Al-Sufyani Di Ambang Pintu, Di Manakah Al-Al-Yamani?
11. Manusia Diuji Dan Diteliti Untuk Membezakan Yang
Jahat Dari Yang Baik:
Penderitaan (kesusahan) adalah ujian Allah atas
hambaNya, Allah berfirman:
﴿تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ
وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ۞ الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ
وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ
الْعَزِيزُ الْغَفُورُ﴾
Maha Berkah Allah
Yang di tangan-Nya-lah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala
sesuatu,* Yang menjadikan kematian dan kehidupan, supaya Dia menguji kamu,
siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha
Pengampun,([100]
Penelitian ini adalah untuk membezakan manusia,
Seperti firmanNya,
﴿لِيَمِيزَ اللَّـهُ الْخَبِيثَ مِنَ
الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَىٰ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعًا
فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ ۚ أُولَـٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ﴾
Supaya Allah membezakan
antara yang buruk dari yang baik dan menjadikan yang buruk itu sebahagiannya di
atas sebahagian yang lain, lalu kesemuanya dikumpulkan-Nya, dan dimasukkan-Nya
ke dalam neraka Jahannam. Mereka itulah orang-orang yang rugi. [101]
Diriwayatkan dari Imam Al-Baqir (as):
(إن حديثكم هذا لتشمئز منه قلوب الرجال،
فانبذوه إليهم نبذا. فمن أقره به فزيدوه، ومن أنكر فذروه، إنه لابد أن تكون فتنة
يسقط فيها كل بطانة ووليجة حتى يسقط من يشق الشعرة بشعرتين، حتى لا يبقى إلا نحن
وشيعتنا)
(Bahawa perccakapan kamu
ini akan menyakitkan hati manusia, ia melemparkan kepada mereka rasa terasing. Maka
sesiapa yang mengakuinya akan membangkitkannya, dan sesiapa yang menafikan akan
meninggikannya, Bahawa ia mesti menjadi fitnah yang akan memutuskan semua teman
akrab yang setia. Hinggakan gugur rambut yang dicukur terputus dua, Hinggakan tiada
yang tinggal melainkan kami dan syi’ah kami) [102]
Maksud Syi'ah Muhammad dan keluarga Muhammad (as)
pada masa kezuhuran adalah khusus seramai (313) dan sepuluh ribu orang. Adalah diketahui
bahawa kaum Syi'ah dari segala usia adalah tujuh puluh ribu orang. Dan fitnah yang
tersimpan pada bilangan ini dan dibezakan antara orang awam dari kaum Syi'ah
mesti menjadikan dakwah yang hanya dapat diterima oleh mereka yang telah
mengambil perjanjian mereka dalam Alam Al-Zhar sebagaimana telah diriwayatkan
dari mereka (as).
Telah diriwayatkan dari Abi Abdillah (as):
(أما لو كملت العدة الموصوفة ثلاثمائة وبضعة
عشر كان الذي تريدون، ولكن شيعتنا من لا يعدو صوته سمعه ... إلى قوله: فقلت: فكيف
أصنع بهذا الشيعة المختلفة، الذين يقولون إنهم يتشيعون؟ فقال: فيهم التمييز، وفيهم
التمحيص، وفيهم التبديل)
(Seakan dilengkapi
dengan persediaan yang diterangkan seramai tiga ratus dua belas orang yang kamu
kehendaki, tetapi Syi’ah kami daripada tidak lebih daripada suaranya yang dapat
didengar ... sehinggalah sampai kepada kata-kata: Aku bertanya: Bagaimana boleh
terhasil Syiah yang berbeza ini, orang-orang yang mengatakan bahawa mereka Syiah
(Al-Tasyaiyi’ - pengikut-pengikut yang setia)? Lalu dia berkata: Mereka
berbeza-beza, mereka diteliti (diuji), dan mereka berubah (diganti)) [103]
Orang-orang yang mendakwa diri mereka sebagai
Syiah akan berlaku pada mereka penelitian (penyaringan) sehingga tiada yang
tinggal melainkan tapisan demi tapisan seperti yang dinyatakan oleh Abi Al-Hasan
Al-Redha (as):
(والله لا يكون ما تمدون إليه أعينكم، حتى
تمحصوا، وتميزوا، وحتى لا يبقى منكم إلا الأندر فالأندر)
(Allah tidak menerima
akan apa yang kamu serahkan kepadanya menurut pandangan mata kamu, sehinggalah
kamu diuji, dan membezakan diri kamu, lalu tiada yang tinggal pada kamu
melainkan tapisan demi tapisan) [104]
Saya katakan: Sebahagian daripada mereka
percaya lalu melihat bahawa penelitian adalah apa yang berlaku kepada Syiah
sejak awal Ghaibah Al-Kubra sehingga hari kezuhuran. Kenyataan ini adalah benar
pada ayatnya, tetapi ia bukan disebabkan kejatuhan sebahagian besar, dan mereka
keluar dari sistem Imamah, sekalipun kenyataannya menunjukkan kepada
peningkatan jumlah Al-Tasyaiyi’ (orang-orang Syi'ah), tetapi ia mesti disebabkan
oleh penelitian (saringan), yang merujuk kepada hadits Imam Al-Redha (as) adalah
satu ucapan yang tiada taranya mengenai (Dakwah Ilahiyah) yang menjadi ujian
kepada manusia.
Saya katakan: Ini mengesahkan kata-kara mereka
(as):
(إن الإسلام بدأ غريبا وسيعود غريبا كما بدأ
على عهد رسول الله (صلى الله عليه و له)، أي إن أعدادا قليلة تتبعه.
(Islam bermula
sebagai sesuatu yang asing sebagaimana ia bermula pada zaman Rasulullah (S),
iaitu, bilangan yang sangat sedikit yang mengikuti baginda.
Ketahuilah bahawa bayi yang baru lahir ini banyak
hati-hati yang membencinya, tetapi apa yang saya kemukakan dan riwayat-riwayat yang
memperkatakan tentang sepuluh ribu orang itu kesemuanya adalah tentera Al-Qaim,
manakala orang-orang Syiah hari ini berjumlah berjuta-juta orang!
----------------
[100] Al-Mulk: 67:1-2. .
[101] Al-Anfal- 8:37
[102] Kitab Al-Ghaibah - oleh Al-Nu3mani: hal 210
[103] Kitab Al-Ghaibah - oleh Al-Nu3mani: hal 211.
[104] Kitab Al-Ghaibah - oleh Al-Nu3mani: hal 211.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan