على هذا أبدا. فيقول: ما أصنع؟ فيقولون: اساقبله. فيسققبله ثم يقوا له القائم صلوات الله عليه) خذ حذرك ... فيمنحهم الله أكتافهم ويأخذ  السفياني أسيرا فينطلق به ويذبحه بيده ...)

(kemudian dia memasuki (bermaksud Al-Qaim (as)) Al-Kufah, Tidak ada orang mukmin yang tinggal di dalamnya... Kemudian dia berkata kepada para sahabatnya berangkatlah pergi ke taghut penzalim itu, tangani dia kepada Kitab Allah dan SunnahNya (S). Maka Sufyani memberikan bai’ah penyerahannya, Maka berkata mereka yang berpenyakit, mereka adalah bapa-bapa saudaranya: Apa semua ni? Apa yang kau lakukan? Demi Allah kami tidak pernah membai’ah kamu atas perkara ini selamanya. Lalu dia berkata kepada mereka: Apa yang aku lakukan? Maka mereka berkata:. Adakah kamu menerimanya. Lalu mereka menerimanya, kemudian Al-Qaim (shalawatu Allah 3alaih) berkata: Kamu hendaklah ambil perhatian (menjaganya)... Allah mewariskan bahu-bahu mereka dan mengambil Sufyani sebagai tawanan dan meneruskan penyembelihan dengan tangannya ...) [33]

Di sini riwayat menunjukkan bahawa Sufyani memberikan bai'ah kepada Imam Mahdi (as) dan riwayat yang mengatakan bahawa peristiwa-peristiwa itu terjadi di Kufah juga menunjukkan riwayat (dan kemudian masuk ke Kufah bermaksud Al-Qaim (as) masuk) dan ini adalah isyarat yang jelas bahawa Sufyani Al-Kufah bukan Sufyani Al-Syam.

Perkara penting kedua dalam riwayat ini ialah: kata-kata penduduk Kufah kepada Al-Sufyani: (Apa semua ni? Apa yang kau lakukan? Demi Allah kami tidak pernah membai’ah kamu atas perkara ini selamanya). Ini adalah dalil bahawa penduduk Kufah membai’ah Sufyani Al-Kufah, tetapi mereka berada di belakang menghasut supaya memerangi Imam al-Mahdi (as). Di sini jelas menunjukkan bahawa pengikut Sufyani adalah Syiah, kerana mereka membai’ahnya secara Syura (pilihan raya) seperti yang dilakukan nenek moyang mereka di Saqifah!!!

Berikut adalah riwayat yang memaparkan ikrar taat setia (bai’ah) penduduk Kufah kepada Al-Sufyani:

Dari Ali Bin Al-Hussein (as):

(يقتل القائم (عليه السلام) من أهل المدينة حتى ينتهي إلى الاجفر وتصيبهم مجاعة شديدة، قال فيصبحون وقد نبتت لهم غرة يأكلون منها ... ثم يسير حتى ينتهي إلى القادسية وقد اجتمع الناس بالكوفة وبايعوا  السفياني... )

(Al-Qaim (as) membunuh penduduk bandar sehingga berakhir di Al-Ajfar dan mereka mengalami kebuluran yang teruk, beliau berkata: Mereka secara tiba-tiba telah menjadikan tumbuh tumbuhan sebagai makanan mereka ... dan kemudian berjalan sehingga sampai ke Al-Qadisiyah dan telah bertemu dengan orang-orang di Kufah yang telah membai’ah Al-Sufyani ...) [34]


-----------------------
[29] Al-3azhara’: dataran yang berhampiran Damsyik, tempat dikebumikan Muawiyah (laknahu Allah). Hajar bin 3adi dan para sahabatnya semasa hidup kerana mereka berwilayah kepada Ali (as) -
[30] Bihar Al-Anwar: J 52 hal  224; Ilzam Al-Nashib hal 176..
[31] Al-Raj’ah – oleh Al-Satar Abadi: hal 100..
[32] Masharaq Anwar Al0yaqin – Al-Hafidz Rajab Al-Barsi: hal 164..
[33] Basyarah Al-Islam: hal 305..
[34] Basyarah Al-Islam: hal 334; Bihar Al-Anwar: J 52 hal  387.


Sebelum << Kandungan >> Selepas



Tiada ulasan: